Η οικονομική συρρίκνωση των οικονομιών που προκαλείται από το νέο κορωνοϊό είναι ιδιαίτερα καταστροφική, διότι πλήττει σοβαρά την προσφορά και τη ζήτηση και η ανάρρωση θα είναι μακρά και επίπονη
Η παγκόσμια οικονομία μπαίνει σε ύφεση το 2020.
Και η πτώση θα είναι απότομη και ισχυρή υποστηρίζει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Allianz, Mohamed El-Erian.
Και παρόλο που υπάρχει μια εποικοδομητική αντίδραση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που μπορεί να περιορίσει τη διάρκειά της, τα αποτελέσματά της θα γίνουν αισθητά για τις επόμενες δεκαετίες υποστηρίζει ο El-Erian.
Οι περισσότερες οικονομικές προβλέψεις για το 2020 προέβλεπαν ένα έτος σταθερής αν όχι αυξανόμενης ανάπτυξης.
Το ΔΝΤ για τον Ιανουάριο σημείωσε αύξηση από 2,9% το 2019 σε 3,3% το 2020.
Και υπήρχαν αρκετοί λόγοι για να είναι αισιόδοξοι: η εμπορική συμφωνία "Φάση 1" μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών, η μείωση του Brexit που σχετίζονται με τις αβεβαιότητες και τις ισχυρές καταναλωτικές δαπάνες, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία, οι οποίες φαινόταν πιθανό να ωθήσουν τις εταιρείες να προχωρήσουν σε καθυστερημένα επενδυτικά σχέδια.
Με το οικονομικό σοκ της κρίσης της υγείας λόγω κορωνοϊού που διαδίδεται σε όλο τον κόσμο, οι οικονομολόγοι προσπαθούν να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις τους.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης μείωσε πρόσφατα την πρόβλεψή του για την ανάπτυξη το 2020 κατά το ήμισυ, από 2,9% σε 1,5%, και το ΔΝΤ σημείωσε ότι σύντομα θα εκδώσει σημαντική αναθεώρηση. Ωστόσο, ακόμη και αυτός ο πρώτος γύρος αναθεωρήσεων μπορεί να ήταν υπερβολικά αισιόδοξος, δεδομένου ότι ενσωμάτωσε την ευρέως διαδεδομένη (αλλά λανθασμένη) υπόθεση ότι η ανάκαμψη θα ακολουθούσε ένα έντονο μοτίβο τύπου V - το πρώτο τρίμηνο που αντισταθμίστηκε αμέσως το δεύτερο τρίμηνο. Με την αυξανόμενη αναγνώριση ότι η ανάκαμψη σχήματος U είναι πιο πιθανή, οι προβλέψεις θα πρέπει να αναθεωρηθούν πάλι και να αναθεωρηθούν απότομα. Θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν σοβαρότερα τον κίνδυνο ενός L ή ακόμα και ενός I-που είναι μια αγορά που παραμένει επίπεδη ή σε ελεύθερη πτώση για κάποιο χρονικό διάστημα-αν οι σοβαρές οικονομικές διαταραχές καταλήξουν να προσθέτουν στα δεινά της παγκόσμιας οικονομίας.
Πριν από την πανδημία, πολλές μεγάλες οικονομίες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία, ήταν ήδη ασθενικά και ελλιπέστατα εξοπλισμένες για να χειριστούν ακόμη και μικρές δυσμενείς εξωγενείς διαταραχές.
Άλλες οικονομίες, όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες, είχαν ισχυρότερη δυναμική οργανικής ανάπτυξης, αλλά ακόμη και αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ανεπαρκές για να αποφευχθεί μια ύφεση.
Οι πολιτικές ανάληψης υπερβάλλοντων κινδύνων και οι πολιτικές των κεντρικών τραπεζών που καταστέλλουν τεχνητά την οικονομική αστάθεια έχουν φυτέψει σπόρους αστάθειας εδώ και χρόνια - αν δεν ήταν ο νέος κορωνοϊός, κάτι άλλο θα είχε προκαλέσει την κατάρρευση του «νέου φυσιολογικού» που χαρακτήρισε την αργή και άνιση ανάκαμψη από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008.
Η καταιγίδα
Η ξαφνική οικονομική αναστάτωση που προκαλείται από το νέο κορωνοϊό είναι ιδιαίτερα καταστροφική, διότι καταστρέφει την προσφορά και τη ζήτηση.
Ένα τέτοιο σοκ, κοινό σε ευάλωτα ή αποτυχημένα κράτη και χώρες που επλήγησαν από μεγάλες φυσικές καταστροφές, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο στις προηγμένες οικονομίες.
Εξετάστε τις επιπτώσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, ο οποίος αποτελεί κύριο δείκτη για πολλούς άλλους τομείς και όχι εξαίρεση.
Ο πραγματικός και αντιληπτός κίνδυνος μόλυνσης στα αεροπλάνα έχει προκαλέσει έναν τεράστιο αριθμό ακυρώσεων.
Οι κυβερνητικές οδηγίες για το κλείσιμο των συνόρων έχουν ζητήσει άλλο ένα πλήγμα.
Ως απάντηση, οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν σημαντικά τις πτήσεις καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την επιχειρησιακή και οικονομική βιωσιμότητά τους.
Οι προκύπτουσες απολύσεις προσωπικού και περικοπές στις πληρωμές προς τους προμηθευτές θα προκαλέσουν πρόσθετες απώλειες εισοδήματος που θα μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση σε αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αρνητικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα».
Η αρχική φάση της αντίδρασης στην υγεία, αν και κρίσιμη για τη διάσωση ζωών, θα κάνει μόνο τα πράγματα χειρότερα για την οικονομία.
Μέτρα όπως η «κοινωνική αποστασιοποίηση», ο διαχωρισμός και η απομόνωση είναι εγγενώς ασυμβίβαστα με αυτά που οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τη χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Οι σύγχρονες οικονομίες και κυβερνήσεις χτίζονται για διασύνδεση και ολοκλήρωση.
Η αντίδραση στην υγεία θα διακόψει έναν οικονομικό τομέα μετά το άλλο.
Το αποτέλεσμα δεν θα είναι απλώς η απελευθέρωση και η αποπεριορισμός, αλλά και οι τεράστιες οικονομικές διακοπές σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Για τον ιδιωτικό τομέα, οι εταιρικές καταστάσεις εισοδήματος και οι ισολογισμοί θα πληγούν σκληρά από όλες τις πλευρές και με μια δύναμη που θα ξεπεράσει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για ακόμη και τις πιο ακραίες αρνητικές κρίσεις. Τα έσοδα θα μειωθούν αισθητά. Τα έξοδα θα αυξηθούν.
Τα μαξιλάρια μετρητών θα αναπτυχθούν.
Θα συνταχθούν πιστώσεις.
Οι νέες εκδόσεις ομολόγων θα είναι σχεδόν αδύνατες, ειδικά για εταιρείες με σημαντικό χρέος για αναχρηματοδότηση.
Οι χρηματιστηριακές αγορές θα παρατηρήσουν τεράστια μεταβλητότητα γύρω από μια καθοδική τάση.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι επενδυτές και οι έμποροι θα προσπαθήσουν να αναποδογυρίσουν τόσο τα ίδια κεφάλαια (πόσο είναι πρόθυμα να πληρώσουν τώρα για ένα ρεύμα μελλοντικού εταιρικού εισοδήματος) όσο και τον πιστωτικό κίνδυνο (πόσο σοβαρά αναλαμβάνουν τον κίνδυνο αθέτησης).
Η προκύπτουσα κρίση στα αποθέματα και άλλα επικίνδυνα χρηματοπιστωτικά περιουσιακά στοιχεία θα ενισχυθεί από τη διαρθρωτική αστάθεια: παρασυρθεί από την εφησυχασμό από τις άφθονες και προβλέψιμες εισροές ρευστότητας των κεντρικών τραπεζών, πολλοί επενδυτές εδώ και χρόνια έχουν τεντωθεί υπερβολικά και είναι πολύ εκτεταμένοι σε αναζήτηση αποδόσεων. αντιμετώπισαν την υπερβολική ανάληψη κινδύνων.
Όπως μια μάζα ανθρώπων που σπεύδουν να βγουν από μια μικρή πόρτα, οι επενδυτές που επιστρέφουν στην ασφάλεια ασκούν τεράστια πίεση στη λειτουργία των αγορών.
Και με αυτή την πίεση υπάρχει αυξημένος κίνδυνος χρηματοπιστωτικής αστάθειας επιδεινώνοντας την ύφεση στην πραγματική οικονομία - αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αντίστροφη μόλυνση».
Ο νέος κορωνοϊός δεν πρέπει να προκαλέσει οικονομική κρίση τόσο ξαφνική ή κακή όσο αυτή των ετών 2007 και 2008.
Το τραπεζικό σύστημα δεν αποτελεί πηγή αυτού του προβλήματος αυτή τη φορά.
Σε πολλές μεγάλες οικονομίες, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τράπεζες κεφαλαιοποιούνται και διαχειρίζονται καλύτερα.
Και το σύστημα πληρωμών και διακανονισμού, το νευρικό κέντρο χρηματοδότησης που επιτρέπει σε όλα τα άλλα να λειτουργούν, είναι πολύ ισχυρότερο σήμερα.
Ωστόσο, δεν θα είναι εύκολο να ξεκινήσει μια σύγχρονη διασυνδεδεμένη παγκόσμια οικονομία μετά την παρέλευση της αρχικής απειλής για την υγεία.
Η ανάκτηση θα ξεκινήσει όταν οι υπάλληλοι της υγειονομικής περίθαλψης μπορούν να διαβεβαιώσουν τους ανθρώπους ότι ο νέος κορωνοϊός έχει περιέλθει και ότι η ανοσία στην ασθένεια που προκαλεί, γνωστή ως COVID-19, έχει αυξηθεί.
(Ένα αποτελεσματικό εμβόλιο θα έκανε και τα δύο.)
Η αποκατάσταση πιθανότατα θα είναι γρήγορη, αλλά μπορεί να μην είναι στιγμιαία.
Η αποκατάσταση των κανονικών επιπέδων προσωπικού, του αποθέματος και των αλυσίδων εφοδιασμού θα οδηγήσει τις εταιρείες σε χρόνο μετά από εβδομάδες ή και μήνες αδράνειας. Έτσι θα εφαρμόσει και θα εναρμονίσει τις κυβερνητικές πολιτικές που αποσκοπούν να ξαναγυρίσουν την παγκόσμια οικονομία.
Οδηγός ασφάλειας
Τα καλά νέα είναι ότι η σωστή ανταπόκριση από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ιδιώτες μπορεί να περιορίσει την επόμενη κάμψη, να συντομεύσει τη διάρκειά της και να συμβάλει στην εντονότερη, ισχυρότερη και πιο βιώσιμη ανάκαμψη.
Η πρώτη φάση της αντίδρασης θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχοθετημένες και έγκαιρες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την προστασία των πλέον ευάλωτων τμημάτων της κοινωνίας, για τη διαφύλαξη κρίσιμων τομέων της οικονομίας (ξεκινώντας από την υγειονομική περίθαλψη, όπου η ταχεία πρόοδος είναι το κλειδί για τη δημιουργία οικονομικού βυθού) να διασφαλίσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν σωστά. Στο μέτρο του δυνατού, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μην βασίζονται σε γενικά εργαλεία πολιτικής όπως είναι οι περικοπές των επιτοκίων και τα ευρεία δημοσιονομικά κίνητρα κατά τη διάρκεια αυτής της αρχικής φάσης της αντίδρασης.
Η πολιτική πίεση για την αξιοποίηση αυτών των εργαλείων θα είναι συντριπτική - και μάλιστα, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έχει ήδη μειώσει σημαντικά τα ποσοστά σε σχεδόν μηδέν - αλλά η αποτελεσματικότητά τους σε μια τέτοια στιγμή είναι πολύ μικρότερη. Εξάλλου, υπάρχουν άνθρωποι που πανικοβάλλονται για μια πανδημία που πιθανόν να ξεκινήσει να ταξιδεύει ή να κάνει κρουαζιέρες και πάλι εάν τους δοθούν φορολογικές πιστώσεις ή φθηνά δάνεια;
Μόνο με τη συγκράτηση του νέου ιού και την ενίσχυση της ανοσίας θα πρέπει αυτά τα γενικά εργαλεία πολιτικής να αναπτυχθούν μαζικά στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης ανάκαμψης.
Στην ιδανική περίπτωση, αυτή η φάση θα αφορά επίσης τομείς και δραστηριότητες που βελτιώνουν τη μακροπρόθεσμη παραγωγικότητα και ανάπτυξη, όπως η υποδομή και η εκπαίδευση. Θα υπάρξουν αναπόφευκτα σκληρές αποφάσεις για να γίνουν σχετικά με το ποιος θα σωθεί, γιατί και πώς.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να συντονίζουν, τόσο εσωτερικά, ώστε να δίνουν απαντήσεις σε ολόκληρη την κυβέρνηση όσο και εξωτερικά σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.
Οι πολιτικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης και των κεντρικών τραπεζών μπορούν να υπερκεραστούν με καλά σχεδιασμένες και καλώς υλοποιηθείσες συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Και ο αντίκτυπος αυτών των εταιρικών σχέσεων, ιδίως στις χρηματοπιστωτικές αγορές, μπορεί να ενισχυθεί και να επιταχυνθεί με σαφή, διαφανή και συνεπή επικοινωνία.
Ενώ οι κυβερνήσεις προχωρούν στη σταθεροποίηση των οικονομιών και των χρηματοπιστωτικών αγορών, οι τράπεζες και οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να συμβάλουν στην ελαχιστοποίηση της σοβαρότητας και της διάρκειας της επόμενης ύφεσης, κάνοντας το καλύτερο δυνατό για να αποτρέψουν τα προβλήματα ρευστότητας να γίνουν φερεγγυότητα. Η ανεκτικότητα των τραπεζών θα βοηθούσε πάρα πολύ, όπως και τα ειδικά χρηματοοικονομικά παράθυρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η νέα κανονικότητα
Η μεγάλη ύφεση που ακολούθησε την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 προκάλεσε μια «νέα φυσιολογική» σταθερά χαμηλή ανάπτυξη, τεχνητή χρηματοπιστωτική σταθερότητα και επιδείνωση της ανισότητας (ένα trifecta που επηρέασε το εισόδημα, τον πλούτο και τις ευκαιρίες).
Η μεσαία τάξη, οι μεσαίες επιχειρήσεις, ακόμη και το πολιτικό κέντρο, έπεσαν αργά στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, τροφοδοτώντας τα πολιτικά κινήματα θυμού.
Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά αποτελεσμάτων που θα ήταν απίθανο αν όχι αδιανόητο πριν από τη Μεγάλη ύφεση: τα αρνητικά επιτόκια στην Ευρώπη και την Ιαπωνία και ένα άξονα από την προαγωγή του ελεύθερου εμπορίου στον σταθερό προστατευτισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες, μεταξύ άλλων εκπλήξεων.
Το νέο σοκ κορωνοϊού είναι επίσης πιθανό να μεταβάλει το παγκόσμιο οικονομικό έδαφος, με αποτέλεσμα ένα "ολοκαίνουριο φυσιολογικό".
Η αποκλιμάκωση και η αποπεριορισμός θα επιταχυνθούν, επαναπροσδιορίζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής και κατανάλωσης.
Η έμφαση που δίδεται από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα στις οικονομικά αποδοτικές και αποδοτικές παγκόσμιες γραμμές παροχής θα απομακρυνθεί από την υπερβολική αποστροφή κινδύνου και τη διαχείριση της ανθεκτικότητας.
Και τα οικονομικά εργαλεία, ιδιαίτερα που σχετίζονται με το εμπόριο και τις επενδύσεις, θα οπλίζονται συχνότερα, καθώς η εθνική ασφάλεια αμαρτάρει τις οικονομικές ανησυχίες.
Το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο θα φανεί διαφορετικό όταν η σκόνη αποκαθίσταται από το νέο σοκ του κορωνοϊού.
Αλλά με έγκαιρη συλλογική δράση, ο πόνος της επόμενης ύφεσης μπορεί να είναι περιορισμένος.
Η ξαφνική οικονομική αναστάτωση που προκαλείται από το νέο κορωνοϊό είναι ιδιαίτερα καταστροφική, διότι καταστρέφει την προσφορά και τη ζήτηση. Ένα τέτοιο σοκ, κοινό σε ευάλωτα ή αποτυχημένα κράτη και χώρες που επλήγησαν από μεγάλες φυσικές καταστροφές, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο στις προηγμένες οικονομίες. Εξετάστε τις επιπτώσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, ο οποίος αποτελεί κύριο δείκτη για πολλούς άλλους τομείς και όχι εξαίρεση. Ο πραγματικός και αντιληπτός κίνδυνος μόλυνσης στα αεροπλάνα έχει προκαλέσει έναν τεράστιο αριθμό ακυρώσεων. Οι κυβερνητικές οδηγίες για το κλείσιμο των συνόρων έχουν ζητήσει άλλο ένα πλήγμα. Ως απάντηση, οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν σημαντικά τις πτήσεις καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την επιχειρησιακή και οικονομική βιωσιμότητά τους. Οι προκύπτουσες απολύσεις προσωπικού και περικοπές στις πληρωμές προς τους προμηθευτές θα προκαλέσουν πρόσθετες απώλειες εισοδήματος που θα μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση σε αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αρνητικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα».Η αρχική φάση της αντίδρασης στην υγεία, αν και κρίσιμη για τη διάσωση ζωών, θα κάνει μόνο τα πράγματα χειρότερα για την οικονομία. Μέτρα όπως η «κοινωνική αποστασιοποίηση», ο διαχωρισμός και η απομόνωση είναι εγγενώς ασυμβίβαστα με αυτά που οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τη χρηματοοικονομική σταθερότητα. Οι σύγχρονες οικονομίες και κυβερνήσεις χτίζονται για διασύνδεση και ολοκλήρωση. Η αντίδραση στην υγεία θα διακόψει έναν οικονομικό τομέα μετά το άλλο. Το αποτέλεσμα δεν θα είναι απλώς η απελευθέρωση και η αποπεριορισμός, αλλά και οι τεράστιες οικονομικές διακοπές σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.Για τον ιδιωτικό τομέα, οι εταιρικές καταστάσεις εισοδήματος και οι ισολογισμοί θα πληγούν σκληρά από όλες τις πλευρές και με μια δύναμη που θα ξεπεράσει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για ακόμη και τις πιο ακραίες αρνητικές κρίσεις. Τα έσοδα θα μειωθούν αισθητά. Τα έξοδα θα αυξηθούν. Τα μαξιλάρια μετρητών θα αναπτυχθούν. Θα συνταχθούν πιστώσεις. Οι νέες εκδόσεις ομολόγων θα είναι σχεδόν αδύνατες, ειδικά για εταιρείες με σημαντικό χρέος για αναχρηματοδότηση. Οι χρηματιστηριακές αγορές θα παρατηρήσουν τεράστια μεταβλητότητα γύρω από μια καθοδική τάση.Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι επενδυτές και οι έμποροι θα προσπαθήσουν να αναποδογυρίσουν τόσο τα ίδια κεφάλαια (πόσο είναι πρόθυμα να πληρώσουν τώρα για ένα ρεύμα μελλοντικού εταιρικού εισοδήματος) όσο και τον πιστωτικό κίνδυνο (πόσο σοβαρά αναλαμβάνουν τον κίνδυνο αθέτησης). Η προκύπτουσα κρίση στα αποθέματα και άλλα επικίνδυνα χρηματοπιστωτικά περιουσιακά στοιχεία θα ενισχυθεί από τη διαρθρωτική αστάθεια: παρασυρθεί από την εφησυχασμό από τις άφθονες και προβλέψιμες εισροές ρευστότητας των κεντρικών τραπεζών, πολλοί επενδυτές εδώ και χρόνια έχουν τεντωθεί υπερβολικά και είναι πολύ εκτεταμένοι σε αναζήτηση αποδόσεων. αντιμετώπισαν την υπερβολική ανάληψη κινδύνων. Όπως μια μάζα ανθρώπων που σπεύδουν να βγουν από μια μικρή πόρτα, οι επενδυτές που επιστρέφουν στην ασφάλεια ασκούν τεράστια πίεση στη λειτουργία των αγορών. Και με αυτή την πίεση υπάρχει αυξημένος κίνδυνος χρηματοπιστωτικής αστάθειας επιδεινώνοντας την ύφεση στην πραγματική οικονομία - αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αντίστροφη μόλυνση».Ο νέος κορωνοϊός δεν πρέπει να προκαλέσει οικονομική κρίση τόσο ξαφνική ή κακή όσο αυτή των ετών 2007 και 2008. Το τραπεζικό σύστημα δεν αποτελεί πηγή αυτού του προβλήματος αυτή τη φορά. Σε πολλές μεγάλες οικονομίες, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τράπεζες κεφαλαιοποιούνται και διαχειρίζονται καλύτερα. Και το σύστημα πληρωμών και διακανονισμού, το νευρικό κέντρο χρηματοδότησης που επιτρέπει σε όλα τα άλλα να λειτουργούν, είναι πολύ ισχυρότερο σήμερα.Ωστόσο, δεν θα είναι εύκολο να ξεκινήσει μια σύγχρονη διασυνδεδεμένη παγκόσμια οικονομία μετά την παρέλευση της αρχικής απειλής για την υγεία. Η ανάκτηση θα ξεκινήσει όταν οι υπάλληλοι της υγειονομικής περίθαλψης μπορούν να διαβεβαιώσουν τους ανθρώπους ότι ο νέος κορωνοϊός έχει περιέλθει και ότι η ανοσία στην ασθένεια που προκαλεί, γνωστή ως COVID-19, έχει αυξηθεί. (Ένα αποτελεσματικό εμβόλιο θα έκανε και τα δύο.) Η αποκατάσταση πιθανότατα θα είναι γρήγορη, αλλά μπορεί να μην είναι στιγμιαία.Η αποκατάσταση των κανονικών επιπέδων προσωπικού, του αποθέματος και των αλυσίδων εφοδιασμού θα οδηγήσει τις εταιρείες σε χρόνο μετά από εβδομάδες ή και μήνες αδράνειας. Έτσι θα εφαρμόσει και θα εναρμονίσει τις κυβερνητικές πολιτικές που αποσκοπούν να ξαναγυρίσουν την παγκόσμια οικονομία.
Οδηγός ασφάλειας
Τα καλά νέα είναι ότι η σωστή ανταπόκριση από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ιδιώτες μπορεί να περιορίσει την επόμενη κάμψη, να συντομεύσει τη διάρκειά της και να συμβάλει στην εντονότερη, ισχυρότερη και πιο βιώσιμη ανάκαμψη. Η πρώτη φάση της αντίδρασης θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχοθετημένες και έγκαιρες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την προστασία των πλέον ευάλωτων τμημάτων της κοινωνίας, για τη διαφύλαξη κρίσιμων τομέων της οικονομίας (ξεκινώντας από την υγειονομική περίθαλψη, όπου η ταχεία πρόοδος είναι το κλειδί για τη δημιουργία οικονομικού βυθού) να διασφαλίσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν σωστά. Στο μέτρο του δυνατού, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μην βασίζονται σε γενικά εργαλεία πολιτικής όπως είναι οι περικοπές των επιτοκίων και τα ευρεία δημοσιονομικά κίνητρα κατά τη διάρκεια αυτής της αρχικής φάσης της αντίδρασης. Η πολιτική πίεση για την αξιοποίηση αυτών των εργαλείων θα είναι συντριπτική - και μάλιστα, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έχει ήδη μειώσει σημαντικά τα ποσοστά σε σχεδόν μηδέν - αλλά η αποτελεσματικότητά τους σε μια τέτοια στιγμή είναι πολύ μικρότερη. Εξάλλου, υπάρχουν άνθρωποι που πανικοβάλλονται για μια πανδημία που πιθανόν να ξεκινήσει να ταξιδεύει ή να κάνει κρουαζιέρες και πάλι εάν τους δοθούν φορολογικές πιστώσεις ή φθηνά δάνεια;Μόνο με τη συγκράτηση του νέου ιού και την ενίσχυση της ανοσίας θα πρέπει αυτά τα γενικά εργαλεία πολιτικής να αναπτυχθούν μαζικά στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης ανάκαμψης. Στην ιδανική περίπτωση, αυτή η φάση θα αφορά επίσης τομείς και δραστηριότητες που βελτιώνουν τη μακροπρόθεσμη παραγωγικότητα και ανάπτυξη, όπως η υποδομή και η εκπαίδευση. Θα υπάρξουν αναπόφευκτα σκληρές αποφάσεις για να γίνουν σχετικά με το ποιος θα σωθεί, γιατί και πώς.Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να συντονίζουν, τόσο εσωτερικά, ώστε να δίνουν απαντήσεις σε ολόκληρη την κυβέρνηση όσο και εξωτερικά σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο. Οι πολιτικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης και των κεντρικών τραπεζών μπορούν να υπερκεραστούν με καλά σχεδιασμένες και καλώς υλοποιηθείσες συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Και ο αντίκτυπος αυτών των εταιρικών σχέσεων, ιδίως στις χρηματοπιστωτικές αγορές, μπορεί να ενισχυθεί και να επιταχυνθεί με σαφή, διαφανή και συνεπή επικοινωνία.Ενώ οι κυβερνήσεις προχωρούν στη σταθεροποίηση των οικονομιών και των χρηματοπιστωτικών αγορών, οι τράπεζες και οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να συμβάλουν στην ελαχιστοποίηση της σοβαρότητας και της διάρκειας της επόμενης ύφεσης, κάνοντας το καλύτερο δυνατό για να αποτρέψουν τα προβλήματα ρευστότητας να γίνουν φερεγγυότητα. Η ανεκτικότητα των τραπεζών θα βοηθούσε πάρα πολύ, όπως και τα ειδικά χρηματοοικονομικά παράθυρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η νέα κανονικότηταΗ μεγάλη ύφεση που ακολούθησε την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 προκάλεσε μια «νέα φυσιολογική» σταθερά χαμηλή ανάπτυξη, τεχνητή χρηματοπιστωτική σταθερότητα και επιδείνωση της ανισότητας (ένα trifecta που επηρέασε το εισόδημα, τον πλούτο και τις ευκαιρίες). Η μεσαία τάξη, οι μεσαίες επιχειρήσεις, ακόμη και το πολιτικό κέντρο, έπεσαν αργά στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, τροφοδοτώντας τα πολιτικά κινήματα θυμού και αστυνομίας. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά αποτελεσμάτων που θα ήταν απίθανο αν δεν ήταν αδιανόητο πριν από τη Μεγάλη ύφεση: τα αρνητικά επιτόκια στην Ευρώπη και την Ιαπωνία και ένα άξονα από την προαγωγή του ελεύθερου εμπορίου στον σταθερό προστατευτισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες, μεταξύ άλλων εκπλήξεων.Το νέο σοκ κορωνοϊού είναι επίσης πιθανό να μεταβάλει το παγκόσμιο οικονομικό έδαφος, με αποτέλεσμα ένα "ολοκαίνουριο φυσιολογικό". Η αποκλιμάκωση και η αποπεριορισμός θα επιταχυνθούν, επαναπροσδιορίζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής και κατανάλωσης.Η έμφαση που δίδεται από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα στις οικονομικά αποδοτικές και αποδοτικές παγκόσμιες γραμμές παροχής θα απομακρυνθεί από την υπερβολική αποστροφή κινδύνου και τη διαχείριση της ανθεκτικότητας. Και τα οικονομικά εργαλεία, ιδιαίτερα που σχετίζονται με το εμπόριο και τις επενδύσεις, θα οπλίζονται συχνότερα, καθώς η εθνική ασφάλεια αμαρτάρει τις οικονομικές ανησυχίες. Το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο θα φανεί διαφορετικό όταν η σκόνη αποκαθίσταται από το νέο σοκ του κορωνοϊού. Αλλά με έγκαιρη συλλογική δράση, ο πόνος της επόμενης ύφεσης μπορεί να είναι περιορισμένος.
Και η πτώση θα είναι απότομη και ισχυρή υποστηρίζει ο επικεφαλής οικονομολόγος της Allianz, Mohamed El-Erian.
Και παρόλο που υπάρχει μια εποικοδομητική αντίδραση από τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά που μπορεί να περιορίσει τη διάρκειά της, τα αποτελέσματά της θα γίνουν αισθητά για τις επόμενες δεκαετίες υποστηρίζει ο El-Erian.
Οι περισσότερες οικονομικές προβλέψεις για το 2020 προέβλεπαν ένα έτος σταθερής αν όχι αυξανόμενης ανάπτυξης.
Το ΔΝΤ για τον Ιανουάριο σημείωσε αύξηση από 2,9% το 2019 σε 3,3% το 2020.
Και υπήρχαν αρκετοί λόγοι για να είναι αισιόδοξοι: η εμπορική συμφωνία "Φάση 1" μεταξύ Κίνας και Ηνωμένων Πολιτειών, η μείωση του Brexit που σχετίζονται με τις αβεβαιότητες και τις ισχυρές καταναλωτικές δαπάνες, ιδίως στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Γερμανία, οι οποίες φαινόταν πιθανό να ωθήσουν τις εταιρείες να προχωρήσουν σε καθυστερημένα επενδυτικά σχέδια.
Με το οικονομικό σοκ της κρίσης της υγείας λόγω κορωνοϊού που διαδίδεται σε όλο τον κόσμο, οι οικονομολόγοι προσπαθούν να αναθεωρήσουν τις προβλέψεις τους.
Ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης μείωσε πρόσφατα την πρόβλεψή του για την ανάπτυξη το 2020 κατά το ήμισυ, από 2,9% σε 1,5%, και το ΔΝΤ σημείωσε ότι σύντομα θα εκδώσει σημαντική αναθεώρηση. Ωστόσο, ακόμη και αυτός ο πρώτος γύρος αναθεωρήσεων μπορεί να ήταν υπερβολικά αισιόδοξος, δεδομένου ότι ενσωμάτωσε την ευρέως διαδεδομένη (αλλά λανθασμένη) υπόθεση ότι η ανάκαμψη θα ακολουθούσε ένα έντονο μοτίβο τύπου V - το πρώτο τρίμηνο που αντισταθμίστηκε αμέσως το δεύτερο τρίμηνο. Με την αυξανόμενη αναγνώριση ότι η ανάκαμψη σχήματος U είναι πιο πιθανή, οι προβλέψεις θα πρέπει να αναθεωρηθούν πάλι και να αναθεωρηθούν απότομα. Θα πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουν σοβαρότερα τον κίνδυνο ενός L ή ακόμα και ενός I-που είναι μια αγορά που παραμένει επίπεδη ή σε ελεύθερη πτώση για κάποιο χρονικό διάστημα-αν οι σοβαρές οικονομικές διαταραχές καταλήξουν να προσθέτουν στα δεινά της παγκόσμιας οικονομίας.
Πριν από την πανδημία, πολλές μεγάλες οικονομίες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ιαπωνία, ήταν ήδη ασθενικά και ελλιπέστατα εξοπλισμένες για να χειριστούν ακόμη και μικρές δυσμενείς εξωγενείς διαταραχές.
Άλλες οικονομίες, όπως η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες, είχαν ισχυρότερη δυναμική οργανικής ανάπτυξης, αλλά ακόμη και αυτό θα μπορούσε να αποδειχθεί ανεπαρκές για να αποφευχθεί μια ύφεση.
Οι πολιτικές ανάληψης υπερβάλλοντων κινδύνων και οι πολιτικές των κεντρικών τραπεζών που καταστέλλουν τεχνητά την οικονομική αστάθεια έχουν φυτέψει σπόρους αστάθειας εδώ και χρόνια - αν δεν ήταν ο νέος κορωνοϊός, κάτι άλλο θα είχε προκαλέσει την κατάρρευση του «νέου φυσιολογικού» που χαρακτήρισε την αργή και άνιση ανάκαμψη από την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008.
Η καταιγίδα
Η ξαφνική οικονομική αναστάτωση που προκαλείται από το νέο κορωνοϊό είναι ιδιαίτερα καταστροφική, διότι καταστρέφει την προσφορά και τη ζήτηση.
Ένα τέτοιο σοκ, κοινό σε ευάλωτα ή αποτυχημένα κράτη και χώρες που επλήγησαν από μεγάλες φυσικές καταστροφές, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο στις προηγμένες οικονομίες.
Εξετάστε τις επιπτώσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, ο οποίος αποτελεί κύριο δείκτη για πολλούς άλλους τομείς και όχι εξαίρεση.
Ο πραγματικός και αντιληπτός κίνδυνος μόλυνσης στα αεροπλάνα έχει προκαλέσει έναν τεράστιο αριθμό ακυρώσεων.
Οι κυβερνητικές οδηγίες για το κλείσιμο των συνόρων έχουν ζητήσει άλλο ένα πλήγμα.
Ως απάντηση, οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν σημαντικά τις πτήσεις καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την επιχειρησιακή και οικονομική βιωσιμότητά τους.
Οι προκύπτουσες απολύσεις προσωπικού και περικοπές στις πληρωμές προς τους προμηθευτές θα προκαλέσουν πρόσθετες απώλειες εισοδήματος που θα μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση σε αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αρνητικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα».
Η αρχική φάση της αντίδρασης στην υγεία, αν και κρίσιμη για τη διάσωση ζωών, θα κάνει μόνο τα πράγματα χειρότερα για την οικονομία.
Μέτρα όπως η «κοινωνική αποστασιοποίηση», ο διαχωρισμός και η απομόνωση είναι εγγενώς ασυμβίβαστα με αυτά που οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τη χρηματοοικονομική σταθερότητα.
Οι σύγχρονες οικονομίες και κυβερνήσεις χτίζονται για διασύνδεση και ολοκλήρωση.
Η αντίδραση στην υγεία θα διακόψει έναν οικονομικό τομέα μετά το άλλο.
Το αποτέλεσμα δεν θα είναι απλώς η απελευθέρωση και η αποπεριορισμός, αλλά και οι τεράστιες οικονομικές διακοπές σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.
Για τον ιδιωτικό τομέα, οι εταιρικές καταστάσεις εισοδήματος και οι ισολογισμοί θα πληγούν σκληρά από όλες τις πλευρές και με μια δύναμη που θα ξεπεράσει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για ακόμη και τις πιο ακραίες αρνητικές κρίσεις. Τα έσοδα θα μειωθούν αισθητά. Τα έξοδα θα αυξηθούν.
Τα μαξιλάρια μετρητών θα αναπτυχθούν.
Θα συνταχθούν πιστώσεις.
Οι νέες εκδόσεις ομολόγων θα είναι σχεδόν αδύνατες, ειδικά για εταιρείες με σημαντικό χρέος για αναχρηματοδότηση.
Οι χρηματιστηριακές αγορές θα παρατηρήσουν τεράστια μεταβλητότητα γύρω από μια καθοδική τάση.
Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι επενδυτές και οι έμποροι θα προσπαθήσουν να αναποδογυρίσουν τόσο τα ίδια κεφάλαια (πόσο είναι πρόθυμα να πληρώσουν τώρα για ένα ρεύμα μελλοντικού εταιρικού εισοδήματος) όσο και τον πιστωτικό κίνδυνο (πόσο σοβαρά αναλαμβάνουν τον κίνδυνο αθέτησης).
Η προκύπτουσα κρίση στα αποθέματα και άλλα επικίνδυνα χρηματοπιστωτικά περιουσιακά στοιχεία θα ενισχυθεί από τη διαρθρωτική αστάθεια: παρασυρθεί από την εφησυχασμό από τις άφθονες και προβλέψιμες εισροές ρευστότητας των κεντρικών τραπεζών, πολλοί επενδυτές εδώ και χρόνια έχουν τεντωθεί υπερβολικά και είναι πολύ εκτεταμένοι σε αναζήτηση αποδόσεων. αντιμετώπισαν την υπερβολική ανάληψη κινδύνων.
Όπως μια μάζα ανθρώπων που σπεύδουν να βγουν από μια μικρή πόρτα, οι επενδυτές που επιστρέφουν στην ασφάλεια ασκούν τεράστια πίεση στη λειτουργία των αγορών.
Και με αυτή την πίεση υπάρχει αυξημένος κίνδυνος χρηματοπιστωτικής αστάθειας επιδεινώνοντας την ύφεση στην πραγματική οικονομία - αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αντίστροφη μόλυνση».
Ο νέος κορωνοϊός δεν πρέπει να προκαλέσει οικονομική κρίση τόσο ξαφνική ή κακή όσο αυτή των ετών 2007 και 2008.
Το τραπεζικό σύστημα δεν αποτελεί πηγή αυτού του προβλήματος αυτή τη φορά.
Σε πολλές μεγάλες οικονομίες, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τράπεζες κεφαλαιοποιούνται και διαχειρίζονται καλύτερα.
Και το σύστημα πληρωμών και διακανονισμού, το νευρικό κέντρο χρηματοδότησης που επιτρέπει σε όλα τα άλλα να λειτουργούν, είναι πολύ ισχυρότερο σήμερα.
Ωστόσο, δεν θα είναι εύκολο να ξεκινήσει μια σύγχρονη διασυνδεδεμένη παγκόσμια οικονομία μετά την παρέλευση της αρχικής απειλής για την υγεία.
Η ανάκτηση θα ξεκινήσει όταν οι υπάλληλοι της υγειονομικής περίθαλψης μπορούν να διαβεβαιώσουν τους ανθρώπους ότι ο νέος κορωνοϊός έχει περιέλθει και ότι η ανοσία στην ασθένεια που προκαλεί, γνωστή ως COVID-19, έχει αυξηθεί.
(Ένα αποτελεσματικό εμβόλιο θα έκανε και τα δύο.)
Η αποκατάσταση πιθανότατα θα είναι γρήγορη, αλλά μπορεί να μην είναι στιγμιαία.
Η αποκατάσταση των κανονικών επιπέδων προσωπικού, του αποθέματος και των αλυσίδων εφοδιασμού θα οδηγήσει τις εταιρείες σε χρόνο μετά από εβδομάδες ή και μήνες αδράνειας. Έτσι θα εφαρμόσει και θα εναρμονίσει τις κυβερνητικές πολιτικές που αποσκοπούν να ξαναγυρίσουν την παγκόσμια οικονομία.
Οδηγός ασφάλειας
Τα καλά νέα είναι ότι η σωστή ανταπόκριση από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ιδιώτες μπορεί να περιορίσει την επόμενη κάμψη, να συντομεύσει τη διάρκειά της και να συμβάλει στην εντονότερη, ισχυρότερη και πιο βιώσιμη ανάκαμψη.
Η πρώτη φάση της αντίδρασης θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχοθετημένες και έγκαιρες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την προστασία των πλέον ευάλωτων τμημάτων της κοινωνίας, για τη διαφύλαξη κρίσιμων τομέων της οικονομίας (ξεκινώντας από την υγειονομική περίθαλψη, όπου η ταχεία πρόοδος είναι το κλειδί για τη δημιουργία οικονομικού βυθού) να διασφαλίσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν σωστά. Στο μέτρο του δυνατού, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μην βασίζονται σε γενικά εργαλεία πολιτικής όπως είναι οι περικοπές των επιτοκίων και τα ευρεία δημοσιονομικά κίνητρα κατά τη διάρκεια αυτής της αρχικής φάσης της αντίδρασης.
Η πολιτική πίεση για την αξιοποίηση αυτών των εργαλείων θα είναι συντριπτική - και μάλιστα, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έχει ήδη μειώσει σημαντικά τα ποσοστά σε σχεδόν μηδέν - αλλά η αποτελεσματικότητά τους σε μια τέτοια στιγμή είναι πολύ μικρότερη. Εξάλλου, υπάρχουν άνθρωποι που πανικοβάλλονται για μια πανδημία που πιθανόν να ξεκινήσει να ταξιδεύει ή να κάνει κρουαζιέρες και πάλι εάν τους δοθούν φορολογικές πιστώσεις ή φθηνά δάνεια;
Μόνο με τη συγκράτηση του νέου ιού και την ενίσχυση της ανοσίας θα πρέπει αυτά τα γενικά εργαλεία πολιτικής να αναπτυχθούν μαζικά στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης ανάκαμψης.
Στην ιδανική περίπτωση, αυτή η φάση θα αφορά επίσης τομείς και δραστηριότητες που βελτιώνουν τη μακροπρόθεσμη παραγωγικότητα και ανάπτυξη, όπως η υποδομή και η εκπαίδευση. Θα υπάρξουν αναπόφευκτα σκληρές αποφάσεις για να γίνουν σχετικά με το ποιος θα σωθεί, γιατί και πώς.
Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να συντονίζουν, τόσο εσωτερικά, ώστε να δίνουν απαντήσεις σε ολόκληρη την κυβέρνηση όσο και εξωτερικά σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο.
Οι πολιτικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης και των κεντρικών τραπεζών μπορούν να υπερκεραστούν με καλά σχεδιασμένες και καλώς υλοποιηθείσες συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Και ο αντίκτυπος αυτών των εταιρικών σχέσεων, ιδίως στις χρηματοπιστωτικές αγορές, μπορεί να ενισχυθεί και να επιταχυνθεί με σαφή, διαφανή και συνεπή επικοινωνία.
Ενώ οι κυβερνήσεις προχωρούν στη σταθεροποίηση των οικονομιών και των χρηματοπιστωτικών αγορών, οι τράπεζες και οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να συμβάλουν στην ελαχιστοποίηση της σοβαρότητας και της διάρκειας της επόμενης ύφεσης, κάνοντας το καλύτερο δυνατό για να αποτρέψουν τα προβλήματα ρευστότητας να γίνουν φερεγγυότητα. Η ανεκτικότητα των τραπεζών θα βοηθούσε πάρα πολύ, όπως και τα ειδικά χρηματοοικονομικά παράθυρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η νέα κανονικότητα
Η μεγάλη ύφεση που ακολούθησε την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 προκάλεσε μια «νέα φυσιολογική» σταθερά χαμηλή ανάπτυξη, τεχνητή χρηματοπιστωτική σταθερότητα και επιδείνωση της ανισότητας (ένα trifecta που επηρέασε το εισόδημα, τον πλούτο και τις ευκαιρίες).
Η μεσαία τάξη, οι μεσαίες επιχειρήσεις, ακόμη και το πολιτικό κέντρο, έπεσαν αργά στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, τροφοδοτώντας τα πολιτικά κινήματα θυμού.
Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά αποτελεσμάτων που θα ήταν απίθανο αν όχι αδιανόητο πριν από τη Μεγάλη ύφεση: τα αρνητικά επιτόκια στην Ευρώπη και την Ιαπωνία και ένα άξονα από την προαγωγή του ελεύθερου εμπορίου στον σταθερό προστατευτισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες, μεταξύ άλλων εκπλήξεων.
Το νέο σοκ κορωνοϊού είναι επίσης πιθανό να μεταβάλει το παγκόσμιο οικονομικό έδαφος, με αποτέλεσμα ένα "ολοκαίνουριο φυσιολογικό".
Η αποκλιμάκωση και η αποπεριορισμός θα επιταχυνθούν, επαναπροσδιορίζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής και κατανάλωσης.
Η έμφαση που δίδεται από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα στις οικονομικά αποδοτικές και αποδοτικές παγκόσμιες γραμμές παροχής θα απομακρυνθεί από την υπερβολική αποστροφή κινδύνου και τη διαχείριση της ανθεκτικότητας.
Και τα οικονομικά εργαλεία, ιδιαίτερα που σχετίζονται με το εμπόριο και τις επενδύσεις, θα οπλίζονται συχνότερα, καθώς η εθνική ασφάλεια αμαρτάρει τις οικονομικές ανησυχίες.
Το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο θα φανεί διαφορετικό όταν η σκόνη αποκαθίσταται από το νέο σοκ του κορωνοϊού.
Αλλά με έγκαιρη συλλογική δράση, ο πόνος της επόμενης ύφεσης μπορεί να είναι περιορισμένος.
www.bankingnews.gr
Η καταιγίδα Η ξαφνική οικονομική αναστάτωση που προκαλείται από το νέο κορωνοϊό είναι ιδιαίτερα καταστροφική, διότι καταστρέφει την προσφορά και τη ζήτηση. Ένα τέτοιο σοκ, κοινό σε ευάλωτα ή αποτυχημένα κράτη και χώρες που επλήγησαν από μεγάλες φυσικές καταστροφές, είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο στις προηγμένες οικονομίες. Εξετάστε τις επιπτώσεις στον κλάδο των αερομεταφορών, ο οποίος αποτελεί κύριο δείκτη για πολλούς άλλους τομείς και όχι εξαίρεση. Ο πραγματικός και αντιληπτός κίνδυνος μόλυνσης στα αεροπλάνα έχει προκαλέσει έναν τεράστιο αριθμό ακυρώσεων. Οι κυβερνητικές οδηγίες για το κλείσιμο των συνόρων έχουν ζητήσει άλλο ένα πλήγμα. Ως απάντηση, οι αεροπορικές εταιρείες περιορίζουν σημαντικά τις πτήσεις καθώς προσπαθούν να διατηρήσουν την επιχειρησιακή και οικονομική βιωσιμότητά τους. Οι προκύπτουσες απολύσεις προσωπικού και περικοπές στις πληρωμές προς τους προμηθευτές θα προκαλέσουν πρόσθετες απώλειες εισοδήματος που θα μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση σε αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αρνητικό πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα».Η αρχική φάση της αντίδρασης στην υγεία, αν και κρίσιμη για τη διάσωση ζωών, θα κάνει μόνο τα πράγματα χειρότερα για την οικονομία. Μέτρα όπως η «κοινωνική αποστασιοποίηση», ο διαχωρισμός και η απομόνωση είναι εγγενώς ασυμβίβαστα με αυτά που οδηγούν στην οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και τη χρηματοοικονομική σταθερότητα. Οι σύγχρονες οικονομίες και κυβερνήσεις χτίζονται για διασύνδεση και ολοκλήρωση. Η αντίδραση στην υγεία θα διακόψει έναν οικονομικό τομέα μετά το άλλο. Το αποτέλεσμα δεν θα είναι απλώς η απελευθέρωση και η αποπεριορισμός, αλλά και οι τεράστιες οικονομικές διακοπές σε εθνικό και τοπικό επίπεδο.Για τον ιδιωτικό τομέα, οι εταιρικές καταστάσεις εισοδήματος και οι ισολογισμοί θα πληγούν σκληρά από όλες τις πλευρές και με μια δύναμη που θα ξεπεράσει τα σχέδια έκτακτης ανάγκης για ακόμη και τις πιο ακραίες αρνητικές κρίσεις. Τα έσοδα θα μειωθούν αισθητά. Τα έξοδα θα αυξηθούν. Τα μαξιλάρια μετρητών θα αναπτυχθούν. Θα συνταχθούν πιστώσεις. Οι νέες εκδόσεις ομολόγων θα είναι σχεδόν αδύνατες, ειδικά για εταιρείες με σημαντικό χρέος για αναχρηματοδότηση. Οι χρηματιστηριακές αγορές θα παρατηρήσουν τεράστια μεταβλητότητα γύρω από μια καθοδική τάση.Σε ένα τέτοιο σενάριο, οι επενδυτές και οι έμποροι θα προσπαθήσουν να αναποδογυρίσουν τόσο τα ίδια κεφάλαια (πόσο είναι πρόθυμα να πληρώσουν τώρα για ένα ρεύμα μελλοντικού εταιρικού εισοδήματος) όσο και τον πιστωτικό κίνδυνο (πόσο σοβαρά αναλαμβάνουν τον κίνδυνο αθέτησης). Η προκύπτουσα κρίση στα αποθέματα και άλλα επικίνδυνα χρηματοπιστωτικά περιουσιακά στοιχεία θα ενισχυθεί από τη διαρθρωτική αστάθεια: παρασυρθεί από την εφησυχασμό από τις άφθονες και προβλέψιμες εισροές ρευστότητας των κεντρικών τραπεζών, πολλοί επενδυτές εδώ και χρόνια έχουν τεντωθεί υπερβολικά και είναι πολύ εκτεταμένοι σε αναζήτηση αποδόσεων. αντιμετώπισαν την υπερβολική ανάληψη κινδύνων. Όπως μια μάζα ανθρώπων που σπεύδουν να βγουν από μια μικρή πόρτα, οι επενδυτές που επιστρέφουν στην ασφάλεια ασκούν τεράστια πίεση στη λειτουργία των αγορών. Και με αυτή την πίεση υπάρχει αυξημένος κίνδυνος χρηματοπιστωτικής αστάθειας επιδεινώνοντας την ύφεση στην πραγματική οικονομία - αυτό που οι οικονομολόγοι ονομάζουν «αντίστροφη μόλυνση».Ο νέος κορωνοϊός δεν πρέπει να προκαλέσει οικονομική κρίση τόσο ξαφνική ή κακή όσο αυτή των ετών 2007 και 2008. Το τραπεζικό σύστημα δεν αποτελεί πηγή αυτού του προβλήματος αυτή τη φορά. Σε πολλές μεγάλες οικονομίες, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τράπεζες κεφαλαιοποιούνται και διαχειρίζονται καλύτερα. Και το σύστημα πληρωμών και διακανονισμού, το νευρικό κέντρο χρηματοδότησης που επιτρέπει σε όλα τα άλλα να λειτουργούν, είναι πολύ ισχυρότερο σήμερα.Ωστόσο, δεν θα είναι εύκολο να ξεκινήσει μια σύγχρονη διασυνδεδεμένη παγκόσμια οικονομία μετά την παρέλευση της αρχικής απειλής για την υγεία. Η ανάκτηση θα ξεκινήσει όταν οι υπάλληλοι της υγειονομικής περίθαλψης μπορούν να διαβεβαιώσουν τους ανθρώπους ότι ο νέος κορωνοϊός έχει περιέλθει και ότι η ανοσία στην ασθένεια που προκαλεί, γνωστή ως COVID-19, έχει αυξηθεί. (Ένα αποτελεσματικό εμβόλιο θα έκανε και τα δύο.) Η αποκατάσταση πιθανότατα θα είναι γρήγορη, αλλά μπορεί να μην είναι στιγμιαία.Η αποκατάσταση των κανονικών επιπέδων προσωπικού, του αποθέματος και των αλυσίδων εφοδιασμού θα οδηγήσει τις εταιρείες σε χρόνο μετά από εβδομάδες ή και μήνες αδράνειας. Έτσι θα εφαρμόσει και θα εναρμονίσει τις κυβερνητικές πολιτικές που αποσκοπούν να ξαναγυρίσουν την παγκόσμια οικονομία.
Οδηγός ασφάλειας
Τα καλά νέα είναι ότι η σωστή ανταπόκριση από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και ιδιώτες μπορεί να περιορίσει την επόμενη κάμψη, να συντομεύσει τη διάρκειά της και να συμβάλει στην εντονότερη, ισχυρότερη και πιο βιώσιμη ανάκαμψη. Η πρώτη φάση της αντίδρασης θα πρέπει να περιλαμβάνει στοχοθετημένες και έγκαιρες κυβερνητικές παρεμβάσεις για την προστασία των πλέον ευάλωτων τμημάτων της κοινωνίας, για τη διαφύλαξη κρίσιμων τομέων της οικονομίας (ξεκινώντας από την υγειονομική περίθαλψη, όπου η ταχεία πρόοδος είναι το κλειδί για τη δημιουργία οικονομικού βυθού) να διασφαλίσει ότι οι χρηματοπιστωτικές αγορές θα εξακολουθήσουν να λειτουργούν σωστά. Στο μέτρο του δυνατού, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να μην βασίζονται σε γενικά εργαλεία πολιτικής όπως είναι οι περικοπές των επιτοκίων και τα ευρεία δημοσιονομικά κίνητρα κατά τη διάρκεια αυτής της αρχικής φάσης της αντίδρασης. Η πολιτική πίεση για την αξιοποίηση αυτών των εργαλείων θα είναι συντριπτική - και μάλιστα, η Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έχει ήδη μειώσει σημαντικά τα ποσοστά σε σχεδόν μηδέν - αλλά η αποτελεσματικότητά τους σε μια τέτοια στιγμή είναι πολύ μικρότερη. Εξάλλου, υπάρχουν άνθρωποι που πανικοβάλλονται για μια πανδημία που πιθανόν να ξεκινήσει να ταξιδεύει ή να κάνει κρουαζιέρες και πάλι εάν τους δοθούν φορολογικές πιστώσεις ή φθηνά δάνεια;Μόνο με τη συγκράτηση του νέου ιού και την ενίσχυση της ανοσίας θα πρέπει αυτά τα γενικά εργαλεία πολιτικής να αναπτυχθούν μαζικά στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης ανάκαμψης. Στην ιδανική περίπτωση, αυτή η φάση θα αφορά επίσης τομείς και δραστηριότητες που βελτιώνουν τη μακροπρόθεσμη παραγωγικότητα και ανάπτυξη, όπως η υποδομή και η εκπαίδευση. Θα υπάρξουν αναπόφευκτα σκληρές αποφάσεις για να γίνουν σχετικά με το ποιος θα σωθεί, γιατί και πώς.Οι κυβερνήσεις θα πρέπει επίσης να συντονίζουν, τόσο εσωτερικά, ώστε να δίνουν απαντήσεις σε ολόκληρη την κυβέρνηση όσο και εξωτερικά σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο. Οι πολιτικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης και των κεντρικών τραπεζών μπορούν να υπερκεραστούν με καλά σχεδιασμένες και καλώς υλοποιηθείσες συμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Και ο αντίκτυπος αυτών των εταιρικών σχέσεων, ιδίως στις χρηματοπιστωτικές αγορές, μπορεί να ενισχυθεί και να επιταχυνθεί με σαφή, διαφανή και συνεπή επικοινωνία.Ενώ οι κυβερνήσεις προχωρούν στη σταθεροποίηση των οικονομιών και των χρηματοπιστωτικών αγορών, οι τράπεζες και οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούν να συμβάλουν στην ελαχιστοποίηση της σοβαρότητας και της διάρκειας της επόμενης ύφεσης, κάνοντας το καλύτερο δυνατό για να αποτρέψουν τα προβλήματα ρευστότητας να γίνουν φερεγγυότητα. Η ανεκτικότητα των τραπεζών θα βοηθούσε πάρα πολύ, όπως και τα ειδικά χρηματοοικονομικά παράθυρα για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Η νέα κανονικότηταΗ μεγάλη ύφεση που ακολούθησε την παγκόσμια οικονομική κρίση του 2008 προκάλεσε μια «νέα φυσιολογική» σταθερά χαμηλή ανάπτυξη, τεχνητή χρηματοπιστωτική σταθερότητα και επιδείνωση της ανισότητας (ένα trifecta που επηρέασε το εισόδημα, τον πλούτο και τις ευκαιρίες). Η μεσαία τάξη, οι μεσαίες επιχειρήσεις, ακόμη και το πολιτικό κέντρο, έπεσαν αργά στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας, τροφοδοτώντας τα πολιτικά κινήματα θυμού και αστυνομίας. Το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά αποτελεσμάτων που θα ήταν απίθανο αν δεν ήταν αδιανόητο πριν από τη Μεγάλη ύφεση: τα αρνητικά επιτόκια στην Ευρώπη και την Ιαπωνία και ένα άξονα από την προαγωγή του ελεύθερου εμπορίου στον σταθερό προστατευτισμό στις Ηνωμένες Πολιτείες, μεταξύ άλλων εκπλήξεων.Το νέο σοκ κορωνοϊού είναι επίσης πιθανό να μεταβάλει το παγκόσμιο οικονομικό έδαφος, με αποτέλεσμα ένα "ολοκαίνουριο φυσιολογικό". Η αποκλιμάκωση και η αποπεριορισμός θα επιταχυνθούν, επαναπροσδιορίζοντας τις παγκόσμιες αλυσίδες παραγωγής και κατανάλωσης.Η έμφαση που δίδεται από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα στις οικονομικά αποδοτικές και αποδοτικές παγκόσμιες γραμμές παροχής θα απομακρυνθεί από την υπερβολική αποστροφή κινδύνου και τη διαχείριση της ανθεκτικότητας. Και τα οικονομικά εργαλεία, ιδιαίτερα που σχετίζονται με το εμπόριο και τις επενδύσεις, θα οπλίζονται συχνότερα, καθώς η εθνική ασφάλεια αμαρτάρει τις οικονομικές ανησυχίες. Το παγκόσμιο οικονομικό τοπίο θα φανεί διαφορετικό όταν η σκόνη αποκαθίσταται από το νέο σοκ του κορωνοϊού. Αλλά με έγκαιρη συλλογική δράση, ο πόνος της επόμενης ύφεσης μπορεί να είναι περιορισμένος.
Σχόλια αναγνωστών