Το Βερολίνο αντίτίθεται σφόδρα σε μια τέτοια ιδέα
Η Κομισιόν σε προσχέδιο της θα προτείνει την Τετάρτη ότι η Ευρωζώνη ενδέχεται να χρειαστεί να εκδώσει ευρωομόλογα, κοινό προϋπολογισμό, είναι μεταξύ των προτάσεων για την ενίσχυση του ενιαίου νομίσματος που αντανακλά τις ιδέες του νέου Προέδρου της Γαλλίας E. Macron.
Πηγές της Κομισιόν δήλωσαν στο Reuters ότι το σενάριο ενός ενιαίου Υπουργού Οικονομικών που θα διαχειρίζεται τα κοινά έσοδα, τις δαπάνες και το δανεισμό της ευρωζώνης.
Το Βερολίνο αντίτίθεται σφόδρα σε μια τέτοια ιδέα καθώς αυτό θα σημαίνει ότι οιο Γερμανοί θα πληρώνουν περισσότερα για τους φτωχότερους εταίρους τους.
Ωστόσο, η καγκελάριος A. Merkel, που επιδιώκει την επανεκλογή της τον Σεπτέμβριο, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη νίκη του Macron και αξιωματούχοι της ΕΕ δηλώνουν πως ελπίζουν οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να αρχίσουν να εργάζονται για ένα σχέδιο για τη δημιουργία καλύτερης λειτουργίας της νομισματικής ένωσης από τον επόμενο χρόνο.
Το έγγραφο της Επιτροπής εξετάζει τις πιθανές μεταρρυθμίσεις στο μπλοκ μετά την κρίση κρατικού χρέους για την περίοδο 2010-2012 που προκάλεσε σοβαρούς τριγμούς στην Ευρωζώνη.
Ενώ αντιμετωπίστηκαν ορισμένα προβλήματα, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα από τις κυβερνήσεις της ΕΕ προκειμένου να υπάρξει μια οικονομία και νομισματική ένωση (ΟΝΕ) με τη βέλτιστη λειτουργία, λέει η Επιτροπή.
Το προσχέδιο αυτό της Κομισιόν αποφεύγει να υποβάλει σαφείς προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη της ζώνης του ευρώ, αφήνοντας τις κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφασίσουν ποιες από τις προτάσεις μπορούν να υλοποιηθούν.
Ο επικεφαλής του Eurogroup θα μπορούσε να είναι επικεφαλής του νέου οργάνου, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση της Κομισιόν. Τονίζεται ωστόσο πως ο ρόλος του προέδρου του Eurogroup θα μπορούσε να ενσωματωθεί στην Κομισιόν.
Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένας τέτοιος προϋπολογισμός να λειτουργεί ως ταμείο αντασφάλισης για τα εθνικά συστήματα ανεργίας κατά τη διάρκεια οικονομικών δυσχερειών, όταν τα εθνικά δημοσιονομικά ελλείμματα είναι υψηλά, αλλά αυτό θα απαιτούσε προηγούμενη σύγκλιση των πολιτικών για την αγορά εργασίας.
Η χρηματοδότηση του κοινού προϋπολογισμού της ευρωζώνης θα μπορούσε να προέλθει από τον ESM ή από διαφορετικές πηγές, μεταξύ των οποίων η συνεισφορά ενός μέρος του ΑΕΠ από κάθε χώρα και ο απευθείας δανεισμός από τις αγορές.
Η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να προέρχεται από το ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης, τον ευρύτερο προϋπολογισμό της ΕΕ ή από ξεχωριστές πηγές, όπως κάθε χώρα συμβάλλει μερίδιο του ΑΕΠ ή των φορολογικών εσόδων της ή από άμεσο δανεισμό στην αγορά.
Ενώ οι χώρες εκτός ζώνης ευρώ θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στον προϋπολογισμό, θα είναι διαθέσιμες μόνο σε εκείνους που συμμορφώνονται με τους κανόνες του προϋπολογισμού της ΕΕ και τις συστάσεις για μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη σύγκλιση των οικονομιών της ΕΕ.
Επίσης σύμφωνα με την Κομισιόν θα μπορούσε επίσης να επιτραπεί να δανειστεί μέσω της αποκαλούμενης "ασφαλούς ευρωπαϊκής περιουσίας" - ενός ομολόγου εκφρασμένου σε ευρώ, που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τις ευρωπαϊκές χρηματοπιστωτικές αγορές μόλις κυκλοφορήσει.
Ωστόσο, η Επιτροπή θα πει ότι το ευρωπαϊκό ασφαλές περιουσιακό στοιχείο θα μπορούσε να είναι με πλήρη, μερική ή καθόλου αμοιβαία αναγνώριση του χρέους, καθώς το θέμα της κοινής έκδοσης χρεών στη ζώνη του ευρώ είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενο και έντονα αντίθετο από τη Γερμανία.
Μια ιδέα στο χαρτί που δεν συνεπαγόταν αλληλοενημέρωση του χρέους ήταν μια ιδιωτική τράπεζα να αγοράσει ένα χαρτοφυλάκιο κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης και να εκδώσει δικά της δάνεια που στηρίχθηκαν από αυτό το χαρτοφυλάκιο. Μια τέτοια ασφάλεια έναντι κρατικών ομολόγων (SBBS) θα μπορούσε να έχει ανώτερες και κατώτερες δόσεις και να παρέχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας για τον επενδυτή, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ένα τέτοιο ομόλογο θα βοήθησε να σπάσει η αλληλεξάρτηση των τραπεζών και των κυρίαρχων χωρών που οδήγησαν στην κρίση του δημόσιου χρέους.
Το έγγραφο θα διαιρέσει τη διαδικασία βαθύτερης ενσωμάτωσης της ζώνης του ευρώ σε δύο στάδια.
Μέχρι το 2019 - τις επόμενες ευρωεκλογές και το τέλος της τρέχουσας Επιτροπής - θα δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η ευρωζώνη θα συμφωνούσε για ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS) και για το ταμείο διάσωσης για να στηρίξει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών σε περίπτωση που θα εξαντληθούν τα χρήματα.
Θα αντιμετωπίσει επίσης τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Επίσης, μέχρι το 2019, η ευρωζώνη θα σημειώσει πρόοδο σε μια Ένωση Κεφαλαιαγοράς - ένα σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερων πηγών χρηματοδότησης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε μια αγορά που σήμερα κυριαρχείται από τις τράπεζες.
Στη δεύτερη φάση, μεταξύ 2019 και 2025, η ευρωζώνη θα μπορούσε να εφαρμόσει πλήρως το EDIS, να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας του ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου και του υπουργείου Οικονομικών, Οικονομικών και Οικονομικών της ζώνης του ευρώ.
www.bankingnews.gr
Πηγές της Κομισιόν δήλωσαν στο Reuters ότι το σενάριο ενός ενιαίου Υπουργού Οικονομικών που θα διαχειρίζεται τα κοινά έσοδα, τις δαπάνες και το δανεισμό της ευρωζώνης.
Το Βερολίνο αντίτίθεται σφόδρα σε μια τέτοια ιδέα καθώς αυτό θα σημαίνει ότι οιο Γερμανοί θα πληρώνουν περισσότερα για τους φτωχότερους εταίρους τους.
Ωστόσο, η καγκελάριος A. Merkel, που επιδιώκει την επανεκλογή της τον Σεπτέμβριο, εξέφρασε την ικανοποίησή της για τη νίκη του Macron και αξιωματούχοι της ΕΕ δηλώνουν πως ελπίζουν οι κυβερνήσεις θα μπορέσουν να αρχίσουν να εργάζονται για ένα σχέδιο για τη δημιουργία καλύτερης λειτουργίας της νομισματικής ένωσης από τον επόμενο χρόνο.
Το έγγραφο της Επιτροπής εξετάζει τις πιθανές μεταρρυθμίσεις στο μπλοκ μετά την κρίση κρατικού χρέους για την περίοδο 2010-2012 που προκάλεσε σοβαρούς τριγμούς στην Ευρωζώνη.
Ενώ αντιμετωπίστηκαν ορισμένα προβλήματα, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα από τις κυβερνήσεις της ΕΕ προκειμένου να υπάρξει μια οικονομία και νομισματική ένωση (ΟΝΕ) με τη βέλτιστη λειτουργία, λέει η Επιτροπή.
Το προσχέδιο αυτό της Κομισιόν αποφεύγει να υποβάλει σαφείς προτάσεις σχετικά με την εξέλιξη της ζώνης του ευρώ, αφήνοντας τις κυβερνήσεις της ΕΕ να αποφασίσουν ποιες από τις προτάσεις μπορούν να υλοποιηθούν.
Ο επικεφαλής του Eurogroup θα μπορούσε να είναι επικεφαλής του νέου οργάνου, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην έκθεση της Κομισιόν. Τονίζεται ωστόσο πως ο ρόλος του προέδρου του Eurogroup θα μπορούσε να ενσωματωθεί στην Κομισιόν.
Μια άλλη επιλογή θα μπορούσε να είναι ένας τέτοιος προϋπολογισμός να λειτουργεί ως ταμείο αντασφάλισης για τα εθνικά συστήματα ανεργίας κατά τη διάρκεια οικονομικών δυσχερειών, όταν τα εθνικά δημοσιονομικά ελλείμματα είναι υψηλά, αλλά αυτό θα απαιτούσε προηγούμενη σύγκλιση των πολιτικών για την αγορά εργασίας.
Η χρηματοδότηση του κοινού προϋπολογισμού της ευρωζώνης θα μπορούσε να προέλθει από τον ESM ή από διαφορετικές πηγές, μεταξύ των οποίων η συνεισφορά ενός μέρος του ΑΕΠ από κάθε χώρα και ο απευθείας δανεισμός από τις αγορές.
Η χρηματοδότηση του προϋπολογισμού της ζώνης του ευρώ θα μπορούσε να προέρχεται από το ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης, τον ευρύτερο προϋπολογισμό της ΕΕ ή από ξεχωριστές πηγές, όπως κάθε χώρα συμβάλλει μερίδιο του ΑΕΠ ή των φορολογικών εσόδων της ή από άμεσο δανεισμό στην αγορά.
Ενώ οι χώρες εκτός ζώνης ευρώ θα μπορούσαν να έχουν πρόσβαση και στον προϋπολογισμό, θα είναι διαθέσιμες μόνο σε εκείνους που συμμορφώνονται με τους κανόνες του προϋπολογισμού της ΕΕ και τις συστάσεις για μεταρρυθμίσεις που οδηγούν σε μεγαλύτερη σύγκλιση των οικονομιών της ΕΕ.
Επίσης σύμφωνα με την Κομισιόν θα μπορούσε επίσης να επιτραπεί να δανειστεί μέσω της αποκαλούμενης "ασφαλούς ευρωπαϊκής περιουσίας" - ενός ομολόγου εκφρασμένου σε ευρώ, που θα μπορούσε να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τις ευρωπαϊκές χρηματοπιστωτικές αγορές μόλις κυκλοφορήσει.
Ωστόσο, η Επιτροπή θα πει ότι το ευρωπαϊκό ασφαλές περιουσιακό στοιχείο θα μπορούσε να είναι με πλήρη, μερική ή καθόλου αμοιβαία αναγνώριση του χρέους, καθώς το θέμα της κοινής έκδοσης χρεών στη ζώνη του ευρώ είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενο και έντονα αντίθετο από τη Γερμανία.
Μια ιδέα στο χαρτί που δεν συνεπαγόταν αλληλοενημέρωση του χρέους ήταν μια ιδιωτική τράπεζα να αγοράσει ένα χαρτοφυλάκιο κρατικών ομολόγων της ευρωζώνης και να εκδώσει δικά της δάνεια που στηρίχθηκαν από αυτό το χαρτοφυλάκιο. Μια τέτοια ασφάλεια έναντι κρατικών ομολόγων (SBBS) θα μπορούσε να έχει ανώτερες και κατώτερες δόσεις και να παρέχει υψηλότερο επίπεδο ασφάλειας για τον επενδυτή, δήλωσαν αξιωματούχοι.
Ένα τέτοιο ομόλογο θα βοήθησε να σπάσει η αλληλεξάρτηση των τραπεζών και των κυρίαρχων χωρών που οδήγησαν στην κρίση του δημόσιου χρέους.
Το έγγραφο θα διαιρέσει τη διαδικασία βαθύτερης ενσωμάτωσης της ζώνης του ευρώ σε δύο στάδια.
Μέχρι το 2019 - τις επόμενες ευρωεκλογές και το τέλος της τρέχουσας Επιτροπής - θα δοθεί έμφαση στην ολοκλήρωση των διαδικασιών που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Η ευρωζώνη θα συμφωνούσε για ένα Ευρωπαϊκό Σύστημα Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS) και για το ταμείο διάσωσης για να στηρίξει ένα κοινό ταμείο εξυγίανσης τραπεζών σε περίπτωση που θα εξαντληθούν τα χρήματα.
Θα αντιμετωπίσει επίσης τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια στο ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα.
Επίσης, μέχρι το 2019, η ευρωζώνη θα σημειώσει πρόοδο σε μια Ένωση Κεφαλαιαγοράς - ένα σχέδιο για τη δημιουργία περισσότερων πηγών χρηματοδότησης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις σε μια αγορά που σήμερα κυριαρχείται από τις τράπεζες.
Στη δεύτερη φάση, μεταξύ 2019 και 2025, η ευρωζώνη θα μπορούσε να εφαρμόσει πλήρως το EDIS, να εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας του ευρωπαϊκού ασφαλούς περιουσιακού στοιχείου και του υπουργείου Οικονομικών, Οικονομικών και Οικονομικών της ζώνης του ευρώ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών