Τι αποκαλύπτει έρευνα των οικονομολόγων του ΟΟΣΑ
Φανταστείτε να επιστρέφαμε στο 1990. Το Facebook και η Google δεν υπήρχαν. Το τείχος του Βερολίνου μόλις είχε καταρρεύσει και η Κίνα δεν ήταν ακόμη οικονομική δύναμη.
Η παγκοσμιοποίηση, όπως το γνωρίζουμε τώρα, δεν είχε φθάσει στο ζενίθ της.
Οι φόροι επί των εισαγωγών ήταν σημαντικά υψηλότεροι στις περισσότερες χώρες, με μέσο όρο περίπου 5% για τις πλούσιες χώρες και 28% για τις μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες της Ινδίας, της Κίνας, της Βραζιλίας και της Ρωσίας, σε σύγκριση με λιγότερο από 2% σήμερα για πλούσιες χώρες και 5% για αναδυόμενες χώρες.
Σε πρόσφατη έκθεση, οι ερευνητές του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) αναρωτιούνται τι θα συμβεί αν αυτή η μείωση των δασμών αντιστραφεί.
Τι θα συμβεί αν ο προστατευτισμός επέστρεφε στα επίπεδα του 1990;
Καθώς ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας κλιμακώνεται, το ερώτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η μείωση του ελεύθερου εμπορίου θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία αλλά δεν θα ήταν καταστροφική.
Εάν οι δασμοί παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι το παγκόσμιο κατά κεφαλήν ΑΕΠ θα υπερδιπλασιαστεί από το 2020 έως το 2060.
Εάν, όμως, οι δασμοί επιστρέψουν στα επίπεδα που βρίσκονταν το 1990. περί του 14% της ανάπτυξης θα χαθεί.
Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι εκτιμήσεις τους δεν περιλαμβάνουν όλες τις πιθανές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των τρόπων αύξησης των δασμών που ενδέχεται να αποσταθεροποιήσουν τη γεωπολιτική τάξη και να μειώσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Η επιστροφή των δασμολογικών συντελεστών στα επίπεδα του 1990 δεν θα σήμαινε επιστροφή και των εξόδων μεταφοράς προϊόντων σε ανάλογα επίπεδα.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το μέσο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων το 2015 ήταν χαμηλότερο κατά 25% από ό, τι το 1990.
Οι μεγαλύτεροι ηττημένοι από την επιστροφή στον προστατευτισμό, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, θα ήταν η Ινδία, η Αυστραλία και η Κίνα.
Η Ινδία και η Κίνα θα χάσουν τα περισσότερα λόγω των ασυνήθιστα υψηλών ποσοστών των ναύλων τους το 1990.
Η οικονομία της Αυστραλίας θα δεχθεί ισχυρό κτύπημα καθώς η Κίνα, τώρα ο μεγαλύτερος εμπορικός της εταίρος, δεν θα εισάγει πλέον τόσο πολλούς φυσικούς πόρους.
Η ανάλυση του ΟΟΣΑ διαπιστώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των κερδών από χαμηλότερους δασμούς είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς γνώσεων μεταξύ των οικονομιών που προέρχεται από την αύξηση του εμπορίου και όχι από την πραγματική αξία της εμπορίας των ίδιων των προϊόντων.
Για παράδειγμα, η πρόσφατη οικονομική άνοδος του Μπαγκλαντές οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία ένδυσης.
Η βιομηχανία αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τους κατασκευαστές ενδυμάτων της Νότιας Κορέας, από τους οποίους οι Μπαγκλαντές έμαθαν τα κόλπα του εμπορίου.
www.bankingnews.gr
Η παγκοσμιοποίηση, όπως το γνωρίζουμε τώρα, δεν είχε φθάσει στο ζενίθ της.
Οι φόροι επί των εισαγωγών ήταν σημαντικά υψηλότεροι στις περισσότερες χώρες, με μέσο όρο περίπου 5% για τις πλούσιες χώρες και 28% για τις μεγάλες αναδυόμενες οικονομίες της Ινδίας, της Κίνας, της Βραζιλίας και της Ρωσίας, σε σύγκριση με λιγότερο από 2% σήμερα για πλούσιες χώρες και 5% για αναδυόμενες χώρες.
Σε πρόσφατη έκθεση, οι ερευνητές του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) αναρωτιούνται τι θα συμβεί αν αυτή η μείωση των δασμών αντιστραφεί.
Τι θα συμβεί αν ο προστατευτισμός επέστρεφε στα επίπεδα του 1990;
Καθώς ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας κλιμακώνεται, το ερώτημα αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, η μείωση του ελεύθερου εμπορίου θα είχε σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία αλλά δεν θα ήταν καταστροφική.
Εάν οι δασμοί παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι το παγκόσμιο κατά κεφαλήν ΑΕΠ θα υπερδιπλασιαστεί από το 2020 έως το 2060.
Εάν, όμως, οι δασμοί επιστρέψουν στα επίπεδα που βρίσκονταν το 1990. περί του 14% της ανάπτυξης θα χαθεί.
Οι ερευνητές προειδοποιούν ότι οι εκτιμήσεις τους δεν περιλαμβάνουν όλες τις πιθανές επιπτώσεις, συμπεριλαμβανομένων των τρόπων αύξησης των δασμών που ενδέχεται να αποσταθεροποιήσουν τη γεωπολιτική τάξη και να μειώσουν την εμπιστοσύνη των επενδυτών.
Η επιστροφή των δασμολογικών συντελεστών στα επίπεδα του 1990 δεν θα σήμαινε επιστροφή και των εξόδων μεταφοράς προϊόντων σε ανάλογα επίπεδα.
Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το μέσο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων το 2015 ήταν χαμηλότερο κατά 25% από ό, τι το 1990.
Οι μεγαλύτεροι ηττημένοι από την επιστροφή στον προστατευτισμό, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, θα ήταν η Ινδία, η Αυστραλία και η Κίνα.
Η Ινδία και η Κίνα θα χάσουν τα περισσότερα λόγω των ασυνήθιστα υψηλών ποσοστών των ναύλων τους το 1990.
Η οικονομία της Αυστραλίας θα δεχθεί ισχυρό κτύπημα καθώς η Κίνα, τώρα ο μεγαλύτερος εμπορικός της εταίρος, δεν θα εισάγει πλέον τόσο πολλούς φυσικούς πόρους.
Η ανάλυση του ΟΟΣΑ διαπιστώνει ότι το μεγαλύτερο μέρος των κερδών από χαμηλότερους δασμούς είναι αποτέλεσμα της μεταφοράς γνώσεων μεταξύ των οικονομιών που προέρχεται από την αύξηση του εμπορίου και όχι από την πραγματική αξία της εμπορίας των ίδιων των προϊόντων.
Για παράδειγμα, η πρόσφατη οικονομική άνοδος του Μπαγκλαντές οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αναπτυσσόμενη βιομηχανία ένδυσης.
Η βιομηχανία αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο εμπόριο με τους κατασκευαστές ενδυμάτων της Νότιας Κορέας, από τους οποίους οι Μπαγκλαντές έμαθαν τα κόλπα του εμπορίου.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών