Η Κίνα βάζει στο στόχαστρο το πετροδολάριο - Στις 26/3 ρίχνει τον... πρώτο πυροβολισμό
Μετά από δεκαετίες ηγεμονίας του δολαρίου, ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου στον κόσμο, η Κίνα, δημιουργεί το δικό του Συμβόλαιο Μελλοντικής Εκπλήρωσης (ΣΜΕ) πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν το λεγόμενο «πετρο-γουάν».
Η έναρξη της διαπραγμάτευσης, η οποία θα είναι ανοιχτή σε ξένους επενδυτές, θα σηματοδοτήσει το τέλος των καθυστερήσεων και των αποτυχιών από την πρώτη προσπάθεια της Κίνας για τη δημιουργία ΣΜΕ πετρελαίου το 1993.
Η αυλαία ανοίγει στη Σανγκάη στις 26 Μαρτίου 2018.
Ενώ έχουν ανακοινωθεί ορισμένες λεπτομέρειες της σύμβασης όπως το μέγεθος (1.000 βαρέλια πετρελαίου ανά παρτίδα) και οι ποιότητες, άλλες πληροφορίες δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως το 2017, αγοράζοντας περίπου 8,43 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά ανεξάρτητα διυλιστήρια.
Ενώ οι διεθνείς επενδυτές μπορεί να αποδειχθούν προσεκτικοί, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Κινέζοι επενδυτές θα αγκαλιάσουν με ενθουσιασμό το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι οι διεθνείς οίκοι εμπορικών συναλλαγών, όπως η Mercuria Energy Group, η Vitol Group και η Glencore, θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για συναλλαγές διαιτησίας και αντιστάθμισης κινδύνου, σύμφωνα με τον Chen Tong, αναλυτή πετρελαίου με την First Futures Co. που εδρεύει στην Tianjin.
Τι κινεζικό ΣΜΕ είναι το πρώτο βήμα για τη διεθνοποίηση του γουάν,την ώρα που όλο και περισσότερες χώρες παραγωγής πετρελαίου απομακρύνονται από συμβάσεις πετρελαίου που συνδέονται με το δολάριο.
Εάν τα κινεζικά ΣΜΕ πετρελαίου "αγκαλιαστούν" από τους ξένους επενδυτές και γίνουν σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες συναλλαγές πετρελαίου, η Κίνα ελπίζει ότι το γουάν θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του δολαρίου στο διεθνές εμπόριο.
Όπως αναφέρει ο Bloomberg, οι σκεπτικιστές λένε ότι δεν θα συμβεί αυτό, όσο το γουαν ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση και ενώ οι διεθνείς έμποροι μπορεί να συμφωνήσουν να διευθετήσουν τις συμβάσεις που μετατρέπονται σε γουάν, θα συνεχίσουν να τιμολογούν το πετρέλαιο σε δολάρια.
Αναλυτές μιλώντας στο Bloomberg σημειώνουν ότι το δολάριο είναι το νόμισμα που "κινεί" το πετρέλαιο για δεκαετίες - και οι παλιές συνήθειες δύσκολα πεθαίνουν.
Αλλά δεν είναι μόνο συνήθεια.
Πρόκειται επίσης για διαφάνεια.
Το Πεκίνο είναι ανοικτό για τις προθέσεις του να καταστήσει το γιουάν διεθνές νόμισμα, αλλά η κυριαρχία της κυβέρνησης στις ροές κεφαλαίων από και προς τη χώρα είναι απίθανο να προσελκύσει ξένους επενδυτές παρά τις προσπάθειες που κάνει η Κίνα για να τους διαβεβαιώσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές της είναι διαφανείς και ελεύθερες.
Μακροπρόθεσμα, θα ήταν λογικό να διεξάγονται πολλές συναλλαγές πετρελαίου στο νόμισμα του κορυφαίου εισαγωγέα.
Αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να υπονομεύσει το γουάν το δολάριο ως το τελικό πετρελαϊκό νόμισμα και θα συνεπαγόταν επίσης κινδύνους.
Η Κίνα θέλει το γουάν να γίνει το νέο διεθνές αποθεματικό νόμισμα.
Όμως, όπως συμβαίνει με το βασικό δίλημμα, αυτό θα σήμαινε ότι η Κίνα θα έπρεπε να μετατραπεί από έναν σημαντικό εξαγωγέα σε έναν σημαντικό εισαγωγέα, κάτι το οποίο θα ενίσχυε το νόμισμα της Κίνας αλλά οδηγούσε στη δημιουργία εμπορικού ελλείμματος.
Ο λόγος για τον οποίο το δολάριο έγινε το παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα ήταν το συνεχώς αυξανόμενο εμπορικό έλλειμμα της χώρας και είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη θέση.
Μια αναπόφευκτη συνέπεια ενός διεθνούς γουάν θα είναι η χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα των τοπικά παραγόμενων αγαθών που συνδέονται με τις εξαγωγές, κάτι που δεν είναι κάτι που θέλει να συμβεί το Πεκίνο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, είναι πολύ απίθανο ο κινέζος Πρόεδρος Xi να σκέφτεται μόνο για το βραχυπρόθεσμο μέλλον.
Η πρωτοβουλία Belt and Road είναι ένα μακροπρόθεσμο ολοκληρωμένο σχέδιο για την επέκταση της παρουσίας της Κίνας στον κόσμο και την επιρροή της στις διάφορες βιομηχανίες.
Ναι, θα χρειαστούν χρόνια για να αντικαταστήσει το γουάν το δολάριο ως το πετρελαϊκό νόμισμα που χρησιμοποιεί ο κόσμος.
Η οικονομία της Κίνας κινείται ήδη από τις βαριές βιομηχανίες προς τις υπηρεσίες.
Τώρα θα πρέπει να επιταχύνει και να επεκτείνει αυτή τη διαδικασία.
Μετά από δεκαετίες ηγεμονίας του δολαρίου, ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου στον κόσμο, η Κίνα, δημιουργεί το δικό του Συμβόλαιο Μελλοντικής Εκπλήρωσης (ΣΜΕ) πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν το λεγόμενο «πετρο-γουάν».
Η έναρξη της διαπραγμάτευσης, η οποία θα είναι ανοιχτή σε ξένους επενδυτές, θα σηματοδοτήσει το τέλος των καθυστερήσεων και των αποτυχιών από την πρώτη προσπάθεια της Κίνας για τη δημιουργία ΣΜΕ πετρελαίου το 1993.
Η αυλαία ανοίγει στη Σανγκάη στις 26 Μαρτίου 2018.
Ενώ έχουν ανακοινωθεί ορισμένες λεπτομέρειες της σύμβασης όπως το μέγεθος (1.000 βαρέλια πετρελαίου ανά παρτίδα) και οι ποιότητες, άλλες πληροφορίες δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως το 2017, αγοράζοντας περίπου 8,43 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά ανεξάρτητα διυλιστήρια.
Ενώ οι διεθνείς επενδυτές μπορεί να αποδειχθούν προσεκτικοί, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Κινέζοι επενδυτές θα αγκαλιάσουν με ενθουσιασμό το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι οι διεθνείς οίκοι εμπορικών συναλλαγών, όπως η Mercuria Energy Group, η Vitol Group και η Glencore, θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για συναλλαγές διαιτησίας και αντιστάθμισης κινδύνου, σύμφωνα με τον Chen Tong, αναλυτή πετρελαίου με την First Futures Co. που εδρεύει στην Tianjin.
Τι κινεζικό ΣΜΕ είναι το πρώτο βήμα για τη διεθνοποίηση του γουάν,την ώρα που όλο και περισσότερες χώρες παραγωγής πετρελαίου απομακρύνονται από συμβάσεις πετρελαίου που συνδέονται με το δολάριο.
Εάν τα κινεζικά ΣΜΕ πετρελαίου "αγκαλιαστούν" από τους ξένους επενδυτές και γίνουν σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες συναλλαγές πετρελαίου, η Κίνα ελπίζει ότι το γουάν θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του δολαρίου στο διεθνές εμπόριο.
Όπως αναφέρει ο Bloomberg, οι σκεπτικιστές λένε ότι δεν θα συμβεί αυτό, όσο το γουαν ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση και ενώ οι διεθνείς έμποροι μπορεί να συμφωνήσουν να διευθετήσουν τις συμβάσεις που μετατρέπονται σε γουάν, θα συνεχίσουν να τιμολογούν το πετρέλαιο σε δολάρια.
Αναλυτές μιλώντας στο Bloomberg σημειώνουν ότι το δολάριο είναι το νόμισμα που "κινεί" το πετρέλαιο για δεκαετίες - και οι παλιές συνήθειες δύσκολα πεθαίνουν.
Αλλά δεν είναι μόνο συνήθεια.
Πρόκειται επίσης για διαφάνεια.
Το Πεκίνο είναι ανοικτό για τις προθέσεις του να καταστήσει το γιουάν διεθνές νόμισμα, αλλά η κυριαρχία της κυβέρνησης στις ροές κεφαλαίων από και προς τη χώρα είναι απίθανο να προσελκύσει ξένους επενδυτές παρά τις προσπάθειες που κάνει η Κίνα για να τους διαβεβαιώσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές της είναι διαφανείς και ελεύθερες.
Μακροπρόθεσμα, θα ήταν λογικό να διεξάγονται πολλές συναλλαγές πετρελαίου στο νόμισμα του κορυφαίου εισαγωγέα.
Αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να υπονομεύσει το γουάν το δολάριο ως το τελικό πετρελαϊκό νόμισμα και θα συνεπαγόταν επίσης κινδύνους.
Η Κίνα θέλει το γουάν να γίνει το νέο διεθνές αποθεματικό νόμισμα.
Όμως, όπως συμβαίνει με το βασικό δίλημμα, αυτό θα σήμαινε ότι η Κίνα θα έπρεπε να μετατραπεί από έναν σημαντικό εξαγωγέα σε έναν σημαντικό εισαγωγέα, κάτι το οποίο θα ενίσχυε το νόμισμα της Κίνας αλλά οδηγούσε στη δημιουργία εμπορικού ελλείμματος.
Ο λόγος για τον οποίο το δολάριο έγινε το παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα ήταν το συνεχώς αυξανόμενο εμπορικό έλλειμμα της χώρας και είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη θέση.
Μια αναπόφευκτη συνέπεια ενός διεθνούς γουάν θα είναι η χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα των τοπικά παραγόμενων αγαθών που συνδέονται με τις εξαγωγές, κάτι που δεν είναι κάτι που θέλει να συμβεί το Πεκίνο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, είναι πολύ απίθανο ο κινέζος Πρόεδρος Xi να σκέφτεται μόνο για το βραχυπρόθεσμο μέλλον.
Η πρωτοβουλία Belt and Road είναι ένα μακροπρόθεσμο ολοκληρωμένο σχέδιο για την επέκταση της παρουσίας της Κίνας στον κόσμο και την επιρροή της στις διάφορες βιομηχανίες.
Ναι, θα χρειαστούν χρόνια για να αντικαταστήσει το γουάν το δολάριο ως το πετρελαϊκό νόμισμα που χρησιμοποιεί ο κόσμος.
Η οικονομία της Κίνας κινείται ήδη από τις βαριές βιομηχανίες προς τις υπηρεσίες.
Τώρα θα πρέπει να επιταχύνει και να επεκτείνει αυτή τη διαδικασία.
Όπως δήλωσε σχεδόν πριν δύο μήνες ο Ρώσος πρόεδρος V. Putin κατά τη σύνοδο κορυφής των χωρών BRIC στο Xiamen, "η Ρωσία συμμερίζεται τις ανησυχίες των χωρών BRICS για την αδικία της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής αρχιτεκτονικής, η οποία δεν λαμβάνει δεόντως υπόψη το αυξανόμενο βάρος των αναδυόμενων οικονομιών.
Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους εταίρους μας για να προωθήσουμε τις μεταρρυθμίσεις των διεθνών δημοσιονομικών κανονισμών και να ξεπεράσουμε την υπερβολική κυριαρχία του περιορισμένου αριθμού αποθεματικών νομισμάτων".
Όπως σημείωσε πρόσφατα ο Pepe Escobar, "για να ξεπεραστεί η υπερβολική κυριαρχία του περιορισμένου αριθμού αποθεματικών νομισμάτων» είναι ο πιο ευγενικός τρόπος να δηλωθεί αυτό που έχουν συζητήσει τα BRICS εδώ και χρόνια. πώς να παρακάμψουν το δολάριο, καθώς και το πετροδολάριο.
Το Πεκίνο είναι έτοιμο να εντείνει το παιχνίδι. Σύντομα η Κίνα θα ξεκινήσει ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης ακατέργαστου πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν. Αυτό σημαίνει ότι η Ρωσία - καθώς και το Ιράν, ο άλλος βασικός κόμβος της ενσωμάτωσης της Ευρασίας - μπορούν να παρακάμψουν τις αμερικανικές κυρώσεις, πουλώντας πετρέλαιο τιμολογημένο είτε στα δικά τους νομίσματα ή σε γουάν.
Σύμφωνα με ορισμένους στρατηγικούς αναλυτές το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν θα είναι πλήρως μετατρέψιμο σε χρυσό και στα δύο χρηματιστήρια της Σαγκάης και του Χονγκ Κονγκ.
Δεν υπάρχει καθόλου πρόβλημα εάν οι παραγωγοί πετρελαίου προτιμούν να πληρώνονται σε φυσικό χρυσό αντί για γουάν.
Το βασικό μήνυμα είναι η παράκαμψη του δολαρίου.
Με αυτόν τον τρόπο, η Κίνα ρίχνει "τον πρώτο πυροβολισμό" κατά του πετροδολαρίου θέτοντας το σκηνικό για το πετρογουάν.
www.bankingnews.gr
Η έναρξη της διαπραγμάτευσης, η οποία θα είναι ανοιχτή σε ξένους επενδυτές, θα σηματοδοτήσει το τέλος των καθυστερήσεων και των αποτυχιών από την πρώτη προσπάθεια της Κίνας για τη δημιουργία ΣΜΕ πετρελαίου το 1993.
Η αυλαία ανοίγει στη Σανγκάη στις 26 Μαρτίου 2018.
Ενώ έχουν ανακοινωθεί ορισμένες λεπτομέρειες της σύμβασης όπως το μέγεθος (1.000 βαρέλια πετρελαίου ανά παρτίδα) και οι ποιότητες, άλλες πληροφορίες δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως το 2017, αγοράζοντας περίπου 8,43 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά ανεξάρτητα διυλιστήρια.
Ενώ οι διεθνείς επενδυτές μπορεί να αποδειχθούν προσεκτικοί, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Κινέζοι επενδυτές θα αγκαλιάσουν με ενθουσιασμό το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι οι διεθνείς οίκοι εμπορικών συναλλαγών, όπως η Mercuria Energy Group, η Vitol Group και η Glencore, θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για συναλλαγές διαιτησίας και αντιστάθμισης κινδύνου, σύμφωνα με τον Chen Tong, αναλυτή πετρελαίου με την First Futures Co. που εδρεύει στην Tianjin.
Τι κινεζικό ΣΜΕ είναι το πρώτο βήμα για τη διεθνοποίηση του γουάν,την ώρα που όλο και περισσότερες χώρες παραγωγής πετρελαίου απομακρύνονται από συμβάσεις πετρελαίου που συνδέονται με το δολάριο.
Εάν τα κινεζικά ΣΜΕ πετρελαίου "αγκαλιαστούν" από τους ξένους επενδυτές και γίνουν σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες συναλλαγές πετρελαίου, η Κίνα ελπίζει ότι το γουάν θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του δολαρίου στο διεθνές εμπόριο.
Όπως αναφέρει ο Bloomberg, οι σκεπτικιστές λένε ότι δεν θα συμβεί αυτό, όσο το γουαν ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση και ενώ οι διεθνείς έμποροι μπορεί να συμφωνήσουν να διευθετήσουν τις συμβάσεις που μετατρέπονται σε γουάν, θα συνεχίσουν να τιμολογούν το πετρέλαιο σε δολάρια.
Αναλυτές μιλώντας στο Bloomberg σημειώνουν ότι το δολάριο είναι το νόμισμα που "κινεί" το πετρέλαιο για δεκαετίες - και οι παλιές συνήθειες δύσκολα πεθαίνουν.
Αλλά δεν είναι μόνο συνήθεια.
Πρόκειται επίσης για διαφάνεια.
Το Πεκίνο είναι ανοικτό για τις προθέσεις του να καταστήσει το γιουάν διεθνές νόμισμα, αλλά η κυριαρχία της κυβέρνησης στις ροές κεφαλαίων από και προς τη χώρα είναι απίθανο να προσελκύσει ξένους επενδυτές παρά τις προσπάθειες που κάνει η Κίνα για να τους διαβεβαιώσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές της είναι διαφανείς και ελεύθερες.
Μακροπρόθεσμα, θα ήταν λογικό να διεξάγονται πολλές συναλλαγές πετρελαίου στο νόμισμα του κορυφαίου εισαγωγέα.
Αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να υπονομεύσει το γουάν το δολάριο ως το τελικό πετρελαϊκό νόμισμα και θα συνεπαγόταν επίσης κινδύνους.
Η Κίνα θέλει το γουάν να γίνει το νέο διεθνές αποθεματικό νόμισμα.
Όμως, όπως συμβαίνει με το βασικό δίλημμα, αυτό θα σήμαινε ότι η Κίνα θα έπρεπε να μετατραπεί από έναν σημαντικό εξαγωγέα σε έναν σημαντικό εισαγωγέα, κάτι το οποίο θα ενίσχυε το νόμισμα της Κίνας αλλά οδηγούσε στη δημιουργία εμπορικού ελλείμματος.
Ο λόγος για τον οποίο το δολάριο έγινε το παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα ήταν το συνεχώς αυξανόμενο εμπορικό έλλειμμα της χώρας και είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη θέση.
Μια αναπόφευκτη συνέπεια ενός διεθνούς γουάν θα είναι η χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα των τοπικά παραγόμενων αγαθών που συνδέονται με τις εξαγωγές, κάτι που δεν είναι κάτι που θέλει να συμβεί το Πεκίνο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, είναι πολύ απίθανο ο κινέζος Πρόεδρος Xi να σκέφτεται μόνο για το βραχυπρόθεσμο μέλλον.
Η πρωτοβουλία Belt and Road είναι ένα μακροπρόθεσμο ολοκληρωμένο σχέδιο για την επέκταση της παρουσίας της Κίνας στον κόσμο και την επιρροή της στις διάφορες βιομηχανίες.
Ναι, θα χρειαστούν χρόνια για να αντικαταστήσει το γουάν το δολάριο ως το πετρελαϊκό νόμισμα που χρησιμοποιεί ο κόσμος.
Η οικονομία της Κίνας κινείται ήδη από τις βαριές βιομηχανίες προς τις υπηρεσίες.
Τώρα θα πρέπει να επιταχύνει και να επεκτείνει αυτή τη διαδικασία.
Μετά από δεκαετίες ηγεμονίας του δολαρίου, ο μεγαλύτερος αγοραστής πετρελαίου στον κόσμο, η Κίνα, δημιουργεί το δικό του Συμβόλαιο Μελλοντικής Εκπλήρωσης (ΣΜΕ) πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν το λεγόμενο «πετρο-γουάν».
Η έναρξη της διαπραγμάτευσης, η οποία θα είναι ανοιχτή σε ξένους επενδυτές, θα σηματοδοτήσει το τέλος των καθυστερήσεων και των αποτυχιών από την πρώτη προσπάθεια της Κίνας για τη δημιουργία ΣΜΕ πετρελαίου το 1993.
Η αυλαία ανοίγει στη Σανγκάη στις 26 Μαρτίου 2018.
Ενώ έχουν ανακοινωθεί ορισμένες λεπτομέρειες της σύμβασης όπως το μέγεθος (1.000 βαρέλια πετρελαίου ανά παρτίδα) και οι ποιότητες, άλλες πληροφορίες δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Κίνα ξεπέρασε τις ΗΠΑ ως τον μεγαλύτερο εισαγωγέα πετρελαίου παγκοσμίως το 2017, αγοράζοντας περίπου 8,43 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως για να τροφοδοτήσει τη ζήτηση τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά ανεξάρτητα διυλιστήρια.
Ενώ οι διεθνείς επενδυτές μπορεί να αποδειχθούν προσεκτικοί, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Κινέζοι επενδυτές θα αγκαλιάσουν με ενθουσιασμό το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι οι διεθνείς οίκοι εμπορικών συναλλαγών, όπως η Mercuria Energy Group, η Vitol Group και η Glencore, θα μπορούσαν ενδεχομένως να χρησιμοποιήσουν τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για συναλλαγές διαιτησίας και αντιστάθμισης κινδύνου, σύμφωνα με τον Chen Tong, αναλυτή πετρελαίου με την First Futures Co. που εδρεύει στην Tianjin.
Τι κινεζικό ΣΜΕ είναι το πρώτο βήμα για τη διεθνοποίηση του γουάν,την ώρα που όλο και περισσότερες χώρες παραγωγής πετρελαίου απομακρύνονται από συμβάσεις πετρελαίου που συνδέονται με το δολάριο.
Εάν τα κινεζικά ΣΜΕ πετρελαίου "αγκαλιαστούν" από τους ξένους επενδυτές και γίνουν σημείο αναφοράς για τις παγκόσμιες συναλλαγές πετρελαίου, η Κίνα ελπίζει ότι το γουάν θα μπορούσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του δολαρίου στο διεθνές εμπόριο.
Όπως αναφέρει ο Bloomberg, οι σκεπτικιστές λένε ότι δεν θα συμβεί αυτό, όσο το γουαν ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση και ενώ οι διεθνείς έμποροι μπορεί να συμφωνήσουν να διευθετήσουν τις συμβάσεις που μετατρέπονται σε γουάν, θα συνεχίσουν να τιμολογούν το πετρέλαιο σε δολάρια.
Αναλυτές μιλώντας στο Bloomberg σημειώνουν ότι το δολάριο είναι το νόμισμα που "κινεί" το πετρέλαιο για δεκαετίες - και οι παλιές συνήθειες δύσκολα πεθαίνουν.
Αλλά δεν είναι μόνο συνήθεια.
Πρόκειται επίσης για διαφάνεια.
Το Πεκίνο είναι ανοικτό για τις προθέσεις του να καταστήσει το γιουάν διεθνές νόμισμα, αλλά η κυριαρχία της κυβέρνησης στις ροές κεφαλαίων από και προς τη χώρα είναι απίθανο να προσελκύσει ξένους επενδυτές παρά τις προσπάθειες που κάνει η Κίνα για να τους διαβεβαιώσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές της είναι διαφανείς και ελεύθερες.
Μακροπρόθεσμα, θα ήταν λογικό να διεξάγονται πολλές συναλλαγές πετρελαίου στο νόμισμα του κορυφαίου εισαγωγέα.
Αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να υπονομεύσει το γουάν το δολάριο ως το τελικό πετρελαϊκό νόμισμα και θα συνεπαγόταν επίσης κινδύνους.
Η Κίνα θέλει το γουάν να γίνει το νέο διεθνές αποθεματικό νόμισμα.
Όμως, όπως συμβαίνει με το βασικό δίλημμα, αυτό θα σήμαινε ότι η Κίνα θα έπρεπε να μετατραπεί από έναν σημαντικό εξαγωγέα σε έναν σημαντικό εισαγωγέα, κάτι το οποίο θα ενίσχυε το νόμισμα της Κίνας αλλά οδηγούσε στη δημιουργία εμπορικού ελλείμματος.
Ο λόγος για τον οποίο το δολάριο έγινε το παγκόσμιο αποθεματικό νόμισμα ήταν το συνεχώς αυξανόμενο εμπορικό έλλειμμα της χώρας και είναι ο λόγος για τον οποίο εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη θέση.
Μια αναπόφευκτη συνέπεια ενός διεθνούς γουάν θα είναι η χαμηλότερη ανταγωνιστικότητα των τοπικά παραγόμενων αγαθών που συνδέονται με τις εξαγωγές, κάτι που δεν είναι κάτι που θέλει να συμβεί το Πεκίνο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
Ωστόσο, είναι πολύ απίθανο ο κινέζος Πρόεδρος Xi να σκέφτεται μόνο για το βραχυπρόθεσμο μέλλον.
Η πρωτοβουλία Belt and Road είναι ένα μακροπρόθεσμο ολοκληρωμένο σχέδιο για την επέκταση της παρουσίας της Κίνας στον κόσμο και την επιρροή της στις διάφορες βιομηχανίες.
Ναι, θα χρειαστούν χρόνια για να αντικαταστήσει το γουάν το δολάριο ως το πετρελαϊκό νόμισμα που χρησιμοποιεί ο κόσμος.
Η οικονομία της Κίνας κινείται ήδη από τις βαριές βιομηχανίες προς τις υπηρεσίες.
Τώρα θα πρέπει να επιταχύνει και να επεκτείνει αυτή τη διαδικασία.
Όπως δήλωσε σχεδόν πριν δύο μήνες ο Ρώσος πρόεδρος V. Putin κατά τη σύνοδο κορυφής των χωρών BRIC στο Xiamen, "η Ρωσία συμμερίζεται τις ανησυχίες των χωρών BRICS για την αδικία της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής και οικονομικής αρχιτεκτονικής, η οποία δεν λαμβάνει δεόντως υπόψη το αυξανόμενο βάρος των αναδυόμενων οικονομιών.
Είμαστε έτοιμοι να συνεργαστούμε με τους εταίρους μας για να προωθήσουμε τις μεταρρυθμίσεις των διεθνών δημοσιονομικών κανονισμών και να ξεπεράσουμε την υπερβολική κυριαρχία του περιορισμένου αριθμού αποθεματικών νομισμάτων".
Όπως σημείωσε πρόσφατα ο Pepe Escobar, "για να ξεπεραστεί η υπερβολική κυριαρχία του περιορισμένου αριθμού αποθεματικών νομισμάτων» είναι ο πιο ευγενικός τρόπος να δηλωθεί αυτό που έχουν συζητήσει τα BRICS εδώ και χρόνια. πώς να παρακάμψουν το δολάριο, καθώς και το πετροδολάριο.
Το Πεκίνο είναι έτοιμο να εντείνει το παιχνίδι. Σύντομα η Κίνα θα ξεκινήσει ένα συμβόλαιο μελλοντικής εκπλήρωσης ακατέργαστου πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν. Αυτό σημαίνει ότι η Ρωσία - καθώς και το Ιράν, ο άλλος βασικός κόμβος της ενσωμάτωσης της Ευρασίας - μπορούν να παρακάμψουν τις αμερικανικές κυρώσεις, πουλώντας πετρέλαιο τιμολογημένο είτε στα δικά τους νομίσματα ή σε γουάν.
Σύμφωνα με ορισμένους στρατηγικούς αναλυτές το κινεζικό ΣΜΕ πετρελαίου τιμολογημένο σε γουάν θα είναι πλήρως μετατρέψιμο σε χρυσό και στα δύο χρηματιστήρια της Σαγκάης και του Χονγκ Κονγκ.
Δεν υπάρχει καθόλου πρόβλημα εάν οι παραγωγοί πετρελαίου προτιμούν να πληρώνονται σε φυσικό χρυσό αντί για γουάν.
Το βασικό μήνυμα είναι η παράκαμψη του δολαρίου.
Με αυτόν τον τρόπο, η Κίνα ρίχνει "τον πρώτο πυροβολισμό" κατά του πετροδολαρίου θέτοντας το σκηνικό για το πετρογουάν.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών