Η προσπάθεια της Κίνας να αναχαιτίσει την εξάπλωση του COVID-19 μπλοκάρει αυτοκινητόδρομους και λιμάνια, εγκλωβίζει τους εργαζόμενους μέσα στα εργοστάσια και παρόλες τις προσπάθειας έχει οδηγήσει στο κλείσιμο αμέτρητων εργοστασίων - με αποτέλεσμα νέες διαταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για όλες τις κατηγορίες βιομηχανικών αγαθών, από ηλεκτρικά οχήματα έως iPhone.
Ενώ ορισμένοι ιδιοκτήτες εργοστασίων προσπαθούν να διατηρήσουν τα εργοστάσια τους σε λειτουργία κρατώντας τους εργαζομένους απομονωμένους στο εσωτερικό των εργοστασίων, άλλοι λένε ότι αυτό γίνεται όλο και πιο δύσκολο, λόγω της μεγάλης έκτασης των περιοριστικών μέτρων για τον COVID-19 που στοχεύουν στην εξάλειψη της μετάλλαξης Omicron, καθώς αρχίζουν να υπάρχουν ελλείψεις υλικών και δεν μπορούν να γίνουν αποστολές.
Η Foxconn Interconnect Technology, μια μονάδα της Foxconn με έδρα την Ταϊβάν που κατασκευάζει εξοπλισμό μετάδοσης δεδομένων, έχει διατηρήσει ανοιχτό ένα εργοστάσιο στο Kunshan, το οποίο συνορεύει με τη Σαγκάη, αλλά κι αυτό λειτουργεί στο 60% της δυναμικότητάς του, δήλωσε στο Reuters άτομο με γνώση του θέματος.
Την ίδια στιγμή, περισσότερες από 30 εταιρείες της Ταϊβάν, πολλές από τις οποίες κατασκευάζουν ηλεκτρονικά εξαρτήματα, ανακοίνωσαν ότι τα περιοριστικά μέτρα κατά του COVID-19 στην ανατολική Κίνα τις υποχρέωσαν να αναστείλουν την παραγωγή τους τουλάχιστον μέχρι την επόμενη εβδομάδα.
Μια μέρα νωρίτερα, ο γερμανικός γίγαντας ανταλλακτικών αυτοκινήτων Bosch ανακοίνωσε ότι ανέστειλε την παραγωγή του σε εγκαταστάσεις στη Σαγκάη και στο Τσανγκτσούν, ενώ έθεσε δύο άλλα εργοστάσια σε κλειστή λειτουργία (με τους εργαζόμενους δηλαδή να παραμένουν εντός της εγκατάστασης).
Την ίδια μέρα, η Pegatron Corp της Ταϊβάν η οποία συναρμολογεί τα iPhone της Apple Inc διέκοψε τις δραστηριότητές της στη Σαγκάη και στο Κουνσάν.
Ο Sven Agten, Διευθύνων Σύμβουλος Ασίας-Ειρηνικού της Rheinzink, γερμανικής κατασκευάστριας δομικών υλικών ψευδαργύρου, είπε ότι οι υλικοτεχνικές προκλήσεις καθιστούν ανέφικτη την κλειστή λειτουργία της μονάδας του στη Σαγκάη οπότε αναμένει να έχει μηδενικές πωλήσεις τον Απρίλιο και πιθανώς τον Μάιο.
«Χρειαζόμαστε κάποιον στην αποθήκη και στις εγκαταστάσεις παραγωγής για να κάνει τη δουλειά, χρειαζόμαστε επίσης ένα φορτηγό και έναν οδηγό. Και είναι αδύνατο να τους έχουμε», είπε στο Reuters.
Η προσέγγιση μηδενικής ανοχής της Κίνας στο COVID-19, παρά τους χαμηλούς αριθμούς κρουσμάτων και ακόμη και όταν ο υπόλοιπος κόσμος προσπαθεί να ζήσει με τον κορωναϊό, αποδεικνύεται μείζον πρόβλημα, δεδομένης της ακραίας μεταδοτικότητας της μετάλλαξης Omicron.
Ο ζήλος των κινεζικών αρχών για τη διάρρηξη των αλυσίδων μετάδοσης του ιού σημαίνει ότι οι περιορισμοί εκτείνονται πολύ πέρα από τα hotspots του ιού στη Σαγκάη και της επαρχίας Jilin στα βορειοανατολικά.
Μια μελέτη της 7ης Απριλίου από την Gavekal Dragonomics διαπίστωσε ότι 87 από τις 100 μεγαλύτερες πόλεις της Κίνας, με βάση το ΑΕΠ τους, έχουν επιβάλει αυτή τη στιγμή κάποιας μορφής περιορισμούς καραντίνας.
Το Σάββατο, η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Nio ανακοίνωσε ότι έπρεπε να αναστείλει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Hefei - παρόλο που δεν υπάρχουν εκεί κρούσματα και μέτρα - επειδή οι προμηθευτές της από άλλες περιοχές της Κίνας έχουν σταματήσει να εργάζονται.
Μεγάλο το πλήγμα για τις μεταφορές με φορτηγά
Οι μεταφορές με φορτηγά έχουν πληγεί ιδιαίτερα, προκαλώντας μεγάλες ουρές και καθυστερήσεις και ανεβάζοντας τις τιμές.
Η κανονική τιμή για να κάνει μια μεταφορά ένα φορτηγό από την επαρχία Σαντόνγκ στη Σαγκάη έχει υπερτετραπλασιαστεί από 7.000 γιουάν (1.100 δολάρια) σε 30.000 γιουάν, δήλωσε στέλεχος μιας εταιρείας φορτηγών που θέλησε να κρατήσει την ανωνυμία του.
«Έχει γίνει εξαιρετικά δύσκολο για την εταιρεία μας να βρει διαθέσιμα φορτηγά κοντά στη Σαγκάη τις τελευταίες δύο εβδομάδες, καθώς πολλοί οδηγοί φορτηγών είτε έχουν κολλήσει εκτός πόλεων στους αυτοκινητόδρομους, είτε είναι κλειδωμένοι στις κατοικίες τους μέσα στις πόλεις».
Η πόλη Xuzhou, που αποτελεί βασικό κόμβο των κινέζικων εφοδιαστικών αλυσίδων, στις 8 Απριλίου άρχισε να απαιτεί από τους οδηγούς φορτηγών να εμφανίζουν αρνητικό PCR 48 ωρών για να βγουν από τα φορτηγά τους.
Ορισμένοι οδηγοί που επισκέφτηκαν τη Σαγκάη είδαν τους κωδικούς υγείας των smartphone τους να ακυρώνονται αυτόματα κι έτσι παγιδεύτηκαν στους αυτοκινητόδρομους.
Την περασμένη εβδομάδα, τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν για έναν οδηγό φορτηγού που έζησε μέσα στο φορτηγό του για επτά ημέρες αφού ταξίδεψε στη Σαγκάη.
Ασφυξία στα λιμάνια, παγκόσμιο αντίκτυπο
Οι ξένοι επιχειρηματικοί όμιλοι έχουν εκφράσει με ένταση τις ανησυχίες τους και είναι χαρακτηριστικό ότι το Ευρωπαϊκό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Κίνα έστειλε επιστολή προς την κινεζική κυβέρνηση την περασμένη εβδομάδα σημειώνοντας ότι περίπου οι μισές γερμανικές εταιρείες στη χώρα αντιμετώπιζαν προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η Κίνα προσπαθεί να μετριάσει τον αντίκτυπο των ισχυρών περιοριστικών μέτρων διατηρώντας τα λιμάνια και τα αεροδρόμια σε λειτουργία και ενθαρρύνοντας την παραγωγή εντός εργοστασίων που παραμένουν ερμητικά κλειστά και οι εργαζόμενοι διανυκτερεύουν εκεί.
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περιμένουν στα ανοιχτά της Σαγκάης –του πιο πολυσύχναστου λιμανιού εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο– και του κοντινού Zhoushan έχει υπερδιπλασιαστεί από τις αρχές Απριλίου φτάνοντας τα 118, σχεδόν τρεις φορές περισσότερα από ότι ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.
Λόγω αυτής της συνθήκης, η δανική ναυτιλιακή εταιρεία Maersk συνέστησε προς τους πελάτες να αποφεύγουν το λιμάνι της Σαγκάης και να αναζητούν άλλους κινεζικούς προορισμούς.
Λόγω των συγκεκριμένων εκτεταμένων διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, οι οικονομολόγοι μείωσαν τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη για την Κίνα, με τον επίσημο στόχο ανάπτυξης του Πεκίνου γύρω στο 5,5% φέτος να θεωρείται όλο και πιο δύσκολο να επιτευχθεί.
Την περασμένη εβδομάδα η ING υποβάθμισε την πρόβλεψή της για το ΑΕΠ της Κίνας σε 4,6% έναντι 4,8% προηγουμένως.
Την ίδια στιγμή, όμως η επικεφαλής οικονομολόγος της για την Κίνα, Iris Pang, προειδοποίησε ότι η κρίση COVID στην Κίνα θα μπορούσε να επηρεάσει τους ρυθμούς ανάπτυξης σε όλο τον κόσμο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών