Το κόστος πώλησης φυσικού αερίου στην Κίνα είναι τώρα δύο έως τρεις φορές χαμηλότερο από την τιμή του φυσικού αερίου για πολλές χώρες της ΕΕ...
Ριζική και μόνιμη στροφή των ρωσικών εξαγωγών φυσικού αερίου προς την «ανατολή», ειδικά στην Κίνα εξήγγειλε ο Ρωσος πρόεδρος Vladimir Putin.
Και η συζήτηση, επί του πρακτέου, για την κατασκευή νέου αγωγού φυσικού αερίου προς την Κίνα χωρητικότητας 50 δισεκ. κυβικών μέτρων έχει ήδη ξεκινήσει!
Οι διαδικασίες επιταχύνονται.
Ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα είναι η τιμή των μελλοντικών παραδόσεων.
Εξάλλου, το θέμα τίθεται κατά καιρούς ακόμη και τώρα, στο πλαίσιο των εργασιών της Power of Siberia, του υφιστάμενου αγωγού φυσικού αερίου προς την Κίνα.
Το κόστος πώλησης φυσικού αερίου στην Κίνα είναι τώρα δύο έως τρεις φορές χαμηλότερο από την τιμή του φυσικού αερίου για πολλές χώρες της ΕΕ.
Οι λόγοι είναι γνωστοί: για το συμβόλαιο με την Κίνα χρησιμοποιείται τιμολόγηση «πετρελαίου» (ακριβέστερα, οι τιμές συνδέονται με ένα καλάθι προϊόντων πετρελαίου), επιπλέον, με χρονική υστέρηση, οπότε ακόμη και οι τρέχουσες τιμές αντικατοπτρίζουν το κόστος του πετρελαίου λίγα μήνες πριν.
Και στην Ευρώπη, οι διακανονισμοί βάσει συμβάσεων συνδέονται με τις τιμές ανταλλαγής για το φυσικό αέριο εντός της ίδιας της ΕΕ, οι οποίες έχουν πλέον πολλαπλασιαστεί από τον «κανονικό».
Όμως, ενώ οι τρέχουσες εξαιρετικά υψηλές τιμές στην ΕΕ μπορεί να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ίσως και χρόνια, είναι μη βιώσιμες μακροπρόθεσμα για διάφορους λόγους.
Για παράδειγμα, σε μια τέτοια τιμή, είναι επικερδής η εξαγωγή αποθεματικών, γεγονός που θα αυξήσει την προσφορά.
Και μόνο η θέρμανση με προϊόντα πετρελαίου αποδεικνύεται τώρα δύο ή περισσότερες φορές φθηνότερη από το φυσικό αέριο.
Η στάση του Κατάρ
Το Κατάρ δείχνει επίσης τη θέση του σε σχέση με το μέλλον των τιμών του φυσικού αερίου.
Η χώρα προσπαθεί παραδοσιακά να πουλήσει το LNG της σε υψηλή τιμή.
Το Κατάρ έχει τη μέγιστη ευελιξία στην επιλογή αγοραστή και η Ευρώπη είναι πλέον έτοιμη να συνάψει συμβάσεις που συνδέονται με πολύ υψηλές τιμές αυτή τη στιγμή.
Όμως, ταυτόχρονα, το Κατάρ διαπραγματεύεται την πώληση LNG στο πλαίσιο νέων μακροπρόθεσμων συμβάσεων με την Κίνα και με μια δέσμευση τιμής «πετρελαίου».
Αλλά σε μια τιμή πετρελαίου, για παράδειγμα, 80 δολάρια το βαρέλι, μπορεί κανείς να υπολογίσει ότι το LNG στις κινεζικές ακτές θα κοστίζει περίπου 330 δολάρια ανά χίλια κυβικά μέτρα.
Δηλαδή, μακροπρόθεσμα, το Κατάρ εξακολουθεί να αναμένει πτώση στις τιμές του φυσικού αερίου και θέλει να κερδίσει ή να κερδίσει σταθερότητα από τη δέσμευση των τιμών στο πετρέλαιο.
Η σύγκριση των τιμών
Μπορούμε να περιμένουμε παρόμοια τιμή για ένα μελλοντικό ρωσικό συμβόλαιο για νέες παραδόσεις φυσικού αερίου στην Κίνα;
Είναι πιθανό ότι θα είναι ελαφρώς χαμηλότερο, και υπάρχει ένας αντικειμενικός λόγος για αυτό. Γεγονός είναι ότι η κύρια οικονομική δραστηριότητα και, κατά συνέπεια, η ζήτηση για φυσικό αέριο στην Κίνα (όπως σε πολλές άλλες χώρες) παρατηρείται σε παράκτιες επαρχίες.
Κατά συνέπεια, το LNG είναι η πιο βολική λύση, αφού αγοράζεται στην ξηρά.
Ως εκ τούτου, το ρωσικό αέριο αγωγών ενδιαφέρει την Κίνα σε τιμές χαμηλότερες από το κόστος του LNG προκειμένου να αντισταθμιστεί το κόστος μεταφοράς του εντός της χώρας.
Ο νέος αγωγός Power of Siberia-2
Ας επιστρέψουμε στον νέο αγωγό φυσικού αερίου Power of Siberia-2, που αυτή τη στιγμή σχεδιάζεται, ο οποίος δεν θα φέρνει πλέον αέριο στην Κίνα από νέα κοιτάσματα στην Ανατολική Σιβηρία, αλλά θα ανακατευθύνει τα αποθέματα της Δυτικής Σιβηρίας που τώρα πηγαίνουν στην Ευρώπη.
Ωστόσο, τώρα το ρωσικό αέριο στα σύνορα με την Κίνα είναι φθηνότερο από τις προμήθειες αερίου από χώρες της Κεντρικής Ασίας. Αυτό εξηγείται από τους ειδικούς όρους της χρηματοδότησης για δάνεια και επενδύσεις από την ίδια τη Κίνα για την εξόρυξη και τη μεταφορά φυσικού αερίου πχ. από το Τουρκμενιστάν.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί εδώ: ο λόγος σύνδεσης με τις τιμές του πετρελαίου στις νέες συμβάσεις προμήθειας LNG έχει γίνει 20-30% χαμηλότερος από ότι τη στιγμή που υπογράφηκε η σύμβαση Power of Siberia-1.
Και, φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Κίνα θα ήθελε να επωφεληθεί από το καθεστώς της ως ο μοναδικός αγοραστής φυσικού αερίου αγωγών στην Ανατολή μέχρι στιγμής.
Ωστόσο η κατάσταση έχει αλλάξει πολύ σε σχέση με το 2014, όταν υπεγράφη το πρώτο συμβόλαιο με την Κίνα, η «Δύναμη της Σιβηρίας».
Τα πρόσφατα γεγονότα δείχνουν ότι σε περίπτωση διεθνούς έντασης, οι προμήθειες LNG, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών, και οι θαλάσσιες μεταφορές γενικότερα, αποδεικνύονται επικίνδυνες. Αυτό δίνει στη Ρωσία ορισμένα πλεονεκτήματα στη διαπραγμάτευση…
Εξάλλου, ο αγωγός παρέχει σχεδόν εκατό τοις εκατό εγγύηση εφοδιασμού, τόσο πολύτιμος σε έναν κόσμο που αλλάζει.
Όλα αυτά φυσικά γίνονται κατανοητά τόσο στο Πεκίνο όσο και στη Μόσχα. Κάτι που δεν αναιρεί το γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις θα είναι δύσκολες…
Aνδρέας Πετσίνης
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών