Παρόλο που η Apple, η Nike, το Netflix, η αλυσίδα μόδας H&M και πολλές άλλες δυτικές εταιρείες έχουν διακόψει τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία, λόγω των κυρώσεων και των διεθνών επικρίσεων για τις ενέργειες του Προέδρου Vladimir Putin, οι κινεζικές εταιρείες μέχρι στιγμής έχουν μείνει σε μεγάλο βαθμό σιωπηλές σχετικά με την εξέλιξη των δραστηριοτήτων τους στη Ρωσία.
Το κινεζικό κοινό θέλει την παραμονή των εθνικών του εταιρειών στη Ρωσία
Η κινεζική κυβέρνηση, η οποία προχώρησε στην υπογραφή μιας μεγάλης εμπορικής συμφωνίας με τη Ρωσία λίγες εβδομάδες πριν από την εισβολή της Μόσχας στις 24 Φεβρουαρίου, επέρριψε τις ευθύνες για την παρούσα κρίση στην επεκτατικότητα του ΝΑΤΟ και προέτρεψε σε συνομιλίες για την επίλυση της κατάστασης.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, μάλιστα, το κινεζικό κοινό υποστήριξε σε μεγάλο βαθμό την επίθεση της Ρωσίας, την οποία η Μόσχα αποκαλεί «ειδική επιχείρηση».
Ο κινεζικός γίγαντας Didi Chuxing αντιμετώπισε δημόσια αντίδραση στην Κίνα την περασμένη εβδομάδα όταν ανακοίνωσε ότι θα αποχωρήσει από τη Ρωσία, με τους χρήστες των social media να τον κατηγορούν ότι υπέκυψε στις πιέσεις των ΗΠΑ.
Αργότερα άλλαξε την απόφαση και ανακοίνωσε ότι θα μείνει χωρίς να δώσει εξηγήσεις.
Η Lenovo, ο Νο. 1 κατασκευαστής προσωπικών υπολογιστών στον κόσμο δέχτηκε επίσης έντονη κριτική στην Κίνα όταν ένα τοπικό ειδησεογραφικό μέσο της Λευκορωσίας ανέφερε, χωρίς να αναφέρει από πού πήρε τις πληροφορίες, ότι θα σταματήσει να προμηθεύει με υπολογιστές τη Ρωσία.
Η Lenovo δεν απάντησε στο αίτημα του Reuters για σχόλιο σχετικά με το θέμα.
Ωστόσο, το σχετικά μικρό μέγεθος της ρωσικής αγοράς για τις κινεζικές εταιρείες θα τις διευκόλυνε να αλλάξουν ρότα και να ενωθούν με ξένους αντιπάλους στην αποχώρηση, ειδικά καθώς η Μόσχα αντιμετωπίζει οικονομική κατάρρευση λόγω των αυξανόμενων δυτικών κυρώσεων.
Μικρή αγορά η Ρωσία για τις κινέζικες εταιρείες
«Για τις περισσότερες κινεζικές εταιρείες, η Ρωσία είναι πολύ μικρή αγορά ώστε η επιχείρηση να αξίζει τον κίνδυνο να αποκοπεί από τις ανεπτυγμένες αγορές ή να τιμωρηθεί η ίδια», έγραψε ο Dan Wang, αναλυτής της Gavenkal Dragonomics, σε σημείωμά του.
Η αγορά smartphone της Ρωσίας, για παράδειγμα, ανήλθε συνολικά σε 31 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι, ή μόλις το ένα δέκατο του μεγέθους της εγχώριας αγοράς της Κίνας
Επιλέγοντας να παραμείνουν στη Ρωσία, οι κινεζικές εταιρείες ενδέχεται να καταφέρουν να αρπάξουν ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, τώρα που αποσύρονται οι δυτικοί ανταγωνιστές.
Αλλά για πόσο ακόμη θα μπορούν να πουλάνε εκεί τα προϊόντα τους είναι ένα μεγάλο ερώτημα, δεδομένης της κλιμάκωσης των κυρώσεων και των περιορισμών στις εξαγωγές.
Στον τομέα των smartphone, κινεζικές μάρκες όπως η Xiaomi και η Honor ανταγωνίζονται την ηγέτιδα της αγοράς Samsung και την Apple για πωλήσεις στη Ρωσία, ενώ κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Great Wall Motor και η BYD έχουν επίσης στοχεύσει τη ρωσική αγορά τα τελευταία χρόνια.
Κίνδυνος δευτερογενών κυρώσεων για τις κινέζικες εταιρείες
Αυτοί οι Κινέζοι κατασκευαστές smartphone χρησιμοποιούν τσιπ σχεδιασμένα τουλάχιστον εν μέρει με τεχνολογία προέλευσης ΗΠΑ.
Αυτό πιθανότατα τους εκθέτει στον κίνδυνο της υποβολής δευτερογενών κυρώσεων κατά της Ρωσίας μέσω του Κανόνα Ξένων Άμεσων Προϊόντων, ο οποίος ορίζει ότι τα προϊόντα με ένα ορισμένο ποσοστό τεχνολογίας προέλευσης ΗΠΑ δεν μπορούν να αποστέλλονται σε στοχευμένα μέρη χωρίς την κατάλληλη άδεια.
Η Huawei Technologies και η Semiconductor Manufacturing International Corp δύο εταιρείες που παράγουν κρίσιμες τεχνολογίες όπως τσιπ και εξοπλισμό δικτύωσης, υπόκεινται οι ίδιες σε περιορισμούς των ΗΠΑ και επίσης βασίζονται σε τεχνολογίες του εξωτερικού για την παραγωγή των τελικών τους εμπορευμάτων.
Στις 2 Μαρτίου, την ημέρα που η Apple ανακοίνωσε ότι θα αποχωρήσει από τη Ρωσία και το ρούβλι υποχώρησε έναντι του δολαρίου, ένας σχολιαστής ρώτησε τον λογαριασμό Instagram της Xiaomi Russia εάν σχεδίαζαν να αυξήσουν τις τιμές.
«Οι τιμές στην επίσημη ιστοσελίδα μας δεν έχουν αλλάξει», απάντησε η Xiaomi Russia.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών