Η συμμόρφωση της Ελλάδας με την οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές θα πρέπει απλώς να μην είναι διαπραγματεύσιμη
Η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν πρέπει να επιτρέψει στην Ελλάδα την παραβίαση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, αναφέρει σε δημοσίευμά του το Euractiv.
Η επιρροή της ΔΕΗ εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τόσο την έντονη διετή προσπάθεια της ελληνικής πλευράς να λάβει δωρεάν δικαιώματα εκπομπής, προκειμένου να επιδοτήσει τη λειτουργία των λιγνιτικών της μονάδων, όσο και το παρελθόν αίτημα για παράταση της διάρκειας ζωής της Πτολεμαΐδας ΙΙΙ, το παλαιότερο και ένα από τα πιο βρώμικα εργοστάσια λιγνίτη όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα.
Η αποτυχία και των δύο προσπαθειών δεν αποθαρρύνθηκε για την επόμενη προσπάθεια. Από τα τέλη του 2015, η ελληνική κυβέρνηση έχει πιέσει πολύ σκληρά για να διπλασιάσει σχεδόν τις ώρες λειτουργίας άλλων δύο λιγνιτικών μονάδων (Καρδιά και Αμύνταιο) από 17.500 σε 32.000.
Το αίτημα της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την εν λόγω εκτεταμένη επιχείρηση δεν έχασε την αντίστοιχη προθεσμία που έθεσε η οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές κατά σχεδόν δύο χρόνια.
Ωστόσο, αυτή η "μικρή" καθυστέρηση μπορεί ασφαλώς να θεωρηθεί ως πλημμέλημα, όταν εκτιμάται πλήρως η αύξησητης ζήτησης.
Πρώτα απ 'όλα, οι εκπομπές των μονάδων είναι κοντά σε ρεκόρ.
Οι δύο παλαιότερες μονάδες της Καρδιάς, εκπέμπουν κατά μέσο όρο πάνω από 26 φορές πάνω από το νέο όριο μόλυνσης της ΕΕ, για τα μεγάλα εργοστάσια μεγάλης καύσης.
Το Αμύνταιο είναι "πρωταθλητής" στις εκπομπές διοξειδίου του θείου, εκπέμποντας κατά μέσο όρο 6,5 φορές περισσότερο από ό, τι έπρεπε.
Οι καταστροφικές επιπτώσεις αυτών των υπερβολικών εκπομπών στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό έχουν τεκμηριωθεί πρόσφατα στην έκθεση "Dark Cloud".
Ωστόσο, οι υπερβολικές εκπομπές δεν φαίνεται να αποτελούν προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος) ήταν ξεκάθαρη στην απάντησή της:
Οι δύο εγκαταστάσεις δεν είναι επιλέξιμες για 32.000 ώρες λειτουργίας, δεδομένου ότι καμία από αυτές δεν πληροί τα κριτήρια που περιγράφονται λεπτομερώς στο αντίστοιχο άρθρο της οδηγίας για τις βιομηχανικές εκπομπές (άρθρο 33 , παράγραφος 4).
Συγκεκριμένα, το εργοστάσιο στο Αμύνταιο άρχισε να λειτουργεί το 1987, ενώ η παροχή 32.000 ωρών λειτουργίας ισχύει μόνο για τις παλαιότερες μονάδες.
Επιπλέον, καμία από τις τέσσερις στοίβες της Καρδιάς δεν υπερβαίνει το όριο των 1500 MW για συνολική ονομαστική θερμική ισχύ, που ορίζεται ως το ελάχιστο για να είναι επιλέξιμη η εγκατάσταση για 32.000 ώρες λειτουργίας μεταξύ 2016 και 2023.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν έχει σταματήσει την προσπάθειά της να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των δύο "μαύρων προβάτων".
Είναι παράκαμψη της αρνητικής απάντησης της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προσπαθεί σκληρά να πείσει μια άλλη (ΓΔ Ανταγωνισμού), προκειμένου να ενσωματώσει το "δώρο" των 32.000 ωρών λειτουργίας για τις δύο εγκαταστάσεις λιγνίτη, στη συμφωνία πώλησης 40% των περιουσιακών στοιχείων λιγνίτη της ΔΕΗ.
Το πραγματικό ερώτημα είναι εάν τα θεσμικά όργανα, που επί του παρόντος διαπραγματεύονται την πώληση λιγνίτη με την ελληνική κυβέρνηση, είναι πραγματικά πρόθυμα να συζητήσουν τον σχεδόν διπλασιασμό των ωρών λειτουργίας των δύο λιγνιτικών σταθμών, αν και παραβιάζει σαφώς την βασική ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.
Η συμμόρφωση της Ελλάδας με την οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές θα πρέπει απλώς να μην είναι διαπραγματεύσιμη.
Επιπλέον, τα θεσμικά όργανα θα πρέπει να καταργήσουν το στραγγαλισμό που επέβαλαν στο ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας, μέσω της πώλησης 40% των ενεργειακών πόρων λιγνίτη της ΔΕΗ, τα οποία, εάν υλοποιηθούν, θα χρηματοδοτήσουν την εξάρτηση λιγνίτη στην Ελλάδα για τις επόμενες δεκαετίες.
Αντίθετα, η Ελλάδα πρέπει να ενθαρρυνθεί να ακολουθήσει τη διαδρομή διαχωρισμού λιγνίτη, τους οποίους έχουν ορίσει οι ομολόγοι της ΕΕ, ενώ συγχρόνως υποστηρίζει οικονομικά τις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας για τη μετατόπιση των οικονομιών τους σε βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες.
www.bankingnews.gr
Η επιρροή της ΔΕΗ εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τόσο την έντονη διετή προσπάθεια της ελληνικής πλευράς να λάβει δωρεάν δικαιώματα εκπομπής, προκειμένου να επιδοτήσει τη λειτουργία των λιγνιτικών της μονάδων, όσο και το παρελθόν αίτημα για παράταση της διάρκειας ζωής της Πτολεμαΐδας ΙΙΙ, το παλαιότερο και ένα από τα πιο βρώμικα εργοστάσια λιγνίτη όσον αφορά τις εκπομπές άνθρακα.
Η αποτυχία και των δύο προσπαθειών δεν αποθαρρύνθηκε για την επόμενη προσπάθεια. Από τα τέλη του 2015, η ελληνική κυβέρνηση έχει πιέσει πολύ σκληρά για να διπλασιάσει σχεδόν τις ώρες λειτουργίας άλλων δύο λιγνιτικών μονάδων (Καρδιά και Αμύνταιο) από 17.500 σε 32.000.
Το αίτημα της κυβέρνησης προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, για την εν λόγω εκτεταμένη επιχείρηση δεν έχασε την αντίστοιχη προθεσμία που έθεσε η οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές κατά σχεδόν δύο χρόνια.
Ωστόσο, αυτή η "μικρή" καθυστέρηση μπορεί ασφαλώς να θεωρηθεί ως πλημμέλημα, όταν εκτιμάται πλήρως η αύξησητης ζήτησης.
Πρώτα απ 'όλα, οι εκπομπές των μονάδων είναι κοντά σε ρεκόρ.
Οι δύο παλαιότερες μονάδες της Καρδιάς, εκπέμπουν κατά μέσο όρο πάνω από 26 φορές πάνω από το νέο όριο μόλυνσης της ΕΕ, για τα μεγάλα εργοστάσια μεγάλης καύσης.
Το Αμύνταιο είναι "πρωταθλητής" στις εκπομπές διοξειδίου του θείου, εκπέμποντας κατά μέσο όρο 6,5 φορές περισσότερο από ό, τι έπρεπε.
Οι καταστροφικές επιπτώσεις αυτών των υπερβολικών εκπομπών στη δημόσια υγεία και το περιβάλλον τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό έχουν τεκμηριωθεί πρόσφατα στην έκθεση "Dark Cloud".
Ωστόσο, οι υπερβολικές εκπομπές δεν φαίνεται να αποτελούν προτεραιότητα για την ελληνική κυβέρνηση.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση Περιβάλλοντος) ήταν ξεκάθαρη στην απάντησή της:
Οι δύο εγκαταστάσεις δεν είναι επιλέξιμες για 32.000 ώρες λειτουργίας, δεδομένου ότι καμία από αυτές δεν πληροί τα κριτήρια που περιγράφονται λεπτομερώς στο αντίστοιχο άρθρο της οδηγίας για τις βιομηχανικές εκπομπές (άρθρο 33 , παράγραφος 4).
Συγκεκριμένα, το εργοστάσιο στο Αμύνταιο άρχισε να λειτουργεί το 1987, ενώ η παροχή 32.000 ωρών λειτουργίας ισχύει μόνο για τις παλαιότερες μονάδες.
Επιπλέον, καμία από τις τέσσερις στοίβες της Καρδιάς δεν υπερβαίνει το όριο των 1500 MW για συνολική ονομαστική θερμική ισχύ, που ορίζεται ως το ελάχιστο για να είναι επιλέξιμη η εγκατάσταση για 32.000 ώρες λειτουργίας μεταξύ 2016 και 2023.
Ωστόσο, η ελληνική κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν έχει σταματήσει την προσπάθειά της να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των δύο "μαύρων προβάτων".
Είναι παράκαμψη της αρνητικής απάντησης της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και προσπαθεί σκληρά να πείσει μια άλλη (ΓΔ Ανταγωνισμού), προκειμένου να ενσωματώσει το "δώρο" των 32.000 ωρών λειτουργίας για τις δύο εγκαταστάσεις λιγνίτη, στη συμφωνία πώλησης 40% των περιουσιακών στοιχείων λιγνίτη της ΔΕΗ.
Το πραγματικό ερώτημα είναι εάν τα θεσμικά όργανα, που επί του παρόντος διαπραγματεύονται την πώληση λιγνίτη με την ελληνική κυβέρνηση, είναι πραγματικά πρόθυμα να συζητήσουν τον σχεδόν διπλασιασμό των ωρών λειτουργίας των δύο λιγνιτικών σταθμών, αν και παραβιάζει σαφώς την βασική ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία.
Η συμμόρφωση της Ελλάδας με την οδηγία για τις βιομηχανικές εκπομπές θα πρέπει απλώς να μην είναι διαπραγματεύσιμη.
Επιπλέον, τα θεσμικά όργανα θα πρέπει να καταργήσουν το στραγγαλισμό που επέβαλαν στο ενεργειακό μέλλον της Ελλάδας, μέσω της πώλησης 40% των ενεργειακών πόρων λιγνίτη της ΔΕΗ, τα οποία, εάν υλοποιηθούν, θα χρηματοδοτήσουν την εξάρτηση λιγνίτη στην Ελλάδα για τις επόμενες δεκαετίες.
Αντίθετα, η Ελλάδα πρέπει να ενθαρρυνθεί να ακολουθήσει τη διαδρομή διαχωρισμού λιγνίτη, τους οποίους έχουν ορίσει οι ομολόγοι της ΕΕ, ενώ συγχρόνως υποστηρίζει οικονομικά τις λιγνιτικές περιοχές της Ελλάδας για τη μετατόπιση των οικονομιών τους σε βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών