Σαφές μήνυμα της ΕΚΤ προς τη Γερμανία για τα μέτρα τόνωσης της οικονομίας έστειλε η Lagarde από το ευρωκοινοβούλιο....
Βαθειά ύφεση στην οικονομία της ΕΕ που θα φθάσει στο -13% στο β΄ τρίμηνο του 2020 και -8,7% το 2020 συνολικά για το έτος προέβλεψε για μια ακόμη φορά η Ch. Lagarde της ΕΚΤ στο πλαίσιο ομιλίας της στο κοινοβούλιο της ευρωζώνης.
Εν τω μεταξύ και σε ερωτήσεις που δέχθηκε ακολούθως από ευρωβουλευτές τόνισε ότι είναι οποιαδήποτε πρόωρη συζήτηση για bad bank στην Ελλάδα καθώς ακόμη δεν είναι γνωστές οι επιπτώσεις του κορωνοιού.
Συγκεκριμένα σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ Γ. Κύρτσου εάν γνωρίζει για την πρόταση της ΤτΕ για σύσταση bad bank, τόνισε ότι είναι πρόωρη οποιαδήποτε συζήτηση.
Ουσιαστικά αποδόμησε την πρόταση της ΤτΕ η οποία σημειωτέον ακόμη δεν έχει ακοινωθεί πέραν των γενικών αναφορών ότι θα υπάρξει πρόταση για σύσταση bad bank.
Η Lagarde μεταξύ άλλων στην ομιλία έδωσε απάντηση
-Στο Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας που χωρίς να το αναφέρει τόνισε ότι όλες οι παρεμβάσεις της ΕΚΤ είναι εναρμονισμένες με την ευρωπαική νομοθεσία και οι αποφάσεις έχουν συμβάλλει στην ανάκαμψη.
-Εστίασε στους ίσους όρους ανταγωνισμού καθώς πολλά κράτη προβαίνουν σε κρατικές ενισχύσεις εταιριών.
Από την τελευταία παρουσία μου στο ευρωκοινοβούλιο στις αρχές Φεβρουαρίου, η Ευρώπη εισήλθε σε μια κρίση πρωτοφανούς κλίμακας.
Μια κρίση που επηρεάζει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Η υπέρβαση της κρίσης και ο έλεγχος της ανάκαμψης θα απαιτήσουν έκτακτη δράση τόσο σε εθνικό όσο και σε επίπεδο ΕΕ.
Στα σχόλιά μου σήμερα θα παράσχω μια επισκόπηση των οικονομικών προοπτικών για τη ζώνη του ευρώ και θα εξηγήσω τις πρόσφατες αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ ως απάντηση στην κρίση του κορωνπϊού (COVID-19).
Θα ήθελα τότε να μοιραστώ ορισμένες σκέψεις σχετικά με τις πολιτικές που απαιτούνται για τη στήριξη της ευρωπαϊκής ανάκαμψης.
Θα πω επίσης λίγα λόγια για τον διεθνή ρόλο του ευρώ - ένα από τα θέματα που επιλέχθηκαν για τη σημερινή συνάντηση.
Για περισσότερες πληροφορίες και ανάλυση, ωστόσο, θα ήθελα να σας παραπέμψω στην έκθεση που θα δημοσιευτεί στον ιστότοπο της ΕΚΤ αργότερα αυτήν την εβδομάδα.
Οι τρέχουσες οικονομικές προοπτικές και οι πρόσφατες αποφάσεις της ΕΚΤ
Η πανδημία COVID-19 και τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού έχουν προκαλέσει άνευ προηγουμένου συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας στη ζώνη του ευρώ.
Μετά από συρρίκνωση του ΑΕΠ 3,8% το πρώτο τρίμηνο του 2020, οι νέες προβλέψεις μας βλέπουν να συρρικνώνονται κατά 13% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 το ΑΕΠ.
Παρόλο που αναμένεται να ανακάμψει αργότερα μέσα στο έτος και να ανακτήσει μέρος του χαμένου εδάφους του, το πραγματικό ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ προβλέπεται τώρα να μειωθεί κατά 8,7% σε ολόκληρο το 2020, ακολουθούμενο από αύξηση 5,2% το 2021 και 3,3% το 2022.
Η απότομη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας αφήνει επίσης το σημάδι της στον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ.
Ο ετήσιος πληθωρισμός βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μειώθηκε περαιτέρω στο 0,1% τον Μάιο 2020, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου.
Κοιτώντας μπροστά, οι προοπτικές για τον πληθωρισμό έχουν αναθεωρηθεί σημαντικά προς τα κάτω σε ολόκληρο τον ορίζοντα προβολής.
Στο βασικό σενάριο, ο πληθωρισμός εκτιμάται σε μέσο όρο 0,3% το 2020, πριν αυξηθεί ελαφρώς σε 0,8% το 2021 και περαιτέρω σε 1,3% το 2022.
Τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έλαβε η ΕΚΤ τον Μάρτιο ήταν κρίσιμα για την εξάλειψη του κινδύνου της πανδημίας COVID-19 και την επακόλουθη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας που μεταμορφώνεται σε χρηματοπιστωτική κρίση.
Από τον Μάρτιο, ο κίνδυνος έχει υποχωρήσει σημαντικά.
Ωστόσο, οι οικονομικές συνθήκες είναι ακόμη πιο δύσκολες σήμερα από ότι στην αρχή της πανδημίας COVID-19.
Συνολικά, δύο βασικοί παράγοντες απαιτούσαν πρόσθετη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής:
η επιδείνωση του πληθωρισμού που απειλεί τον μεσοπρόθεσμο στόχο σταθερότητας των τιμών και την αδικαιολόγητη σύσφιξη των χρηματοοικονομικών συνθηκών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο στις 5 Ιουνίου 2020 αποφάσισε να αυξήσει το ποσό του προγράμματος έκτακτης ανάγκης για πανδημία (PEPP) κατά 600 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον σε συνολικά 1,350 τρισεκ. ευρώ, για να επεκτείνει τον καθαρό ορίζοντα αγοράς έως τουλάχιστον το τέλος Ιουνίου 2021, παρέχοντας την δυνατότητα επανεπένδυσης περιουσιακών στοιχείων που λήγουν και τα οποία αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος έως τουλάχιστον το τέλος του 2022.
Δύο συγκεκριμένες πτυχές του PEPP έκαναν αυτό το πρόγραμμα το πιο κατάλληλο εργαλείο στο οπλοστάσιό μας για την ενίσχυση της ώθησης της νομισματικής πολιτικής.
Πρώτον, σύμφωνα με την εκτέλεση του προγράμματος τους τελευταίους δύο μήνες περίπου, η ενσωματωμένη ευελιξία των αγορών PEPP μπορεί ακόμα να διαδραματίσει βασικό ρόλο στη σταθεροποίηση της αγοράς, διασφαλίζοντας την ομαλή μετάδοση της νομισματικής πολιτικής σε κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων.
Δεύτερον, οι αγορές περιουσιακών στοιχείων είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη χαλάρωση της στάσης της νομισματικής πολιτικής στο τρέχον περιβάλλον κρίσης, διότι μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τις συνθήκες χρηματοδότησης της αγοράς για τις εταιρείες και την τιμή της πίστωσης για τα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η αύξηση του κονδυλίου για το PEPP προσθέτει, φυσικά, στη συνολική δέσμη μέτρων νομισματικής πολιτικής που έχουμε εφαρμόσει ως απάντηση στην κρίση COVID-19.
Εκτός από την ουσιαστική αναβάθμιση των αγορών περιουσιακών στοιχείων, παρέχουμε ρευστότητα σε πολύ πιο ευνοϊκούς όρους μέσω των πιστωτικών μας πράξεων.
Οι στοχευμένες πράξεις μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTRO III) είναι οι πιο εμφανείς και αποτελεσματικές μεταξύ τους, καθώς επιτρέπουν την υποστήριξη τραπεζικού δανεισμού σε όσους επηρεάζονται περισσότερο από τη διάδοση του κοροναϊού, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιπλέον, έχουμε μειώσει σημαντικά τις απαιτήσεις ασφάλειας, για να διασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες μπορούν να κάνουν πλήρη χρήση των πιστωτικών πράξεων μας και να βοηθήσουν στη διατήρηση της ροής των πιστώσεων.
Όλα αυτά τα μέτρα θα υποστηρίξουν τις συνθήκες ρευστότητας και χρηματοδότησης στην οικονομία και θα βοηθήσουν στη διατήρηση της ροής πιστώσεων προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Διατήρηση ευνοϊκών συνθηκών χρηματοδότησης.
Τα μέτρα που σχετίζονται με την κρίση είναι προσωρινά, στοχευμένα και αναλογικά....
Ο προσωρινός χαρακτήρας τους αντικατοπτρίζεται, για παράδειγμα, στον καθαρό ορίζοντα αγοράς του PEPP, ο οποίος αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουνίου 2021, και εν πάση περιπτώσει έως ότου το Διοικητικό Συμβούλιο κρίνει ότι η φάση κρίσης του κορωνοϊού έχει τελειώσει.
Στοχεύουν στο συγκεκριμένο σοκ και την απρόβλεπτη κατάσταση, με στόχο την αποκατάσταση των οικονομικών δυσκολιών που προκαλούνται από την πανδημία.
Τα μέτρα που έχουμε λάβει ως απάντηση στην κρίση COVID-19 υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη αποφασιστικότητα και ετοιμότητα του Διοικητικού Συμβουλίου να προσαρμόσει όλα τα μέσα του, ανάλογα με την περίπτωση, για να διασφαλίσει ότι ο πληθωρισμός κινείται προς τον στόχο του με σταθερό τρόπο.
Παραμένουμε πλήρως αφοσιωμένοι στην εντολή μας, αυτό είναι αναμφισβήτητο.
Επιτρέψτε μου να περάσω λίγα λόγια για αυτό, καθώς είναι το άλλο θέμα που έχετε επιλέξει για τη σημερινή ακρόαση.
Η ΕΚΤ έλαβε πρωταρχικό στόχο από τους συντάκτες της Συνθήκης: αυτόν της διατήρησης της σταθερότητας των τιμών.
Με την επιφύλαξη αυτής της προτεραιότητας, η ΕΚΤ υποστηρίζει τις γενικές οικονομικές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πράγματι, η σταθερότητα των τιμών συμβαδίζει με μια υγιή οικονομία και ένα υγιές χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Αυτό αντικατοπτρίζεται στα μέτρα που έλαβε η ΕΚΤ τα τελευταία χρόνια για την επιδίωξη της σταθερότητας των τιμών.
Αυτά τα μέτρα όχι μόνο εμπόδισαν την οικονομία να εισέλθει σε αποπληθωριστικές συνθήκες, αλλά συνέβαλαν επίσης στη στήριξη της απασχόλησης και στη μείωση των κινδύνων χρηματοοικονομικής σταθερότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΚΤ πρέπει, φυσικά, να αξιολογεί συνεχώς εάν τα μέτρα πολιτικής της επιτυγχάνουν τον επιδιωκόμενο σκοπό τους.
Αυτή η αξιολόγηση περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση πιθανών παρενεργειών των εξεταζόμενων μέτρων και τον προσδιορισμό του κατά πόσον εναλλακτικά μέσα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικά στην επίτευξη του στόχου.
Στην πρώτη ακρόασή μου ενώπιον αυτής της επιτροπής τον Σεπτέμβριο του 2019, αναφέρθηκα σε αυτήν την εκτίμηση ως «ανάλυση κόστους-οφέλους».
Γενικότερα, η ΕΚΤ παρακολουθεί συνεχώς την αναλογικότητα των μέσων της.
Τέτοιες εκτιμήσεις διεξάγονται τακτικά, όπως αντικατοπτρίζονται στους λογαριασμούς νομισματικής πολιτικής, σε ομιλίες, και κυρίως στις τακτικές ανταλλαγές με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπως αυτή που είναι σήμερα.
Η αναθεώρηση της στρατηγικής της ΕΚΤ θα διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο σε αυτές τις συνεχιζόμενες προσπάθειες
Για παράδειγμα, σκεφτείτε την απόφασή μας να επεκτείνουμε τον όγκο του PEPP: βάσει μιας σταθερής ανάλυσης, διαπιστώσαμε ότι οι αγορές περιουσιακών στοιχείων είναι ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο στο τρέχον περιβάλλον.
Δεδομένης της ακόμη εύθραυστης κατάστασης μετάδοσης, είναι επίσης πιο αποτελεσματικά από τα εναλλακτικά μέσα, καθώς έχουν πιο άμεσο αντίκτυπο στις συνθήκες δανεισμού που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις.
Δεδομένων των συνεχιζόμενων διαταραχών που προκαλούνται από την πανδημία, τα καθαρά αποτελέσματα που θα αποκτηθούν από την επέκταση του PEPP είναι εξαιρετικά θετικά.
Οι πρόσθετες αγορές περιουσιακών στοιχείων θα συμβάλουν στη χαλάρωση των πιστωτικών συνθηκών για τον ιδιωτικό τομέα και συνεπώς θα στηρίξουν τις βιώσιμες επιχειρήσεις να συνεχίσουν να λειτουργούν και να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζομένους.
Αυτό θα συμβάλει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας, που είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που καθορίζει το εισόδημα και την οικονομική ασφάλεια ατόμων και οικογενειών στη ζώνη του ευρώ. Τα μέτρα μας διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη στήριξη της διαμεσολάβησης πιστώσεων μέσω τραπεζών, κυρίως επειδή οι επιχειρηματικές προοπτικές του τραπεζικού συστήματος εξαρτώνται πρώτα και κύρια από τις μακροοικονομικές προοπτικές.
Τέλος, οι αποφάσεις μας θα διασφαλίσουν ότι οι υψηλότερες δανειακές ανάγκες από τις φορολογικές αρχές που σχετίζονται με την απαραίτητη δημοσιονομική αντίδραση στην κρίση δεν θα μεταφραστούν σε σημαντικά υψηλότερα επιτόκια για τον ιδιωτικό τομέα.
Συνολικά, η απόφαση για επέκταση του PEPP θα αποδειχθεί απαραίτητη για την αποφυγή μιας ακόμη βαθύτερης ύφεσης και για την επιτάχυνση της πορείας μας για ομαλοποίηση.
Τα μέτρα μας για την καταπολέμηση της κρίσης βασίζονται επίσης σε ήδη υπάρχοντα μέσα που εξακολουθούν να παρέχουν σημαντική υποστήριξη νομισματικής πολιτικής: τις αγορές περιουσιακών στοιχείων μας στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων, τα πολύ χαμηλά βασικά επιτόκια μας και την καθοδήγηση προς τα εμπρός μας που συνδέει σταθερά την πολιτική μας για τα επιτόκια και αγορά περιουσιακών στοιχείων μας με προοπτικές για τη σταθερότητα των τιμών.
Προτεραιότητες για την ανάκαμψη
Τα μέτρα της ΕΚΤ θα συνεχίσουν να είναι ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη της επιστροφής του πληθωρισμού προς τον μεσοπρόθεσμο στόχο πληθωρισμού, αφού έχει περάσει η χειρότερη κρίση και η οικονομία της ζώνης του ευρώ ξεκινά το ταξίδι της προς την οικονομική ανάκαμψη.
Αντιμέτωπη με μια εξαιρετική πρόκληση, η Ευρώπη θα χρειαστεί μια εξαιρετική απάντηση.
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην κινητοποίηση των απαραίτητων πόρων και στη διάθεσή τους για παραγωγική χρήση.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να είναι φιλόδοξος - όχι μόνο σε μέγεθος, αλλά και στις προτεραιότητές του και στην αποτελεσματική εφαρμογή του.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα αναθεωρημένο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο σχεδιάζεται τον Δεκέμβριο 2020.
Επίσης το Ταμείο Ανάκαμψης που θα στηρίξει την προσπάθεια ανάκτησης του χαμένου εδάφους.
Θα είναι σημαντικό να υιοθετήσετε αυτό το πακέτο γρήγορα.
Ο καθορισμός ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος θα δώσει περισσότερη βεβαιότητα και εμπιστοσύνη στους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Οποιαδήποτε καθυστέρηση κινδυνεύει να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις και να αυξήσει το κόστος, και συνεπώς τις ανάγκες χρηματοδότησης, αυτής της κρίσης.
Οι ευρωπαϊκές δαπάνες θα είναι πιο αποτελεσματικές εάν επικεντρωθούν σε έργα που προσθέτουν πραγματική αξία στην ευρωπαϊκή προοπτική.
Το πρωταρχικό κοινό συμφέρον είναι να μειωθεί ο κατακερματισμός που απορρέει από την παρούσα κρίση και προκαλεί αποκλίσεις μακροπρόθεσμα.
Για να λειτουργήσει η Ενιαία Αγορά ως κινητήριος δύναμη σύγκλισης, οι ευρωπαϊκές εταιρείες πρέπει να ανταγωνίζονται με παρόμοιους όρους.
Για το κοινό μας όφελος, οι ευρωπαϊκές δαπάνες πρέπει να στοχεύουν στην αποκατάσταση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και στη στήριξη εκείνων που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
Έχουμε επίσης κοινό συμφέρον να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη και να προστατεύσουμε την ευημερία των ευρωπαίων πολιτών.
Η κρίση μπορεί να είναι μια ευκαιρία να εκσυγχρονίσουμε τις οικονομίες μας για να τις καταστήσουμε κατάλληλες για το μέλλον.
Η μετάβαση προς μια πιο πράσινη οικονομία είναι κρίσιμο μέρος αυτού.
Έχουμε την ευκαιρία να εντείνουμε τις προσπάθειες της ΕΕ για την επίτευξη των στόχων της για την αειφορία, συμπεριλαμβάνοντας τις κλιματικές αλλαγές και τα θέματα βιωσιμότητας στην οικονομική απάντηση στην πανδημία COVID-19.
Η βιώσιμη χρηματοδότηση θα είναι το κλειδί για τη μετάβαση σε μια οικονομία ουδέτερη της χρήσης άνθρακα.
Σήμερα, δημοσιεύσαμε την απάντησή μας στη δημόσια διαβούλευση της Επιτροπής και επιβεβαιώσαμε την ετοιμότητά μας, σύμφωνα με την εντολή μας, να υποστηρίξουμε τις προσπάθειες των κυβερνήσεων, των δημόσιων οργανισμών και του ιδιωτικού τομέα.
Επιπλέον, η επικείμενη έκθεσή μας σχετικά με τον διεθνή ρόλο του ευρώ διαπιστώνει ότι το ευρώ ήταν το κύριο νόμισμα ονομαστικής αξίας για την έκδοση πράσινων ομολόγων το 2019.
Μια άλλη βασική διάσταση είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Εδώ, τα πρόσφατα lockdowns έχουν επιταχύνει την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών σε ευρύτερη βάση.
Τώρα είναι η ώρα να επιταχυνθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε μόνιμη βάση και να φέρει την ΕΕ στα σύνορα της ψηφιακής οικονομίας.
Εάν συνδυαστεί με κατάλληλες μεταρρυθμίσεις σε εθνικό επίπεδο, αυτά τα μέτρα θα ενισχύσουν την οικονομική ανθεκτικότητα και θα ενισχύσουν τις οικονομίες μας σε περιοχές με υψηλά διασυνοριακά υπερχειλιστήρια.
συμπέρασμα
Η κοινή μας ανταπόκριση σε αυτήν την κρίση, εάν χρησιμοποιείται για να κατευθύνει αποτελεσματικά τις επενδύσεις σε τομείς στρατηγικής προτεραιότητας, μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την υλοποίηση του μακροπρόθεσμου οράματος της Ευρώπης.
Η διασφάλιση μιας επιτυχούς ανάκαμψης θα απαιτήσει από όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να αναλάβουν το ρόλο τους.
Χαιρετίζω θερμά το αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για μια φιλόδοξη ευρωπαϊκή απάντηση. Βασίζομαι σε αυτό το σώμα και αυτήν την Επιτροπή για να σχεδιάσουμε ένα ισχυρό και αποτελεσματικό Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο.
Ταυτόχρονα, μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει να υποστηρίζει την ανάκαμψη με όλα τα κατάλληλα μέτρα.
www.bankingnews.gr
Εν τω μεταξύ και σε ερωτήσεις που δέχθηκε ακολούθως από ευρωβουλευτές τόνισε ότι είναι οποιαδήποτε πρόωρη συζήτηση για bad bank στην Ελλάδα καθώς ακόμη δεν είναι γνωστές οι επιπτώσεις του κορωνοιού.
Συγκεκριμένα σε ερώτηση του ευρωβουλευτή της ΝΔ Γ. Κύρτσου εάν γνωρίζει για την πρόταση της ΤτΕ για σύσταση bad bank, τόνισε ότι είναι πρόωρη οποιαδήποτε συζήτηση.
Ουσιαστικά αποδόμησε την πρόταση της ΤτΕ η οποία σημειωτέον ακόμη δεν έχει ακοινωθεί πέραν των γενικών αναφορών ότι θα υπάρξει πρόταση για σύσταση bad bank.
Η Lagarde μεταξύ άλλων στην ομιλία έδωσε απάντηση
-Στο Συνταγματικό Δικαστήριο της Γερμανίας που χωρίς να το αναφέρει τόνισε ότι όλες οι παρεμβάσεις της ΕΚΤ είναι εναρμονισμένες με την ευρωπαική νομοθεσία και οι αποφάσεις έχουν συμβάλλει στην ανάκαμψη.
-Εστίασε στους ίσους όρους ανταγωνισμού καθώς πολλά κράτη προβαίνουν σε κρατικές ενισχύσεις εταιριών.
Από την τελευταία παρουσία μου στο ευρωκοινοβούλιο στις αρχές Φεβρουαρίου, η Ευρώπη εισήλθε σε μια κρίση πρωτοφανούς κλίμακας.
Μια κρίση που επηρεάζει όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ.
Η υπέρβαση της κρίσης και ο έλεγχος της ανάκαμψης θα απαιτήσουν έκτακτη δράση τόσο σε εθνικό όσο και σε επίπεδο ΕΕ.
Στα σχόλιά μου σήμερα θα παράσχω μια επισκόπηση των οικονομικών προοπτικών για τη ζώνη του ευρώ και θα εξηγήσω τις πρόσφατες αποφάσεις νομισματικής πολιτικής της ΕΚΤ ως απάντηση στην κρίση του κορωνπϊού (COVID-19).
Θα ήθελα τότε να μοιραστώ ορισμένες σκέψεις σχετικά με τις πολιτικές που απαιτούνται για τη στήριξη της ευρωπαϊκής ανάκαμψης.
Θα πω επίσης λίγα λόγια για τον διεθνή ρόλο του ευρώ - ένα από τα θέματα που επιλέχθηκαν για τη σημερινή συνάντηση.
Για περισσότερες πληροφορίες και ανάλυση, ωστόσο, θα ήθελα να σας παραπέμψω στην έκθεση που θα δημοσιευτεί στον ιστότοπο της ΕΚΤ αργότερα αυτήν την εβδομάδα.
Οι τρέχουσες οικονομικές προοπτικές και οι πρόσφατες αποφάσεις της ΕΚΤ
Η πανδημία COVID-19 και τα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού έχουν προκαλέσει άνευ προηγουμένου συρρίκνωση της οικονομικής δραστηριότητας στη ζώνη του ευρώ.
Μετά από συρρίκνωση του ΑΕΠ 3,8% το πρώτο τρίμηνο του 2020, οι νέες προβλέψεις μας βλέπουν να συρρικνώνονται κατά 13% το δεύτερο τρίμηνο του 2020 το ΑΕΠ.
Παρόλο που αναμένεται να ανακάμψει αργότερα μέσα στο έτος και να ανακτήσει μέρος του χαμένου εδάφους του, το πραγματικό ΑΕΠ της ζώνης του ευρώ προβλέπεται τώρα να μειωθεί κατά 8,7% σε ολόκληρο το 2020, ακολουθούμενο από αύξηση 5,2% το 2021 και 3,3% το 2022.
Η απότομη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας αφήνει επίσης το σημάδι της στον πληθωρισμό της ζώνης του ευρώ.
Ο ετήσιος πληθωρισμός βάσει του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή μειώθηκε περαιτέρω στο 0,1% τον Μάιο 2020, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου.
Κοιτώντας μπροστά, οι προοπτικές για τον πληθωρισμό έχουν αναθεωρηθεί σημαντικά προς τα κάτω σε ολόκληρο τον ορίζοντα προβολής.
Στο βασικό σενάριο, ο πληθωρισμός εκτιμάται σε μέσο όρο 0,3% το 2020, πριν αυξηθεί ελαφρώς σε 0,8% το 2021 και περαιτέρω σε 1,3% το 2022.
Τα μέτρα νομισματικής πολιτικής που έλαβε η ΕΚΤ τον Μάρτιο ήταν κρίσιμα για την εξάλειψη του κινδύνου της πανδημίας COVID-19 και την επακόλουθη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας που μεταμορφώνεται σε χρηματοπιστωτική κρίση.
Από τον Μάρτιο, ο κίνδυνος έχει υποχωρήσει σημαντικά.
Ωστόσο, οι οικονομικές συνθήκες είναι ακόμη πιο δύσκολες σήμερα από ότι στην αρχή της πανδημίας COVID-19.
Συνολικά, δύο βασικοί παράγοντες απαιτούσαν πρόσθετη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής:
η επιδείνωση του πληθωρισμού που απειλεί τον μεσοπρόθεσμο στόχο σταθερότητας των τιμών και την αδικαιολόγητη σύσφιξη των χρηματοοικονομικών συνθηκών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο στις 5 Ιουνίου 2020 αποφάσισε να αυξήσει το ποσό του προγράμματος έκτακτης ανάγκης για πανδημία (PEPP) κατά 600 δισεκατομμύρια ευρώ επιπλέον σε συνολικά 1,350 τρισεκ. ευρώ, για να επεκτείνει τον καθαρό ορίζοντα αγοράς έως τουλάχιστον το τέλος Ιουνίου 2021, παρέχοντας την δυνατότητα επανεπένδυσης περιουσιακών στοιχείων που λήγουν και τα οποία αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος έως τουλάχιστον το τέλος του 2022.
Δύο συγκεκριμένες πτυχές του PEPP έκαναν αυτό το πρόγραμμα το πιο κατάλληλο εργαλείο στο οπλοστάσιό μας για την ενίσχυση της ώθησης της νομισματικής πολιτικής.
Πρώτον, σύμφωνα με την εκτέλεση του προγράμματος τους τελευταίους δύο μήνες περίπου, η ενσωματωμένη ευελιξία των αγορών PEPP μπορεί ακόμα να διαδραματίσει βασικό ρόλο στη σταθεροποίηση της αγοράς, διασφαλίζοντας την ομαλή μετάδοση της νομισματικής πολιτικής σε κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων.
Δεύτερον, οι αγορές περιουσιακών στοιχείων είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές στη χαλάρωση της στάσης της νομισματικής πολιτικής στο τρέχον περιβάλλον κρίσης, διότι μπορούν να επηρεάσουν άμεσα τις συνθήκες χρηματοδότησης της αγοράς για τις εταιρείες και την τιμή της πίστωσης για τα νοικοκυριά και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η αύξηση του κονδυλίου για το PEPP προσθέτει, φυσικά, στη συνολική δέσμη μέτρων νομισματικής πολιτικής που έχουμε εφαρμόσει ως απάντηση στην κρίση COVID-19.
Εκτός από την ουσιαστική αναβάθμιση των αγορών περιουσιακών στοιχείων, παρέχουμε ρευστότητα σε πολύ πιο ευνοϊκούς όρους μέσω των πιστωτικών μας πράξεων.
Οι στοχευμένες πράξεις μακροπρόθεσμης αναχρηματοδότησης (TLTRO III) είναι οι πιο εμφανείς και αποτελεσματικές μεταξύ τους, καθώς επιτρέπουν την υποστήριξη τραπεζικού δανεισμού σε όσους επηρεάζονται περισσότερο από τη διάδοση του κοροναϊού, ιδίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιπλέον, έχουμε μειώσει σημαντικά τις απαιτήσεις ασφάλειας, για να διασφαλίσουμε ότι οι τράπεζες μπορούν να κάνουν πλήρη χρήση των πιστωτικών πράξεων μας και να βοηθήσουν στη διατήρηση της ροής των πιστώσεων.
Όλα αυτά τα μέτρα θα υποστηρίξουν τις συνθήκες ρευστότητας και χρηματοδότησης στην οικονομία και θα βοηθήσουν στη διατήρηση της ροής πιστώσεων προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Διατήρηση ευνοϊκών συνθηκών χρηματοδότησης.
Τα μέτρα που σχετίζονται με την κρίση είναι προσωρινά, στοχευμένα και αναλογικά....
Ο προσωρινός χαρακτήρας τους αντικατοπτρίζεται, για παράδειγμα, στον καθαρό ορίζοντα αγοράς του PEPP, ο οποίος αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουνίου 2021, και εν πάση περιπτώσει έως ότου το Διοικητικό Συμβούλιο κρίνει ότι η φάση κρίσης του κορωνοϊού έχει τελειώσει.
Στοχεύουν στο συγκεκριμένο σοκ και την απρόβλεπτη κατάσταση, με στόχο την αποκατάσταση των οικονομικών δυσκολιών που προκαλούνται από την πανδημία.
Τα μέτρα που έχουμε λάβει ως απάντηση στην κρίση COVID-19 υπογραμμίζουν τη συνεχιζόμενη αποφασιστικότητα και ετοιμότητα του Διοικητικού Συμβουλίου να προσαρμόσει όλα τα μέσα του, ανάλογα με την περίπτωση, για να διασφαλίσει ότι ο πληθωρισμός κινείται προς τον στόχο του με σταθερό τρόπο.
Παραμένουμε πλήρως αφοσιωμένοι στην εντολή μας, αυτό είναι αναμφισβήτητο.
Επιτρέψτε μου να περάσω λίγα λόγια για αυτό, καθώς είναι το άλλο θέμα που έχετε επιλέξει για τη σημερινή ακρόαση.
Η ΕΚΤ έλαβε πρωταρχικό στόχο από τους συντάκτες της Συνθήκης: αυτόν της διατήρησης της σταθερότητας των τιμών.
Με την επιφύλαξη αυτής της προτεραιότητας, η ΕΚΤ υποστηρίζει τις γενικές οικονομικές πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Πράγματι, η σταθερότητα των τιμών συμβαδίζει με μια υγιή οικονομία και ένα υγιές χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Αυτό αντικατοπτρίζεται στα μέτρα που έλαβε η ΕΚΤ τα τελευταία χρόνια για την επιδίωξη της σταθερότητας των τιμών.
Αυτά τα μέτρα όχι μόνο εμπόδισαν την οικονομία να εισέλθει σε αποπληθωριστικές συνθήκες, αλλά συνέβαλαν επίσης στη στήριξη της απασχόλησης και στη μείωση των κινδύνων χρηματοοικονομικής σταθερότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο, η ΕΚΤ πρέπει, φυσικά, να αξιολογεί συνεχώς εάν τα μέτρα πολιτικής της επιτυγχάνουν τον επιδιωκόμενο σκοπό τους.
Αυτή η αξιολόγηση περιλαμβάνει επίσης την ανάλυση πιθανών παρενεργειών των εξεταζόμενων μέτρων και τον προσδιορισμό του κατά πόσον εναλλακτικά μέσα μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικά στην επίτευξη του στόχου.
Στην πρώτη ακρόασή μου ενώπιον αυτής της επιτροπής τον Σεπτέμβριο του 2019, αναφέρθηκα σε αυτήν την εκτίμηση ως «ανάλυση κόστους-οφέλους».
Γενικότερα, η ΕΚΤ παρακολουθεί συνεχώς την αναλογικότητα των μέσων της.
Τέτοιες εκτιμήσεις διεξάγονται τακτικά, όπως αντικατοπτρίζονται στους λογαριασμούς νομισματικής πολιτικής, σε ομιλίες, και κυρίως στις τακτικές ανταλλαγές με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όπως αυτή που είναι σήμερα.
Η αναθεώρηση της στρατηγικής της ΕΚΤ θα διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο σε αυτές τις συνεχιζόμενες προσπάθειες
Για παράδειγμα, σκεφτείτε την απόφασή μας να επεκτείνουμε τον όγκο του PEPP: βάσει μιας σταθερής ανάλυσης, διαπιστώσαμε ότι οι αγορές περιουσιακών στοιχείων είναι ένα ιδιαίτερα αποτελεσματικό εργαλείο στο τρέχον περιβάλλον.
Δεδομένης της ακόμη εύθραυστης κατάστασης μετάδοσης, είναι επίσης πιο αποτελεσματικά από τα εναλλακτικά μέσα, καθώς έχουν πιο άμεσο αντίκτυπο στις συνθήκες δανεισμού που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις.
Δεδομένων των συνεχιζόμενων διαταραχών που προκαλούνται από την πανδημία, τα καθαρά αποτελέσματα που θα αποκτηθούν από την επέκταση του PEPP είναι εξαιρετικά θετικά.
Οι πρόσθετες αγορές περιουσιακών στοιχείων θα συμβάλουν στη χαλάρωση των πιστωτικών συνθηκών για τον ιδιωτικό τομέα και συνεπώς θα στηρίξουν τις βιώσιμες επιχειρήσεις να συνεχίσουν να λειτουργούν και να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζομένους.
Αυτό θα συμβάλει στη διατήρηση των θέσεων εργασίας, που είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας που καθορίζει το εισόδημα και την οικονομική ασφάλεια ατόμων και οικογενειών στη ζώνη του ευρώ. Τα μέτρα μας διαδραματίζουν βασικό ρόλο στη στήριξη της διαμεσολάβησης πιστώσεων μέσω τραπεζών, κυρίως επειδή οι επιχειρηματικές προοπτικές του τραπεζικού συστήματος εξαρτώνται πρώτα και κύρια από τις μακροοικονομικές προοπτικές.
Τέλος, οι αποφάσεις μας θα διασφαλίσουν ότι οι υψηλότερες δανειακές ανάγκες από τις φορολογικές αρχές που σχετίζονται με την απαραίτητη δημοσιονομική αντίδραση στην κρίση δεν θα μεταφραστούν σε σημαντικά υψηλότερα επιτόκια για τον ιδιωτικό τομέα.
Συνολικά, η απόφαση για επέκταση του PEPP θα αποδειχθεί απαραίτητη για την αποφυγή μιας ακόμη βαθύτερης ύφεσης και για την επιτάχυνση της πορείας μας για ομαλοποίηση.
Τα μέτρα μας για την καταπολέμηση της κρίσης βασίζονται επίσης σε ήδη υπάρχοντα μέσα που εξακολουθούν να παρέχουν σημαντική υποστήριξη νομισματικής πολιτικής: τις αγορές περιουσιακών στοιχείων μας στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων, τα πολύ χαμηλά βασικά επιτόκια μας και την καθοδήγηση προς τα εμπρός μας που συνδέει σταθερά την πολιτική μας για τα επιτόκια και αγορά περιουσιακών στοιχείων μας με προοπτικές για τη σταθερότητα των τιμών.
Προτεραιότητες για την ανάκαμψη
Τα μέτρα της ΕΚΤ θα συνεχίσουν να είναι ζωτικής σημασίας για την υποστήριξη της επιστροφής του πληθωρισμού προς τον μεσοπρόθεσμο στόχο πληθωρισμού, αφού έχει περάσει η χειρότερη κρίση και η οικονομία της ζώνης του ευρώ ξεκινά το ταξίδι της προς την οικονομική ανάκαμψη.
Αντιμέτωπη με μια εξαιρετική πρόκληση, η Ευρώπη θα χρειαστεί μια εξαιρετική απάντηση.
Ο προϋπολογισμός της ΕΕ μπορεί να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην κινητοποίηση των απαραίτητων πόρων και στη διάθεσή τους για παραγωγική χρήση.
Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να είναι φιλόδοξος - όχι μόνο σε μέγεθος, αλλά και στις προτεραιότητές του και στην αποτελεσματική εφαρμογή του.
Η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα αναθεωρημένο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο σχεδιάζεται τον Δεκέμβριο 2020.
Επίσης το Ταμείο Ανάκαμψης που θα στηρίξει την προσπάθεια ανάκτησης του χαμένου εδάφους.
Θα είναι σημαντικό να υιοθετήσετε αυτό το πακέτο γρήγορα.
Ο καθορισμός ενός σαφούς χρονοδιαγράμματος θα δώσει περισσότερη βεβαιότητα και εμπιστοσύνη στους πολίτες, τις επιχειρήσεις και τις χρηματοπιστωτικές αγορές.
Οποιαδήποτε καθυστέρηση κινδυνεύει να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις και να αυξήσει το κόστος, και συνεπώς τις ανάγκες χρηματοδότησης, αυτής της κρίσης.
Οι ευρωπαϊκές δαπάνες θα είναι πιο αποτελεσματικές εάν επικεντρωθούν σε έργα που προσθέτουν πραγματική αξία στην ευρωπαϊκή προοπτική.
Το πρωταρχικό κοινό συμφέρον είναι να μειωθεί ο κατακερματισμός που απορρέει από την παρούσα κρίση και προκαλεί αποκλίσεις μακροπρόθεσμα.
Για να λειτουργήσει η Ενιαία Αγορά ως κινητήριος δύναμη σύγκλισης, οι ευρωπαϊκές εταιρείες πρέπει να ανταγωνίζονται με παρόμοιους όρους.
Για το κοινό μας όφελος, οι ευρωπαϊκές δαπάνες πρέπει να στοχεύουν στην αποκατάσταση ισότιμων όρων ανταγωνισμού και στη στήριξη εκείνων που πλήττονται περισσότερο από την κρίση.
Έχουμε επίσης κοινό συμφέρον να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη και να προστατεύσουμε την ευημερία των ευρωπαίων πολιτών.
Η κρίση μπορεί να είναι μια ευκαιρία να εκσυγχρονίσουμε τις οικονομίες μας για να τις καταστήσουμε κατάλληλες για το μέλλον.
Η μετάβαση προς μια πιο πράσινη οικονομία είναι κρίσιμο μέρος αυτού.
Έχουμε την ευκαιρία να εντείνουμε τις προσπάθειες της ΕΕ για την επίτευξη των στόχων της για την αειφορία, συμπεριλαμβάνοντας τις κλιματικές αλλαγές και τα θέματα βιωσιμότητας στην οικονομική απάντηση στην πανδημία COVID-19.
Η βιώσιμη χρηματοδότηση θα είναι το κλειδί για τη μετάβαση σε μια οικονομία ουδέτερη της χρήσης άνθρακα.
Σήμερα, δημοσιεύσαμε την απάντησή μας στη δημόσια διαβούλευση της Επιτροπής και επιβεβαιώσαμε την ετοιμότητά μας, σύμφωνα με την εντολή μας, να υποστηρίξουμε τις προσπάθειες των κυβερνήσεων, των δημόσιων οργανισμών και του ιδιωτικού τομέα.
Επιπλέον, η επικείμενη έκθεσή μας σχετικά με τον διεθνή ρόλο του ευρώ διαπιστώνει ότι το ευρώ ήταν το κύριο νόμισμα ονομαστικής αξίας για την έκδοση πράσινων ομολόγων το 2019.
Μια άλλη βασική διάσταση είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Εδώ, τα πρόσφατα lockdowns έχουν επιταχύνει την υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών σε ευρύτερη βάση.
Τώρα είναι η ώρα να επιταχυνθεί ο ψηφιακός μετασχηματισμός σε μόνιμη βάση και να φέρει την ΕΕ στα σύνορα της ψηφιακής οικονομίας.
Εάν συνδυαστεί με κατάλληλες μεταρρυθμίσεις σε εθνικό επίπεδο, αυτά τα μέτρα θα ενισχύσουν την οικονομική ανθεκτικότητα και θα ενισχύσουν τις οικονομίες μας σε περιοχές με υψηλά διασυνοριακά υπερχειλιστήρια.
συμπέρασμα
Η κοινή μας ανταπόκριση σε αυτήν την κρίση, εάν χρησιμοποιείται για να κατευθύνει αποτελεσματικά τις επενδύσεις σε τομείς στρατηγικής προτεραιότητας, μπορεί να αποτελέσει καταλύτη για την υλοποίηση του μακροπρόθεσμου οράματος της Ευρώπης.
Η διασφάλιση μιας επιτυχούς ανάκαμψης θα απαιτήσει από όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να αναλάβουν το ρόλο τους.
Χαιρετίζω θερμά το αίτημα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για μια φιλόδοξη ευρωπαϊκή απάντηση. Βασίζομαι σε αυτό το σώμα και αυτήν την Επιτροπή για να σχεδιάσουμε ένα ισχυρό και αποτελεσματικό Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο.
Ταυτόχρονα, μπορείτε να είστε βέβαιοι ότι η ΕΚΤ θα συνεχίσει να υποστηρίζει την ανάκαμψη με όλα τα κατάλληλα μέτρα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών