Ορθή δημοσιονομική πολιτική αλλά και περισσότερη ενοποίηση θα πρέπει να είναι η απάντηση της Ευρώπης πριν από μία νέα κρίση
Το ευρώ χρειάζεται ακόμη πολύ δουλειά και αρκετά… μερεμέτια για να γίνει το νόμισμα που θέλησαν οι δημιουργοί του, όπως τονίζει σε ανάλυσή του ο Economist.
Σύμφωνα με το γνωστό περιοδικό η δημιουργία του ευρώ την 1η Ιανουαρίου 1999 ήταν ταυτόχρονα ενοποιητική και διχαστική.
Ένωσε τους ηγέτες της Ευρώπης, οι οποίοι χαιρέτισαν μια νέα εποχή στενότερης ολοκλήρωσης, ευκολότερου εμπορίου και ταχύτερης ανάπτυξης, θεωρώντας ότι δημιούργησαν ένα νόμισμα για να ανταγωνιστεί το δολάριο.
Όμως, το ευρώ χώρισε τους οικονομολόγους, μερικοί από τους οποίους προειδοποίησαν ότι οι δεσμευτικές οικονομίες της Ευρώπης σε μια ενιαία νομισματική πολιτική ήταν πράξη ιστορικής ακαταστασίας.
Προτίμησαν τη σύγκριση με τις αναδυόμενες αγορές, των οποίων η εξάρτηση από τις μακρινές κεντρικές τράπεζες προωθεί συχνές κρίσεις. Ο Milton Friedman προέβλεψε ότι μια κάμψη της παγκόσμιας οικονομίας θα μπορούσε να βγάλει το νέο νόμισμα.
Για χρόνια η κρίση κρατικού χρέους που έπληξε την Ευρώπη μετά το 2010 φαινόταν κοντά στην εκπλήρωση της πρόβλεψης του Friedman. Αλλά το ευρώ δεν κατέρρευσε.
Άντεξε, συχνά χάρη στις διορθώσεις της τελευταίας στιγμής από ηγέτες οι οποίοι, αν και βαθιά διαιρεμένοι, έδειξαν μια σθεναρή δέσμευση για την επιβίωση του ενιαίου νομίσματος.
Η δημόσια υποστήριξη παραμένει ισχυρή.
Πάνω από τρεις στους πέντε κατοίκους της ευρωζώνης λένε ότι το ενιαίο νόμισμα είναι καλό για τη χώρα τους.
Τα τρία τέταρτα λένε ότι είναι καλό για την ΕΕ.
Ωστόσο, η στήριξη αυτή δεν αντικατοπτρίζει την οικονομική ή πολιτική επιτυχία.
Οι χώρες της ευρωζώνης ποτέ δεν φαινόταν σαν να ανήκουν σε μία νομισματική ένωση, να απομακρυνθούν από ανεξάρτητες νομισματικές πολιτικές και να μπορούν να υποτιμήσουν τις συναλλαγματικές τους ισοτιμίες.
Τα επίπεδα διαβίωσης της Ιταλίας είναι μόλις υψηλότερα από ό, τι το 1999.
Η Ισπανία και η Ιρλανδία έχουν πρόσφατα απολαύσει αξιοπρεπείς ρυθμούς ανάπτυξης μετά από αξιέπαινες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά οι προσαρμογές τους ήταν μακρές και σκληρές και παραμένουν ατελείς.
Στην Ισπανία το ποσοστό ανεργίας των νέων είναι 35%.
Η αύξηση των μισθών είναι αργή σχεδόν παντού.
Η ιστορία του ευρώ είναι γεμάτη με λάθη από τους τεχνοκράτες.
Το χειρότερο ήταν να μην αναγνωρίσουμε γρήγορα το 2010 ότι τα χρέη της Ελλάδας ήταν αναξιόπιστα και ότι οι κάτοχοι ομολόγων της θα έπρεπε να υποστούν ζημίες.
Η Ελλάδα έχει υποστεί μια παρατεταμένη ύφεση και η οικονομία της είναι σχεδόν ένα τέταρτο μικρότερη από ό, τι πριν από μια δεκαετία.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα χρησιμοποιεί μια νομισματική πολιτική που είναι υπερβολικά περιοριστική για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ, πόσο μάλλον για τις υποβαθμισμένες περιοχές της.
Αντέδρασε αργά στο οικονομικό δυστύχημα το 2008, έχοντας την αλαζονική άποψη ότι ήταν ένα αμερικανικό πρόβλημα.
Το 2011 βοήθησε να επιστρέψει η Ευρώπη σε ύφεση, καθώς προχώρησε πολύ νωρίς σε αυξήσεις επιτοκίων.
Η καλύτερη ώρα της ΕΚΤ - η υπόσχεση του Mario Draghi το 2012 να κάνει "ο, τιδήποτε χρειάζεται" για να σώσει το ευρώ - ήταν μια αυτοσχέδια πράξη.
Οι ηγέτες ενδέχεται να δεσμευτούν για το ευρώ, αλλά δεν μπορούν να συμφωνήσουν για τον τρόπο επίλυσής των προβλημάτων του.
Η κρίση εξέθεσε το βάθος του χάσματος μεταξύ χωρών πιστωτών και οφειλετών: οι βόρειοι ψηφοφόροι απλά δεν θέλουν να πληρώνουν για τους άλλους.
Η οικονομική στασιμότητα βοήθησε τους λαϊκιστές να ανέλθουν στην εξουσία στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Επειδή η μεταρρύθμιση ήταν αργή, η κρίση θα μπορούσε να αναζωπυρωθεί ξανά.
Αν ναι, η Ευρώπη θα πρέπει να την αντέξει σε ένα πολιτικό περιβάλλον πολύ πιο διαιρεμένο από το 2010.
Από τεχνική άποψη, η πορεία προς ένα σταθερό ευρώ είναι ασαφής.
Το πρώτο βήμα είναι να διασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες και οι κυρίαρχες οικονομίες είναι λιγότερο πιθανό να συγκλίνουν μεταξύ τους σε μια κρίση.
Οι τράπεζες της Ευρώπης είναι προνομιακές και προτιμούν να κρατούν το δημόσιο χρέος των αντίστοιχων χωρών καταγωγής τους.
Αντ 'αυτού, θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να διατηρήσουν ένα νέο ασφαλές περιουσιακό στοιχείο, που αποτελείται από το χρέος πολλών κρατών μελών.
Διαφορετικά, όταν μια χώρα έχει πρόβλημα χρέους, οι τράπεζές της θα αντιμετωπίσουν μια ταυτόχρονη κρίση, βλάπτοντας την οικονομία. Ομοίως, οι κυρίαρχες χώρες πρέπει να προστατεύονται από τις τραπεζικές κρίσεις.
Ένα κεντρικό ταμείο για την ανακεφαλαιοποίηση των προβληματικών τραπεζών έχει ήδη προταθεί, αλλά η ασφάλιση των καταθέσεων πρέπει επίσης να ολοκληρωθεί.
Αυτό συμφωνήθηκε μερικώς, αλλά οι χώρες διαφωνούν για την ταχύτητα της μετάβασης.
Άλλες αναγκαίες μεταρρυθμίσεις είναι ακόμα πιο αμφιλεγόμενες.
Εάν οι άνισες οικονομίες της ευρωζώνης αποδυναμώσουν τις τοπικές οικονομικές κρίσεις, όπως η κατάρρευση των φυσαλίδων των κατοικιών, χρειάζονται αντικατάσταση της χαμένης νομισματικής ανεξαρτησίας τους.
Αλλά αυτή η συμβουλή δεν έχει καμία χρησιμότητα σε χώρες όπως η Ιταλία, οι οποίες είναι γεμάτες με χρέη δεκαετιών.
Οι κάτοικοι των χρεωμένων κρατών δεν αναμένεται να υποστούν διαρκή στασιμότητα.
Αντ 'αυτού, η ευρωζώνη θα πρέπει να έχει κάποια κεντρική αντικυκλική δημοσιονομική πολιτική, όπως ζήτησε ο Emmanuel Macron, ο πρόεδρος της Γαλλίας.
Αυτό δεν σημαίνει να αφήσουμε κάποιες χώρες ελεύθερες να μην κάνουν μεταρρυθμίσεις ή να πληρώνουν άλλοι τα δικά τους χρέη.
Αλλά μπορεί να περιλαμβάνει στοχοθετημένες επενδυτικές δαπάνες, για παράδειγμα, ή κοινή ασφάλιση κατά της ανεργίας, για την προστασία από τις βαθιές οικονομικές κάμψεις.
Ο στόχος πρέπει να είναι να αποφευχθεί η επανάληψη των αυτοκαταστροφικών δημοσιονομικών συρράξεων μετά την τελευταία κρίση.
Αυτός ο βαθμός κατανομής των κινδύνων μπορεί να συνεπάγεται περισσότερες μεταφορές από ό, τι οι βόρειοι ψηφοφόροι μπορούν να αντέξουν.
Αλλά χωρίς αυτό, τα επόμενα 20 χρόνια του ευρώ δεν θα είναι καλύτερα από τα τελευταία 20 χρόνια.
Και όταν έρθουν νέες κρίσεις, οι ηγέτες της Ευρώπης μπορεί να διαπιστώσουν ότι η πολιτική βούληση, όσο σημαντική ήταν την τελευταία φορά, τώρα πια δεν αρκεί.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με το γνωστό περιοδικό η δημιουργία του ευρώ την 1η Ιανουαρίου 1999 ήταν ταυτόχρονα ενοποιητική και διχαστική.
Ένωσε τους ηγέτες της Ευρώπης, οι οποίοι χαιρέτισαν μια νέα εποχή στενότερης ολοκλήρωσης, ευκολότερου εμπορίου και ταχύτερης ανάπτυξης, θεωρώντας ότι δημιούργησαν ένα νόμισμα για να ανταγωνιστεί το δολάριο.
Όμως, το ευρώ χώρισε τους οικονομολόγους, μερικοί από τους οποίους προειδοποίησαν ότι οι δεσμευτικές οικονομίες της Ευρώπης σε μια ενιαία νομισματική πολιτική ήταν πράξη ιστορικής ακαταστασίας.
Προτίμησαν τη σύγκριση με τις αναδυόμενες αγορές, των οποίων η εξάρτηση από τις μακρινές κεντρικές τράπεζες προωθεί συχνές κρίσεις. Ο Milton Friedman προέβλεψε ότι μια κάμψη της παγκόσμιας οικονομίας θα μπορούσε να βγάλει το νέο νόμισμα.
Για χρόνια η κρίση κρατικού χρέους που έπληξε την Ευρώπη μετά το 2010 φαινόταν κοντά στην εκπλήρωση της πρόβλεψης του Friedman. Αλλά το ευρώ δεν κατέρρευσε.
Άντεξε, συχνά χάρη στις διορθώσεις της τελευταίας στιγμής από ηγέτες οι οποίοι, αν και βαθιά διαιρεμένοι, έδειξαν μια σθεναρή δέσμευση για την επιβίωση του ενιαίου νομίσματος.
Η δημόσια υποστήριξη παραμένει ισχυρή.
Πάνω από τρεις στους πέντε κατοίκους της ευρωζώνης λένε ότι το ενιαίο νόμισμα είναι καλό για τη χώρα τους.
Τα τρία τέταρτα λένε ότι είναι καλό για την ΕΕ.
Ωστόσο, η στήριξη αυτή δεν αντικατοπτρίζει την οικονομική ή πολιτική επιτυχία.
Οι χώρες της ευρωζώνης ποτέ δεν φαινόταν σαν να ανήκουν σε μία νομισματική ένωση, να απομακρυνθούν από ανεξάρτητες νομισματικές πολιτικές και να μπορούν να υποτιμήσουν τις συναλλαγματικές τους ισοτιμίες.
Τα επίπεδα διαβίωσης της Ιταλίας είναι μόλις υψηλότερα από ό, τι το 1999.
Η Ισπανία και η Ιρλανδία έχουν πρόσφατα απολαύσει αξιοπρεπείς ρυθμούς ανάπτυξης μετά από αξιέπαινες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, αλλά οι προσαρμογές τους ήταν μακρές και σκληρές και παραμένουν ατελείς.
Στην Ισπανία το ποσοστό ανεργίας των νέων είναι 35%.
Η αύξηση των μισθών είναι αργή σχεδόν παντού.
Η ιστορία του ευρώ είναι γεμάτη με λάθη από τους τεχνοκράτες.
Το χειρότερο ήταν να μην αναγνωρίσουμε γρήγορα το 2010 ότι τα χρέη της Ελλάδας ήταν αναξιόπιστα και ότι οι κάτοχοι ομολόγων της θα έπρεπε να υποστούν ζημίες.
Η Ελλάδα έχει υποστεί μια παρατεταμένη ύφεση και η οικονομία της είναι σχεδόν ένα τέταρτο μικρότερη από ό, τι πριν από μια δεκαετία.
Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα χρησιμοποιεί μια νομισματική πολιτική που είναι υπερβολικά περιοριστική για ολόκληρη τη ζώνη του ευρώ, πόσο μάλλον για τις υποβαθμισμένες περιοχές της.
Αντέδρασε αργά στο οικονομικό δυστύχημα το 2008, έχοντας την αλαζονική άποψη ότι ήταν ένα αμερικανικό πρόβλημα.
Το 2011 βοήθησε να επιστρέψει η Ευρώπη σε ύφεση, καθώς προχώρησε πολύ νωρίς σε αυξήσεις επιτοκίων.
Η καλύτερη ώρα της ΕΚΤ - η υπόσχεση του Mario Draghi το 2012 να κάνει "ο, τιδήποτε χρειάζεται" για να σώσει το ευρώ - ήταν μια αυτοσχέδια πράξη.
Οι ηγέτες ενδέχεται να δεσμευτούν για το ευρώ, αλλά δεν μπορούν να συμφωνήσουν για τον τρόπο επίλυσής των προβλημάτων του.
Η κρίση εξέθεσε το βάθος του χάσματος μεταξύ χωρών πιστωτών και οφειλετών: οι βόρειοι ψηφοφόροι απλά δεν θέλουν να πληρώνουν για τους άλλους.
Η οικονομική στασιμότητα βοήθησε τους λαϊκιστές να ανέλθουν στην εξουσία στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Επειδή η μεταρρύθμιση ήταν αργή, η κρίση θα μπορούσε να αναζωπυρωθεί ξανά.
Αν ναι, η Ευρώπη θα πρέπει να την αντέξει σε ένα πολιτικό περιβάλλον πολύ πιο διαιρεμένο από το 2010.
Από τεχνική άποψη, η πορεία προς ένα σταθερό ευρώ είναι ασαφής.
Το πρώτο βήμα είναι να διασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες και οι κυρίαρχες οικονομίες είναι λιγότερο πιθανό να συγκλίνουν μεταξύ τους σε μια κρίση.
Οι τράπεζες της Ευρώπης είναι προνομιακές και προτιμούν να κρατούν το δημόσιο χρέος των αντίστοιχων χωρών καταγωγής τους.
Αντ 'αυτού, θα πρέπει να ενθαρρυνθούν να διατηρήσουν ένα νέο ασφαλές περιουσιακό στοιχείο, που αποτελείται από το χρέος πολλών κρατών μελών.
Διαφορετικά, όταν μια χώρα έχει πρόβλημα χρέους, οι τράπεζές της θα αντιμετωπίσουν μια ταυτόχρονη κρίση, βλάπτοντας την οικονομία. Ομοίως, οι κυρίαρχες χώρες πρέπει να προστατεύονται από τις τραπεζικές κρίσεις.
Ένα κεντρικό ταμείο για την ανακεφαλαιοποίηση των προβληματικών τραπεζών έχει ήδη προταθεί, αλλά η ασφάλιση των καταθέσεων πρέπει επίσης να ολοκληρωθεί.
Αυτό συμφωνήθηκε μερικώς, αλλά οι χώρες διαφωνούν για την ταχύτητα της μετάβασης.
Άλλες αναγκαίες μεταρρυθμίσεις είναι ακόμα πιο αμφιλεγόμενες.
Εάν οι άνισες οικονομίες της ευρωζώνης αποδυναμώσουν τις τοπικές οικονομικές κρίσεις, όπως η κατάρρευση των φυσαλίδων των κατοικιών, χρειάζονται αντικατάσταση της χαμένης νομισματικής ανεξαρτησίας τους.
Αλλά αυτή η συμβουλή δεν έχει καμία χρησιμότητα σε χώρες όπως η Ιταλία, οι οποίες είναι γεμάτες με χρέη δεκαετιών.
Οι κάτοικοι των χρεωμένων κρατών δεν αναμένεται να υποστούν διαρκή στασιμότητα.
Αντ 'αυτού, η ευρωζώνη θα πρέπει να έχει κάποια κεντρική αντικυκλική δημοσιονομική πολιτική, όπως ζήτησε ο Emmanuel Macron, ο πρόεδρος της Γαλλίας.
Αυτό δεν σημαίνει να αφήσουμε κάποιες χώρες ελεύθερες να μην κάνουν μεταρρυθμίσεις ή να πληρώνουν άλλοι τα δικά τους χρέη.
Αλλά μπορεί να περιλαμβάνει στοχοθετημένες επενδυτικές δαπάνες, για παράδειγμα, ή κοινή ασφάλιση κατά της ανεργίας, για την προστασία από τις βαθιές οικονομικές κάμψεις.
Ο στόχος πρέπει να είναι να αποφευχθεί η επανάληψη των αυτοκαταστροφικών δημοσιονομικών συρράξεων μετά την τελευταία κρίση.
Αυτός ο βαθμός κατανομής των κινδύνων μπορεί να συνεπάγεται περισσότερες μεταφορές από ό, τι οι βόρειοι ψηφοφόροι μπορούν να αντέξουν.
Αλλά χωρίς αυτό, τα επόμενα 20 χρόνια του ευρώ δεν θα είναι καλύτερα από τα τελευταία 20 χρόνια.
Και όταν έρθουν νέες κρίσεις, οι ηγέτες της Ευρώπης μπορεί να διαπιστώσουν ότι η πολιτική βούληση, όσο σημαντική ήταν την τελευταία φορά, τώρα πια δεν αρκεί.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών