Ο εμπορικός πόλεμος ενδέχεται να επιδεινωθεί προτού οι εμπλεκόμενες πλευρές προχωρήσουν σε παραχωρήσεις
Η παγκόσμια οικονομία βρίσκεται σε σχετικά καλή κατάσταση, καθώς σήμερα αυξάνεται σχεδόν κατά 4%, ποσοστό που είχε να σημειωθεί από το 2008, πριν από την οικονομική κρίση.
Ωστόσο, όπως προειδοποιούν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, υπάρχουν σκοτεινά σύννεφα στον ορίζοντα.
Κατά τη διάρεκια της φετινής διάσκεψης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και του ΟΟΣΑ, σχεδόν όλοι οι αξιωματούχοι εξέφραζαν τον προβληματισμό τους για τον εμπορικό πόλεμο και την υπονόμευση της πολυμερούς εμπορίου.
Έκτοτε, ο πρώτος γύρος αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου έγινε πραγματικότητα, προκαλώντας παγκόσμιες αντιδράσεις.
Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνηση Trump ανέβεασε τους τόνους, ανακοινώνοντας ότι εξετάζει την επιβολή νέων δασμών στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων.
Την είδηση ακολούθησε ένα tweet του αμερικανού προέδρου ότι η κυβέρνησή του σχεδιάζει την επιβολή δασμών 20% στα ευρωπαϊκά οχήματα, εκτός εάν η ΕΕ αποσύρει τους δασμούς που έχει ανακοινώσεις σε αμερικανικά αγαθά.
Μέχρι στιγμής, οι οικονομολόγοι έχουν επισημάνει ότι ο αντίκτυπος των δασμών στην παγκόσμια οικονομία είναι πολύ μικρός, και συγκεκριμένα στο 0,2% του ΑΕΠ και περίπου το 0,2% του εγχώριου πληρθωρισμού.
Ωστόσο, ο επόμενος γύρως των εκατέρωθεν δασμών είναι εκεί που τα πράγματα θα αρχίσουν να «δαγώνουν».
Στον τομέα των αυτοκινήτων, για παράδειγμα, οι αναλυτές της Evercore προειδοποιούν ότι οι δασμοί 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων θα προκαλέσουν καταστροφή στην επιχείρηση εισαγωγής οχημάτων από την Ευρώπη και την Κίνα στις ΗΠΑ.
Το κόστος αυτών των δασμών θα μπορούσε να ανέλθει σε 4,5 δισ, ευρώ για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (σχεδόν 10% των συνολικών κερδών) και σχεδόν 400 εκατ. δολ. στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες υποχώρησαν περισσότερο από 10% την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ο δείκτης DAX κατέγραψε πτώση της τάξεως του 4%.
Οι κινεζικές αγορές βίωσαν επίσης τη χειρότερη εβδομάδα των τελευταίων μηνών, εν μέσω φόβων για έναν δεύτερο γύρο δασμών που θα στοχεύει τις εξαγωγές καταναλωτικών αγαθών σε μεγαλύτερο βαθμό από τον πρώτο γύρο.
Σημαντική επιβράδυνση καταγράφουν επίσης και οι νέες παραγγελίες, γεγονός που υποδεικνύει ότι πολλές επιχειρήσεις δέχθηκαν μεγαλύτερο όγκσο παραγγελιών κατά το τρέχον διάστημα.
Η πολιτική βραδύτητα καθιστά τις χρηματοπιστωτικές αγορές προβληματισμένες και αυτό είναι ακριβώς το στοίχημα που έχει βάλει ο Trump.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο το γεγονός ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με τον πρέσβη των ΗΠΑ στη Γερμανία προκειμένου να καταργήσουν τους δασμούς 10% της ΕΕ στα αμερικανικά οχήματα.
Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι: πόσες ανατιμήσεις χρειάζεται να δούμε στις χρηματοπιστωτικές αγορές προκειμένου να δωθεί τέλος στην αντίποινα των δασμών;
Τα πράγματα ίσως χρειαστεί να χειροτερεύσουν περισσότερο προτού οι εμπλεκόμενες πλευρές προχωρήσουν σε παραχωρήσεις.
www.bankingnews.gr
Ωστόσο, όπως προειδοποιούν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής, υπάρχουν σκοτεινά σύννεφα στον ορίζοντα.
Κατά τη διάρεκια της φετινής διάσκεψης του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και του ΟΟΣΑ, σχεδόν όλοι οι αξιωματούχοι εξέφραζαν τον προβληματισμό τους για τον εμπορικό πόλεμο και την υπονόμευση της πολυμερούς εμπορίου.
Έκτοτε, ο πρώτος γύρος αμερικανικών δασμών στις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου έγινε πραγματικότητα, προκαλώντας παγκόσμιες αντιδράσεις.
Την περασμένη εβδομάδα, η κυβέρνηση Trump ανέβεασε τους τόνους, ανακοινώνοντας ότι εξετάζει την επιβολή νέων δασμών στις εισαγωγές κινεζικών προϊόντων.
Την είδηση ακολούθησε ένα tweet του αμερικανού προέδρου ότι η κυβέρνησή του σχεδιάζει την επιβολή δασμών 20% στα ευρωπαϊκά οχήματα, εκτός εάν η ΕΕ αποσύρει τους δασμούς που έχει ανακοινώσεις σε αμερικανικά αγαθά.
Μέχρι στιγμής, οι οικονομολόγοι έχουν επισημάνει ότι ο αντίκτυπος των δασμών στην παγκόσμια οικονομία είναι πολύ μικρός, και συγκεκριμένα στο 0,2% του ΑΕΠ και περίπου το 0,2% του εγχώριου πληρθωρισμού.
Ωστόσο, ο επόμενος γύρως των εκατέρωθεν δασμών είναι εκεί που τα πράγματα θα αρχίσουν να «δαγώνουν».
Στον τομέα των αυτοκινήτων, για παράδειγμα, οι αναλυτές της Evercore προειδοποιούν ότι οι δασμοί 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων θα προκαλέσουν καταστροφή στην επιχείρηση εισαγωγής οχημάτων από την Ευρώπη και την Κίνα στις ΗΠΑ.
Το κόστος αυτών των δασμών θα μπορούσε να ανέλθει σε 4,5 δισ, ευρώ για τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (σχεδόν 10% των συνολικών κερδών) και σχεδόν 400 εκατ. δολ. στις αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες υποχώρησαν περισσότερο από 10% την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ο δείκτης DAX κατέγραψε πτώση της τάξεως του 4%.
Οι κινεζικές αγορές βίωσαν επίσης τη χειρότερη εβδομάδα των τελευταίων μηνών, εν μέσω φόβων για έναν δεύτερο γύρο δασμών που θα στοχεύει τις εξαγωγές καταναλωτικών αγαθών σε μεγαλύτερο βαθμό από τον πρώτο γύρο.
Σημαντική επιβράδυνση καταγράφουν επίσης και οι νέες παραγγελίες, γεγονός που υποδεικνύει ότι πολλές επιχειρήσεις δέχθηκαν μεγαλύτερο όγκσο παραγγελιών κατά το τρέχον διάστημα.
Η πολιτική βραδύτητα καθιστά τις χρηματοπιστωτικές αγορές προβληματισμένες και αυτό είναι ακριβώς το στοίχημα που έχει βάλει ο Trump.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο το γεγονός ότι οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεκινήσει συνομιλίες με τον πρέσβη των ΗΠΑ στη Γερμανία προκειμένου να καταργήσουν τους δασμούς 10% της ΕΕ στα αμερικανικά οχήματα.
Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι: πόσες ανατιμήσεις χρειάζεται να δούμε στις χρηματοπιστωτικές αγορές προκειμένου να δωθεί τέλος στην αντίποινα των δασμών;
Τα πράγματα ίσως χρειαστεί να χειροτερεύσουν περισσότερο προτού οι εμπλεκόμενες πλευρές προχωρήσουν σε παραχωρήσεις.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών