Ο υπουργός Οικονομικών της Κύπρου δήλωσε πως σκοπός είναι κοστολογηθούν οι δαπάνες και να αντληθεί δανειοδότηση από τον ESM με φθηνή ρευστότητα
Την πόρτα του ESM ετοιμάζεται να χτυπήσει η Κύπρος λόγω του πλήγματος που έχει δεχθεί η οικονομία από τα περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό, ωστόσο το δάνειο θα αφορά την Υγεία.
Η Κύπρος θα κάνει χρήση Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής για την Υγεία χωρίς όρους μνημονιακούς όπως έχει ανακοινώσει ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης.
Η προσφυγή της Κύπρου στον ESM, η πρώτη χώρα - μέλους της Ευρωζώνης που θα κάνει χρήση του έκτακτου προγράμματος, ανοίγει τον δρόμο και για τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης που έχουν υποστεί σοβαρές συνέπειες από την πανδημία, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο απορρίπτουν προς το παρόν αυτό το ενδεχόμενο, ωστόσο τηρούν στάση αναμονής...
- Το ΑΕΠ της Κύπρου το 2019 ανήλθε σε 22,7 δισ. ευρώ. Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να δανειστεί έως το 2% του ΑΕΠ της από τον ESM για δαπάνες υγείας, ήτοι 450-460 εκατ. ευρώ.
- To ΑΕΠ της Ελλάδας ανέρχεται σε 187,5 δισ. ευρώ, άρα μπορεί να δανειστεί από τον ESM το ποσό των 3,7 δισ. ευρώ.
- Το ΑΕΠ 2019 της Ιταλίας ανήλθε σε 1,82 τρισ. ευρώ, ως εκ τούτου έχει τη δυνατότητα να δανειστεί το ποσό των 36,4 δισ.
- Το ισπανικό ΑΕΠ ανέρχεται σε 1,27 τρισ. ευρώ, άρα μπορεί να δανειστεί 25,4 δισ. ευρώ μέσω ESM για δαπάνες υγείας.
Ειδικότερα, ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Κωνσταντίνος Πετρίδης, δήλωσε ότι η Κύπρος θα προσφύγει στο ταμείο στήριξης για την κρίση της πανδημίας του ESM για άντληση φθηνής ρευστότητας με στόχο την κάλυψη των αυξημένων δαπανών υγείας λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.
«Φυσικά θα αξιοποιηθεί ο ΕSM για τις δαπάνες υγείας», δήλωσε ο κ. Πετρίδης στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκπομπής Science Hoaxes, όπως μεταδίδει ο Φιλελεύθερος.
Εξήγησε ότι θα πρέπει πρώτα να κοστολογηθούν οι δαπάνες υγείας που έχουν ήδη καταβληθεί ή θα καταβληθούν στη συνέχεια, όπως η νέα μονάδα εντατικής θεραπείας του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας και τα διαγωνιστικά τεστ για τον κορωνοϊό.
Υπενθυμίζεται ότι οι διαγνώσεις που έχουν γίνει για περιστατικά κορωνοϊού πλησιάζουν τις 90.000 από τις οποίες μεγάλο μέρος του κόστους έχει καταβληθεί από το κράτος.
«Ο σκοπός είναι να κοστολογηθούν (οι δαπάνες) και να αντληθεί δανειοδότηση από τον ESM με φθηνή ρευστότητα», είπε.
Βάσει τον όρων που έχουν συμφωνηθεί από τους Υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, τα δάνεια στο πλαίσιο του Ταμείου του ESM συνολικής δυναμικότητας 540 δισ. ευρώ δίνονται για κάλυψη των δαπανών υγείας και χωρίς προααπαιτούμενα.
Κάθε κράτος μπορεί να αντλήσει μέχρι το 2% του ΑΕΠ του από το πρόγραμμα του ESM «Pandemic Crisis Support», με δύναμη πυρός 240 δισ. ευρώ.
Η διάρκεια των δανείων είναι μέχρι 10 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο, με τον Μηχανισμό να χρεώνει ένα ετήσιο περιθώριο, πέραν από το κόστος δανεισμού του ιδίου του οργανισμού.
Σημειώνεται ότι η Κύπρος έχει καταγράψει 922 κρούσματα κορωνοϊού και 17 νεκρούς.
Τι προβλέπει το Σχέδιο Αντιμετώπιησης της Πανδημίας
Το Σχέδιο Αντιμετώπισης της Πανδημίας προβλέπει ότι η χρηματοδοτική βοήθεια θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη της εγχώριας χρηματοδότησης άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID-19, που προκλήθηκε από τον Φεβρουάριο του 2020, αλλά και τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας της ζώνης του ευρώ και των κρατών μελών της.
Μετά το τέλος της κρίσης COVID-19, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται στις οικονομικές και χρηματοοικονομικές αρχές, σύμφωνα με τα οικονομικά και δημοσιονομικά πλαίσια συντονισμού και εποπτείας της ΕΕ.
Με βάση τις εκ των προτέρων εκτιμήσεις, τα θεσμικά όργανα εκτιμούν ότι σημαντικοί πόροι - 2% του ΑΕΠ των μελών του ESM, με το 2019 να είναι σημείο αναφοράς - θα πρέπει να διατεθούν ως υποστήριξη πανδημικής κρίσης.
Η ωρίμανση των δανείων θα είναι 10ετής, με κόστος μία προσαύξηση 10 μονάδων βάσης (δηλαδή 0,1%) επιπλέον του κόστους που δανείζεται ο ESM από τις αγορές που είναι σήμερα σχεδόν μηδενικό, ενώ θα υπάρχει μία αρχική προμήθεια 25 μονάδων βάσης και μία ετήσια προμήθεια 0,5 μονάδων βάσης.
Πρόταση οικονομικής βοήθειας
Η υποστήριξη πανδημικής κρίσης θα πραγματοποιηθεί με τους ακόλουθους όρους:
1. Η υποστήριξη χορηγείται με βάση την υπάρχουσα πιστωτική γραμμή και μπορεί να περιλαμβάνει και αγορές στις πρωτογενείς αγορές («PMP»), εάν ζητηθεί.
2. Το κονδύλιο χρηματοδοτικής βοήθειας για κάθε υποστήριξη θα είναι το 2% του ΑΕΠ των μελών του ESM, με βάση τα στοιχεία στα τέλη του 2019, και θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη της εγχώριας χρηματοδότησης των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID-19 που προκλήθηκε από τον Φεβρουάριο του 2020.
3. Τα αιτήματα για υποστήριξη από την πανδημική κρίση μπορούν να υποβληθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022.
Κατόπιν πρότασης του Διευθύνοντος Συμβούλου, το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να αποφασίσει με αμοιβαία συμφωνία να προσαρμόσει αυτήν την προθεσμία.
Η πρόταση του Διευθύνοντος Συμβούλου θα βασίζεται σε αντικειμενικά στοιχεία σχετικά με την πορεία της κρίσης.
4. Η αρχική περίοδος διαθεσιμότητας για κάθε υποστήριξη θα είναι 12 μήνες, η οποία θα μπορούσε να παραταθεί δύο φορές για 6 μήνες, σύμφωνα με το τυποποιημένο πλαίσιο.
5. Οι εκταμιεύσεις θα γίνονται σε μετρητά (μέσω δανείου ή αγορές στην πρωτογενή αγορά, εάν έχει συμπεριληφθεί διευκόλυνση PMP) ή «σε είδος».
Το πλαίσιο για τις εκταμιεύσεις θα έχει ως εξής:
- Κάθε μέλος μπορεί να αντλήσει την βοήθεια πλήρως σε είδος ή σε μετρητά.
- Κάθε μέλος μπορεί να ζητήσει μία εκταμίευση ανά μήνα.
- Κάθε μέλος μπορεί να αντλήσει έως και το 15% του συνολικού ποσού της Υποστήριξης που έχει εγκριθεί σε μετρητά ανά μήνα.
- Ο ESM μπορεί να συμφωνήσει να παράσχει πρόσθετη ρευστότητα όταν ζητηθεί σχετικά με μια συγκεκριμένη εκταμίευση, σε αναλογική και βέλτιστη βάση.
Για να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός, όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν τον ESM για κάθε σχεδιαζόμενο αίτημά τους για ένα συγκεκριμένο μήνα στο τέλος του προηγούμενου μήνα, και επίσης να παρέχουν μια μη δεσμευτική κυλιόμενη τριμηνιαία έκθεση που να δείχνουν τα ποσά που σκοπεύουν να αιτηθούν.
- Οι τυπικές περίοδοι ειδοποίησης είναι 5 εργάσιμων και 10 εργάσιμων ημερών για εκταμιεύσεις έως και 3 δισ. ευρώ και άνω των 3 δισ. ευρώ αντίστοιχα και περίοδοι ειδοποίησης 5 εργάσιμων ημερών για εκταμιεύσεις «σε είδος».
Αρχικά, όλες οι εκταμιεύσεις σε μετρητά θα προέρχονται από ένα κοινό λογαριασμό χρηματοδότησης και το βασικό επιτόκιο που χρεώνεται στους δικαιούχους θα αντικατοπτρίζει το κόστος χρηματοδότησης αυτού του αποθέματος.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος θεωρεί ότι αυτή είναι η καλύτερη πρόταση που μπορεί να εφαρμοστεί εγκαίρως για να καταστεί διαθέσιμη η Υποστήριξη στο άμεσο μέλλον.
Εάν στο μέλλον ο Διευθύνων Σύμβουλος εκτιμήσει ότι υπάρχει ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος χρηματοδότησης του ESM, αντικατοπτρίζοντας, από απόψεως τιμολόγησης, τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της Υποστήριξης Πανδημικής Κρίσης, θα εκπονηθεί ξεχωριστή πρόταση και θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο για απόφαση.
Ο ΕΜΣ θα χρηματοδοτήσει τα δάνεια μέσω της έκδοσης χρηματοοικονομικών μέσων.
Για να αυξηθεί η πρόσβαση σε επενδυτές που εστιάζουν στην ESG, ορισμένα από αυτά τα χρηματοοικονομικά μέσα μπορεί να είναι «Κοινωνικά Ομόλογα» ή παρόμοια, σύμφωνα με τον σκοπό της χρήσης κεφαλαίων, όπως ορίζεται στο σχέδιο αντιμετώπισης της πανδημίας.
Σύμφωνα με την τρέχουσα πρακτική, τα ομόλογα του ESM που παρέχονται βάσει εκταμίευσης «σε είδος» υπόκεινται σε περιορισμούς πώλησης για τη διατήρηση της χρηματοδοτικής ικανότητας του ESM.
Τα δάνεια θα έχουν μέγιστη μέση διάρκεια 10 ετών.
Η Κομισιόν συνιστά στην Κύπρο ενίσχυση του συστήματος υγείας
Η Κομισιόν συνιστά στην Κύπρο να αναλάβει δράση το 2020 και το 2021 για να "ενισχύσει την ανθεκτικότητα και την ικανότητα του συστήματος υγείας", "να εξασφαλίσει επαρκή πρόσβαση στη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις" και "να εντείνει τη δράση για την αντιμετώπιση χαρακτηριστικά του φορολογικού συστήματος που διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό από ιδιώτες και πολυεθνικές", σύμφωνα με τις Ειδικές Συστάσεις ανά χώρα, που εγκρίθηκαν από το Κολέγιο των Επιτρόπων.
Πιο συγκεκριμένα, στο έγγραφο της σύστασής του για το εθνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της Κύπρου 2020 και στη γνώμη προς το Συμβούλιο για το πρόγραμμα σταθερότητας της Κύπρου το 2020, η Κομισιόν συνιστά τα εξής:
"Σύμφωνα με τη γενική ρήτρα διαφυγής, να λάβετε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη διατήρηση της οικονομίας και τη στήριξη της επακόλουθης ανάκαμψης".
"Όταν το επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες, ακολουθήστε δημοσιονομικές πολιτικές με στόχο την επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, ενισχύοντας παράλληλα τις επενδύσεις".
Επιπλέον ζητά "ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ικανότητας του συστήματος υγείας να διασφαλίζει ποιότητα και προσιτές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων στον τομέα της υγείας"
Η Κομισιόν συνιστά στις αρχές να αναλάβουν δράση για "παροχή επαρκούς αντικατάστασης εισοδήματος και πρόσβαση στην κοινωνική προστασία για όλους" και "ενίσχυση των δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης, προώθηση ευέλικτων εργασιακών ρυθμίσεων και βελτίωση της συνάφειας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην αγορά εργασίας".
Συνιστά επίσης στις αρχές να "διασφαλίσουν επαρκή πρόσβαση στη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις", "προγράμματα ώριμων δημόσιων επενδυτικών σχεδίων και προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων για την προώθηση της οικονομικής ανάκαμψη" καi την επικέντρωση των επενδύσεων στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, "ιδίως όσον αφορά την καθαρή και αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, διαχείρισης αποβλήτων και νερού, βιώσιμων μεταφορών, ψηφιοποίησης, έρευνας και καινοτομίας".
Τέλος ζητά "ενίσχυση της δράσης για την αντιμετώπιση χαρακτηριστικών του φορολογικού συστήματος που διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό από ιδιώτες και πολυεθνικές" και καλεί τις αρχές να βελτιώσουν "την αποτελεσματικότητα και την ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος και του δημόσιου τομέα."
Με παρόμοιο τρόπο, η Κομισιόν συνιστά στην Ελλάδα να αναλάβει δράση το 2020 και το 2021 ως προς τα εξής:
- Σύμφωνα με τη γενική ρήτρα διαφυγής, να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη διατήρηση της οικονομίας και τη στήριξη της επακόλουθης ανάκαμψης.
- όταν το επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες, να ακολουθήσει δημοσιονομικές πολιτικές που στοχεύουν στην επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, ενισχύοντας παράλληλα τις επενδύσεις.
- να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του συστήματος υγείας και διασφάλιση επαρκούς και ίσης πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη.
- να λάβει μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων της κρίσης στην απασχόληση και την κοινωνία, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής μέτρων όπως βραχυπρόθεσμα προγράμματα εργασίας και διασφάλιση αποτελεσματικής υποστήριξης ενεργοποίησης.
- να εφαρμόσει γρήγορα μέτρα για την παροχή ρευστότητας και τη συνεχιζόμενη ροή πιστώσεων και άλλων χρηματοδοτήσεων στην οικονομία, εστιάζοντας ιδίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
- να τρέξει ώριμα δημόσια επενδυτικά σχέδια και να προωθήσει τις ιδιωτικές επενδύσεις για την προώθηση της οικονομικής ανάκαμψης.
- να εστιάσει στις επενδύσεις στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, ιδίως σε ασφαλείς και βιώσιμες μεταφορές και εφοδιαστική, καθαρή και αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, περιβαλλοντικές υποδομές και ψηφιακές υποδομές και υψηλές δεξιότητες.
- να λάβει μέτρα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης και προώθηση της ψηφιακής μετατροπής των επιχειρήσεων.
- να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μετά το πρόγραμμα που δόθηκαν στο Eurogroup της 22ας Ιουνίου 2018 για την επανεκκίνηση μιας βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης, μετά τη σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της επιδημίας COVID-19.
Η Κύπρος θα κάνει χρήση Προληπτικής Πιστωτικής Γραμμής για την Υγεία χωρίς όρους μνημονιακούς όπως έχει ανακοινώσει ο ESM ο Μηχανισμός Σταθερότητας της ευρωζώνης.
Η προσφυγή της Κύπρου στον ESM, η πρώτη χώρα - μέλους της Ευρωζώνης που θα κάνει χρήση του έκτακτου προγράμματος, ανοίγει τον δρόμο και για τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωζώνης που έχουν υποστεί σοβαρές συνέπειες από την πανδημία, όπως η Ιταλία και η Ισπανία.
Όσον αφορά την Ελλάδα, η κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο απορρίπτουν προς το παρόν αυτό το ενδεχόμενο, ωστόσο τηρούν στάση αναμονής...
- Το ΑΕΠ της Κύπρου το 2019 ανήλθε σε 22,7 δισ. ευρώ. Η Κύπρος έχει τη δυνατότητα να δανειστεί έως το 2% του ΑΕΠ της από τον ESM για δαπάνες υγείας, ήτοι 450-460 εκατ. ευρώ.
- To ΑΕΠ της Ελλάδας ανέρχεται σε 187,5 δισ. ευρώ, άρα μπορεί να δανειστεί από τον ESM το ποσό των 3,7 δισ. ευρώ.
- Το ΑΕΠ 2019 της Ιταλίας ανήλθε σε 1,82 τρισ. ευρώ, ως εκ τούτου έχει τη δυνατότητα να δανειστεί το ποσό των 36,4 δισ.
- Το ισπανικό ΑΕΠ ανέρχεται σε 1,27 τρισ. ευρώ, άρα μπορεί να δανειστεί 25,4 δισ. ευρώ μέσω ESM για δαπάνες υγείας.
Ειδικότερα, ο υπουργός Οικονομικών της χώρας, Κωνσταντίνος Πετρίδης, δήλωσε ότι η Κύπρος θα προσφύγει στο ταμείο στήριξης για την κρίση της πανδημίας του ESM για άντληση φθηνής ρευστότητας με στόχο την κάλυψη των αυξημένων δαπανών υγείας λόγω της κρίσης του κορωνοϊού.
«Φυσικά θα αξιοποιηθεί ο ΕSM για τις δαπάνες υγείας», δήλωσε ο κ. Πετρίδης στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκπομπής Science Hoaxes, όπως μεταδίδει ο Φιλελεύθερος.
Εξήγησε ότι θα πρέπει πρώτα να κοστολογηθούν οι δαπάνες υγείας που έχουν ήδη καταβληθεί ή θα καταβληθούν στη συνέχεια, όπως η νέα μονάδα εντατικής θεραπείας του Γενικού Νοσοκομείου Λευκωσίας και τα διαγωνιστικά τεστ για τον κορωνοϊό.
Υπενθυμίζεται ότι οι διαγνώσεις που έχουν γίνει για περιστατικά κορωνοϊού πλησιάζουν τις 90.000 από τις οποίες μεγάλο μέρος του κόστους έχει καταβληθεί από το κράτος.
«Ο σκοπός είναι να κοστολογηθούν (οι δαπάνες) και να αντληθεί δανειοδότηση από τον ESM με φθηνή ρευστότητα», είπε.
Βάσει τον όρων που έχουν συμφωνηθεί από τους Υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης, τα δάνεια στο πλαίσιο του Ταμείου του ESM συνολικής δυναμικότητας 540 δισ. ευρώ δίνονται για κάλυψη των δαπανών υγείας και χωρίς προααπαιτούμενα.
Κάθε κράτος μπορεί να αντλήσει μέχρι το 2% του ΑΕΠ του από το πρόγραμμα του ESM «Pandemic Crisis Support», με δύναμη πυρός 240 δισ. ευρώ.
Η διάρκεια των δανείων είναι μέχρι 10 χρόνια με χαμηλό επιτόκιο, με τον Μηχανισμό να χρεώνει ένα ετήσιο περιθώριο, πέραν από το κόστος δανεισμού του ιδίου του οργανισμού.
Σημειώνεται ότι η Κύπρος έχει καταγράψει 922 κρούσματα κορωνοϊού και 17 νεκρούς.
Τι προβλέπει το Σχέδιο Αντιμετώπιησης της Πανδημίας
Το Σχέδιο Αντιμετώπισης της Πανδημίας προβλέπει ότι η χρηματοδοτική βοήθεια θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη της εγχώριας χρηματοδότησης άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID-19, που προκλήθηκε από τον Φεβρουάριο του 2020, αλλά και τη διασφάλιση της χρηματοοικονομικής σταθερότητας της ζώνης του ευρώ και των κρατών μελών της.
Μετά το τέλος της κρίσης COVID-19, τα κράτη μέλη της ζώνης του ευρώ θα εξακολουθήσουν να δεσμεύονται στις οικονομικές και χρηματοοικονομικές αρχές, σύμφωνα με τα οικονομικά και δημοσιονομικά πλαίσια συντονισμού και εποπτείας της ΕΕ.
Με βάση τις εκ των προτέρων εκτιμήσεις, τα θεσμικά όργανα εκτιμούν ότι σημαντικοί πόροι - 2% του ΑΕΠ των μελών του ESM, με το 2019 να είναι σημείο αναφοράς - θα πρέπει να διατεθούν ως υποστήριξη πανδημικής κρίσης.
Η ωρίμανση των δανείων θα είναι 10ετής, με κόστος μία προσαύξηση 10 μονάδων βάσης (δηλαδή 0,1%) επιπλέον του κόστους που δανείζεται ο ESM από τις αγορές που είναι σήμερα σχεδόν μηδενικό, ενώ θα υπάρχει μία αρχική προμήθεια 25 μονάδων βάσης και μία ετήσια προμήθεια 0,5 μονάδων βάσης.
Πρόταση οικονομικής βοήθειας
Η υποστήριξη πανδημικής κρίσης θα πραγματοποιηθεί με τους ακόλουθους όρους:
1. Η υποστήριξη χορηγείται με βάση την υπάρχουσα πιστωτική γραμμή και μπορεί να περιλαμβάνει και αγορές στις πρωτογενείς αγορές («PMP»), εάν ζητηθεί.
2. Το κονδύλιο χρηματοδοτικής βοήθειας για κάθε υποστήριξη θα είναι το 2% του ΑΕΠ των μελών του ESM, με βάση τα στοιχεία στα τέλη του 2019, και θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη της εγχώριας χρηματοδότησης των άμεσων και έμμεσων δαπανών υγειονομικής περίθαλψης, θεραπείας και πρόληψης λόγω της κρίσης COVID-19 που προκλήθηκε από τον Φεβρουάριο του 2020.
3. Τα αιτήματα για υποστήριξη από την πανδημική κρίση μπορούν να υποβληθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022.
Κατόπιν πρότασης του Διευθύνοντος Συμβούλου, το Διοικητικό Συμβούλιο μπορεί να αποφασίσει με αμοιβαία συμφωνία να προσαρμόσει αυτήν την προθεσμία.
Η πρόταση του Διευθύνοντος Συμβούλου θα βασίζεται σε αντικειμενικά στοιχεία σχετικά με την πορεία της κρίσης.
4. Η αρχική περίοδος διαθεσιμότητας για κάθε υποστήριξη θα είναι 12 μήνες, η οποία θα μπορούσε να παραταθεί δύο φορές για 6 μήνες, σύμφωνα με το τυποποιημένο πλαίσιο.
5. Οι εκταμιεύσεις θα γίνονται σε μετρητά (μέσω δανείου ή αγορές στην πρωτογενή αγορά, εάν έχει συμπεριληφθεί διευκόλυνση PMP) ή «σε είδος».
Το πλαίσιο για τις εκταμιεύσεις θα έχει ως εξής:
- Κάθε μέλος μπορεί να αντλήσει την βοήθεια πλήρως σε είδος ή σε μετρητά.
- Κάθε μέλος μπορεί να ζητήσει μία εκταμίευση ανά μήνα.
- Κάθε μέλος μπορεί να αντλήσει έως και το 15% του συνολικού ποσού της Υποστήριξης που έχει εγκριθεί σε μετρητά ανά μήνα.
- Ο ESM μπορεί να συμφωνήσει να παράσχει πρόσθετη ρευστότητα όταν ζητηθεί σχετικά με μια συγκεκριμένη εκταμίευση, σε αναλογική και βέλτιστη βάση.
Για να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός, όλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν τον ESM για κάθε σχεδιαζόμενο αίτημά τους για ένα συγκεκριμένο μήνα στο τέλος του προηγούμενου μήνα, και επίσης να παρέχουν μια μη δεσμευτική κυλιόμενη τριμηνιαία έκθεση που να δείχνουν τα ποσά που σκοπεύουν να αιτηθούν.
- Οι τυπικές περίοδοι ειδοποίησης είναι 5 εργάσιμων και 10 εργάσιμων ημερών για εκταμιεύσεις έως και 3 δισ. ευρώ και άνω των 3 δισ. ευρώ αντίστοιχα και περίοδοι ειδοποίησης 5 εργάσιμων ημερών για εκταμιεύσεις «σε είδος».
Αρχικά, όλες οι εκταμιεύσεις σε μετρητά θα προέρχονται από ένα κοινό λογαριασμό χρηματοδότησης και το βασικό επιτόκιο που χρεώνεται στους δικαιούχους θα αντικατοπτρίζει το κόστος χρηματοδότησης αυτού του αποθέματος.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος θεωρεί ότι αυτή είναι η καλύτερη πρόταση που μπορεί να εφαρμοστεί εγκαίρως για να καταστεί διαθέσιμη η Υποστήριξη στο άμεσο μέλλον.
Εάν στο μέλλον ο Διευθύνων Σύμβουλος εκτιμήσει ότι υπάρχει ένας πιο αποτελεσματικός τρόπος χρηματοδότησης του ESM, αντικατοπτρίζοντας, από απόψεως τιμολόγησης, τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της Υποστήριξης Πανδημικής Κρίσης, θα εκπονηθεί ξεχωριστή πρόταση και θα υποβληθεί στο Διοικητικό Συμβούλιο για απόφαση.
Ο ΕΜΣ θα χρηματοδοτήσει τα δάνεια μέσω της έκδοσης χρηματοοικονομικών μέσων.
Για να αυξηθεί η πρόσβαση σε επενδυτές που εστιάζουν στην ESG, ορισμένα από αυτά τα χρηματοοικονομικά μέσα μπορεί να είναι «Κοινωνικά Ομόλογα» ή παρόμοια, σύμφωνα με τον σκοπό της χρήσης κεφαλαίων, όπως ορίζεται στο σχέδιο αντιμετώπισης της πανδημίας.
Σύμφωνα με την τρέχουσα πρακτική, τα ομόλογα του ESM που παρέχονται βάσει εκταμίευσης «σε είδος» υπόκεινται σε περιορισμούς πώλησης για τη διατήρηση της χρηματοδοτικής ικανότητας του ESM.
Τα δάνεια θα έχουν μέγιστη μέση διάρκεια 10 ετών.
Η Κομισιόν συνιστά στην Κύπρο ενίσχυση του συστήματος υγείας
Η Κομισιόν συνιστά στην Κύπρο να αναλάβει δράση το 2020 και το 2021 για να "ενισχύσει την ανθεκτικότητα και την ικανότητα του συστήματος υγείας", "να εξασφαλίσει επαρκή πρόσβαση στη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα, ειδικά για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις" και "να εντείνει τη δράση για την αντιμετώπιση χαρακτηριστικά του φορολογικού συστήματος που διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό από ιδιώτες και πολυεθνικές", σύμφωνα με τις Ειδικές Συστάσεις ανά χώρα, που εγκρίθηκαν από το Κολέγιο των Επιτρόπων.
Πιο συγκεκριμένα, στο έγγραφο της σύστασής του για το εθνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων της Κύπρου 2020 και στη γνώμη προς το Συμβούλιο για το πρόγραμμα σταθερότητας της Κύπρου το 2020, η Κομισιόν συνιστά τα εξής:
"Σύμφωνα με τη γενική ρήτρα διαφυγής, να λάβετε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη διατήρηση της οικονομίας και τη στήριξη της επακόλουθης ανάκαμψης".
"Όταν το επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες, ακολουθήστε δημοσιονομικές πολιτικές με στόχο την επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, ενισχύοντας παράλληλα τις επενδύσεις".
Επιπλέον ζητά "ενίσχυση της ανθεκτικότητας και της ικανότητας του συστήματος υγείας να διασφαλίζει ποιότητα και προσιτές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας των εργαζομένων στον τομέα της υγείας"
Η Κομισιόν συνιστά στις αρχές να αναλάβουν δράση για "παροχή επαρκούς αντικατάστασης εισοδήματος και πρόσβαση στην κοινωνική προστασία για όλους" και "ενίσχυση των δημόσιων υπηρεσιών απασχόλησης, προώθηση ευέλικτων εργασιακών ρυθμίσεων και βελτίωση της συνάφειας της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στην αγορά εργασίας".
Συνιστά επίσης στις αρχές να "διασφαλίσουν επαρκή πρόσβαση στη χρηματοδότηση και τη ρευστότητα, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις", "προγράμματα ώριμων δημόσιων επενδυτικών σχεδίων και προώθηση ιδιωτικών επενδύσεων για την προώθηση της οικονομικής ανάκαμψη" καi την επικέντρωση των επενδύσεων στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, "ιδίως όσον αφορά την καθαρή και αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, διαχείρισης αποβλήτων και νερού, βιώσιμων μεταφορών, ψηφιοποίησης, έρευνας και καινοτομίας".
Τέλος ζητά "ενίσχυση της δράσης για την αντιμετώπιση χαρακτηριστικών του φορολογικού συστήματος που διευκολύνουν τον επιθετικό φορολογικό σχεδιασμό από ιδιώτες και πολυεθνικές" και καλεί τις αρχές να βελτιώσουν "την αποτελεσματικότητα και την ψηφιοποίηση του δικαστικού συστήματος και του δημόσιου τομέα."
Με παρόμοιο τρόπο, η Κομισιόν συνιστά στην Ελλάδα να αναλάβει δράση το 2020 και το 2021 ως προς τα εξής:
- Σύμφωνα με τη γενική ρήτρα διαφυγής, να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, τη διατήρηση της οικονομίας και τη στήριξη της επακόλουθης ανάκαμψης.
- όταν το επιτρέπουν οι οικονομικές συνθήκες, να ακολουθήσει δημοσιονομικές πολιτικές που στοχεύουν στην επίτευξη συνετών μεσοπρόθεσμων δημοσιονομικών θέσεων και στη διασφάλιση της βιωσιμότητας του χρέους, ενισχύοντας παράλληλα τις επενδύσεις.
- να λάβει μέτρα για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του συστήματος υγείας και διασφάλιση επαρκούς και ίσης πρόσβασης στην υγειονομική περίθαλψη.
- να λάβει μέτρα για τον μετριασμό των επιπτώσεων της κρίσης στην απασχόληση και την κοινωνία, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής μέτρων όπως βραχυπρόθεσμα προγράμματα εργασίας και διασφάλιση αποτελεσματικής υποστήριξης ενεργοποίησης.
- να εφαρμόσει γρήγορα μέτρα για την παροχή ρευστότητας και τη συνεχιζόμενη ροή πιστώσεων και άλλων χρηματοδοτήσεων στην οικονομία, εστιάζοντας ιδίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
- να τρέξει ώριμα δημόσια επενδυτικά σχέδια και να προωθήσει τις ιδιωτικές επενδύσεις για την προώθηση της οικονομικής ανάκαμψης.
- να εστιάσει στις επενδύσεις στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση, ιδίως σε ασφαλείς και βιώσιμες μεταφορές και εφοδιαστική, καθαρή και αποδοτική παραγωγή και χρήση ενέργειας, περιβαλλοντικές υποδομές και ψηφιακές υποδομές και υψηλές δεξιότητες.
- να λάβει μέτρα για τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και της ψηφιοποίησης της δημόσιας διοίκησης και προώθηση της ψηφιακής μετατροπής των επιχειρήσεων.
- να συνεχίσει και να ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις σύμφωνα με τις δεσμεύσεις μετά το πρόγραμμα που δόθηκαν στο Eurogroup της 22ας Ιουνίου 2018 για την επανεκκίνηση μιας βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης, μετά τη σταδιακή χαλάρωση των περιορισμών που επιβλήθηκαν λόγω της επιδημίας COVID-19.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών