Τελευταία Νέα
Διεθνή

Νέα σύννεφα για το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. της ΕΕ - Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία απειλούν τη διάθεση των κονδυλίων

Νέα σύννεφα για το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. της ΕΕ - Εσθονία, Λετονία και Λιθουανία απειλούν τη διάθεση των κονδυλίων
Ευθεία απειλή από την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία ότι θα καθυστερήσουν την επικύρωση του Ταμείου Ανάκαμψης
Η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία είναι αποφασισμένες να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για μια σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας που τις συνδέει με την ΕΕ, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι θα χρησιμοποιήσουν το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. της ΕΕ για να το πετύχουν.
Το έργο Rail Baltica αναμενόταν να λάβει 1,4 δισ. ευρώ από τον μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό του μπλοκ βάσει συμφωνίας του Ιουλίου μεταξύ των ηγετών της ΕΕ, αλλά το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δείχνει να μπλοκάρει τη διάθεση χρηματοδότησης για οποιοδήποτε συγκεκριμένο έργο ή ομάδα χωρών.
Σε μια προσπάθεια να εξασφαλιστεί η υποστήριξη του έργου, οι χώρες της Βαλτικής απειλούν τώρα να καθυστερήσουν ένα κρίσιμο βήμα που απαιτείται για την έναρξη του Ταμείου Ανάκαμψης των 750 δισ. ευρώ.

Η επιστολή στον Antonio Costa

Σε επιστολή που έστειλαν στις 18 Ιανουαρίου οι ηγέτες των τριών χωρών στον πρωθυπουργό της Πορτογαλίας António Costa, ο οποίος κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, ζήτησαν να διασφαλίσει ότι οι συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις για τη χρηματοδότηση των μεταφορών σέβονται την απόφαση των ηγετών της ΕΕ να διαθέσουν 1,4 δισ. ευρώ στη Rail Baltica.
Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Εσθονίας Jüri Ratas, ο πρωθυπουργός της Λετονίας Krišjānis Kariņš και ο Πρόεδρος της Λιθουανίας Gitanas Nausėda γράφουν ότι αυτό θα εξασφαλίσει την ομαλή επικύρωση της λεγόμενης απόφασης στις τρεις χώρες.

H διαδικασία

Όλες οι χώρες της ΕΕ πρέπει να επικυρώσουν την απόφαση ως προϋπόθεση για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αρχίσει να δανείζεται χρήματα από τις κεφαλαιαγορές και να τα αναδιανείμει ως επιχορηγήσεις και δάνεια χαμηλού επιτοκίου σε χώρες της ΕΕ - μια διαδικασία που αναμένεται να διαρκέσει μερικούς μήνες.
Η προσπάθεια της Βαλτικής είναι η τελευταία απειλή για το πακέτο διάσωσης του μπλοκ, αφού η Ουγγαρία και η Πολωνία είχαν αντιτεθεί στις διατάξεις για το κράτος δικαίου, μια κρίση που θεωρείται ευρέως ότι προέρχεται από την απόφαση των ηγετών της ΕΕ να αποκρύψουν τις λεπτομέρειες για το κράτος δικαίου στη συμφωνία του Ιουλίου.
Όταν αποφάσισαν για τον προϋπολογισμό 1,8 τρισεκατομμυρίων ευρώ και το πακέτο ανάκαμψης τον περασμένο Ιούλιο, οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν επίσης να διαθέσουν 1,4 δισεκατομμύρια ευρώ «για την ολοκλήρωση λείπουν σημαντικών διασυνοριακών σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ των χωρών συνοχής για τη στήριξη της λειτουργίας της ενιαίας αγοράς».
Η γραμμή μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών υψηλής ταχύτητας θα συνδέει την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία, συνδέοντάς τις με την υπόλοιπη ΕΕ.

Ο ρόλος του ευρωκοινοβουλίου

Η διάθεση χρημάτων στο έργο απαιτεί συμφωνία από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο χωριστών τεχνικών διαπραγματεύσεων σχετικά με τη λεγόμενη Διευκόλυνση «Σύνδεση στην Ευρώπη», ένα κονδύλιο προϋπολογισμού ύψους 28,4 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη μεταφορά, την ενέργεια και την ψηφιακή υποδομή, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη.
Οι ευρωβουλευτές αντιτίθενται στην ιδέα της διάθεσης χρημάτων για οποιοδήποτε συγκεκριμένο έργο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης