Την έντονη αντίδραση του Ισραήλ έχει προκαλέσει το μποϊκοτάζ της αμερικανικής εταιρείας Ben & Jerry’s στα κατεχόμενα εδάφη της Παλαιστίνης.
Η Jerusalem Post συνδέει την εξέλιξη με το κίνημα Μποϊκοτάζ, Αποεπένδυσης και Κυρώσεων (BDS), που υπερασπίζεται την Παλαιστίνη. Ειδικά στην ΗΠΑ, το κίνημα BDS έχει υιοθετηθεί κυρίως σε πανεπιστημιουπόλεις και σε εκκλησιαστικές οργανώσεις.
«Εάν το μποϊκοτάζ της Ben & Jerry’s στο Ισραήλ ήταν γεύση, θα μπορούσε να λεγόταν "BDS game changer" (σσ. δηλ. το BDS φέρνει τα πάνα κάτω)». Αυτές είναι οι πρώτες γραμμές στο δημοσίευμα της Jerusalem Post και συνεχίζει «δεν είναι τυχαίο ότι η Εκστρατεία Αλληλεγγύης της Παλαιστίνης (PSC) ήταν δραματική στην περιγραφή της νίκης για το κίνημα BDS, που ανακοινώθηκε τη Δευτέρα».
«Αυτό είναι τεράστιο. Πολύ σημαντικό βλήμα από την Ben & Jerry’s και ένα μήνυμα προς όλες τις παράνομες εταιρείες. Η ροή της ιστορίας αλλάζει» αναφέρεται σε tweet του PSC όπου υπάρχει το hashtag BDS.
Σύμφωνα με το ίδιο δημοσίευμα, «με μια πρώτη ματιά δεν φαίνεται ότι μια κουταλιά παγωτού ούτε λίγο ούτε πολύ θα μπορούσε να είναι τόσο σημαντική στη μάχη του BDS κατά του Ισραήλ, στην οποία χρησιμοποιεί την απειλή του μποϊκοτάζ για να πείσει το εβραϊκό κράτος να καταστρέψει τις περιοχές στη Δυτική Όχθη και να επιστρέψει στα όρια προ του 1967, συμπεριλαμβανομένης της Ιερουσαλήμ».
Την ίδια στιγμή, σε οικονομικό επίπεδο -όπως αναφέρει η Jerusalem Post- η απόφαση της Unilever, μητρικής της Ben & Jerry’s, να μην ανανεώσει την άδεια του για το Ισραήλ, επηρεάζει και τις επιχειρήσεις που συνεργάζονταν με την εταιρεία, ενώ αφήνει στον δρόμο τους εργαζόμενους. Κατά συνέπεια επηρεάζει την οικονομία της χώρας.
Οι 5 λόγοι
Στο πλαίσιο αυτό, η Jerusalem Post επισημαίνει ότι η απόφαση της Ben & Jerry's δεν είναι τυχαία. Κι αυτό οφείλεται σε πέντε λόγους:
1. Η αγάπη για το παγωτό κάνει διευκολύνει το μίσος για το Ισραήλ
Δύσκολο να φανταστεί κανείς ότι το παγωτό είναι επικίνδυνο, Αλλά η αθωότητα του είναι αυτή που το καθιστά τόσο επιβλαβές.
Το δροσερό επιδόρπιο μπορεί να λιώσει εύκολα σε ένα στόμα ή στον πάγκο, αλλά αφήνει μια μόνιμη εντύπωση στην καρδιά κάποιου, όπως και το μποϊκοτάζ.
Όλοι αγαπούν το παγωτό. Θυμίζει πάρτι γενεθλίων και παιδική διασκέδαση το καλοκαίρι με πολλές μέρες στην παραλία και στο πάρκο.
Εάν μια εταιρεία παγωτού αναλαμβάνει το ρίσκο να χαρακτηρίσει μια χώρα τόσο προβληματική που πρέπει να στερηθεί κάτι τόσο φυσικό και καλό, τότε το εύκολο συμπέρασμα είναι ότι μια τέτοια χώρα πρέπει να είναι πραγματικά κακή.
Είναι το είδος της άμεσης επωνυμίας που είναι δύσκολο να κάνουμε με άλλα προϊόντα, όπως εταιρείες επενδύσεων, τρακτέρ ή ακόμη και το SodaStream, το οποίο ήταν μια ειδική αγορά. Ότι όλο αυτό αφορά την εταιρεία Ben & Jerry's, η οποία είναι γνωστή και έχει ιστορία υπεράσπισης της κοινωνικής δικαιοσύνης, υπογραμμίζει μόνο αυτό το μήνυμα.
2. Ενισχύεται το BDS μετά την ήττα από τη Abraham Accords (Συμφωνία του Αβραάμ)
Η Abraham Accords που επιτεύχθηκε επί προεδρίας Donald Trump στις ΗΠΑ αποτέλεσμα ήττα για το BDS.
Η συμφωνία βάσει της οποίας το Ισραήλ ήταν σε θέση να εξομαλύνει τους δεσμούς με τέσσερα αραβικά έθνη, παρά τη σύγκρουση Ισραήλ-Παλαιστίνης, ήταν δύσκολο να συνεχίσει να στηρίζει το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ.
Εάν τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δημιουργούσαν επιχειρηματικές ευκαιρίες με το Ισραήλ, γιατί να μην μπορούσαν να κάνουν το ίδιο και οι εταιρείες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη. Οι επιχειρήσεις των ΗΑΕ υπέγραψαν συμφωνία ακόμα και για την εισαγωγή προϊόντων από τα κατεχόμενα εδάφη, όπως κρασί, μέλη και ελαιόλαδο.
Μέχρι αυτή την εβδομάδα φαινόταν όταν το κίνημα BDS είχε γίνει παθητικό, τώρα έχει ανακάμψει.
3. Το μποϊκοτάζ στοχεύει το Ισραήλ εντός της Πράσινης Γραμμής
Το μποϊκοτάζ της Ben & Jerry's στοχεύει μια εταιρεία που δεν βρίσκεται σε περιοχή της Δυτικής Όχθης ή σε μια εβραϊκή γειτονιά της ανατολικής Ιερουσαλήμ. Το ισραηλινό εργοστάσιο παγωτού βρίσκεται στο Be’er Tuviya, στο Νότο μεταξύ Ashkelon και Ashdod, και βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα γαλακτοκομικά προϊόντα και τους υπαλλήλους της περιοχής.
Έτσι, το μόνο πράγμα που τη συνδέει με τη Δυτική Όχθη είναι οι πωλήσεις της σε ιδιώτες ή πωλητές, όπως σούπερ μάρκετ και βενζινάδικα, τα οποία στη συνέχεια αποθηκεύουν το παγωτό στα ράφια.
4. Στόχος είναι οι πωλήσεις στα κατεχόμενα όχι στα προϊόντα
Το μποϊκοτάζ της Ben & Jerry’s δημιουργεί ένα προηγούμενο που διαφέρει από πολλά μποϊκοτάζ του παρελθόντος και που επικεντρώθηκαν σε προϊόντα που παράγονται στη Δυτική Όχθη ή χρησιμοποιούνται από το IDF.
Η Psagot Winery, που βρίσκεται στο βιομηχανικό πάρκο Sha'ar Binyamin της περιοχής Γ' της Δυτικής Όχθης, αγωνίστηκε για το δικαίωμα να χαρακτηριστεί "Made in Israel", παρόλο που βρισκόταν έξω από την κυριαρχία του.
Οι εταιρείες SodaStream και Ahava καλλυντικά με έδρα το Ισραήλ είχαν συγκρουστεί με το BDS διότι είχαν εργοστάσια που βρίσκονταν σε περιοχές της Δυτικής Όχθης, με την SodaStream να μεταφέρει τελικά το εργοστάσιο εμφιάλωσης Mishor Adumim στο Νότο.
Το σύντομο μποϊκοτάζ της Airbnb επικεντρώθηκε στον αποκλεισμό ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχές της Δυτικής Όχθης από τον παγκόσμιο ιστότοπο κρατήσεων.
5. Σε οποιαδήποτε εταιρεία του Ισραήλ μπορεί να επιβληθεί μποϊκοτάζ
Τα κριτήρια για το μποϊκοτάζ που έθεσε η Ben & Jerry's, θα μπορούσαν να αφορούν οποιαδήποτε εταιρεία του Ισραήλ ακόμα και ξένη που προμηθεύει ένα σούπερ μαρκετ με αυτά τα προϊόντα.
Ούτε η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν απαγόρευσε την πώληση των προϊόντων στις κατεχόμενες περιοχές.
«Αρκεί μια βόλτα σε ένα μανάβικο και να κοιτάξετε τον αριθμό των ετικετών franchise που βασίζονται σε ξένες εταιρείες για να κατανοήσετε τη σοβαρότητα της κατάστασης» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο δημοσίευμα της Jerusalem Post.
Θα μπορούσε να συμβεί αυτό με το κέτσαπ Heinz, τη μαγιονέζα της Hellmann's ή ακόμα και τον πρόσφατα σημαντικό καφέ Starbucks που ξαφνικά κοσμεί τα ράφια των σουπερμάρκετ;
Το ανεξάρτητο διοικητικό συμβούλιο της Ben & Jerry υποστήριξε ότι η πρόθεσή του ήταν να μποϊκοτάρει το Ισραήλ και ότι αντιτάχθηκε στην απόφαση της Unilever και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Ben & Jerry να περιορίσει το μποϊκοτάζ αποκλειστικά στην «Κατεχόμενη Παλαιστινιακή Επικράτεια».
Η διαφορά εδώ είναι σημασιολογική στην καλύτερη περίπτωση. Τη στιγμή που κάποιος στοχεύει εταιρείες που εδρεύουν στην Πράσινη Γραμμή, το μποϊκοτάζ είναι για το Ισραήλ - όχι μέχρι να αλλάξει η εταιρεία αλλά έως ότου η κυβέρνηση αλλάξει την πολιτική της.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών