Τελευταία Νέα
Διεθνή

Η ενίσχυση της ευρωπαϊκής δημοκρατίας, προτεραιότητα της Ursula von der Leyen

Η ενίσχυση της ευρωπαϊκής δημοκρατίας, προτεραιότητα της Ursula von der Leyen
Για να ενισχύσει τη δημοκρατική νομιμότητα της ΕΕ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι η ΕΕ θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών, μέσω της εποικοδομητικής συνεργασίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
Μια από τις κορυφαίες προτεραιότητες του προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen, είναι να δώσει «νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή δημοκρατία», στόχος που απαιτεί τήρηση ισορροπιών, ενθάρρυνση στήριξη και έναν Επίτροπο με χαρτοφυλάκιο την αποτελεσματική διοργανική / διαθεσμική επικοινωνία.
Όταν ο Jean-Claude Juncker έγινε πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πριν από πέντε χρόνια, αντιμετώπισε τεράστιες προκλήσεις.
Αλλά η δοκιμή που αντιμετωπίζει η διάδοχός του, Ursula von der Leyen, η ενίσχυση της δημοκρατικής νομιμότητας, είναι ακόμα πιο περίπλοκη, όπως επισημαίνει σε άρθρο της στο Project Syndicate η Daniela Schwarzer, Διευθύντρια του Γερμανικού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων (DGAP).
Και αυτό γιατί η δημοκρατική νομιμότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μπορεί να γίνει  με δύο τρόπους: διασφαλίζοντας ότι η ΕΕ ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών σε μια περίοδο ταχείας αλλαγής και κλιμάκωσης των εξωτερικών προκλήσεων και από την πλευρά των εισροών, ενισχύοντας την εποικοδομητική συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Ωστόσο, σήμερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι κατακερματισμένο και πολωμένο, καθιστώντας ένα σταθερό, φιλοευρωπαϊκό συνασπισμό δύσκολο να οικοδομηθεί.
Για να περάσει η νομοθεσία, η von der Leyen θα χρειαστεί την υποστήριξη των Συντηρητικών και των Σοσιαλδημοκρατών, καθώς και ισχυρές και παραγωγικές σχέσεις εργασίας με τους Πράσινους και τους Φιλελεύθερους.
Θα πρέπει πιθανότατα να διαμορφώσει ευέλικτους συνασπισμούς σε συγκεκριμένους τομείς, οι οποίοι θα είναι χρονοβόροι να επιτευχθούν και θα αυξήσουν τον κίνδυνο πολιτικής αποτυχίας σε επίμαχα ζητήματα.
Μετά τις πρόσφατες εκλογές, για πρώτη φορά στην ιστορία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, οι φιλοευρωπαϊκές παρατάξεις - το Συντηρητικό Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, οι Σοσιαλδημοκράτες, οι Πράσινοι και οι Φιλελεύθεροι - συναντήθηκαν για να δημιουργήσουν ένα διακρατικό πολιτικό πρόγραμμα.
Η διαδικασία όμως σταμάτησε, καθώς το Κοινοβούλιο δεν μπόρεσε να συμφωνήσει στον δικό του υποψήφιο για το αξίωμα του Προέδρου της Επιτροπής, και μια τετραμερής «συμφωνία συνασπισμού» δεν βρίσκεται πλέον στο τραπέζι.
Ωστόσο, η Von der Leyen πρέπει να συμμετάσχει πολιτικά στο Κοινοβούλιο όσο πιο πολύ μπορεί, ξεκινώντας από τις προτεραιότητες που περιλαμβάνονται στις «επιστολές αποστολής» που θα αποστείλει στους επιτρόπους.
Αυτές οι προτεραιότητες πρέπει να διαμορφωθούν με συζητήσεις με τους νεοεκλεγέντες προέδρους των κοινοβουλευτικών ομάδων.
Η ενίσχυση της εποικοδομητικής συνεργασίας με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα απαιτήσει την αξιόπιστη εφαρμογή ενός de facto δικαιώματος πρωτοβουλίας για το Κοινοβούλιο, έναν τακτικό διάλογο με τον Πρόεδρο και τη διαρκή δέσμευση κάθε επιτρόπου.
Η Von der Leyen πρέπει να μπορεί να στηριχθεί στην ομάδα της για να την βοηθήσει να περιηγηθεί στο πολύπλοκο πολιτικό περιβάλλον, όχι μόνο στο Κοινοβούλιο αλλά και στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και να καθοδηγήσει τις προσπάθειές της για να προσελκύσει το ευρωπαϊκό κοινό σε μια συζήτηση για το μέλλον της ΕΕ.
Για το λόγο αυτό η von der Leyen πρέπει να διασφαλίσει ότι, κατά την προσαρμογή των χαρτοφυλακίων των επιτρόπων, θα δοθεί επαρκής βαρύτητα και στις διοργανικές / διαθεσμικές σχέσεις.
Στην προηγούμενη Επιτροπή, ο Αντιπρόεδρος Frans Timmermans χειρίστηκε αυτού του τύπου τις σχέσεις ως τμήμα του τεράστιου χαρτοφυλακίου του.
Στη νέα Επιτροπή, οι διαθεσμικές / διοργανικές σχέσεις - μαζί με τον εκδημοκρατισμό - θα πρέπει να αποτελέσουν το πλήρες χαρτοφυλάκιο ενός Επιτρόπου.
Αυτό το καθήκον του Επιτρόπου που θα επιλεγεί να το αναλάβει, θα είναι εξαιρετικά σημαντικό και θα πρέπει να αναληφθεί από έμπειρο υπεύθυνο χάραξης πολιτικής - ιδανικά από κάποιον που έχει εργαστεί σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και στο Συμβούλιο.
Δεδομένης της συμμετοχής του κόμματος της von der Leyen, ένας σοσιαλδημοκράτης θα ήταν μια καλή επιλογή, αν και όποιος έχει επιλεγεί θα πρέπει να είναι σε θέση να εργαστεί σε όλες τις πλευρές.
Σε απευθείας συνεργασία με την von der Leyen και τους αντιπροέδρους της Επιτροπής, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων, θα συμβάλλει ταυτόχρονα στον συντονισμό της συνεργασίας κάθε άλλου επιτρόπου με το Κοινοβούλιο.
Το εν λόγω χαρτοφυλάκιο θα περιλάμβανε την προετοιμασία των ετήσιων και πολυετών προγραμμάτων της Επιτροπής και, ειδικότερα, την κοινή δήλωσή του με το Κοινοβούλιο σχετικά με τις ετήσιες νομοθετικές προτεραιότητες.
Επιπλέον, λόγω της έλλειψης εξειδίκευσης των πολιτικών, ο εν λόγω Επίτροπος θα μπορούσε να υποστηρίξει την von der Leyen επείγοντα, αμφιλεγόμενα ή κατά άλλο τρόπο ευαίσθητα ζητήματα - όπως η μετανάστευση ή η μεταρρύθμιση της ευρωζώνης - που απαιτούν πρόσθετες πολιτικές προσπάθειες για την επίτευξη προόδου.
Ένας τέτοιος Επίτροπος θα μπορούσε επίσης να διασφαλίσει τη συνοχή των δράσεων σε τομείς εσωτερικής και εξωτερικής πολιτικής - από την κοινή εξωτερική πολιτική και την πολιτική ασφάλειας έως τη σύνδεση με την ευρύτερη γειτονιά της Ευρώπης.
Τέλος, αυτός ο Επίτροπος θα παίξει σημαντικό ρόλο στην επίτευξη του πρωταρχικού στόχου στην ατζέντα της κ. von der Leyen: τη διάσκεψη για το μέλλον της Ευρώπης, η οποία υποτίθεται ότι θα έχει αποτελέσματα ήδη από το προσεχές καλοκαίρι.
Αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια - στην οποία το κοινό, η κοινωνία των πολιτών και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα θα συμμετάσχουν ισότιμα - θα απαιτήσει προσεκτική προετοιμασία και διαχείριση, κυρίως επειδή η von der Leyen θέλει από κοινού το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο και την Επιτροπή να καθορίσουν τους σκοπούς και στόχους εκ των προτέρων.
Σε αυτόν και σε άλλους τομείς, τα ποσοστά συμμετοχής είναι υψηλότερα τόσο για την Επιτροπή όσο και για το Κοινοβούλιο από ό, τι κατά την προηγούμενη περίοδο. Η επίτευξη των απτών αποτελεσμάτων που απαιτούν οι πολίτες θα απαιτήσει από τους ηγέτες να κατακτήσουν τις ταχέως μεταβαλλόμενες πολιτικές συνθήκες, που χαρακτηρίζονται από την αύξηση του ευρω-σκεπτικισμού στην ΕΕ και την όξυνση των εξωτερικών πιέσεων, συμπεριλαμβανομένων των παρεμβάσεων εξωτερικών παραγόντων όπως η Κίνα.
Οι μετασχηματιστικές τεχνολογικές αλλαγές και οι μνημειώδεις απειλές, όπως η αλλαγή του κλίματος, συνθέτουν την πρόκληση.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Κοινοβούλιο πρέπει να έχουν μεγαλύτερη προθυμία και στήριξη από ποτέ να συνεργαστούν.
Αυτό θα πρέπει να περιλαμβάνει ετήσιες αναθεωρήσεις προτεραιοτήτων από την Επιτροπή, σε συνεργασία με το Κοινοβούλιο, για την αξιολόγηση της προόδου και τον εντοπισμό των απαραίτητων ενεργειών που πρέπει να προσαρμοστούν, να αλλάξουν κλπ.
Αυτή η διαδικασία έχει αποκτήσει ακόμη μεγαλύτερη σημασία σε μια περίοδο κατά την οποία οι κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ χάνουν υπομονή με υπερεθνική λήψη αποφάσεων.
Εάν δεν αποδειχθούν τα θεσμικά όργανα της ΕΕ, οι κυβερνήσεις των κρατών μελών μπορεί να μπουν στον πειρασμό να τις παρακάμψουν και να συνεργαστούν σε μικρότερες ομάδες, για λόγους αποτελεσματικότητας.
Η διασφάλιση αποτελεσματικής συνεργασίας με ένα κατακερματισμένο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν θα είναι εύκολη.
Ωστόσο, είναι δυνατόν, ειδικά για μια Επιτροπή που θέτει την ύψιστη προτεραιότητα την επίτευξη αυτού του στόχου, ενισχύοντας παράλληλα τη νομιμότητά της και ανοίγοντας μια ευρεία δημόσια συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης.
Αυτή είναι η απόφαση της Επιτροπής von der Leyen.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης