Τελευταία Νέα
Διεθνή

Τι σημαίνει για το παγκόσμιο εμπόριο το μπλοκάρισμα της διώρυγα του Σουέζ

Τι σημαίνει για το παγκόσμιο εμπόριο το μπλοκάρισμα της διώρυγα του Σουέζ

Η Διώρυγα του Σουέζ παραμένει αποκλεισμένη - Νέα προσπάθεια αποκόλλησης του πλοίου Ever Given

Σχετικά Άρθρα

Το μεγαλοπρεπές φορτηγό πλοίο που έχει κολλήσει στο κανάλι του Σουέζ και εμποδίζει την κυκλοφορία σε ένα από τα σημαντικότερα σημεία θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο δεν είναι έτοιμο να απελευθερωθεί ακόμη.
Το Ever Given, ένα πλοίο 220.000 τόνων, μήκους σχεδόν τετάρτου μιλίου με χωρητικότητα 20.000 εμπορευματοκιβωτίων, έχει μπλοκάρει το κανάλι Σουέζ.
Έχει αποκλείσει εντελώς το πέρασμα που φιλοξενεί έως και το 12% του θαλάσσιου εμπορίου στον κόσμο και μέσω του οποίου 50 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνήθως διαμετακινούνται ανά ημέρα.
Τα ρυμουλκά και οι βυθοκόροι εργάζονται επί του παρόντος για να αποσυνδέσουν το πλοίο, το οποίο έχει κολλήσει από το απόγευμα της Τρίτης.
Αλλά η επιχείρηση μπορεί να διαρκέσει εβδομάδες, ένα από τα εμπλεκόμενα στελέχη έχει προειδοποιήσει.
«Ενώ πιστεύουμε και ελπίζουμε ότι η κατάσταση θα επιλυθεί σύντομα, υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι σπασίματος του πλοίου», έγραψε ο στρατηγικός στρατηγός του J.P. Morgan, Marko Kolanovic.
«Σε αυτό το σενάριο, το κανάλι θα μπλοκαριστεί για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντικές διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, να ανεβάσει στα ύψη τα ποσοστά ναυτιλίας, την περαιτέρω αύξηση των ενεργειακών εμπορευμάτων και την αύξηση του παγκόσμιου πληθωρισμού».
Η κρίση αυτή είναι ένα άλλο πλήγμα για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα μετά από ένα βάναυσο έτος γεμάτο καθυστερήσεις, ελλείψεις και συμπιέσεις τιμών στο πίσω μέρος της πανδημίας του κορωνοϊού.

Τι σημαίνει αυτό για το παγκόσμιο εμπόριο

Οι καθυστερήσεις αποστολής θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα πάντα, από τα ρούχα και τα παπούτσια που παραγγείλατε στο διαδίκτυο έως τον εξοπλισμό γυμναστικής, τα ηλεκτρονικά είδη, τα τρόφιμα και τις προμήθειες ενέργειας - που σημαίνει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου θα μπορούσαν επίσης να αυξηθούν.
«Το μπλοκάρισμα των εμπορευματοκιβωτίων στη διώρυγα του Σουέζ κρούει περαιτέρω τον κώδωνα του κινδύνου των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, για να οδηγήσει τις τιμές υψηλότερες δεδομένης της αυξημένης ζήτησης», ανέφεραν οι αναλυτές της JP Morgan.
Το τεχνητό κανάλι Σουέζ, μήκους 120 μιλίων, είναι ένα βασικό σημείο διέλευσης που συνδέει την Ανατολή με τη Δύση.
Και τα 20.000 πλοία που το περνούν κάθε χρόνο μεταφέρουν τα πάντα, από πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε εξαρτήματα μηχανών και καταναλωτικά αγαθά.
suez_1.png

Ενώ είναι ακόμα νωρίς να πούμε ποιος θα είναι ο πλήρης αντίκτυπος της κρίσης των δεξαμενόπλοιων, η τράπεζα αναμένει ότι στο εγγύς μέλλον, «το μπλοκάρισμα είναι πιθανό να επιδεινώσει τις πιέσεις της βιομηχανίας, οι οποίες ήδη παρεμποδίζονται από τα συνεχιζόμενα εμπόδια της αλυσίδας εφοδιασμού» της συμφόρησης λιμένων και ελλείψεων και των δύο σκαφών και εμπορευματοκιβωτίων λόγω του Covid-19.
Τα πλοία θα πρέπει να επαναδρομολογήσουν σε εντελώς διαφορετικές διαδρομές, «θα κάνουν μεγαλύτερους χρόνους ταξιδιού και θα προκαλέσουν περαιτέρω καθυστερήσεις», τονίζει η JPMorgan.
Και αυτές οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να είναι περισσότερες από 15 ημέρες για πολλά πλοία, των οποίων η εναλλακτική είναι να ταξιδεύουν γύρω από το ακρωτήριο της καλής ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής, το οποίο λένε οι αναλυτές ότι θα αυξήσουν τους χρόνους αποστολής έως και 30%.
«Ο άμεσος αντίκτυπος των καθυστερήσεων στο κανάλι θα επικεντρωθεί στο ευρωπαϊκό - ασιατικό εμπόριο, προσθέτοντας καθυστερήσεις στις ήδη διαταραγμένες αλυσίδες εφοδιασμού που επηρεάζουν τις προμήθειες πετρελαίου και εξευγενισμένων προϊόντων», ανέφερε η ING.
Επιπτώσεις στις τιμές του αργού

Το ατύχημα του Ever Given έχει ήδη επηρεάσει τις τιμές του πετρελαίου.

Μεταξύ 5% και 10% του συνόλου του θαλάσσιου πετρελαίου μεταφέρεται μέσω του Σουέζ, πράγμα που σημαίνει ότι για κάθε μέρα που το πλοίο παραμένει κολλημένο, καθυστερεί την αποστολή 3 έως 5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου την ημέρα.
Αρκετά δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν καύσιμα τζετ και πετρέλαιο ακινητοποιούνται επίσης στη διαδρομή Περσικός Κόλπος-Ευρώπη, καθώς και άδεια πετρελαιοφόρα που διασχίζουν για να παραλάβουν το πετρέλαιο της Βόρειας Θάλασσας, ανέφερε η S&P Platts.
suez_2.jpg

 

Το κανάλι αποτελεί επίσης σημείο διέλευσης για περίπου το 8% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), και μια παρατεταμένη διακοπή θα μπορούσε να διαταράξει τις ροές προς την κυρίως ευρωπαϊκή αγορά.
Οποιαδήποτε επίδραση στις τιμές είναι πιθανό να είναι σύντομη τονίζει η Henrietta Resources LLC.
«Δεν θα έχει μόνιμο αντίκτυπο στις τιμές, αλλά θα βοηθήσει στην παροχή στήριξης πριν από τη συνάντηση του ΟΠΕΚ +», ανέφερε Henrietta Resources στο CNBC
«Το ασφάλιστρο κινδύνου στις αγορές πετρελαίου πιθανότατα θα είναι βραχύβιο, αλλά η υποστήριξη του καναλιού κατάφερε να αλλάξει την αφήγηση της αγοράς».

Οι κερδισμένοι

Η απόφραξη των καναλιών σίγουρα δεν είναι κακή είδηση για όλους - τα ποσοστά μεταφοράς εμπορευμάτων αναμένεται να ανεβούν ακόμη υψηλότερα στη ζήτηση, κερδίζοντας χρήματα για τους χειριστές, λένε οι παρατηρητές της αγοράς.
«Ένα πιο παρατεταμένο κλείσιμο του καναλιού του Σουέζ θα έβλεπε τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων ως τον μεγαλύτερο δικαιούχο, ενώ τα δεξαμενόπλοια, το ξηρό φορτίο και το αεροπορικό φορτίο ενδέχεται επίσης να έχουν κάποιες υψηλότερες τιμές», ανέφερε η JPMorgan, περιγράφοντας την ενίσχυση των τιμών αποστολής «ως ανοδικό κίνδυνο».
suez_33.JPG

Ποιος θα ωφεληθεί περισσότερο

Η JP Morgan επισημαίνει τις ασιατικές γραμμές, λέγοντας ότι παρά το υψηλότερο κόστος των καυσίμων λόγω των μακρύτερων διαδρομών που έχουν αλλάξει δρομολόγια και της αυξημένης συμφόρησης, αναμένουν υψηλότερα ποσοστά ναύλων.
«Αυτό αντί να βλάπτει την κερδοφορία αναμένεται να είναι θετικό για την κατώτατη γραμμή για τα σκάφη της Ασίας, κατά την άποψή μας», έγραψε η τράπεζα.
Οι αναλυτές της Bank of America συμφωνούν
«Το κλείσιμο του Σουέζ για λίγες εβδομάδες θα ήταν πολύ θετικό για τα ποσοστά ναύλων - αφαιρώντας αποτελεσματικά τον εφοδιασμό προσθέτοντας 20-30% στην απόσταση πλεύσης μέσω του Ακρωτηριού της Καλής Ελπίδας.

Οι κίνδυνοι και τα τρωτά σημεία αυξάνονται

Εν τω μεταξύ, η απόφραξη του καναλιού του Σουέζ «θα προσθέσει ένα ήδη αυξανόμενο ασφάλιστρο κινδύνου στη Μέση Ανατολή για το πετρέλαιο και τα διυλισμένα προϊόντα», δήλωσε ο Torbjorn Soltvedt, κύριος αναλυτής MENA της Verisk Maplecroft, επισημαίνοντας τον αυξημένο κίνδυνο επιθέσεων σε εγκαταστάσεις πετρελαίου εν μέσω περιφερειακών εντάσεων.
Η αβεβαιότητα σχετικά με τη διάρκεια του αποκλεισμού «δημιουργεί ένα παράθυρο ευκαιρίας για κρατικούς και μη κρατικούς φορείς που επιδιώκουν να μεγιστοποιήσουν τον αντίκτυπο των επιθέσεων εναντίον δεξαμενόπλοιων και ενεργειακών υποδομών στον Περσικό Κόλπο και την Ερυθρά Θάλασσα», προειδοποίησε.
suez_4.jpg

Οι περισσότεροι αναλυτές αναμένουν ότι η κατάσταση θα επιλυθεί μέσα στην εβδομάδα. Αλλά «η διαταραχή θα μπορούσε να παραταθεί εάν υπάρχουν επιπλοκές ή ζημιά στο κύτος», έγραψε η Bank of America.
Όταν τελικά η κυκλοφορία εκκαθαριστεί, τα πλοία θα φτάνουν στα λιμάνια τους καθυστερημένα, δημιουργώντας ακόμη μεγαλύτερη συμφόρηση.
Ακόμα, η τράπεζα γράφει, «ένα μπλοκάρισμα μερικών ημερών θα ήταν ευρέως διαχειρίσιμο στον κλάδο της ναυτιλιακής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - ίσως συνεπάγεται πρόσθετο κόστος καυσίμου καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επιταχύνουν τις υπηρεσίες τους για να καλύψουν τον χαμένο χρόνο».
Σε συνδυασμό με τις πρόσφατες επιθέσεις σε εγκαταστάσεις της Σαουδικής Αραβίας, είναι μια υπενθύμιση των πολλών τρωτών σημείων στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού με πετρέλαιο και φυσικό αέριο.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης