Επενδύσεις περίπου 2 τρισ. δολαρίων στις υποδομές θα προτείνει σήμερα ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden, με στόχο τη δημιουργία εκατομμυρίων θέσεων εργασίας και την αντιμετώπιση της πρόκλησης που θέτει η Κίνα στον ανταγωνισμό.
Η πρώτη φάση του προγράμματός "Build Back Better", το οποίο θα παρουσιάσει σε ομιλία στο Πίτσμπουργκ, στην Πενσιλβάνια, θα αναφέρει λεπτομερώς αυτές τις επενδύσεις που θα απλωθούν σε μια περίοδο οκτώ ετών, όπως μεταδίδει το Reuters.
Στις μεταφορές 620 δισ. δολ.
Ιδιαίτερα προβλέπει να δοθούν 620 δισ. δολάρια στις μεταφορές, επιτρέποντας τον εκσυγχρονισμό τουλάχιστον 32.000 χλμ δρόμων και αυτοκινητοδρόμων κατά μήκος των ΗΠΑ.
Ο "Sleepy Joe" όπως συνήθιζε να τον αποκαλεί ο Donald Trump, φιλοδοξεί να καταστήσει τον φάκελο αυτόν έναν από τα ορόσημα της θητείας του.
Ο Biden "πιστεύει πως ο ρόλος του είναι να προσφέρει μια τολμηρή προοπτική για τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να επενδύσουμε για τη χώρα μας, για τις κοινότητές μας, για τους εργαζομένους μας", υπογράμμισε η εκπρόσωπος Jen Psaki.
Αυτές οι τεράστιες επενδύσεις θα χρηματοδοτηθούν από μια αύξηση των φόρων στις επιχειρήσεις από το 21% στο 28%.
Σύμφωνα με τον Λευκό Οίκο, το ποσοστό αυτό θα παραμείνει, και μετά την αύξησή του, το χαμηλότερο μετά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, με την εξαίρεση των ετών που ακολούθησαν τη δημοσιονομική μεταρρύθμιση του Donald Trump που ψηφίστηκε το 2017.
Αυτή η νέα νομοθετική επίθεση πραγματοποιείται λίγο μετά την υιοθέτηση ενός σχεδίου ανάκαμψης επικεντρωμένου στην πανδημία της COVID-19, ύψους επίσης περίπου 2 τρισ. δολαρίων.
Μοναδική βεβαιότητα: η ομιλία στο Πίτσμπουργκ θα είναι μόλις το σημείο εκκίνησης μιας σκληρής μάχης στο Κογκρέσο με πολύ αβέβαιη έκβαση.
Σε δοκιμασία ο Biden
Οι επόμενοι μήνες θα θέσουν σε δοκιμασία τη διαπραγματευτική ικανότητα του Αμερικανού προέδρου, ο οποίος γνωρίζει καλά τους μηχανισμούς της Ουάσινγκτον και είναι "παλιά καραβάνα" της πολιτικής, κατά την έκφραση του Barack Obama.
"Ο πρόεδρος θέλει να δείξει σαφώς πως έχει ένα σχέδιο που είναι ανοικτό στη συζήτηση", υπογράμμισε υψηλόβαθμος αξιωματούχος του Λευκού Οίκου.
"Αλλά δεν θα κάνει συμβιβασμούς μπροστά στην επείγουσα ανάγκη να δράσει" και τη φιλοδοξία για "επανεφεύρεση" μιας "νέας αμερικανικής οικονομίας", πρόσθεσε.
Το σχέδιο προβλέπει τη διεύρυνση "της επανάστασης των ηλεκτρικών οχημάτων" με το 20% των χαρακτηριστικών κίτρινων σχολικών λεωφορείων να γίνονται ηλεκτρικά, για παράδειγμα.
Προβλέπει επίσης να καταστήσει τις νέες υποδομές πιο ανθεκτικές σε εξελίξεις που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.
Αποκατάσταση ή κατασκευή δρόμων, γεφυρών, σιδηροδρομικών γραμμών, λιμανιών και αεροδρομίων; Η ιδέα είναι βέβαια πειστική για το ευρύ κοινό, πόσο μάλλον που πολλές υποδομές στις ΗΠΑ ανάγονται στα χρόνια του 1950 και η αποσάθρωσή τους δεν αποτελεί μέρος της δημόσιας συζήτησης.
Όμως πέρα από το ότι "είναι ένα θέμα για το οποίο Δημοκρατικοί και Ρεπουμπλικανοί μπορούν να συμφωνήσουν", η εξασφάλιση πολιτικής συναίνεσης δεν είναι εύκολη υπόθεση.
Οι δύο προκάτοχοι του Joe Biden, ο Donald Trump και ο Barack Obama, είχαν δώσει μεγάλες υποσχέσεις για το θέμα αυτό, που παρέμειναν νεκρό γράμμα.
Ένα ερώτημα επανέρχεται: πώς θα χρηματοδοτηθούν;
Πρώην αντίπαλος του Biden στις προκριματικές εκλογές των Δημοκρατικών και τώρα υπουργός Μεταφορών, ο Pete Buttigieg, που θα είναι στην πρώτη γραμμή σε αυτό το θέμα, διαβεβαιώνει πως όλα θα είναι διαφορετικά αυτήν τη φορά.
"Πιστεύω πως παρουσιάζεται μια εξαιρετική ευκαιρία να έχουμε την υποστήριξη των δύο κομμάτων για να οραματισθούμε μεγάλες ιδέες κα να αποδείξουμε ότι είμαστε τολμηροί στις υποδομές", δήλωσε ο υπουργός.
"Οι Αμερικανοί δεν χρειάζονται κάποιον να τους εξηγήσει ότι πρέπει να δράσουμε για τις υποδομές, και η πραγματικότητα είναι ότι δεν μπορούμε να διαχωρίσουμε την κλιματική αλλαγή" από την πρόκληση αυτή.
Μπορεί ο ενθουσιασμός και το πολιτικό κεφάλαιο του Pete Buttigieg να είναι πραγματικοί, όμως το έργο προμηνύεται δύσκολο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών