Το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους για την Ελλάδα είναι χαμηλότερο από την άποψη του ΑΕΠ από ό, τι σε πολλές άλλες χώρες
Δεν υπάρχει ανησυχία για την αύξηση του χρέους της Ελλάδας, καθώς το μεγαλύτερο μέρος αυτού οφείλεται στον ESM.
Αυτό ανέφερε ο επικεφαλής του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, Klaus Regling, σε κοινή συνέντευξή του στα πρακτορεία, Ansa, DPA, EFE, ANP και AFP.
Ειδικότερα, σε ερώτηση που δέχτηκε ο Regling για την πιθανότητα η Ελλάδα να βρεθεί σε μία ακόμη κρίση, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα η οποία παρακολουθείται ιδιαίτερα στενά, καθώς ο ESM είναι μακράν ο μεγαλύτερος πιστωτής.
Η Ελλάδα έλαβε περισσότερα χρήματα από τον ESM από οποιαδήποτε άλλη χώρα κατά τη διάρκεια της κρίσης του ευρώ.
Γι 'αυτό ο ESM συμμετέχει πολύ στενά.
Στο τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα ο Regling συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών, τον διοικητή της κεντρικής τράπεζας και τον πρωθυπουργό.
Ήταν μόνο η αρχή της κρίσης και υπήρξαν κάποιες προκαταρκτικές συνομιλίες.
"Πρέπει να πω ότι η Ελλάδα είναι πλέον αναγνωρισμένη μεταξύ των χωρών που αντιμετώπισαν καλά την πανδημία.
Υπάρχει ένας σχετικά μικρός αριθμός μολυσμένων ατόμων και ένας πολύ περιορισμένος αριθμός ατόμων που πέθαναν.
Έτσι, υπήρξε μεγάλη επιτυχία, υπό αυτή την έννοια, και μπορούμε να συγχαρούμε την Ελλάδα μόνο για αυτήν την επιτυχία", ανέφερε ο Regling.
Ο ίδιος απέρριψε τις ανησυχίες για "έκρηξη" χρέους.
"Αυξάνεται, φυσικά, επειδή η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμμα, όπως όλοι οι άλλοι.
Όταν συγκρίνετε τους δείκτες χρέους, πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι στην περίπτωση της Ελλάδας, περισσότερο από το ήμισυ του χρέους της είναι στον ESM, οπότε είναι με πολύ, πολύ χαμηλά επιτόκια.
Έτσι, υπό αυτή την έννοια, το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους για την Ελλάδα είναι χαμηλότερο από την άποψη του ΑΕΠ από ό, τι σε πολλές άλλες χώρες.
Γι 'αυτό το χρέος τους είναι διαχειρίσιμο αν και είναι σε υψηλό επίπεδο", ανέφερε ο Regling.
Αναφορικά με την τρέχουσα κρίση και το ρόλο του ESM, ο Regling ανέφερε ότι αυτή η κρίση είναι διαφορετική, καθώς δεν προκλήθηκε από λανθασμένες πολιτικές.
Καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να κατηγορηθεί για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή.
"Είναι μια κρίση που πλήττει κάθε χώρα σε όλο τον κόσμο όχι μόνο στην Ευρώπη και επομένως είναι πολύ σωστό να μην ισχύει η προϋπόθεση που είχαμε πριν από 10 χρόνια.
Έτσι, ο μόνος όρος που συνδέεται με αυτήν την υποστήριξη θα είναι ότι τα χρήματα που παρέχονται από τον ESM θα δαπανηθούν για ζητήματα του τομέα της υγείας, άμεσα και έμμεσα έξοδα.
Έτσι συνδέεται με αυτήν την κρίση, πολύ σωστά, και δεν υπάρχει τίποτα άλλο", ξεκαθάρισε.
Αυτό που αποκαλούμε "Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης" είναι μέρος της συνθήκης του ESM.
Κάνουμε ό, τι κάνει κάθε πιστωτής.
Εάν πάρετε υποθήκη από τράπεζα, η τράπεζα θα θέλει επίσης να εξετάσει την κατάσταση των αποτελεσμάτων σας μία φορά το χρόνο για να βεβαιωθεί ότι το δάνειο θα εξοφληθεί μια μέρα, έτσι κάνουμε το ίδιο πράγμα.
Αναλύουμε την ικανότητα αποπληρωμής για τους επόμενους 12 μήνες και εάν υπάρχει κίνδυνος να μην πραγματοποιηθούν οι οφειλόμενες πληρωμές.
Παρεμπιπτόντως, ακόμη και αυτό ήταν, πριν από 10 χρόνια.
Το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης εξετάζει μόνο τους κινδύνους αποπληρωμής.
Οι αγορές κατανοούν πλήρως τον τρόπο λειτουργίας του ESM.
Γνωρίζουν ότι παρέχει φθηνό χρήμα, οπότε η χώρα που χρειάζεται να χρηματοδοτήσει το έλλειμμα της.
Αυτό είναι καλό για τη θέση της χώρας στις αγορές, οπότε θα είναι πραγματικά χρήσιμο και από τις συχνές επαφές μου με αγορές, με διεθνείς επενδυτές, είναι πολύ σαφές ότι το βλέπουν, ανέφερε ο Regling.
Όλα τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ πληρούν τις προϋποθέσεις για την υποστήριξη της πανδημικής κρίσης.
Αυτό σημαίνει ότι η βιωσιμότητα του χρέους είναι δεδομένη σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ.
Αυτή είναι η τρέχουσα κατάσταση.
Διαφορετικά, δεν θα μας επιτρέπεται να δανείζουμε σε μια χώρα.
Δεν γνωρίζουμε πόσες χώρες θα ζητήσουν υποστήριξη.
Και όσοι μπορεί να ζητήσουν μπορεί να μην το χρησιμοποιήσουν.
Είναι μια προληπτική ρύθμιση.
Γνωρίζουμε επίσης από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) ότι μια χώρα που ζητά προληπτικό πιστωτικό όριο δεν χρειάζεται να βασιστεί σε αυτό.
Αυτό είναι το πλεονέκτημα για τη χώρα.
Επομένως, είναι πολύ δύσκολο να πούμε πόσα χρήματα θα χρειαστεί να συγκεντρώσει ο ESM σε πρόσθετα κεφάλαια για να δανείσει.
Γνωρίζουμε ότι θεωρητικά - εάν και τα 19 κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ ζητούσαν αυτή τη διευκόλυνση και στη συνέχεια τη χρησιμοποιούσαν, κάτι που είναι το δεύτερο αν - αυτό θα απαιτήσει έως και 240 δισ. ευρώ.
Αυτό όμως δεν θα συμβεί και είναι πολύ σαφές.
Αναφορικά με την Ιταλία, ο Regling παραδέχτηκε ότι το χρέος της είναι υψηλό.
"Αλλά γνωρίζουμε επίσης ότι τα επιτόκια είναι χαμηλά αυτή τη στιγμή.
Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα πτυχή που πολλοί δεν γνωρίζουν: Εάν σήμερα η Ιταλία έχει ένα δεκαετές ομόλογο που εκδόθηκε πριν από δέκα χρόνια και λήγει αυτήν την εβδομάδα και πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί, η αναχρηματοδότηση θα έχει χαμηλότερο επιτόκιο από αυτό που η Ιταλία πλήρωσε πριν από δέκα χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση των τόκων για την Ιταλία θα μειωθεί με κάθε ομόλογο που αναχρηματοδοτείται αυτήν τη στιγμή, επειδή τα επιτόκια ήταν πολύ υψηλότερα πριν από δέκα χρόνια.
Αυτό δείχνει ότι με τη βοήθεια της ΕΚΤ και του ESM, όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ είναι βιώσιμες από την προοπτική του χρέους σήμερα.
Οι περισσότεροι οικονομολόγοι αναμένουν ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν πολύ χαμηλά για πολύ καιρό.
Υπάρχουν καλοί οικονομικοί λόγοι για αυτό.
Έτσι, μπορούν επίσης να χρηματοδοτηθούν υψηλά βάρη χρέους.
Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο Regling ανέφερε ότι θα είναι ένα σημαντικό στοιχείο της ευρωπαϊκής απόκρισης μαζί με την ΕΤΕπ και αυτό που έχει ανακοινώσει η Επιτροπή μέχρι στιγμής, το σχέδιο SURE.
Έτσι, το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι σημαντικό.
Θα είναι επίσης πολύ σημαντικό για την αντιστάθμιση μερικής ασυμμετρίας σε ορισμένες από τις εθνικές απαντήσεις.
Η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση είτε αργά αυτήν την εβδομάδα είτε την επόμενη εβδομάδα και δεν γνωρίζω ακόμα τις λεπτομέρειες.
Είναι μια δύσκολη άσκηση, διότι θα συνδεθεί κάπως με τον προϋπολογισμό της ΕΕ και θα ξεκινήσουμε έναν νέο 7ετή κύκλο για τον προϋπολογισμό της ΕΕ στις αρχές του επόμενου έτους.
Αλλά τα γεγονότα είναι σαφή.
Και τα 19 κράτη μέλη μας θα έχουν πολύ μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα φέτος, οπότε η χρηματοδότηση ενός μέρους αυτού με ασφαλή τρόπο, με χαμηλά επιτόκια, θα μπορούσε να είναι ελκυστική για πολλές χώρες.
Ιδιαίτερα επειδή δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση, μόνο η προϋπόθεση ότι τα χρήματα δαπανώνται για δαπάνες στον τομέα της υγείας, άμεσα και έμμεσα, που συνδέονται με την πανδημία.
Και αυτό θα είναι εύκολο να συναντηθεί από όλες τις χώρες.
Έτσι, όλες οι χώρες θα μπορούσαν να λάβουν το 2% του αντίστοιχου ΑΕΠ τους [2019].
Κάθε χώρα μπορεί να κάνει τον υπολογισμό ποιο είναι το πλεονέκτημα κόστους.
www.bankingnews.gr
Αυτό ανέφερε ο επικεφαλής του μόνιμου μηχανισμού στήριξης της Ευρωζώνης, Klaus Regling, σε κοινή συνέντευξή του στα πρακτορεία, Ansa, DPA, EFE, ANP και AFP.
Ειδικότερα, σε ερώτηση που δέχτηκε ο Regling για την πιθανότητα η Ελλάδα να βρεθεί σε μία ακόμη κρίση, ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα είναι μια χώρα η οποία παρακολουθείται ιδιαίτερα στενά, καθώς ο ESM είναι μακράν ο μεγαλύτερος πιστωτής.
Η Ελλάδα έλαβε περισσότερα χρήματα από τον ESM από οποιαδήποτε άλλη χώρα κατά τη διάρκεια της κρίσης του ευρώ.
Γι 'αυτό ο ESM συμμετέχει πολύ στενά.
Στο τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα ο Regling συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομικών, τον διοικητή της κεντρικής τράπεζας και τον πρωθυπουργό.
Ήταν μόνο η αρχή της κρίσης και υπήρξαν κάποιες προκαταρκτικές συνομιλίες.
"Πρέπει να πω ότι η Ελλάδα είναι πλέον αναγνωρισμένη μεταξύ των χωρών που αντιμετώπισαν καλά την πανδημία.
Υπάρχει ένας σχετικά μικρός αριθμός μολυσμένων ατόμων και ένας πολύ περιορισμένος αριθμός ατόμων που πέθαναν.
Έτσι, υπήρξε μεγάλη επιτυχία, υπό αυτή την έννοια, και μπορούμε να συγχαρούμε την Ελλάδα μόνο για αυτήν την επιτυχία", ανέφερε ο Regling.
Ο ίδιος απέρριψε τις ανησυχίες για "έκρηξη" χρέους.
"Αυξάνεται, φυσικά, επειδή η Ελλάδα θα αντιμετωπίσει μεγάλο δημοσιονομικό έλλειμμα, όπως όλοι οι άλλοι.
Όταν συγκρίνετε τους δείκτες χρέους, πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι στην περίπτωση της Ελλάδας, περισσότερο από το ήμισυ του χρέους της είναι στον ESM, οπότε είναι με πολύ, πολύ χαμηλά επιτόκια.
Έτσι, υπό αυτή την έννοια, το ετήσιο κόστος εξυπηρέτησης του χρέους για την Ελλάδα είναι χαμηλότερο από την άποψη του ΑΕΠ από ό, τι σε πολλές άλλες χώρες.
Γι 'αυτό το χρέος τους είναι διαχειρίσιμο αν και είναι σε υψηλό επίπεδο", ανέφερε ο Regling.
Αναφορικά με την τρέχουσα κρίση και το ρόλο του ESM, ο Regling ανέφερε ότι αυτή η κρίση είναι διαφορετική, καθώς δεν προκλήθηκε από λανθασμένες πολιτικές.
Καμία κυβέρνηση δεν μπορεί να κατηγορηθεί για αυτό που συμβαίνει αυτή τη στιγμή.
"Είναι μια κρίση που πλήττει κάθε χώρα σε όλο τον κόσμο όχι μόνο στην Ευρώπη και επομένως είναι πολύ σωστό να μην ισχύει η προϋπόθεση που είχαμε πριν από 10 χρόνια.
Έτσι, ο μόνος όρος που συνδέεται με αυτήν την υποστήριξη θα είναι ότι τα χρήματα που παρέχονται από τον ESM θα δαπανηθούν για ζητήματα του τομέα της υγείας, άμεσα και έμμεσα έξοδα.
Έτσι συνδέεται με αυτήν την κρίση, πολύ σωστά, και δεν υπάρχει τίποτα άλλο", ξεκαθάρισε.
Αυτό που αποκαλούμε "Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης" είναι μέρος της συνθήκης του ESM.
Κάνουμε ό, τι κάνει κάθε πιστωτής.
Εάν πάρετε υποθήκη από τράπεζα, η τράπεζα θα θέλει επίσης να εξετάσει την κατάσταση των αποτελεσμάτων σας μία φορά το χρόνο για να βεβαιωθεί ότι το δάνειο θα εξοφληθεί μια μέρα, έτσι κάνουμε το ίδιο πράγμα.
Αναλύουμε την ικανότητα αποπληρωμής για τους επόμενους 12 μήνες και εάν υπάρχει κίνδυνος να μην πραγματοποιηθούν οι οφειλόμενες πληρωμές.
Παρεμπιπτόντως, ακόμη και αυτό ήταν, πριν από 10 χρόνια.
Το σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης εξετάζει μόνο τους κινδύνους αποπληρωμής.
Οι αγορές κατανοούν πλήρως τον τρόπο λειτουργίας του ESM.
Γνωρίζουν ότι παρέχει φθηνό χρήμα, οπότε η χώρα που χρειάζεται να χρηματοδοτήσει το έλλειμμα της.
Αυτό είναι καλό για τη θέση της χώρας στις αγορές, οπότε θα είναι πραγματικά χρήσιμο και από τις συχνές επαφές μου με αγορές, με διεθνείς επενδυτές, είναι πολύ σαφές ότι το βλέπουν, ανέφερε ο Regling.
Όλα τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ πληρούν τις προϋποθέσεις για την υποστήριξη της πανδημικής κρίσης.
Αυτό σημαίνει ότι η βιωσιμότητα του χρέους είναι δεδομένη σε όλες τις χώρες της ζώνης του ευρώ.
Αυτή είναι η τρέχουσα κατάσταση.
Διαφορετικά, δεν θα μας επιτρέπεται να δανείζουμε σε μια χώρα.
Δεν γνωρίζουμε πόσες χώρες θα ζητήσουν υποστήριξη.
Και όσοι μπορεί να ζητήσουν μπορεί να μην το χρησιμοποιήσουν.
Είναι μια προληπτική ρύθμιση.
Γνωρίζουμε επίσης από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) ότι μια χώρα που ζητά προληπτικό πιστωτικό όριο δεν χρειάζεται να βασιστεί σε αυτό.
Αυτό είναι το πλεονέκτημα για τη χώρα.
Επομένως, είναι πολύ δύσκολο να πούμε πόσα χρήματα θα χρειαστεί να συγκεντρώσει ο ESM σε πρόσθετα κεφάλαια για να δανείσει.
Γνωρίζουμε ότι θεωρητικά - εάν και τα 19 κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ ζητούσαν αυτή τη διευκόλυνση και στη συνέχεια τη χρησιμοποιούσαν, κάτι που είναι το δεύτερο αν - αυτό θα απαιτήσει έως και 240 δισ. ευρώ.
Αυτό όμως δεν θα συμβεί και είναι πολύ σαφές.
Αναφορικά με την Ιταλία, ο Regling παραδέχτηκε ότι το χρέος της είναι υψηλό.
"Αλλά γνωρίζουμε επίσης ότι τα επιτόκια είναι χαμηλά αυτή τη στιγμή.
Υπάρχει μια ενδιαφέρουσα πτυχή που πολλοί δεν γνωρίζουν: Εάν σήμερα η Ιταλία έχει ένα δεκαετές ομόλογο που εκδόθηκε πριν από δέκα χρόνια και λήγει αυτήν την εβδομάδα και πρέπει να αναχρηματοδοτηθεί, η αναχρηματοδότηση θα έχει χαμηλότερο επιτόκιο από αυτό που η Ιταλία πλήρωσε πριν από δέκα χρόνια.
Αυτό σημαίνει ότι η επιβάρυνση των τόκων για την Ιταλία θα μειωθεί με κάθε ομόλογο που αναχρηματοδοτείται αυτήν τη στιγμή, επειδή τα επιτόκια ήταν πολύ υψηλότερα πριν από δέκα χρόνια.
Αυτό δείχνει ότι με τη βοήθεια της ΕΚΤ και του ESM, όλες οι χώρες της ζώνης του ευρώ είναι βιώσιμες από την προοπτική του χρέους σήμερα.
Οι περισσότεροι οικονομολόγοι αναμένουν ότι τα επιτόκια θα παραμείνουν πολύ χαμηλά για πολύ καιρό.
Υπάρχουν καλοί οικονομικοί λόγοι για αυτό.
Έτσι, μπορούν επίσης να χρηματοδοτηθούν υψηλά βάρη χρέους.
Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης, ο Regling ανέφερε ότι θα είναι ένα σημαντικό στοιχείο της ευρωπαϊκής απόκρισης μαζί με την ΕΤΕπ και αυτό που έχει ανακοινώσει η Επιτροπή μέχρι στιγμής, το σχέδιο SURE.
Έτσι, το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι σημαντικό.
Θα είναι επίσης πολύ σημαντικό για την αντιστάθμιση μερικής ασυμμετρίας σε ορισμένες από τις εθνικές απαντήσεις.
Η Επιτροπή θα υποβάλει πρόταση είτε αργά αυτήν την εβδομάδα είτε την επόμενη εβδομάδα και δεν γνωρίζω ακόμα τις λεπτομέρειες.
Είναι μια δύσκολη άσκηση, διότι θα συνδεθεί κάπως με τον προϋπολογισμό της ΕΕ και θα ξεκινήσουμε έναν νέο 7ετή κύκλο για τον προϋπολογισμό της ΕΕ στις αρχές του επόμενου έτους.
Αλλά τα γεγονότα είναι σαφή.
Και τα 19 κράτη μέλη μας θα έχουν πολύ μεγάλα δημοσιονομικά ελλείμματα φέτος, οπότε η χρηματοδότηση ενός μέρους αυτού με ασφαλή τρόπο, με χαμηλά επιτόκια, θα μπορούσε να είναι ελκυστική για πολλές χώρες.
Ιδιαίτερα επειδή δεν υπάρχει καμία προϋπόθεση, μόνο η προϋπόθεση ότι τα χρήματα δαπανώνται για δαπάνες στον τομέα της υγείας, άμεσα και έμμεσα, που συνδέονται με την πανδημία.
Και αυτό θα είναι εύκολο να συναντηθεί από όλες τις χώρες.
Έτσι, όλες οι χώρες θα μπορούσαν να λάβουν το 2% του αντίστοιχου ΑΕΠ τους [2019].
Κάθε χώρα μπορεί να κάνει τον υπολογισμό ποιο είναι το πλεονέκτημα κόστους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών