Τελευταία Νέα
Διεθνή

EKT: Καμία από τις 7 χώρες της ΕΕ δεν πληροί τα κριτήρια ένταξης στην Ευρωζώνη

tags :
EKT: Καμία από τις 7 χώρες της ΕΕ δεν πληροί τα κριτήρια ένταξης στην Ευρωζώνη
Και οι επτά χώρες που εξετάσθηκαν στην έκθεση έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς τη συμμόρφωση με τα κριτήρια σύγκλισης, αλλά καμία χώρα δεν πληροί όλες τις υποχρεώσεις που ορίζονται στη Συνθήκη
Την έκθεση για τη σύγκλιση 2018 δημοσιοποίησε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, όπου εξέτασε αν οι χώρες - μέλη της ΕΕ, που δεν είναι μέλη της Ευρωζώνης, εκπληρώνουν τα κριτήρια για την υιοθέτηση του ευρώ.
Και οι επτά χώρες που εξετάσθηκαν στην έκθεση έχουν σημειώσει πρόοδο ως προς τη συμμόρφωση με τα κριτήρια σύγκλισης, αλλά καμία χώρα δεν πληροί όλες τις υποχρεώσεις που ορίζονται στη Συνθήκη, συμπεριλαμβανομένου του κριτηρίου νομικής σύγκλισης. «Για την επιτυχημένη υιοθέτηση του ευρώ είναι αναγκαία η διατηρήσιμη σύγκλιση», αναφέρει η ΕΚΤ.
 
Το δελτίο τύπου της ΕΚΤ

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) δημοσιεύει σήμερα την Έκθεση για τη Σύγκλιση 2018 σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η έκθεση καλύπτει τη Βουλγαρία, την Τσεχία, την Κροατία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σουηδία.
Σύμφωνα με την έκθεση τα επτά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) έχουν σημειώσει πρόοδο προς την εκπλήρωση των κριτηρίων για την υιοθέτηση του ευρώ, παρόλο που καμία από τις χώρες δεν πληροί όλες τις υποχρεώσεις.
Η έκθεση εξετάζει τον βαθμό διατηρήσιμης οικονομικής σύγκλισης που έχουν επιτύχει αυτές οι χώρες και αξιολογεί τη συμμόρφωση με τις καταστατικές απαιτήσεις που πρέπει να πληρούν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες ώστε να αποτελέσουν αναπόσπαστο μέρος του Ευρωσυστήματος.
Κατά την αξιολόγηση της διατηρησιμότητας της σύγκλισης, στην έκθεση λαμβάνεται επίσης υπόψη το πλαίσιο ενισχυμένης οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ (π.χ. το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης και η διαδικασία μακροοικονομικών ανισορροπιών) καθώς και άλλοι σχετικοί παράγοντες, όπως η ύπαρξη ισχυρού θεσμικού περιβάλλοντος.
Οικονομική σύγκλιση: Σε ό,τι αφορά τη συμμόρφωση προς τα ονομαστικά κριτήρια σύγκλισης, έχει σημειωθεί ορισμένη πρόοδος από τη δημοσίευση της Έκθεσης της ΕΚΤ για τη Σύγκλιση 2016.
Οι διαφορές από χώρα σε χώρα ως προς τον πληθωρισμό μειώθηκαν περαιτέρω, παρουσιάζοντας πρόοδο προς την επίτευξη υψηλού βαθμού σταθερότητας τιμών.
Κατά τη δωδεκάμηνη περίοδο αναφοράς (Απρίλιος 2017 - Μάρτιος 2018), ο πληθωρισμός αυξήθηκε στην ΕΕ, κυρίως λόγω της εύρωστης οικονομικής ανάπτυξης και των αυξανόμενων τιμών της ενέργειας και των εμπορευμάτων.
Η εξέλιξη αυτή αποτυπώθηκε στην τιμή αναφοράς για το κριτήριο της σταθερότητας των τιμών, το οποίο εκπλήρωσαν πέντε από τις επτά χώρες που εξετάστηκαν στην έκθεση.
Η Τσεχία και η Ουγγαρία κατέγραψαν ρυθμούς πληθωρισμού άνω της τιμής αναφοράς, ενώ ο πληθωρισμός ήταν ίσος προς την τιμή αναφοράς στη Ρουμανία και τη Σουηδία, κάτω από την τιμή αναφοράς στη Βουλγαρία και την Πολωνία και πολύ χαμηλότερος στην Κροατία.
Σε ό,τι αφορά τις μελλοντικές εξελίξεις, ο πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα προσεχή έτη στις εξεταζόμενες χώρες.
