Τελευταία Νέα
Διεθνή

Brexit: Τι περιλαμβάνει η συμφωνία ΕΕ και Μ. Βρετανίας, για διεθνές εμπόριο, ταξίδια και μετανάστευση - Τι θα ισχύσει για τελωνεία, αεροδρόμια

Brexit: Τι περιλαμβάνει η συμφωνία ΕΕ και Μ. Βρετανίας, για διεθνές εμπόριο, ταξίδια και μετανάστευση - Τι θα ισχύσει για τελωνεία, αεροδρόμια
Στη δημοσιότητα το κείμενο της εμπορικής συμφωνίας ΕΕ - Μεγάλης Βρετανίας
Στη δημοσιότητα έδωσε η Βρετανία στις 26/12/2020 το κείμενο της εμπορικής συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, μόλις πέντε ημέρες πριν την αποχώρησή της από την ΕΕ, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εμπορικές ενώσεις μεταξύ χωρών, σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πρόκειται για την πιο σημαντική παγκόσμια στροφή στην ιστορία της Βρετανίας.
Στη συμφωνία συμπεριλαμβάνεται, η εμπορική συμφωνία 1.246 σελίδων, όπως και τα συμφωνηθέντα για την πυρηνική ενέργεια, την ανταλλαγή εμπιστευτικών πληροφοριών, την πολιτική χρήση της πυρηνικής ενέργειας, αλλά και μια σειρά κοινών διακηρύξεων.

Μετανάστευση

Τίτλοι τέλους στην ελεύθερη μετακίνηση μεταξύ Βρετανία και ΕΕ.
Το Ηνωμένο Βασίλειο θα χρησιμοποιήσει ένα σύστημα υποδοχής μεταναστών με βαθμολόγηση με βάση το οποίο εργαζόμενοι από το εξωτερικό θα πρέπει να αποδείξουν ότι πληρούν τα κριτήρια πριν ταξιδέψουν για εργασία στη χώρα.
Τα κριτήρια περιλαμβάνουν την γνώση της αγγλικής γλώσσας, την προϋπηρεσία και απολαβές άνω των 20.480 λιρών το χρόνο.

Διαβατήρια - ταξίδια

Οι Βρετανοί θα πρέπει να έχουν διαβατήριο που λήγει σε περισσότερους από έξι μήνες προκειμένου να ταξιδέψουν.
Η παραμονή τους σε χώρα της ΕΕ πάνω από 90 ημέρες μπορεί να απαιτήσει visa.
Ενδεχομένως να χρειαστεί διεθνής άδεια οδήγησης, ενώ το ταξίδι με κατοικίδιο θα απαιτήσει πιστοποιητικά εμβολιασμού και υγείας, μια διαδικασία η οποία μπορεί να απαιτήσει εβδομάδες.

Τελωνεία - εμπόριο

Η συμφωνία για τις εξαγωγές προβλέπει τη συμπλήρωση δήλωσης στο τελωνείο.
Για την μεταφορά εμπορευμάτων δια θαλάσσης από Βρετανία σε Γαλλία, οι οδηγοί φορτηγών θα πρέπει να έχουν άδεια που εκδίδει η κυβέρνηση η οποία θα επιβεβαιώνει ότι έχουν τα σωστά έγγραφα προκειμένου να μην τους σταματήσουν οι γαλλικές αρχές.
Αντιμετωπίζοντας την απειλή καθυστερήσεων στα σύνορα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και άλλα εργοστάσια που εξαρτώνται από το να γίνουν έγκαιρα οι εισαγωγές έχουν δημιουργήσει αποθέματα.
Πάντως σε ότι αφορά τις εισαγωγές τροφίμων υπάρχει ο κίνδυνος φρέσκα προϊόντα να σαπίζουν σε φορτηγά που θα σχηματίζουν ατελείωτες ουρές.
Το εμπόριο προϊόντων κρέατος θα υπόκειται στην απαίτηση για πιστοποιητικά.
Θα πρέπει να μεταφέρονται σε συγκεκριμένα σημεία για έλεγχο και θα απαιτείται να έχουν πιστοποιητικά υγιεινής που εκδόθηκαν από κτηνίατρο.
Ενώ, όμως η μεταφορά αγαθών εκτός Βρετανίας θα υφίσταται ελέγχους, το Λονδίνο ανέβαλε την επιβολή πλήρους ελέγχου στα αγαθά που φτάνουν από την ΕΕ μέχρι τον Ιούλιο.
Οι εταιρείες πάντως θα πρέπει να τηρούν αρχεία για τις συναλλαγές τους και να υποβάλλουν δηλώσεις τον Ιούλιο.

Οι υπηρεσίες

Ο τομέας των υπηρεσιών, που αντιστοιχεί στο 80% της βρετανικής οικονομίας, καθώς περιλαμβάνει κλάδους όπως οι συμβουλευτικές υπηρεσίες, η αρχιτεκτονική και η λογιστική, θα αντιμετωπίσει νέους περιορισμούς.
Οι επιχειρήσεις μπορεί να χρειαστεί να ανοίξουν γραφεία στην ΕΕ για να συνεχίσουν τις εργασίες τους, και μπορεί να απαιτηθεί έγκριση για την επαγγελματική τους πιστοποίηση.

Αλιεία

Η αξία των ψαριών που αλιεύονται από χώρες της ΕΕ στα ύδατα του Ηνωμένου Βασιλείου θα μειωθεί κατά 25% - κάτι που είναι πολύ μικρότερο από αυτό που είχε αρχικά ζητήσει το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η μείωση θα γίνει σταδιακά σε μια μεταβατική περίοδο που θα διαρκέσει ενάμισι χρόνο - κάτι που είναι πολύ μικρότερο από την αρχική απαίτηση της ΕΕ
Μόλις ολοκληρωθεί η μεταβατική περίοδος, το Ηνωμένο Βασίλειο θα ελέγχει πλήρως την πρόσβαση στα ύδατά του και θα είναι σε θέση να επιβάλλει μεγαλύτερες μειώσεις.
Εάν αποφασίσει να αποκλείσει τα αλιευτικά σκάφη της ΕΕ, αυτά μπορούν να αποζημιωθούν για τις απώλειές τους, είτε μέσω δασμών για τα αλιευτικά προϊόντα του Ηνωμένου Βασιλείου είτε εμποδίζοντας την αλιεία των βρετανικών σκαφών στα βρετανικά ύδατα.

Χρηματοοικονομικά

Οι χρηματοοικονομικές επιχειρήσεις δεν θα έχουν το «πράσινο φως» που τους έδινε το δικαίωμα να προσφέρουν υπηρεσίες στην ΕΕ, αναγκάζοντάς τες να μεταφέρουν προσωπικό και να ενισχύσουν τις δραστηριότητές τους εντός της Ένωσης.
Η πρόσβαση σε πελάτες εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης εξαρτάται από το εάν η τελευταία θεωρεί ότι οι κανόνες της Μεγάλης Βρετανίας είναι ισότιμοι των δικών της σε 40 τομείς, κάτι που έως τώρα δεν έγινε. Οι εταιρείες δεν μπορούν να είναι βέβαιες ότι θα εξασφαλίσουν άδεια και η ΕΕ θα είναι σε θέση να την ακυρώσει με μικρό χρονικό διάστημα προειδοποίησης.

Ανταγωνισμός

Η Βρετανία και η ΕΕ δεσμεύονται να τηρήσουν τους ίσους όρους ανταγωνισμού «διατηρώντας τα υψηλά επίπεδα προστασίας σε τομείς όπως είναι η προστασία του περιβάλλοντος, η μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής και η τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, τα κοινωνικά και εργασιακά δικαιώματα, η φορολογική διαφάνεια και οι κρατικές επιδοτήσεις».
Στην περίπτωση που η μία από τις δύο πλευρές δεν τηρήσει τις υποχρεώσεις της, δίνεται η δυνατότητα λήψης «διορθωτικών μέτρων», όπως είναι η επιβολή τελωνειακών δασμών.

Κανόνες προέλευσης των αγαθών

Για να εκμεταλλευτούν το καθεστώς μηδενικών δασμών, οι εταιρείες θα πρέπει να προσκομίζουν έγγραφα που θα αποδεικνύουν την πηγή των αγαθών.
Μόνο αυτά που εμπεριέχουν επαρκή ποσότητα Βρετανικής ή Ευρωπαϊκής προέλευσης θα είναι επιλέξιμα για μηδενικούς δασμούς.
Οι εταιρείες θα πρέπει να συμμορφώνονται με δυο διαφορετικά καθεστώτα σε ότι αφορά τις προδιαγραφές προϊόντων και τους κανονισμούς και θα χρειάζονται έγκριση τόσο από τις αρχές της ΕΕ, όσο και της Μεγάλης Βρετανίας προκειμένου να έχουν το δικαίωμα να πωλούν και στις δυο αγορές.
Για παράδειγμα, κάποια αγαθά θα χρειαστεί να φέρουν το σήμα της βρετανικής UNCA από την 1η Ιανουαρίου, αντί του ευρωπαϊκού CE προκειμένου να πωλούνται στη Μεγάλη Βρετανία.

Επίλυση διαφορών

Εάν κάποια πλευρά δεν τηρήσει τη συμφωνία, θα αναλάβει να εξετάσει το πρόβλημα ένας μηχανισμός επίλυσης διαφορών, όπως γίνεται στις περισσότερες εμπορικές συμφωνίες.
Λόγω της κατηγορηματικής άρνησης του Λονδίνου, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα έχει δικαίωμα παρέμβασης σε αυτή τη διαδικασία.
'Ενα «Κοινό Συμβούλιο» θα παρακολουθεί αν εφαρμόζεται και ερμηνεύεται ορθά η συνθήκη.

Duty free

Οι Βρετανοί ταξιδιώτες που ταξιδεύουν στην ΕΕ θα μπορούν να επωφεληθούν από αγορές αφορολόγητων ειδών σε λιμάνια και αεροδρόμια.
Ωστόσο, δεν θα είναι πλέον δυνατή η επιστροφή με απεριόριστες ποσότητες αγαθών, όπως αλκοόλ και τσιγάρα, καθώς σε μία τέτοια περίπτωση θα κληθούν να καταβάλλουν φόρο.
Θα μπορούν να αγοράσουν χωρίς επιβάρυνση μέχρι 200 τσιγάρα, 18 λίτρα κρασί και τέσσερα λίτρα οινοπνευματωδών ποτών.

Προγράμματα

Το Ηνωμένο Βασίλειο θα συνεχίσει να συμμετέχει σε ορισμένα προγράμματα της ΕΕ για την περίοδο 2021-27, όπως το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας Horizon Europe, υπό την προϋπόθεση ότι θα συμβάλλει στον προϋπολογισμό τους.

Δικαστική συνεργασία

Η συμφωνία καθορίζει «ένα νέο πλαίσιο» στην αστυνομική και δικαστική συνεργασία των δύο πλευρών, ιδίως για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και του διασυνοριακού εγκλήματος.
Η συνεργασία αυτή θα μπορεί να διακοπεί αν το Ηνωμένο Βασίλειο αναστείλει τη συμμετοχή του στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

Εξωτερική πολιτική

Η συνεργασία σε ό,τι αφορά την εξωτερική πολιτική, την ασφάλεια και την άμυνα, δεν καλύπτεται από τη συμφωνία, γιατί το Ηνωμένο Βασίλειο δεν ήθελε να διαπραγματευτεί αυτά τα ζητήματα.

Πρέπει να ψηφιστεί έως 31/12/2020

Η νέα συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί άμεσα από τα νομοθετικά όργανα της Βρετανίας καθώς κι από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προκειμένου να τεθεί σε άμεση ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2021.
Δηλαδή θα πρέπει να ολοκληρωθεί η ψήφισή της έως Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου 2020.

Citigroup: Αδύναμη η συμφωνία Ηνωμένου Βασιλείου - ΕΕ

Παρά την εμπορική συμφωνία που επετεύχθη την Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης, η βρετανική οικονομία αναμένεται να υποφέρει το 2021, συρρικνούμενη τουλάχιστον κατά 2,5% επί του συνόλου της ανάπτυξης που θα υπάρξει, σύμφωνα με όσα υποστηρίζει σε έκθεσή της η αμερικανική επενδυτική τράπεζα Citigroup.
Πιο συγκεκριμένα, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ κατέληξαν σε μια αδύναμη εμπορική συμφωνία, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Σύμφωνα με τη Citigroup, τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
Πιο συγκεκριμένα, το Ηνωμένο Βασίλειο και η ΕΕ κατέληξαν σε μια αδύναμη εμπορική συμφωνία, η οποία θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2021.
Σύμφωνα με τη Citigroup, τα βασικά συμπεράσματα που προκύπτουν είναι τα εξής:
-Παρότι μια συμφωνία είναι πολύ καλύτερη από την περίπτωση του no deal, το μεγαλύτερο μέρος του άμεσου οικονομικού κόστους σχετίζεται με ένα σενάριο διαπραγμάτευσης στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
-Μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί σχετικά μικρή προσαρμογή, παρά τη σχετικά χαμηλή ανάπτυξη από το 2016.
Αυτό συνεπάγεται την ανάγκη επίτευξης σημαντικής οικονομικής προσαρμογής.
-Το κόστος του Brexit θα αυξηθεί σημαντικά σε σύντομο χρονικό διάστημα, ζημιώνοντας τόσο τον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα.
- Ενώ ο μακροπρόθεσμος αντίκτυπος του Brexit θα καθοριστεί από την πολιτική, ο μεσοπρόθεσμος οικονομικός αντίκτυπος των πρόσθετων εμπορικών τριβών μεταξύ Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ είναι πιθανό να ζημιώσει τις διμερείς σχέσεις περισσότερο από όσο υπονοείται στις προβλέψεις.

Διαβάστε επίσης: Έκλεισε η ιστορική εμπορική συμφωνία ΕΕ - Βρετανίας για το Brexit μετά από 5 χρόνια - Ποιες αλλαγές φέρνει, τι σημαίνει για τους ευρωπαίους

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης