Η σκληρή αυτή θέση της Von der Leyen γίνεται ώστε να προλάβει παρόμοιες δικαστικές αποφάσεις και σε άλλες χώρες
Μέτρα για την προάσπιση της νομισματικής Ένωσης από την απόφαση του γερμανικού συνταγματικού δικαστηρίου φέρεται ότι είναι έτοιμη να λάβει η Κομισιόν.
Σε εμπιστευτική της επιστολή η Ursula von der Leyen, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τον Γερμανό Ευρωβουλευτή Sven Giegold, υπογραμμίζει πως «οι Βρυξέλλες εξετάζουν επιλογές, συμπεριλαμβανομένης ακόμη και της νομικής δράσης κατά της Γερμανίας» σε περίπτωση που η κυβέρνηση Merkel υιοθετήσει την δικαστική απόφαση η οποία θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της Ευρωζώνης.
Πολιτικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η θέση αυτή της Von der Leyen, η οποία διετέλεσε υπουργός Άμυνας της Γερμανίας πριν αναλάβει το ανώτατο ευρωπαικό αξίωμα, γίνεται ώστε να προλάβει παρόμοιες δικαστικές αποφάσεις και σε άλλες χώρες.
Να σημειωθεί οτι το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο ισχυρίστηκε ότι η ΕΚΤ παραβίασε τις αρμοδιότητές της και το γερμανικό Σύνταγμα με την απόφαση της να συνεχίσει το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων.
Η πρόεδρος της Κομισιόν σε αυστηρό μήνυμά της υποστηρίζει, ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο είναι πάνω από το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πάνω από οποιοδήποτε τοπικό Δικαστήριο τονίζοντας ότι «η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου θέτει σε κίνδυνο τα δύο βασικά σημεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ευρωσύστημα και το Ευρωπαϊκό Νομικό Σύστημα.
«Λάβαμε σοβαρά υπόψη μας την ξεκάθαρη δήλωση του Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στις 8 Μαΐου.
Σε αυτή τη βάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζεται σε 3 βασικές Αρχές. Ότι η Νομισματική Ένωση διαθέτει αποκλειστική επάρκεια και ότι το Δίκαιο της ΕΕ είναι πάνω από το Εθνικό Δίκαιο και ότι οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου είναι πάνω από οποιαδήποτε απόφαση Τοπικού Δικαστηρίου.
Ο τελικός λόγος ανήκει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο που εδρεύει στο Λουξεμβούργο και πουθενά αλλού» ξεκαθάρισε η πρόεδρος της Κομισιόν.
Επίσης κάνει σαφές οτι «στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η διαφύλαξη της σωστής λειτουργίας του Ευρωσυστήματος και του Νομικού Ευρωπαικού Συστήματος» τονίζοντας οτι η Κομισιόν «αναλύουμε με κάθε λεπτομέρεια την απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου και θα καθορίσουμε τα επόμενα βήματα μας που μπορεί να περιλαμβάνουν και νομικές διαδικασίες.
Η ΕΕ είναι μια κοινότητα αξιών και νόμων που όλοι πρέπει να διαφυλάσσουμε και να υπερασπιζόμαστε πάντα.
Αυτό θα μας κρατήσει ενωμένους και σε αυτό βασιζόμαστε» καταλήγει η Ursula |Von der Leyen.
Από την πλευρά του ο Γερμανός Ευρωβουλευτής Sven Giegold, εκπρόσωπος της Κ.Ο. των γερμανών Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, διευκρινίζει ότι το θέμα δεν είναι απλώς η κριτική προς το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας, αλλά το γεγονός ότι «η διαμάχη μεταξύ Καρλσρούης και Λουξεμβούργου απειλεί την ευρωπαϊκή κοινωνία δικαίου».
Το bankingnews.gr έχει επισημάνει τα εξής:
Η ΕΚΤ θα χρησιμοποιήσει διπλωματική γλώσσα για να αντικρούσει τα βασικά επιχειρήματα του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας που έκρινε μερικώς αντισυνταγματικό και μερικώς παράνομο το Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες η ΕΚΤ σχεδιάζει έως τις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου να έχει απαντήσει στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Γιατί έως αυτές τις ημερομηνίες;
Γιατί το αργότερο έως 16 Ιουλίου 2020 η ΕΚΤ θέλει να ξεδιπλώσει την νέα στρατηγική της ειδικά για το πρόγραμμα Πανδημίας.
Τι θα επικαλεστεί η ΕΚΤ;
Προφανώς όλες τις μελέτες που παρουσίασε και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πριν χρόνια αλλά θα επιχειρήσει να τεκμηριώσει πως η ποσοτική χαλάρωση επιδρά τον πληθωρισμό και δεν «χειραγωγεί» τις αγορές.
Πάντως οι νομικοί της ΕΚΤ έχουν ήδη ξεκινήσει να συντάσσουν το κείμενο της απαντητικής επιστολής προς το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Υποσημείωση bankingnews: Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι ακροβασίες θα επικαλεστεί η ΕΚΤ για να εξηγήσει ότι η ποσοτική χαλάρωση δεν έχει στόχο τις τιμές και επίσης να εξηγήσει γιατί βρέθηκαν ομόλογα ύψους 14 τρισεκ. δολαρίων με αρνητικό επιτόκιο και γιατί οι αποδόσεις των ομολόγων της ευρωζώνης σημείωσαν ιστορικά χαμηλά όλων των εποχών προ κορωνοιού.
Αλλάζει η στρατηγική της ΕΚΤ
Η ΕΚΤ έως τις 16 Ιουλίου 2020 σχεδίαζε τριπλό χτύπημα μέσω του Προγράμματος Πανδημίας.
Ωστόσο μετά την απόφαση του Γερμανικού Διαιτητικού Δικαστηρίου η ΕΚΤ θα ακολουθήσει πιο συντηρητική νομισματική πολιτική.
Και ενώ σχεδίαζε να προβεί σε αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας, χρονική επέκταση του Προγράμματος και επαναγορές κρατικών ομολόγων θα προβεί μόνο σε μια από τις τρεις επιλογές που δυνητικά διαθέτει.
Τι περιμένουν οι αγορές από την ΕΚΤ;
Η πορεία των αγορών χρηματιστηρίων και ομολόγων το επόμενο διάστημα αλλά και η συμπεριφορά των οικονομιών κατά την επιστροφή της κανονικότητας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ καλείται να αποφασίσει πιθανότητα στις 16 Ιουλίου ή και στις 4 Ιουνίου
1)Απαιτείται αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας;
Το Πρόγραμμα Πανδημίας έχει ύψος 750 δισεκ. ευρώ και αποτελεί ένα παράλληλο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ αγοράζει ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και μαζί και τα ελληνικά ομόλογα τα οποία δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα είναι ομόλογα σκουπίδια.
Εάν υπάρξει αύξηση του προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 500 δισεκ στα 1,25 τρισεκ. ευρώ.
2)Το Πρόγραμμα Πανδημίας ολοκληρώνεται τέλος του 2020.
Θα υπάρξει παράταση;
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα μπορούσε να παραταθεί έως το Ιούνιο του 2021 δηλαδή να πάρει 6 μήνες παράταση.
3)Τι θα γίνει με τις λήξεις των ομολόγων;
Η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος Πανδημίας θα μπορούσε να επαναγοράζει τα κρατικά ομόλογα που λήγουν.
Στις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου 2020 η ΕΚΤ θα μπορούσε να αυξήσει το ύψος του Προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. σε 1,25 τρισεκ.
Θα μπορούσε να επιμηκύνει την λήξη του Προγράμματος Πανδημίας από τέλος του 2020 στα μέσα του 2021.
Επίσης θα μπορούσε να αποφασίσει και επαναγορές ομολόγων που λήγουν.
Με μια τέτοια στρατηγική θα έδινε καθαρό μήνυμα στις αγορές που έχουν πάθει εξάρτηση από τα τοξικά προγράμματα της ΕΚΤ.
Το πρόγραμμα Πανδημίας, όπως και η Ποσοτική Χαλάρωση αποτελούν δύο προβληματικά τοξικές επιλογές της ΕΚΤ συντηρώντας τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χαμηλά και αυξάνοντας τα όρια του χρέους.
Το λάθος συνεχίζει να διαιωνίζεται.
Η ΕΚΤ χειραγωγεί τις αγορές μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας ήταν σταθμός απέναντι στην ακραία χειραγώγηση της ΕΚΤ, απέναντι στις τοξικές, παράλογες αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας ήταν απόφαση σταθμός στο προμελετημένο σχέδιο κατάργησης των ελεύθερων αγορών.
Η ποσοτική χαλάρωση η διαδικασία με την οποία η ΕΚΤ αγοράζει κρατικά ομόλογα χωρών της ευρωζώνης, πολιτική που ξεκίνησε η Ιαπωνική Κεντρική Τράπεζα που στηρίζεται στον εσωτερικό δανεισμό και ακολούθησε η FED το 2008… αποτελεί μια ωμή, προκλητική, προσβλητική παρέμβαση στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς.
Όταν ένα κράτος γνωρίζει ότι η ΕΚΤ θα αγοράσει τα ομόλογα γνωρίζει ότι οι τιμές των ομολόγων θα αυξηθούν και οι αποδόσεις θα υποχωρήσουν.
Η μείωση των αποδόσεων, δηλαδή η μείωση του επιτοκίου που πληρώνει ένα κράτος αποτελεί έμμεση κρατική ενίσχυση ενώ την ίδια στιγμή ως αγοραστής έσχατης ανάγκης καθορίζει το πλαίσιο τιμολόγησης του κινδύνου όχι με όρους αγοράς αλλά διαμορφώνοντας ένα εικονικό περιβάλλον.
Εάν μια χώρα ξέρει ότι η ΕΚΤ θα αγοράσει τα ομόλογα της στην δευτερογενή αγορά, γιατί πρωτογενώς ακόμη η ΕΚΤ δεν το έχει πράξει, το θεωρεί παράνομο… συμβαίνουν τα εξής
-Τιμές και επιτόκια ομολόγων δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές αξίες, έχουν διοικητικά καθοριστεί δια των αγοραστικών παρεμβάσεων
-Ο κίνδυνος χώρας χειραγωγείται, χώρες με υψηλό και μη βιώσιμο χρέος επιβιώνουν, εταιρίες ή τράπεζες zombie επίσης επιβιώνουν
-Η ελεύθερη αγορά δεν λειτουργεί, λειτουργεί μόνο ο μηχανισμός αγορών της ΕΚΤ, οπότε ποια είναι η πραγματική πιστοληπτική διαβάθμιση μιας χώρας;
Όταν η ΕΚΤ χειραγωγεί τις τιμές αυτομάτως, δεν διαμορφώνονται επιτόκια αναντίστοιχα με τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες μιας χώρας;
Οι οίκοι αξιολόγησης δεν βαθμολογούν έτσι υψηλότερα μια χώρας χωρίς να το αξίζει;
-Πως μπορεί να αποδειχθεί ότι η ποσοτική χαλάρωση είναι ακραία τοξική παρέμβαση στις αγορές;
Συνολικά οι κεντρικές τράπεζες έχουν αυξήσει τους ισολογισμούς τους στα 24 τρισεκ. δολάρια, περισσότερο δηλαδή από το ΑΕΠ των ΗΠΑ στα 22 τρισεκ. δολάρια τέλη του 2019.
Εάν οι Κεντρικές Τράπεζες και η ΕΚΤ θεωρούν ότι ακολουθούν κλασσικές νομισματικές πολιτικές ας πουλήσουν το 20% αυτών που αγόρασαν, κρατικών και εταιρικών ομολόγων για να αποδείξουν ότι δεν παρεμβαίνουν στις αγορές.
Εάν αποφασίσουν να πουλήσουν τι θα συμβεί;
Τι θα συμβεί εάν η ΕΚΤ που έχει αγοράσει ομόλογα χωρών και εταιριών 3 τρισεκ. ευρώ πουλήσει το 20% ή 600 δισεκ;
Θα καταρρεύσουν ή όχι ομόλογα και μετοχές;
Θα καταρρεύσουν όπως απέδειξε η FED τον Δεκέμβριο του 2018 που επιχείρησε να πουλήσει αμερικανικά ομόλογα που κατείχε.
Πόσο κινδυνεύει η Ελλάδα από τις αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας;
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης όχι το νέο Πρόγραμμα Πανδημίας.
Ωστόσο εάν Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης θεωρείται μερικώς αντισυνταγματικό και μερικώς παράνομο τι θα συμβεί με το Πρόγραμμα Πανδημίας που θα θεωρηθεί ολικώς παράνομο;
Να σημειωθεί ότι το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας ζήτησε μεταξύ άλλων και χρονοδιάγραμμα από την Γερμανική Κεντρική Τράπεζα να πουλήσει τα ομόλογα που κατέχει
Τι θα συμβεί όμως εάν μπει το Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. στο νομικό μικροσκόπιο του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου;
Μπορεί ένα εθνικό δικαστήριο να υπερφαλαγγίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία;
Η ΕΚΤ υπάγεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά πουθενά δεν υπάρχει ότι η ΕΚΤ μπορεί να κάνει ότι θέλει όποτε θέλει κατά το δοκούν.
Η Merkel η Γερμανίδα Καγκελάριος στήριξε το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο.
Εάν το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο βάλει στο μικροσκόπιο το Πρόγραμμα Πανδημίας η Ελλάδα, η Ιταλία θα έχουν πρόβλημα.
Τι είναι το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ;
Είναι το νέο παράλληλο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης μέσω του οποίου η ΕΚΤ μπορεί να αγοράσει κρατικά ομόλογα έως 750 δισεκ. ευρώ, χωρίς όρια του 33% και χωρίς τα όρια του κλειδιού κάθε χώρας και χωρίς να την δεσμεύει η ρήτρα ότι όλα τα ομόλογα είναι αποδεκτά σε πράξεις νομισματικής πολιτικής αρκεί να φέρουν επενδυτική βαθμίδα.
Τι σημαίνουν όλα αυτά απλά;
Η ΕΚΤ από το καταστατικό της έχει ορίσει ότι δεν μπορεί να αγοράσει στην δευτερογενή αγορά – ποτέ στην πρωτογενή – πάνω από το 33% του χρέους κάθε χώρας
Η ΕΚΤ έχει ορίσει τα λεγόμενα κλειδιά ή ποσόστωση κάθε χώρας στην ΕΚΤ.
Επίσης η ΕΚΤ ποτέ δεν είχε παραβιάσει την ρήτρα ότι ομόλογα που θεωρούνται σκουπίδια junk bond δηλαδή δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- έως ΑΑΑ συνολικά 8 βαθμίδες, δεν μπορούν να αγοραστούν σε πράξεις νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ όμως με το Πρόγραμμα Πανδημίας παραβίασε αυτά τα όρια δύο φορές.
1)Την πρώτη φορά με την Ελλάδα καθώς τα ελληνικά ομόλογα είναι hunk bond σκουπίδια και δεν μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Ωστόσο εντάχθηκαν τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα Πανδημίας κατά παράβαση των κανόνων της ΕΚΤ.
2)Η απόφαση της ΕΚΤ να αγοράζει και ομόλογα ΒΒ δηλαδή junk bond αρκεί έως τις 5 Απριλίου να είχαν βαθμολογία κατ΄ ελάχιστη ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα.
Η απόφαση αυτή ήταν φωτογραφική για να στηρίξει την Ιταλία από τον πιθανό κίνδυνο υποβάθμισης των ιταλικών ομολόγων από investment grade – επενδυτική βαθμίδα – σε ομόλογα σκουπίδια.
To Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ είναι προφανές ότι θα καταπέσει στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας
Υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα
Η ΕΚΤ σχεδίαζε να επεκτείνει το Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. και ποσοτικά στα 1,25 τρισεκ. και χρονικά έως τα μέσα του 2021 από τέλη του 2020 που ολοκληρώνεται.
Επίσης η ΕΚΤ σχεδίαζε να προβαίνει και σε αγορές ομολόγων στις λήξεις τους.
Η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου όχι μόνο βάζει veto σε αυτά τα σχέδια αλλά απειλεί και την Ελλάδα αλλά και την Ιταλία, ειδικά την Ελλάδα που εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Πανδημίας παραβιάζοντας τους βασικούς κανόνες της ΕΚΤ.
Τα ελληνικά ομόλογα χαρακτηρίζονται junk bond δηλαδή ομόλογα σκουπίδια, δεν διαθέτουν επενδυτική βαθμίδα και δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στο Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. της ΕΚΤ.
Είναι πολύ πιθανό να τεθεί στο μικροσκόπιο του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου και το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ οπότε είναι βέβαιο ότι θα καταπέσει.
Η ΕΚΤ έχει μοχλεύσει 50 φορές τα κεφάλαια της
Η ποσοτική χαλάρωση αποτελεί μια ακραία στρεβλωτική, παθογενή, τοξική και προβληματική νομισματική πολιτική που με μιμητισμό έχουν υιοθετήσει όλες οι κεντρικές τράπεζες στον πλανήτη.
Η ΕΚΤ στην προσπάθεια της να συνδράμει στην αντιμετώπιση του κορωνοιού έχει υποκαταστήσει τις κυβερνήσεις, εφαρμόζει προγράμματα Πανδημίας 750 δισεκ. που παραβιάζουν τους όρους ποσοτικής χαλάρωσης και συνολικά έχει παραβιάσει τις βασικές αρχές του καταστατικού της.
Το βασικό θέμα όλα αυτά η ΕΚΤ τα κάνει επειδή θέλει να στηρίξει τις οικονομίες της ευρωζώνης από την πρωτοφανή ύφεση ή επειδή θέλει να διασώσει τα 3 τρισεκ. κρατικά και εταιρικά ομόλογα που έχει αγοράσει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
Η ΕΚΤ πριν λίγα χρόνια είχε ισολογισμό 2 τρισεκ. ευρώ και σήμερα έχει 5,28 τρισεκ. ευρώ με τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει να αντιστοιχούν σε 3 τρισεκ. ευρώ.
Με 108,8 δισεκ. κεφάλαια η μόχλευση επί του ενεργητικού αγγίζει τις 50 φορές όταν π.χ. για τις εμπορικές τράπεζες η αντίστοιχη μόχλευση είναι 8-10 φορές.
Όμως ακόμη και εάν αξιολογηθούν τα κεφάλαια ως προς τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει δηλαδή τα 3 τρισεκ. η μόχλευση είναι 28 φορές.
Η ΕΚΤ διατηρεί χρυσό αξίας 509 δισεκ. λέμε διατηρεί και όχι κατέχει γιατί ο χρυσός ανήκει στα έθνη κράτη.
Την ίδια στιγμή η ΕΚΤ με 2,3 δισεκ. κέρδη εμφανίζει την χαμηλότερη απόδοση κεφαλαίου μόλις 2%.
Θα πουν πολλοί η ΕΚΤ είναι Κεντρική τράπεζα δεν είναι ο στόχος της το κέρδος αλλά η σταθερότητα του συστήματος, των οικονομιών και των τραπεζών.
Όλα αυτά ισχύουν στην θεωρία, όχι στην πράξη καθώς η συμπεριφορά της ΕΚΤ με όρους μόχλευσης, με όρους παρέμβασης στην ελεύθερη αγορά δείχνει ότι χειραγωγεί το σύστημα, διαμορφώνει τιμές σε ομόλογα και μετοχές και γενικώς επιδεικνύει συμπεριφορά που ξεφεύγει από τα πλαίσια της κλασσικής νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ είναι μια κεντρική τράπεζα που έχει φορτωθεί 3 τρισεκ. ομόλογα πολλά εξ αυτών προσεχώς μπορεί να είναι και junk bond.
Η απόφαση της ΕΚΤ να δέχεται και ομόλογα σκουπίδια με βαθμολογία ΒΒ αρκεί στις 7 Απριλίου 2020 οι χώρες να είχαν ελάχιστη βαθμολογία ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα αποτελεί μια ακόμη πράξη πανικού.
Η ΕΚΤ ουσιαστικά έσπευσε να προλάβει τις επικείμενες υποβαθμίσεις κρατών και ειδικά της Ιταλίας και αποφάσισε να παραβιάσει το καταστατικό της, την σοβαρότητα της.
Η ΕΚΤ γιατί τώρα δέχθηκε να αγοράζει και ομόλογα σκουπίδια επειδή φοβάται για την Ιταλία και τόσα χρόνια εξαντλούσαν την αυστηρότητα τους στην Ελλάδα;
Γιατί ίσχυαν οι κανόνες για την Ελλάδα και δεν ισχύουν οι κανόνες για την Ιταλία ή διαμορφώνονται οι κανόνες κατά το δοκούν;
Πρόκειται για μια ακόμη προβληματική, παθογενή και άρρωστη απόφαση της ΕΚΤ που το μόνο που κάνει είναι να επιδεινώνει το πρόβλημα, να συσσωρεύει τοξικό χρέος στον ισολογισμό της και να αυξάνει το ρίσκο.
Προσέξτε και την υποκρισία.
Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Πανδημίας που έχει βαθμολογία ΒΒ αλλά δεν είναι ενταγμένη στο κλασσικό πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Πραγματικά όλα αυτά αποτελούν θλίψη.
Σε εμπιστευτική της επιστολή η Ursula von der Leyen, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τον Γερμανό Ευρωβουλευτή Sven Giegold, υπογραμμίζει πως «οι Βρυξέλλες εξετάζουν επιλογές, συμπεριλαμβανομένης ακόμη και της νομικής δράσης κατά της Γερμανίας» σε περίπτωση που η κυβέρνηση Merkel υιοθετήσει την δικαστική απόφαση η οποία θέτει σε κίνδυνο το μέλλον της Ευρωζώνης.
Πολιτικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η θέση αυτή της Von der Leyen, η οποία διετέλεσε υπουργός Άμυνας της Γερμανίας πριν αναλάβει το ανώτατο ευρωπαικό αξίωμα, γίνεται ώστε να προλάβει παρόμοιες δικαστικές αποφάσεις και σε άλλες χώρες.
Να σημειωθεί οτι το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο ισχυρίστηκε ότι η ΕΚΤ παραβίασε τις αρμοδιότητές της και το γερμανικό Σύνταγμα με την απόφαση της να συνεχίσει το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων.
Η πρόεδρος της Κομισιόν σε αυστηρό μήνυμά της υποστηρίζει, ότι το Ευρωπαϊκό Δίκαιο είναι πάνω από το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πάνω από οποιοδήποτε τοπικό Δικαστήριο τονίζοντας ότι «η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου θέτει σε κίνδυνο τα δύο βασικά σημεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ευρωσύστημα και το Ευρωπαϊκό Νομικό Σύστημα.
«Λάβαμε σοβαρά υπόψη μας την ξεκάθαρη δήλωση του Ευρωπαϊκό Δικαστήριο στις 8 Μαΐου.
Σε αυτή τη βάση η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζεται σε 3 βασικές Αρχές. Ότι η Νομισματική Ένωση διαθέτει αποκλειστική επάρκεια και ότι το Δίκαιο της ΕΕ είναι πάνω από το Εθνικό Δίκαιο και ότι οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου είναι πάνω από οποιαδήποτε απόφαση Τοπικού Δικαστηρίου.
Ο τελικός λόγος ανήκει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο που εδρεύει στο Λουξεμβούργο και πουθενά αλλού» ξεκαθάρισε η πρόεδρος της Κομισιόν.
Επίσης κάνει σαφές οτι «στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η διαφύλαξη της σωστής λειτουργίας του Ευρωσυστήματος και του Νομικού Ευρωπαικού Συστήματος» τονίζοντας οτι η Κομισιόν «αναλύουμε με κάθε λεπτομέρεια την απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου και θα καθορίσουμε τα επόμενα βήματα μας που μπορεί να περιλαμβάνουν και νομικές διαδικασίες.
Η ΕΕ είναι μια κοινότητα αξιών και νόμων που όλοι πρέπει να διαφυλάσσουμε και να υπερασπιζόμαστε πάντα.
Αυτό θα μας κρατήσει ενωμένους και σε αυτό βασιζόμαστε» καταλήγει η Ursula |Von der Leyen.
Από την πλευρά του ο Γερμανός Ευρωβουλευτής Sven Giegold, εκπρόσωπος της Κ.Ο. των γερμανών Πρασίνων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, διευκρινίζει ότι το θέμα δεν είναι απλώς η κριτική προς το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας, αλλά το γεγονός ότι «η διαμάχη μεταξύ Καρλσρούης και Λουξεμβούργου απειλεί την ευρωπαϊκή κοινωνία δικαίου».
«Το Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο υποχρεώνει τη γερμανική κυβέρνηση και την Bundestag σε μια διαμάχη με την ΕΚΤ», για αυτό πρέπει όλοι οι θεσμοί της ΕΕ να συνταχθούν πίσω από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, αναφέρει ο ευρωβουλευτής στην επιστολή του και ζητά να κινηθεί η διαδικασία επί παραβάσει, διότι, όπως εκτιμά, με την απόφαση τίθεται σε κίνδυνο η σταθερότητα της νομισματικής ένωσης, ενώ είναι «σαν να προσκαλούνται» τα δικαστήρια άλλων χωρών, να παρακάμψουν το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Στο ίδιο πνεύμα, η ευρωβουλευτής του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) και πρώην υπουργός Δικαιοσύνης της Γερμανίας Katarina Barley, σε συνέντευξή της στην «Passauer Neue Presse» κάνει λόγο για «θανατηφόρο μήνυμα», ενώ ο ειδικός στο δίκαιο της ΕΕ Frans Meier χαρακτηρίζει την απόφαση «ατομική βόμβα».
Γιατί η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου προκαλεί ανησυχίες για το μέλλον της Ευρωζώνης
Στο τέλος, το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο έκανε κάτι υπέρ των Ευρωπαίων πολιτών.
Η απόφασή του υπογραμμίζει την τοξική ιδέα ότι η Ευρωζώνη μπορεί να βασίζει πάντα την επιβίωσή της στους κεντρικούς τραπεζίτες της και στον ενθουσιασμό τους να ωθήσουν τους νόμους της ΕΕ στα όριά τους, γράφει ο γνωστός αρθρογράφος των Financial Times, Wolfgang Munchau.
Το δικαστήριο ισχυρίστηκε ότι η ΕΚΤ παραβίασε τις αρμοδιότητές της και το γερμανικό Σύνταγμα.
Η αρχική γερμανική έκδοση της απόφασης φτάνει 110 σελίδες, ενώ η αγγλική μετάφραση ξεπερνά τις 90 και πολλές τεχνικές λεπτομέρειες μένουν ακόμη άγνωστες.
Σύμφωνα με τον αρθογράφο, δεν είναι δυνατόν για την ΕΚΤ να πληροί τα κριτήρια του δικαστηρίου για τη συμμόρφωση του προγράμματος αγορών με το νόμο, εκτός εάν αλλάξει ορισμένες από τις παραμέτρους του. Η ΕΚΤ θα αγοράσει στο μέλλον περιουσιακά στοιχεία και θα παρέχει πόρους έκτακτης ανάγκης.
Ωστόσο η κεντρική τράπεζα θα διατηρήσει μακροπρόθεσμα λιγότερα περιουσιακά στοιχεία στον ισολογισμό της ως συνέπεια αυτής της απόφασης.
Στην ενότητα 212 της απόφασης, το δικαστήριο δηλώνει ότι η έλλειψη προκαθορισμένης στρατηγικής εξόδου αυξάνει τους κινδύνους.
Στην ενότητα 235 υποχρεώνει την Bundesbank, τη γερμανική κεντρική τράπεζα, να «διασφαλίσει ότι τα ομόλογα που έχουν ήδη αγοραστεί. . . και διατηρούνται στο χαρτοφυλάκιό της πωλούνται με βάση - πιθανώς μακροπρόθεσμη – στρατηγική».
Νωρίτερα υποστηρίζει ότι το απόθεμα των 2 τρισ. ευρώ στον ισολογισμό της ΕΚΤ συνιστά κίνδυνο που παραβιάζει τις αρμοδιότητες των εθνικών κοινοβουλίων.
Όπως εκτιμά ο Munchau,η ΕΚΤ θα προσπαθήσει να απαντήσει σε όλες, ή ακόμη και στις περισσότερες, ανησυχίες του δικαστηρίου.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται κάποιες νομικές διατυπώσεις, όπως «προφανές» ή «αναλογικό».
Αυτό που είναι προφανές σε έναν νομικό μπορεί να μην είναι προφανές στους υπόλοιπους από εμάς - και το αντίστροφο.
Η έννοια της αναλογικότητας είναι ιδιαίτερης σημασίας στο γερμανικό συνταγματικό δίκαιο.
Απαιτεί από την κυβέρνηση και τους βουλευτές να διασφαλίσουν ότι η πολιτική δεν υπερβαίνει τα όρια των αρμοδιοτήτων και λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα όλων των μερών.
Το δικαστήριο τείνει να καταθέτει την αξιολόγησή του σχετικά με την αναλογικότητα με αυστηρούς όρους.
Όμως, στη φύση της νομισματικής πολιτικής αυτό είναι δύσκολο.
Η ΕΚΤ δεν υπόκειται φυσικά στη γερμανική νομοθεσία. Ως θεσμικό όργανο της ΕΕ απαντά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Αλλά αυτή η απόφαση είναι δεσμευτική για το Bundesbank.
Αμφιβάλλω ότι ο Jens Weidmann, ο πρόεδρός της, θα θέλει να απευθυνθεί προς τους Γερμανούς δικαστές με μια επιφανειακή απάντηση, επισημαίνει ο αρθογράφος.
Η απόφαση επιτρέπει στους Γερμανούς να συμμετέχουν στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων μόνοι για άλλους τρεις μήνες, εκτός εάν βρουν τρόπο να συμμορφωθούν.
Θεωρητικά, η ΕΚΤ θα μπορούσε να προχωρήσει χωρίς τη Γερμανία. Αλλά αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει διάλυση της ευρωζώνης.
Από την απόφαση του 1993 που υποστηρίζει τη νομιμότητα της συνθήκης του Μάαστριχτ, το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο έχει γίνει πιο ριζοσπαστικό.
Αλλά απέφευγε την πλήρη αντιπαράθεση, μέχρι την περασμένη εβδομάδα.
Θεωρώ ότι η πιο ανησυχητική πτυχή αυτής της απόφασης είναι ο ισχυρισμός ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο παραβίασε επίσης τις αρμοδιότητές του εγκρίνοντας την αγορά ομολόγων και έχει υπερβεί, «τα όρια των αρμοδιοτήτων του», (ultra vires).
Αυτό το μέρος της απόφασης θέτει βαθιά ανησυχητικά ζητήματα για τη σχέση μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών της.
Tο γερμανικό δικαστήριο αποδέχεται την αρχή ότι το δίκαιο της ΕΕ υπερισχύει του εθνικού δικαίου για τομείς που αναγνωρίζουν συγκεκριμένα ότι εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, διατηρεί το δικαίωμα να αποφασίσει εάν η ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λειτουργούν εντός ή εκτός των νομικών αρμοδιοτήτων τους. Θέτει ένα ανησυχητικό προηγούμενο.
Η πιο έξυπνη απάντηση σε αυτήν την απόφαση θα ήταν η ΕΕ να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στην ηγεσία της Ευρωζώνης: έλλειψη σύγκλισης μεταξύ Βορρά και Νότου, διατηρησιμότητα του χρέους και το πιο σημαντικό τώρα, η έκδοση κοινού ομολόγου για τη χρηματοδότηση ενός ταμείου ανάκαμψης.
Το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο δεν μπορεί να εμποδίσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει στο πρόγραμμα πανδημίας ύψους 1 τρισ. ευρώ.
Αλλά είναι σημαντικό αυτό το χρέος να είναι εγγυημένο από την ΕΕ και όχι από τα κράτη μέλη, επειδή άλλα εθνικά δικαστήρια ενδέχεται να εγείρουν ενστάσεις.
Οι συζητήσεις για το μέλλον του ευρώ μόλις ξεκίνησαν. Οι υποστηρικτές της ιδέας πως η ΕΚΤ μπορεί να κάνει τα πάντα, οφείλουν να καταλάβουν ότι αυτή η μάχη χάθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Στο ίδιο πνεύμα, η ευρωβουλευτής του Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD) και πρώην υπουργός Δικαιοσύνης της Γερμανίας Katarina Barley, σε συνέντευξή της στην «Passauer Neue Presse» κάνει λόγο για «θανατηφόρο μήνυμα», ενώ ο ειδικός στο δίκαιο της ΕΕ Frans Meier χαρακτηρίζει την απόφαση «ατομική βόμβα».
Γιατί η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου προκαλεί ανησυχίες για το μέλλον της Ευρωζώνης
Στο τέλος, το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο έκανε κάτι υπέρ των Ευρωπαίων πολιτών.
Η απόφασή του υπογραμμίζει την τοξική ιδέα ότι η Ευρωζώνη μπορεί να βασίζει πάντα την επιβίωσή της στους κεντρικούς τραπεζίτες της και στον ενθουσιασμό τους να ωθήσουν τους νόμους της ΕΕ στα όριά τους, γράφει ο γνωστός αρθρογράφος των Financial Times, Wolfgang Munchau.
Το δικαστήριο ισχυρίστηκε ότι η ΕΚΤ παραβίασε τις αρμοδιότητές της και το γερμανικό Σύνταγμα.
Η αρχική γερμανική έκδοση της απόφασης φτάνει 110 σελίδες, ενώ η αγγλική μετάφραση ξεπερνά τις 90 και πολλές τεχνικές λεπτομέρειες μένουν ακόμη άγνωστες.
Σύμφωνα με τον αρθογράφο, δεν είναι δυνατόν για την ΕΚΤ να πληροί τα κριτήρια του δικαστηρίου για τη συμμόρφωση του προγράμματος αγορών με το νόμο, εκτός εάν αλλάξει ορισμένες από τις παραμέτρους του. Η ΕΚΤ θα αγοράσει στο μέλλον περιουσιακά στοιχεία και θα παρέχει πόρους έκτακτης ανάγκης.
Ωστόσο η κεντρική τράπεζα θα διατηρήσει μακροπρόθεσμα λιγότερα περιουσιακά στοιχεία στον ισολογισμό της ως συνέπεια αυτής της απόφασης.
Στην ενότητα 212 της απόφασης, το δικαστήριο δηλώνει ότι η έλλειψη προκαθορισμένης στρατηγικής εξόδου αυξάνει τους κινδύνους.
Στην ενότητα 235 υποχρεώνει την Bundesbank, τη γερμανική κεντρική τράπεζα, να «διασφαλίσει ότι τα ομόλογα που έχουν ήδη αγοραστεί. . . και διατηρούνται στο χαρτοφυλάκιό της πωλούνται με βάση - πιθανώς μακροπρόθεσμη – στρατηγική».
Νωρίτερα υποστηρίζει ότι το απόθεμα των 2 τρισ. ευρώ στον ισολογισμό της ΕΚΤ συνιστά κίνδυνο που παραβιάζει τις αρμοδιότητες των εθνικών κοινοβουλίων.
Όπως εκτιμά ο Munchau,η ΕΚΤ θα προσπαθήσει να απαντήσει σε όλες, ή ακόμη και στις περισσότερες, ανησυχίες του δικαστηρίου.
Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται κάποιες νομικές διατυπώσεις, όπως «προφανές» ή «αναλογικό».
Αυτό που είναι προφανές σε έναν νομικό μπορεί να μην είναι προφανές στους υπόλοιπους από εμάς - και το αντίστροφο.
Η έννοια της αναλογικότητας είναι ιδιαίτερης σημασίας στο γερμανικό συνταγματικό δίκαιο.
Απαιτεί από την κυβέρνηση και τους βουλευτές να διασφαλίσουν ότι η πολιτική δεν υπερβαίνει τα όρια των αρμοδιοτήτων και λαμβάνει υπόψη τα συμφέροντα όλων των μερών.
Το δικαστήριο τείνει να καταθέτει την αξιολόγησή του σχετικά με την αναλογικότητα με αυστηρούς όρους.
Όμως, στη φύση της νομισματικής πολιτικής αυτό είναι δύσκολο.
Η ΕΚΤ δεν υπόκειται φυσικά στη γερμανική νομοθεσία. Ως θεσμικό όργανο της ΕΕ απαντά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Αλλά αυτή η απόφαση είναι δεσμευτική για το Bundesbank.
Αμφιβάλλω ότι ο Jens Weidmann, ο πρόεδρός της, θα θέλει να απευθυνθεί προς τους Γερμανούς δικαστές με μια επιφανειακή απάντηση, επισημαίνει ο αρθογράφος.
Η απόφαση επιτρέπει στους Γερμανούς να συμμετέχουν στο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων μόνοι για άλλους τρεις μήνες, εκτός εάν βρουν τρόπο να συμμορφωθούν.
Θεωρητικά, η ΕΚΤ θα μπορούσε να προχωρήσει χωρίς τη Γερμανία. Αλλά αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει διάλυση της ευρωζώνης.
Από την απόφαση του 1993 που υποστηρίζει τη νομιμότητα της συνθήκης του Μάαστριχτ, το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο έχει γίνει πιο ριζοσπαστικό.
Αλλά απέφευγε την πλήρη αντιπαράθεση, μέχρι την περασμένη εβδομάδα.
Θεωρώ ότι η πιο ανησυχητική πτυχή αυτής της απόφασης είναι ο ισχυρισμός ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο παραβίασε επίσης τις αρμοδιότητές του εγκρίνοντας την αγορά ομολόγων και έχει υπερβεί, «τα όρια των αρμοδιοτήτων του», (ultra vires).
Αυτό το μέρος της απόφασης θέτει βαθιά ανησυχητικά ζητήματα για τη σχέση μεταξύ της ΕΕ και των κρατών μελών της.
Tο γερμανικό δικαστήριο αποδέχεται την αρχή ότι το δίκαιο της ΕΕ υπερισχύει του εθνικού δικαίου για τομείς που αναγνωρίζουν συγκεκριμένα ότι εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, διατηρεί το δικαίωμα να αποφασίσει εάν η ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο λειτουργούν εντός ή εκτός των νομικών αρμοδιοτήτων τους. Θέτει ένα ανησυχητικό προηγούμενο.
Η πιο έξυπνη απάντηση σε αυτήν την απόφαση θα ήταν η ΕΕ να αντιμετωπίσει τα προβλήματα στην ηγεσία της Ευρωζώνης: έλλειψη σύγκλισης μεταξύ Βορρά και Νότου, διατηρησιμότητα του χρέους και το πιο σημαντικό τώρα, η έκδοση κοινού ομολόγου για τη χρηματοδότηση ενός ταμείου ανάκαμψης.
Το γερμανικό συνταγματικό δικαστήριο δεν μπορεί να εμποδίσει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προχωρήσει στο πρόγραμμα πανδημίας ύψους 1 τρισ. ευρώ.
Αλλά είναι σημαντικό αυτό το χρέος να είναι εγγυημένο από την ΕΕ και όχι από τα κράτη μέλη, επειδή άλλα εθνικά δικαστήρια ενδέχεται να εγείρουν ενστάσεις.
Οι συζητήσεις για το μέλλον του ευρώ μόλις ξεκίνησαν. Οι υποστηρικτές της ιδέας πως η ΕΚΤ μπορεί να κάνει τα πάντα, οφείλουν να καταλάβουν ότι αυτή η μάχη χάθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Το bankingnews.gr έχει επισημάνει τα εξής:
Η ΕΚΤ θα χρησιμοποιήσει διπλωματική γλώσσα για να αντικρούσει τα βασικά επιχειρήματα του Ανώτατου Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας που έκρινε μερικώς αντισυνταγματικό και μερικώς παράνομο το Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης.
Με βάση ορισμένες πληροφορίες η ΕΚΤ σχεδιάζει έως τις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου να έχει απαντήσει στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Γιατί έως αυτές τις ημερομηνίες;
Γιατί το αργότερο έως 16 Ιουλίου 2020 η ΕΚΤ θέλει να ξεδιπλώσει την νέα στρατηγική της ειδικά για το πρόγραμμα Πανδημίας.
Τι θα επικαλεστεί η ΕΚΤ;
Προφανώς όλες τις μελέτες που παρουσίασε και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο πριν χρόνια αλλά θα επιχειρήσει να τεκμηριώσει πως η ποσοτική χαλάρωση επιδρά τον πληθωρισμό και δεν «χειραγωγεί» τις αγορές.
Πάντως οι νομικοί της ΕΚΤ έχουν ήδη ξεκινήσει να συντάσσουν το κείμενο της απαντητικής επιστολής προς το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο.
Υποσημείωση bankingnews: Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τι ακροβασίες θα επικαλεστεί η ΕΚΤ για να εξηγήσει ότι η ποσοτική χαλάρωση δεν έχει στόχο τις τιμές και επίσης να εξηγήσει γιατί βρέθηκαν ομόλογα ύψους 14 τρισεκ. δολαρίων με αρνητικό επιτόκιο και γιατί οι αποδόσεις των ομολόγων της ευρωζώνης σημείωσαν ιστορικά χαμηλά όλων των εποχών προ κορωνοιού.
Αλλάζει η στρατηγική της ΕΚΤ
Η ΕΚΤ έως τις 16 Ιουλίου 2020 σχεδίαζε τριπλό χτύπημα μέσω του Προγράμματος Πανδημίας.
Ωστόσο μετά την απόφαση του Γερμανικού Διαιτητικού Δικαστηρίου η ΕΚΤ θα ακολουθήσει πιο συντηρητική νομισματική πολιτική.
Και ενώ σχεδίαζε να προβεί σε αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας, χρονική επέκταση του Προγράμματος και επαναγορές κρατικών ομολόγων θα προβεί μόνο σε μια από τις τρεις επιλογές που δυνητικά διαθέτει.
Τι περιμένουν οι αγορές από την ΕΚΤ;
Η πορεία των αγορών χρηματιστηρίων και ομολόγων το επόμενο διάστημα αλλά και η συμπεριφορά των οικονομιών κατά την επιστροφή της κανονικότητας θα αποτελέσουν τους βασικούς πυλώνες για τις νέες αποφάσεις της ΕΚΤ.
Η ΕΚΤ καλείται να αποφασίσει πιθανότητα στις 16 Ιουλίου ή και στις 4 Ιουνίου
1)Απαιτείται αύξηση του Προγράμματος Πανδημίας;
Το Πρόγραμμα Πανδημίας έχει ύψος 750 δισεκ. ευρώ και αποτελεί ένα παράλληλο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Η ΕΚΤ αγοράζει ομόλογα των χωρών της ευρωζώνης και μαζί και τα ελληνικά ομόλογα τα οποία δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα είναι ομόλογα σκουπίδια.
Εάν υπάρξει αύξηση του προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 500 δισεκ στα 1,25 τρισεκ. ευρώ.
2)Το Πρόγραμμα Πανδημίας ολοκληρώνεται τέλος του 2020.
Θα υπάρξει παράταση;
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι θα μπορούσε να παραταθεί έως το Ιούνιο του 2021 δηλαδή να πάρει 6 μήνες παράταση.
3)Τι θα γίνει με τις λήξεις των ομολόγων;
Η ΕΚΤ μέσω του προγράμματος Πανδημίας θα μπορούσε να επαναγοράζει τα κρατικά ομόλογα που λήγουν.
Στις 4 Ιουνίου ή 16 Ιουλίου 2020 η ΕΚΤ θα μπορούσε να αυξήσει το ύψος του Προγράμματος Πανδημίας από 750 δισεκ. σε 1,25 τρισεκ.
Θα μπορούσε να επιμηκύνει την λήξη του Προγράμματος Πανδημίας από τέλος του 2020 στα μέσα του 2021.
Επίσης θα μπορούσε να αποφασίσει και επαναγορές ομολόγων που λήγουν.
Με μια τέτοια στρατηγική θα έδινε καθαρό μήνυμα στις αγορές που έχουν πάθει εξάρτηση από τα τοξικά προγράμματα της ΕΚΤ.
Το πρόγραμμα Πανδημίας, όπως και η Ποσοτική Χαλάρωση αποτελούν δύο προβληματικά τοξικές επιλογές της ΕΚΤ συντηρώντας τις αποδόσεις των κρατικών ομολόγων χαμηλά και αυξάνοντας τα όρια του χρέους.
Το λάθος συνεχίζει να διαιωνίζεται.
Η ΕΚΤ χειραγωγεί τις αγορές μέσω της ποσοτικής χαλάρωσης
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας ήταν σταθμός απέναντι στην ακραία χειραγώγηση της ΕΚΤ, απέναντι στις τοξικές, παράλογες αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας ήταν απόφαση σταθμός στο προμελετημένο σχέδιο κατάργησης των ελεύθερων αγορών.
Η ποσοτική χαλάρωση η διαδικασία με την οποία η ΕΚΤ αγοράζει κρατικά ομόλογα χωρών της ευρωζώνης, πολιτική που ξεκίνησε η Ιαπωνική Κεντρική Τράπεζα που στηρίζεται στον εσωτερικό δανεισμό και ακολούθησε η FED το 2008… αποτελεί μια ωμή, προκλητική, προσβλητική παρέμβαση στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς.
Όταν ένα κράτος γνωρίζει ότι η ΕΚΤ θα αγοράσει τα ομόλογα γνωρίζει ότι οι τιμές των ομολόγων θα αυξηθούν και οι αποδόσεις θα υποχωρήσουν.
Η μείωση των αποδόσεων, δηλαδή η μείωση του επιτοκίου που πληρώνει ένα κράτος αποτελεί έμμεση κρατική ενίσχυση ενώ την ίδια στιγμή ως αγοραστής έσχατης ανάγκης καθορίζει το πλαίσιο τιμολόγησης του κινδύνου όχι με όρους αγοράς αλλά διαμορφώνοντας ένα εικονικό περιβάλλον.
Εάν μια χώρα ξέρει ότι η ΕΚΤ θα αγοράσει τα ομόλογα της στην δευτερογενή αγορά, γιατί πρωτογενώς ακόμη η ΕΚΤ δεν το έχει πράξει, το θεωρεί παράνομο… συμβαίνουν τα εξής
-Τιμές και επιτόκια ομολόγων δεν αντικατοπτρίζουν πραγματικές αξίες, έχουν διοικητικά καθοριστεί δια των αγοραστικών παρεμβάσεων
-Ο κίνδυνος χώρας χειραγωγείται, χώρες με υψηλό και μη βιώσιμο χρέος επιβιώνουν, εταιρίες ή τράπεζες zombie επίσης επιβιώνουν
-Η ελεύθερη αγορά δεν λειτουργεί, λειτουργεί μόνο ο μηχανισμός αγορών της ΕΚΤ, οπότε ποια είναι η πραγματική πιστοληπτική διαβάθμιση μιας χώρας;
Όταν η ΕΚΤ χειραγωγεί τις τιμές αυτομάτως, δεν διαμορφώνονται επιτόκια αναντίστοιχα με τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες μιας χώρας;
Οι οίκοι αξιολόγησης δεν βαθμολογούν έτσι υψηλότερα μια χώρας χωρίς να το αξίζει;
-Πως μπορεί να αποδειχθεί ότι η ποσοτική χαλάρωση είναι ακραία τοξική παρέμβαση στις αγορές;
Συνολικά οι κεντρικές τράπεζες έχουν αυξήσει τους ισολογισμούς τους στα 24 τρισεκ. δολάρια, περισσότερο δηλαδή από το ΑΕΠ των ΗΠΑ στα 22 τρισεκ. δολάρια τέλη του 2019.
Εάν οι Κεντρικές Τράπεζες και η ΕΚΤ θεωρούν ότι ακολουθούν κλασσικές νομισματικές πολιτικές ας πουλήσουν το 20% αυτών που αγόρασαν, κρατικών και εταιρικών ομολόγων για να αποδείξουν ότι δεν παρεμβαίνουν στις αγορές.
Εάν αποφασίσουν να πουλήσουν τι θα συμβεί;
Τι θα συμβεί εάν η ΕΚΤ που έχει αγοράσει ομόλογα χωρών και εταιριών 3 τρισεκ. ευρώ πουλήσει το 20% ή 600 δισεκ;
Θα καταρρεύσουν ή όχι ομόλογα και μετοχές;
Θα καταρρεύσουν όπως απέδειξε η FED τον Δεκέμβριο του 2018 που επιχείρησε να πουλήσει αμερικανικά ομόλογα που κατείχε.
Πόσο κινδυνεύει η Ελλάδα από τις αποφάσεις του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας;
Η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου της Γερμανίας αφορά το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης όχι το νέο Πρόγραμμα Πανδημίας.
Ωστόσο εάν Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης θεωρείται μερικώς αντισυνταγματικό και μερικώς παράνομο τι θα συμβεί με το Πρόγραμμα Πανδημίας που θα θεωρηθεί ολικώς παράνομο;
Να σημειωθεί ότι το Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας ζήτησε μεταξύ άλλων και χρονοδιάγραμμα από την Γερμανική Κεντρική Τράπεζα να πουλήσει τα ομόλογα που κατέχει
Τι θα συμβεί όμως εάν μπει το Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. στο νομικό μικροσκόπιο του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου;
Μπορεί ένα εθνικό δικαστήριο να υπερφαλαγγίσει την ευρωπαϊκή νομοθεσία;
Η ΕΚΤ υπάγεται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά πουθενά δεν υπάρχει ότι η ΕΚΤ μπορεί να κάνει ότι θέλει όποτε θέλει κατά το δοκούν.
Η Merkel η Γερμανίδα Καγκελάριος στήριξε το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο.
Εάν το Γερμανικό Συνταγματικό Δικαστήριο βάλει στο μικροσκόπιο το Πρόγραμμα Πανδημίας η Ελλάδα, η Ιταλία θα έχουν πρόβλημα.
Τι είναι το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ;
Είναι το νέο παράλληλο Πρόγραμμα Ποσοτικής Χαλάρωσης μέσω του οποίου η ΕΚΤ μπορεί να αγοράσει κρατικά ομόλογα έως 750 δισεκ. ευρώ, χωρίς όρια του 33% και χωρίς τα όρια του κλειδιού κάθε χώρας και χωρίς να την δεσμεύει η ρήτρα ότι όλα τα ομόλογα είναι αποδεκτά σε πράξεις νομισματικής πολιτικής αρκεί να φέρουν επενδυτική βαθμίδα.
Τι σημαίνουν όλα αυτά απλά;
Η ΕΚΤ από το καταστατικό της έχει ορίσει ότι δεν μπορεί να αγοράσει στην δευτερογενή αγορά – ποτέ στην πρωτογενή – πάνω από το 33% του χρέους κάθε χώρας
Η ΕΚΤ έχει ορίσει τα λεγόμενα κλειδιά ή ποσόστωση κάθε χώρας στην ΕΚΤ.
Επίσης η ΕΚΤ ποτέ δεν είχε παραβιάσει την ρήτρα ότι ομόλογα που θεωρούνται σκουπίδια junk bond δηλαδή δεν φέρουν επενδυτική βαθμίδα δηλαδή ΒΒΒ- έως ΑΑΑ συνολικά 8 βαθμίδες, δεν μπορούν να αγοραστούν σε πράξεις νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ όμως με το Πρόγραμμα Πανδημίας παραβίασε αυτά τα όρια δύο φορές.
1)Την πρώτη φορά με την Ελλάδα καθώς τα ελληνικά ομόλογα είναι hunk bond σκουπίδια και δεν μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Ωστόσο εντάχθηκαν τα ελληνικά ομόλογα στο πρόγραμμα Πανδημίας κατά παράβαση των κανόνων της ΕΚΤ.
2)Η απόφαση της ΕΚΤ να αγοράζει και ομόλογα ΒΒ δηλαδή junk bond αρκεί έως τις 5 Απριλίου να είχαν βαθμολογία κατ΄ ελάχιστη ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα.
Η απόφαση αυτή ήταν φωτογραφική για να στηρίξει την Ιταλία από τον πιθανό κίνδυνο υποβάθμισης των ιταλικών ομολόγων από investment grade – επενδυτική βαθμίδα – σε ομόλογα σκουπίδια.
To Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ είναι προφανές ότι θα καταπέσει στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας
Υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα
Η ΕΚΤ σχεδίαζε να επεκτείνει το Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. και ποσοτικά στα 1,25 τρισεκ. και χρονικά έως τα μέσα του 2021 από τέλη του 2020 που ολοκληρώνεται.
Επίσης η ΕΚΤ σχεδίαζε να προβαίνει και σε αγορές ομολόγων στις λήξεις τους.
Η απόφαση του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου όχι μόνο βάζει veto σε αυτά τα σχέδια αλλά απειλεί και την Ελλάδα αλλά και την Ιταλία, ειδικά την Ελλάδα που εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Πανδημίας παραβιάζοντας τους βασικούς κανόνες της ΕΚΤ.
Τα ελληνικά ομόλογα χαρακτηρίζονται junk bond δηλαδή ομόλογα σκουπίδια, δεν διαθέτουν επενδυτική βαθμίδα και δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στο Πρόγραμμα Πανδημίας των 750 δισεκ. της ΕΚΤ.
Είναι πολύ πιθανό να τεθεί στο μικροσκόπιο του Γερμανικού Συνταγματικού Δικαστηρίου και το Πρόγραμμα Πανδημίας της ΕΚΤ οπότε είναι βέβαιο ότι θα καταπέσει.
Η ΕΚΤ έχει μοχλεύσει 50 φορές τα κεφάλαια της
Η ποσοτική χαλάρωση αποτελεί μια ακραία στρεβλωτική, παθογενή, τοξική και προβληματική νομισματική πολιτική που με μιμητισμό έχουν υιοθετήσει όλες οι κεντρικές τράπεζες στον πλανήτη.
Η ΕΚΤ στην προσπάθεια της να συνδράμει στην αντιμετώπιση του κορωνοιού έχει υποκαταστήσει τις κυβερνήσεις, εφαρμόζει προγράμματα Πανδημίας 750 δισεκ. που παραβιάζουν τους όρους ποσοτικής χαλάρωσης και συνολικά έχει παραβιάσει τις βασικές αρχές του καταστατικού της.
Το βασικό θέμα όλα αυτά η ΕΚΤ τα κάνει επειδή θέλει να στηρίξει τις οικονομίες της ευρωζώνης από την πρωτοφανή ύφεση ή επειδή θέλει να διασώσει τα 3 τρισεκ. κρατικά και εταιρικά ομόλογα που έχει αγοράσει από το πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης;
Η ΕΚΤ πριν λίγα χρόνια είχε ισολογισμό 2 τρισεκ. ευρώ και σήμερα έχει 5,28 τρισεκ. ευρώ με τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει να αντιστοιχούν σε 3 τρισεκ. ευρώ.
Με 108,8 δισεκ. κεφάλαια η μόχλευση επί του ενεργητικού αγγίζει τις 50 φορές όταν π.χ. για τις εμπορικές τράπεζες η αντίστοιχη μόχλευση είναι 8-10 φορές.
Όμως ακόμη και εάν αξιολογηθούν τα κεφάλαια ως προς τα περιουσιακά στοιχεία που έχει αγοράσει δηλαδή τα 3 τρισεκ. η μόχλευση είναι 28 φορές.
Η ΕΚΤ διατηρεί χρυσό αξίας 509 δισεκ. λέμε διατηρεί και όχι κατέχει γιατί ο χρυσός ανήκει στα έθνη κράτη.
Την ίδια στιγμή η ΕΚΤ με 2,3 δισεκ. κέρδη εμφανίζει την χαμηλότερη απόδοση κεφαλαίου μόλις 2%.
Θα πουν πολλοί η ΕΚΤ είναι Κεντρική τράπεζα δεν είναι ο στόχος της το κέρδος αλλά η σταθερότητα του συστήματος, των οικονομιών και των τραπεζών.
Όλα αυτά ισχύουν στην θεωρία, όχι στην πράξη καθώς η συμπεριφορά της ΕΚΤ με όρους μόχλευσης, με όρους παρέμβασης στην ελεύθερη αγορά δείχνει ότι χειραγωγεί το σύστημα, διαμορφώνει τιμές σε ομόλογα και μετοχές και γενικώς επιδεικνύει συμπεριφορά που ξεφεύγει από τα πλαίσια της κλασσικής νομισματικής πολιτικής.
Η ΕΚΤ είναι μια κεντρική τράπεζα που έχει φορτωθεί 3 τρισεκ. ομόλογα πολλά εξ αυτών προσεχώς μπορεί να είναι και junk bond.
Η απόφαση της ΕΚΤ να δέχεται και ομόλογα σκουπίδια με βαθμολογία ΒΒ αρκεί στις 7 Απριλίου 2020 οι χώρες να είχαν ελάχιστη βαθμολογία ΒΒΒ- δηλαδή επενδυτική βαθμίδα αποτελεί μια ακόμη πράξη πανικού.
Η ΕΚΤ ουσιαστικά έσπευσε να προλάβει τις επικείμενες υποβαθμίσεις κρατών και ειδικά της Ιταλίας και αποφάσισε να παραβιάσει το καταστατικό της, την σοβαρότητα της.
Η ΕΚΤ γιατί τώρα δέχθηκε να αγοράζει και ομόλογα σκουπίδια επειδή φοβάται για την Ιταλία και τόσα χρόνια εξαντλούσαν την αυστηρότητα τους στην Ελλάδα;
Γιατί ίσχυαν οι κανόνες για την Ελλάδα και δεν ισχύουν οι κανόνες για την Ιταλία ή διαμορφώνονται οι κανόνες κατά το δοκούν;
Πρόκειται για μια ακόμη προβληματική, παθογενή και άρρωστη απόφαση της ΕΚΤ που το μόνο που κάνει είναι να επιδεινώνει το πρόβλημα, να συσσωρεύει τοξικό χρέος στον ισολογισμό της και να αυξάνει το ρίσκο.
Προσέξτε και την υποκρισία.
Η Ελλάδα έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα Πανδημίας που έχει βαθμολογία ΒΒ αλλά δεν είναι ενταγμένη στο κλασσικό πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης.
Πραγματικά όλα αυτά αποτελούν θλίψη.
Σχόλια αναγνωστών