Υπάρχει προβληματισμός σχετικά με τη διατηρησιμότητα της σύγκλισης του πληθωρισμού στις περισσότερες από τις εξεταζόμενες χώρες σε έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Σύμφωνα με την έκθεση υπάρχει εμφανής βελτίωση σε ό,τι αφορά το κριτήριο της δημοσιονομικής κατάστασης, καθώς οι δημοσιονομικές ανισορροπίες σημειώνουν μείωση στις περισσότερες από τις εξεταζόμενες χώρες.
Το 2017 όλες οι χώρες που εξετάστηκαν στην έκθεση ανέφεραν δημοσιονομικό αποτέλεσμα εντός της τιμής αναφοράς 3% του λόγου του ελλείμματος προς το ΑΕΠ ενώ καμία χώρα δεν βρίσκεται επί του παρόντος σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος.
Η Κροατία βρισκόταν σε τέτοια διαδικασία το 2016.
Επομένως, όλες οι εξεταζόμενες χώρες συμμορφώνονται προς το κριτήριο για το έλλειμμα.
Ο λόγος του χρέους ξεπερνά το όριο του 60% του ΑΕΠ μόνο στην Κροατία και την Ουγγαρία, όμως και στις δύο χώρες ακολουθεί επαρκώς καθοδική πορεία και προσεγγίζει το 60% του ΑΕΠ με ικανοποιητικό ρυθμό, οπότε μπορεί να θεωρηθεί ότι συμμορφώνεται με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Καμία από τις εξεταζόμενες χώρες δεν συμμετέχει στον μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών (ΜΣΙ ΙΙ).
Στις περισσότερες χώρες η συναλλαγματική ισοτιμία παρουσίασε σχετικά υψηλή μεταβλητότητα κατά τη διετή περίοδο αναφοράς.
Εξαιρούνται η Βουλγαρία, στην οποία ισχύει καθεστώς επιτροπής συναλλάγματος έναντι του ευρώ, και η Κροατία, που εφαρμόζει καθεστώς αυστηρά ελεγχόμενης διακύμανσης σε σχέση με το ευρώ.
Όσον αφορά τη σύγκλιση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων, πέντε από τις επτά χώρες που εξετάζονται στην έκθεση έχουν μακροπρόθεσμα επιτόκια κάτω από την τιμή αναφοράς του 3,2%. Τα μακροπρόθεσμα επιτόκια ήταν άνω της τιμής αναφοράς στην Πολωνία και τη Ρουμανία.
Τα χαμηλότερα επιτόκια καταγράφηκαν στην Τσεχία και τη Σουηδία.
Η διατηρήσιμη σύγκλιση είναι ουσιώδης:
Οι χώρες που υιοθετούν το ευρώ θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν τη διατηρησιμότητα της διαδικασίας σύγκλισής τους.
Προϋπόθεση για την επίτευξη διατηρήσιμης σύγκλισης είναι η μακροοικονομική σταθερότητα και συγκεκριμένα η εφαρμογή υγιούς δημοσιονομικής πολιτικής.
Οι περισσότερες από τις εξεταζόμενες χώρες σημείωσαν πρόοδο ως προς την αντιμετώπιση των μακροοικονομικών ανισορροπιών που χαρακτηρίζουν τις οικονομίες τους.
Η διατηρήσιμη σύγκλιση απαιτεί επίσης υγιείς θεσμούς.
Οι χώρες πρέπει να διαθέτουν αγορές προϊόντων και εργασίας που λειτουργούν εύρυθμα• αυτό είναι απαραίτητο για την αντιμετώπιση των μακροοικονομικών διαταραχών. Επιπλέον, πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή ενδεδειγμένες μακροπροληπτικές πολιτικές, ώστε να αποφεύγεται η συσσώρευση μακροοικονομικών ανισορροπιών, όπως η υπερβολική άνοδος των τιμών των περιουσιακών στοιχείων και οι κύκλοι έξαρσης και ύφεσης (boom - bust) της πιστωτικής επέκτασης.
Τέλος, πρέπει να προβλέπεται κατάλληλο πλαίσιο για την εποπτεία και την εξυγίανση των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, ιδίως λόγω της δημιουργίας της τραπεζικής ένωσης και του Ενιαίου Εποπτικού Μηχανισμού.
Νομική σύγκλιση: Σε καμία από τις επτά εξεταζόμενες χώρες το νομικό πλαίσιο δεν ήταν πλήρως συμβατό με το σύνολο των απαιτήσεων για την υιοθέτηση του ευρώ. Εξακολουθούν να υπάρχουν ασυμβατότητες ως προς την ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών, ιδίως ως προς τη θεσμική και οικονομική ανεξαρτησία των κεντρικών τραπεζών, καθώς και την προσωπική ανεξαρτησία.
Επιπροσθέτως, σε όλες τις εξεταζόμενες χώρες, με εξαίρεση την Κροατία, παρατηρούνται ασυμβατότητες ως προς την απαγόρευση της νομισματικής χρηματοδότησης και τη νομική ενσωμάτωση των αντίστοιχων κεντρικών τραπεζών στο Ευρωσύστημα.

H ανακοίνωση της Κομισιόν

Η έκθεση καλύπτει τα επτά κράτη μέλη εκτός της ζώνης του ευρώ που έχουν νομική υποχρέωση να υιοθετήσουν το ευρώ: τη Βουλγαρία, την Τσεχική Δημοκρατία, την Κροατία, την Ουγγαρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία και τη Σουηδία.
Διαπιστώνει ότι τα εν λόγω κράτη μέλη γενικά παρουσιάζουν σημαντική ονομαστική σύγκλιση, αλλά κανένα από αυτά δεν πληροί όλες τις τυπικές προϋποθέσεις για την ένταξη στη ζώνη του ευρώ.
Δύο από αυτά τα κράτη μέλη, η Βουλγαρία και η Κροατία, πληρούν όλα τα κριτήρια σύγκλισης, με εξαίρεση το κριτήριο της συναλλαγματικής ισοτιμίας, δεδομένου ότι δεν είναι μέλη του μηχανισμού συναλλαγματικών ισοτιμιών (ΜΣΙ II).
Ο Valdis Dombrovskis, αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Eπίτροπος αρμόδιος για το ευρώ και τον κοινωνικό διάλογο, καθώς και για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα, τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες και την Ένωση Κεφαλαιαγορών, δήλωσε τα εξής: «Το ευρώ δημιουργήθηκε ως το ενιαίο νόμισμα για ολόκληρη την ΕΕ.
Ως εκ τούτου, η προσχώρηση στο ευρώ είναι ανοικτή για κάθε χώρα της ΕΕ που εργάζεται προς την κατεύθυνση αυτή.
Είναι αληθές ότι η πορεία προς το ευρώ μπορεί να φαίνεται μακρά και ενίοτε δυσχερής.
Η Επιτροπή είναι πρόθυμη να συνεργαστεί με τα κράτη μέλη που έχουν δεσμευτεί να προετοιμαστούν για την επιτυχή συμμετοχή τους στη ζώνη του ευρώ, ενισχύοντας τα οικονομικά και χρηματοπιστωτικά τους συστήματα.
Για παράδειγμα, η έκθεσή μας για τη σύγκλιση δείχνει ότι η Βουλγαρία πληροί ήδη τα ονομαστικά κριτήρια του Μάαστριχτ σχετικά με τη σταθερότητα των τιμών, τα δημόσια οικονομικά και τη σύγκλιση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων. Επικροτούμε τις τρέχουσες προσπάθειες που καταβάλλουν οι βουλγαρικές αρχές για να συμμετάσχουν στον μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών (ΜΣΙ II), ώστε να πληρούν και το κριτήριο της σταθερότητας της συναλλαγματικής ισοτιμίας.»
Ο Pierre Moscovici Eπίτροπος Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων, Φορολογίας και Τελωνείων, δήλωσε τα εξής: «Η σημερινή έκθεση παρέχει συνοπτική εικόνα της προόδου ως προς την επίτευξη των κριτηρίων σύγκλισης, που αποτελούν τις εισαγωγικές εξετάσεις για την ένταξη στη ζώνη του ευρώ.
Κανένα από τα επτά κράτη μέλη που έχουν αξιολογηθεί δεν πληροί επί του παρόντος όλες τις νόμιμες προϋποθέσεις για ένταξη.
Ταυτόχρονα, ένα από τα βασικότερα διδάγματα των δύο τελευταίων δεκαετιών είναι ότι, για να μπορέσουν οι χώρες να ευημερήσουν εντός της ζώνης του ευρώ, η πραγματική οικονομική σύγκλιση είναι εξίσου σημαντική με την ονομαστική σύγκλιση.
Γι' αυτό είναι σημαντικό οι χώρες που επιθυμούν να ενταχθούν στη ζώνη του ευρώ να καταβάλουν εντατικές προσπάθειες για να ενισχύσουν την παραγωγικότητά τους, να αυξήσουν τις επενδύσεις, να βελτιώσουν την κατάσταση της απασχόλησης και να αντιμετωπίσουν τις ανισότητες.
Η Επιτροπή είναι διατεθειμένη να βοηθήσει, μεταξύ άλλων μέσω του νέου δημοσιονομικού μέσου που θα παρουσιάσουμε την επόμενη εβδομάδα.»
Η προσχώρηση στη ζώνη του ευρώ είναι μια ανοικτή διαδικασία που βασίζεται σε κανόνες. Η έκθεση βασίζεται στα κριτήρια σύγκλισης, γνωστά και ως τα «κριτήρια του Μάαστριχτ», που ορίζονται στο άρθρο 140 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΛΕΕ). Τα κριτήρια σύγκλισης περιλαμβάνουν τη σταθερότητα των τιμών, τα υγιή δημόσια οικονομικά, τη σταθερότητα των συναλλαγματικών ισοτιμιών και τη σύγκλιση των μακροπρόθεσμων επιτοκίων. Αξιολογείται επίσης η συμβατότητα της εθνικής νομοθεσίας με τους κανόνες της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης. Η έκθεση καταλήγει στα ακόλουθα συμπεράσματα:
Όλα τα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη πληρούν το κριτήριο των δημόσιων οικονομικών.
Η Βουλγαρία, η Τσεχική Δημοκρατία, η Κροατία, η Ουγγαρία και η Σουηδία πληρούν το κριτήριο των μακροπρόθεσμων επιτοκίων.
Η Βουλγαρία, η Κροατία, η Πολωνία και η Σουηδία πληρούν το κριτήριο της σταθερότητας των τιμών.
Κανένα κράτος μέλος δεν πληροί το κριτήριο της συναλλαγματικής ισοτιμίας, δεδομένου ότι κανένα από αυτά δεν είναι μέλος του μηχανισμού συναλλαγματικών ισοτιμιών (ΜΣΙ II): απαιτούνται τουλάχιστον δύο έτη συμμετοχής στον μηχανισμό χωρίς σοβαρές εντάσεις πριν από την ένταξη στη ζώνη του ευρώ.
Εκτός από την αξιολόγηση αυτών των τυπικών προϋποθέσεων για την ένταξη στη ζώνη του ευρώ, η έκθεση διαπιστώνει ότι η νομοθεσία δεν είναι πλήρως συμβατή με τους κανόνες της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης σε κανένα κράτος μέλος εκτός από την Κροατία.
Η Επιτροπή εξέτασε και άλλους παράγοντες που αναφέρονται στη Συνθήκη και οι οποίοι θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση της βιωσιμότητας της σύγκλισης, ενώ διαπίστωσε ότι τα κράτη μέλη εκτός της ζώνης του ευρώ είναι σε γενικές γραμμές καλά ενσωματωμένα στην ΕΕ από οικονομική και χρηματοπιστωτική άποψη. Ωστόσο, ορισμένα από αυτά εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν μακροοικονομικές ανισορροπίες και/ή προκλήσεις που σχετίζονται με το επιχειρηματικό περιβάλλον και το θεσμικό τους πλαίσιο, οι οποίες μπορεί να ενέχουν κινδύνους για τη βιωσιμότητα της διαδικασίας σύγκλισης.
Η επίτευξη σύγκλισης και η δημιουργία ισχυρών οικονομικών δομών είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία της ΕΕ συνολικά, καθώς και για την ομαλή λειτουργία του ευρώ. Η Επιτροπή έχει δεσμευτεί να στηρίξει τα κράτη μέλη εκτός της ζώνης του ευρώ, ώστε να προετοιμαστούν για την ένταξή τους.
Η Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων βοηθά στον σχεδιασμό και την υλοποίηση συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων, καθώς και στην ενίσχυση της συνολικής μεταρρυθμιστικής ικανότητας των κρατών μελών. Στο πλαίσιο των προτάσεών της για την εμβάθυνση της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης, η Επιτροπή πρότεινε να συγκροτηθεί ειδικός άξονας εργασιών εντός του υφιστάμενου Προγράμματος Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων για την παροχή τεχνικής στήριξης κατόπιν αιτήματος των κρατών μελών στην πορεία τους προς την ένταξη στο ευρώ. Στην πρότασή της για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο (ΠΔΠ) για την περίοδο μετά το 2020, η Επιτροπή εξήγγειλε την πρόθεσή της να προτείνει ειδικό μηχανισμό σύγκλισης για τα κράτη μέλη εκτός της ζώνης ευρώ τα οποία επιθυμούν να ενταχθούν στη ζώνη του ευρώ.
Αυτός ο μηχανισμός σύγκλισης θα είναι προαιρετικός και θα προσφέρει τόσο τεχνική όσο και χρηματοδοτική στήριξη.
Σύμφωνα με νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου που δημοσιεύθηκε σήμερα, η στήριξη για την ένταξη στο ευρώ στα κράτη μέλη εκτός της ζώνης του ευρώ τα οποία καλύπτονται από την έκθεση σύγκλισης έχει αυξηθεί κατά 4 εκατοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τα περσινά στοιχεία και ανέρχεται στο 51%.
Προηγήθηκε έρευνα του Ευρωβαρόμετρου τον Δεκέμβριο του 2017 από την οποία προέκυψε ότι η στήριξη του ευρώ μεταξύ των πολιτών της ζώνης του ευρώ βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από το 2004.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης