Oι λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των εορτών αναμένεται να αυξηθούν από 3,6% -5,2% σε σχέση με το 2019, στα 766,7 δισ. δολ.
Σε εκτόξευση των διαδικτυακών πωλήσεων αναμένεται να οδηγήσει η φετινή Black Friday, η οποία θα είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με άλλες χρονιές, λόγω της πανδημίας.
Παραδοσιακά, η Black Friday αποτελεί την ημέρα με την ημέρα με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση της χρονιάς στις ΗΠΑ, ενώ πλέον αποτελεί μία συνήθεια που έχει εξαπλωθεί στις περισσότερες οικονομίες του πλανήτη.
Φέτος για πρώτη φορά, δεν θα κάνουν τον γύρο του πλανήτη οι εικόνες με πελάτες να σχηματίζουν ουρές έξω από τα εμπορικά καταστήματα στις ΗΠΑ για να εξασφαλίσουν ευκαιρίες έως και -80%, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον περιορισμό της μετάδοσης του κορωνοϊού.
Παραδοσιακά, η επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής αγοραστικής περιόδου στις ΗΠΑ, με τις εταιρίες λιανικής πώλησης να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις και να έχουν σημαντικά κέρδη.
Ωστόσο κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς που έχει σημαδευτεί από τον κορωνοϊό, μεγάλες αλυσίδες, από την Target έως τη Kohl’s και τη Walmart, προχώρησαν σε διαδικτυακές προωθητικές ενέργειες για τις γιορτές ήδη από τον Οκτώβριο, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν όσο τον δυνατόν νωρίτερα αυτούς που θέλουν να κάνουν αγορές για τις γιορτές.
Οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής πώλησης φέτος έκλεισαν για τη γιορτή των Ευχαριστών, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που έχουν βιώσει οι εργαζόμενοί τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Βέβαια, παρά το γεγονός ότι οι υγειονομικές αρχές απευθύνουν έκκληση στους καταναλωτές να παραμείνουν στο σπίτι και να κάνουν τα ψώνια τους online, η Walmart προωθεί κάποιες προσφορές μόνο για όσους προσέλθουν στα καταστήματα.
Η Walmart ξανάνοιξε τα καταστήματά της σήμερα στις 5 τα ξημερώματα, δίνοντας οδηγίες στους καταναλωτές να στρίβουν δεξιά μόλις μπαίνουν στο κατάστημα και να κινούνται στους βασικούς διαδρόμους για να κάνουν τα ψώνια τους πριν πληρώσουν στα ταμεία, γύρω από τα οποία έχουν τοποθετηθεί πλαστικά διαχωριστικά.
Η Best Buy άνοιξε επίσης στις 5 τα ξημερώματα και λίγο αργότερα η Target, που εισήγαγε τη λύση της ανέπαφης πληρωμής στα ταμεία ενώ διπλασίασε τις θέσεις στάθμευσης για τις επίσης ανέπαφες υπηρεσίες παραλαβής με αυτοκίνητο, τις οποίες προσφέρει γι’ αυτή την εορταστική περίοδο.
Το CDC έχει προειδοποιήσει από τις 19 Νοεμβρίου ότι τα ψώνια δια ζώσης, πριν ή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, αποτελούν μία δραστηριότητα υψηλού ρίσκου.
Παρόλα αυτά, η εκρηκτική αύξηση των αγορών μέσω διαδικτύου, σκορπάει χαμόγελα στο λιανεμπόριο.
Σύμφωνα μάλιστα με τις Εθνική Ένωση Λιανεμπορίου στις ΗΠΑ, οι λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των εορτών αναμένεται να αυξηθούν από 3,6% -5,2% σε σχέση με το 2019, στα 766,7 δισ. δολ.
Ωστόσο, το 55% των καταναλωτών ανέφερε ότι οι εκπτώσεις κατά το σαββατοκύριακο της Black Friday φαίνονται λιγότερο σημαντικές λόγω των προωθητικών ενεργειών πριν από την ημερομηνία αυτή, σύμφωνα με την Adobe.
Η Adobe αναμένει ότι οι συνολικές πωλήσεις την Ημέρα των Ευχαριστιών θα διαμορφωθούν κάτω από τα 6 δισεκ. δολάρια, ενώ ότι της Black Friday θα ξεπεράσουν τα 10 δισεκ. δολάρια.
Μειωμένες συναλλαγές στη Βρετανία
Ο όγκος των συναλλαγών πληρωμής στη Βρετανία για τη Black Friday ήταν έως τις 11.00 ώρα Ελλάδας μειωμένος κατά 13,2% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα αρχικά στοιχεία της Barclaycard, με τις εταιρίες λιανικής πώλησης μη απαραίτητων προϊόντων να παραμένουν κλειστά και πολλές εταιρίες του κλάδου να προσφέρουν διαδικτυακές εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα.
Σύμφωνα με τη Barclaycard --με τις συναλλαγές που διεκπεραιώνει να αντιστοιχούν σχεδόν σε 1 λίρα σε κάθε 3 λίρες που ξοδεύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο-- το τέλος του δεύτερου εθνικού lockdown στις 2 Δεκεμβρίου προβλέπεται να οδηγήσει σε άλμα των συναλλαγών, ξεπερνώντας τη Black Friday.
Κερδισμένοι και χαμένοι στη Γερμανία
Όσον αφορά τη Γερμανία, σύμφωνα με τη Deutsche Welle, φέτος τα εμπορικά καταστήματα της Γερμανίας είναι πολύ πιθανό ότι θα κάνουν μεγαλύτερο τζίρο από ότι πέρυσι τις ημέρες των μεγάλων εκπτώσεων γύρω από το Black Friday και το Cyber Monday.
Η κακή είδηση αφορά σε εμπόρους, που έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές λόγω της επιδημίας.
Κυρίως εκείνοι που έχουν τα καταστήματά τους στο κέντρο των πόλεων κερδίζουν ελάχιστα, επειδή πολλοί πελάτες μένουν στα σπίτια τους και αγοράζουν διαδικτυακά.
Από Black Friday σε Black Week
Σε ακόμη χειρότερη θέση βρίσκονται οι καταστηματάρχες που δεν κάνουν πωλήσεις μέσω του διαδικτύου. «Παρατηρούμε γενικά, ότι η εμπορική δραστηριότητα χωρίς διαδικτυακές πωλήσεις αντιμετωπίζει περισσότερες οικονομικές δυσκολίες λόγω της πανδημίας, από ότι το εμπόριο που γίνεται τόσο με κατάστημα όσο και διαδικτυακά» λέει ο Στέφαν Τρομπ, από τον Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου.
«Βλέπουμε με μεγάλη ανησυχία ότι επιχειρήσεις που δεν πέρασαν σε ψηφιακό περιβάλλον, δυσκολεύονται αισθητά».
Ενδιαφέρον έχει η εξέλιξη του Black Friday, που έχει τις απαρχές του στη δεκαετία του '60 στις ΗΠΑ. Διεθνώς καθιερώθηκε τη δεκαετία του 2000, ιδιαίτερα μέσω των αμερικανικών κολοσσών Apple και Amazon. Την ίδια περίοδο προέκυψε και το Cyber Monday, που συνήθως ακολουθεί την επόμενη Δευτέρα της Μαύρης Παρασκευής με νέες εκπτώσεις.
Σε κάποια στιγμή μπήκε στην αγορά το Black Week και το Cyber Week, που καθιέρωσε για μια ολόκληρη εβδομάδα η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών Mediamarkt/Saturn.
Αλλά τι περιμένουν οι έμποροι από το Black Friday; Από τις απαντήσεις τους δεν βγαίνει συμπέρασμα.
Η Amazon απαντά ότι γενικά δεν κάνει προγνωστικά, από τη Mediamarkt/Saturn δεν δίνονται στοιχεία λόγω έλλειψης χρόνου.
Αλλά και οι ερευνητές αγοράς δεν ομονοούν γύρω από το πώς θα αντιδράσουν οι πελάτες φέτος σε αυτόν τον καταιγισμό προσφορών και εκπτώσεων.
Ενώ ο Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου και το πρακτορείο μάρκετινγκ Gall κάνουν λόγο για μια αύξηση τζίρου της τάξης ανάμεσα στο 16% και 18%, η συμβουλευτική εταιρεία Simon Kucher & Partners είναι πιο προσεκτική και υποστηρίζει ότι φέτος λιγότεροι καταναλωτές σχεδιάζουν να κάνουν ψώνια κατά το Black Friday, γιατί μπορούν να διαθέσουν λιγότερα χρήματα, κατά μέσον όρο 205 ευρώ σε σχέση με 242 ευρώ πέρυσι.
Ο μεγαλύτερος τζίρος στο διαδίκτυο
Και όμως.΄Οπως υποστηρίζουν οι ειδικοί ο μεγαλύτερος τζίρος γίνεται διαδικτυακά
Σε αυτό που όλοι συμφωνούν είναι ότι οι αγορές θα γίνουν κυρίως διαδικτυακά.
Ο Στέφαν Τρομπ κάνει λόγο για ένα ποσοστό του 50% των καταναλωτών που κάνουν τις αγορές τους το Black Friday διαδικτυακά.
«Στη Γερμανία στο Black Friday οι αγορές γίνονται παραδοσιακά μέσω διαδικτύου.
Στο μεταξύ πολλοί καταστηματάρχες επέκτειναν τις πωλήσεις τους και κάνουν ελκυστικές προσφορές. Αλλά στο Black Friday ο μεγαλύτερος τζίρος γίνεται στο διαδίκτυο».
Για τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές η Ένωση Λιανικού Εμπορίου προβλέπει αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,2%.
Αλλά σε αυτήν την καλή είδηση ισχύει ένας σημαντικός όρος, ότι εμπόριο χωρίς ηλεκτρονικό εμπόριο δεν φέρνει κέρδη.
Και όσοι επιμένουν στον παραδοσιακό τρόπο θα πρέπει να έχουν μεγάλη τύχη, εάν επιβιώσουν εν μέσω πανδημίας.
www.bankingnews.gr
Παραδοσιακά, η Black Friday αποτελεί την ημέρα με την ημέρα με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση της χρονιάς στις ΗΠΑ, ενώ πλέον αποτελεί μία συνήθεια που έχει εξαπλωθεί στις περισσότερες οικονομίες του πλανήτη.
Φέτος για πρώτη φορά, δεν θα κάνουν τον γύρο του πλανήτη οι εικόνες με πελάτες να σχηματίζουν ουρές έξω από τα εμπορικά καταστήματα στις ΗΠΑ για να εξασφαλίσουν ευκαιρίες έως και -80%, λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον περιορισμό της μετάδοσης του κορωνοϊού.
Παραδοσιακά, η επομένη της Ημέρας των Ευχαριστιών σηματοδοτεί την έναρξη της εορταστικής αγοραστικής περιόδου στις ΗΠΑ, με τις εταιρίες λιανικής πώλησης να προσφέρουν μεγάλες εκπτώσεις και να έχουν σημαντικά κέρδη.
Ωστόσο κατά τη διάρκεια της φετινής χρονιάς που έχει σημαδευτεί από τον κορωνοϊό, μεγάλες αλυσίδες, από την Target έως τη Kohl’s και τη Walmart, προχώρησαν σε διαδικτυακές προωθητικές ενέργειες για τις γιορτές ήδη από τον Οκτώβριο, σε μια προσπάθεια να προσελκύσουν όσο τον δυνατόν νωρίτερα αυτούς που θέλουν να κάνουν αγορές για τις γιορτές.
Οι περισσότερες αλυσίδες λιανικής πώλησης φέτος έκλεισαν για τη γιορτή των Ευχαριστών, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες που έχουν βιώσει οι εργαζόμενοί τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Βέβαια, παρά το γεγονός ότι οι υγειονομικές αρχές απευθύνουν έκκληση στους καταναλωτές να παραμείνουν στο σπίτι και να κάνουν τα ψώνια τους online, η Walmart προωθεί κάποιες προσφορές μόνο για όσους προσέλθουν στα καταστήματα.
Η Walmart ξανάνοιξε τα καταστήματά της σήμερα στις 5 τα ξημερώματα, δίνοντας οδηγίες στους καταναλωτές να στρίβουν δεξιά μόλις μπαίνουν στο κατάστημα και να κινούνται στους βασικούς διαδρόμους για να κάνουν τα ψώνια τους πριν πληρώσουν στα ταμεία, γύρω από τα οποία έχουν τοποθετηθεί πλαστικά διαχωριστικά.
Η Best Buy άνοιξε επίσης στις 5 τα ξημερώματα και λίγο αργότερα η Target, που εισήγαγε τη λύση της ανέπαφης πληρωμής στα ταμεία ενώ διπλασίασε τις θέσεις στάθμευσης για τις επίσης ανέπαφες υπηρεσίες παραλαβής με αυτοκίνητο, τις οποίες προσφέρει γι’ αυτή την εορταστική περίοδο.
Το CDC έχει προειδοποιήσει από τις 19 Νοεμβρίου ότι τα ψώνια δια ζώσης, πριν ή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών, αποτελούν μία δραστηριότητα υψηλού ρίσκου.
Παρόλα αυτά, η εκρηκτική αύξηση των αγορών μέσω διαδικτύου, σκορπάει χαμόγελα στο λιανεμπόριο.
Σύμφωνα μάλιστα με τις Εθνική Ένωση Λιανεμπορίου στις ΗΠΑ, οι λιανικές πωλήσεις κατά τη διάρκεια των εορτών αναμένεται να αυξηθούν από 3,6% -5,2% σε σχέση με το 2019, στα 766,7 δισ. δολ.
Ωστόσο, το 55% των καταναλωτών ανέφερε ότι οι εκπτώσεις κατά το σαββατοκύριακο της Black Friday φαίνονται λιγότερο σημαντικές λόγω των προωθητικών ενεργειών πριν από την ημερομηνία αυτή, σύμφωνα με την Adobe.
Η Adobe αναμένει ότι οι συνολικές πωλήσεις την Ημέρα των Ευχαριστιών θα διαμορφωθούν κάτω από τα 6 δισεκ. δολάρια, ενώ ότι της Black Friday θα ξεπεράσουν τα 10 δισεκ. δολάρια.
Μειωμένες συναλλαγές στη Βρετανία
Ο όγκος των συναλλαγών πληρωμής στη Βρετανία για τη Black Friday ήταν έως τις 11.00 ώρα Ελλάδας μειωμένος κατά 13,2% σε σχέση με πέρυσι, σύμφωνα με τα αρχικά στοιχεία της Barclaycard, με τις εταιρίες λιανικής πώλησης μη απαραίτητων προϊόντων να παραμένουν κλειστά και πολλές εταιρίες του κλάδου να προσφέρουν διαδικτυακές εκπτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια του μήνα.
Σύμφωνα με τη Barclaycard --με τις συναλλαγές που διεκπεραιώνει να αντιστοιχούν σχεδόν σε 1 λίρα σε κάθε 3 λίρες που ξοδεύονται στο Ηνωμένο Βασίλειο-- το τέλος του δεύτερου εθνικού lockdown στις 2 Δεκεμβρίου προβλέπεται να οδηγήσει σε άλμα των συναλλαγών, ξεπερνώντας τη Black Friday.
Κερδισμένοι και χαμένοι στη Γερμανία
Όσον αφορά τη Γερμανία, σύμφωνα με τη Deutsche Welle, φέτος τα εμπορικά καταστήματα της Γερμανίας είναι πολύ πιθανό ότι θα κάνουν μεγαλύτερο τζίρο από ότι πέρυσι τις ημέρες των μεγάλων εκπτώσεων γύρω από το Black Friday και το Cyber Monday.
Η κακή είδηση αφορά σε εμπόρους, που έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές λόγω της επιδημίας.
Κυρίως εκείνοι που έχουν τα καταστήματά τους στο κέντρο των πόλεων κερδίζουν ελάχιστα, επειδή πολλοί πελάτες μένουν στα σπίτια τους και αγοράζουν διαδικτυακά.
Από Black Friday σε Black Week
Σε ακόμη χειρότερη θέση βρίσκονται οι καταστηματάρχες που δεν κάνουν πωλήσεις μέσω του διαδικτύου. «Παρατηρούμε γενικά, ότι η εμπορική δραστηριότητα χωρίς διαδικτυακές πωλήσεις αντιμετωπίζει περισσότερες οικονομικές δυσκολίες λόγω της πανδημίας, από ότι το εμπόριο που γίνεται τόσο με κατάστημα όσο και διαδικτυακά» λέει ο Στέφαν Τρομπ, από τον Σύνδεσμο Λιανικού Εμπορίου.
«Βλέπουμε με μεγάλη ανησυχία ότι επιχειρήσεις που δεν πέρασαν σε ψηφιακό περιβάλλον, δυσκολεύονται αισθητά».
Ενδιαφέρον έχει η εξέλιξη του Black Friday, που έχει τις απαρχές του στη δεκαετία του '60 στις ΗΠΑ. Διεθνώς καθιερώθηκε τη δεκαετία του 2000, ιδιαίτερα μέσω των αμερικανικών κολοσσών Apple και Amazon. Την ίδια περίοδο προέκυψε και το Cyber Monday, που συνήθως ακολουθεί την επόμενη Δευτέρα της Μαύρης Παρασκευής με νέες εκπτώσεις.
Σε κάποια στιγμή μπήκε στην αγορά το Black Week και το Cyber Week, που καθιέρωσε για μια ολόκληρη εβδομάδα η αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών Mediamarkt/Saturn.
Αλλά τι περιμένουν οι έμποροι από το Black Friday; Από τις απαντήσεις τους δεν βγαίνει συμπέρασμα.
Η Amazon απαντά ότι γενικά δεν κάνει προγνωστικά, από τη Mediamarkt/Saturn δεν δίνονται στοιχεία λόγω έλλειψης χρόνου.
Αλλά και οι ερευνητές αγοράς δεν ομονοούν γύρω από το πώς θα αντιδράσουν οι πελάτες φέτος σε αυτόν τον καταιγισμό προσφορών και εκπτώσεων.
Ενώ ο Σύνδεσμος Λιανικού Εμπορίου και το πρακτορείο μάρκετινγκ Gall κάνουν λόγο για μια αύξηση τζίρου της τάξης ανάμεσα στο 16% και 18%, η συμβουλευτική εταιρεία Simon Kucher & Partners είναι πιο προσεκτική και υποστηρίζει ότι φέτος λιγότεροι καταναλωτές σχεδιάζουν να κάνουν ψώνια κατά το Black Friday, γιατί μπορούν να διαθέσουν λιγότερα χρήματα, κατά μέσον όρο 205 ευρώ σε σχέση με 242 ευρώ πέρυσι.
Ο μεγαλύτερος τζίρος στο διαδίκτυο
Και όμως.΄Οπως υποστηρίζουν οι ειδικοί ο μεγαλύτερος τζίρος γίνεται διαδικτυακά
Σε αυτό που όλοι συμφωνούν είναι ότι οι αγορές θα γίνουν κυρίως διαδικτυακά.
Ο Στέφαν Τρομπ κάνει λόγο για ένα ποσοστό του 50% των καταναλωτών που κάνουν τις αγορές τους το Black Friday διαδικτυακά.
«Στη Γερμανία στο Black Friday οι αγορές γίνονται παραδοσιακά μέσω διαδικτύου.
Στο μεταξύ πολλοί καταστηματάρχες επέκτειναν τις πωλήσεις τους και κάνουν ελκυστικές προσφορές. Αλλά στο Black Friday ο μεγαλύτερος τζίρος γίνεται στο διαδίκτυο».
Για τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές η Ένωση Λιανικού Εμπορίου προβλέπει αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 1,2%.
Αλλά σε αυτήν την καλή είδηση ισχύει ένας σημαντικός όρος, ότι εμπόριο χωρίς ηλεκτρονικό εμπόριο δεν φέρνει κέρδη.
Και όσοι επιμένουν στον παραδοσιακό τρόπο θα πρέπει να έχουν μεγάλη τύχη, εάν επιβιώσουν εν μέσω πανδημίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών