Η «ολική επαναφορά» των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας, λόγω του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας αλλά και του lockdown σε τεράστιο μέρος της Κίνας έχει ανεβάσει τις τιμές και θέτει εν αμφιβόλω την παραγωγή και κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων, τουλάχιστον με τους ρυθμούς που προέβλεπαν ως τώρα οι αυτοκινητοβιομηχανίες.
Κατά την φετινή ετήσια διοργάνωση της εκδήλωσης Future of the Car, ο Elon Musk αμφισβήτησε την δυνατότητα της Tesla να πετύχει τον στόχο που είχε θέσει προ μηνών να παραδίδει 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο μέχρι το τέλος της δεκαετίας, αναφέρει δημοσίευμα των Financial Times.
Αντίστοιχα τοποθετήθηκαν και άλλοι ηγέτες του κλάδου, σε αντίθεση με προηγούμενες χρονιές όταν ανακοίνωναν ολοένα και πιο φιλόδοξους στόχους για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Το 2021, για παράδειγμα, ο Ola Källenius της Mercedes-Benz είχε πει ότι η εταιρεία του θα «πατούσε γκάζι» με στόχο τη σταδιακή κατάργηση μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Στη φετινή σύνοδο κορυφής, αυτή την εβδομάδα, κανένα στέλεχος δεν ανακοίνωσε υψηλότερους στόχους για πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ή παραγωγή μπαταριών.
Ο πλησιέστερος ανταγωνιστής της Tesla, η Volkswagen, η οποία έχει στόχο να ξεπεράσει τον αντίπαλό της έως το 2025, υποβάθμισε επίσης τις προοπτικές της διά στόματος διευθύνοντος συμβούλου Herbert Diess.
«Χρειαζόμαστε την ενέργεια, τα δίκτυα φόρτισης, την υποδομή, τα αυτοκίνητα, αλλά χρειαζόμαστε επίσης και τις μπαταρίες και τις πρώτες ύλες», είπε χαρακτηριστικά.
Αυξάνεται το κόστος των πρώτων υλών
«Η αύξηση του κόστους πρώτων υλών όπως το λίθιο έχει καθυστερήσει την ισοτιμία του κόστους ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με κινητήρες εσωτερικής καύσης κατά τουλάχιστον μια δεκαετία», προειδοποίησαν αναλυτές της Wells Fargo, αναφερόμενοι στη στιγμή που τα οχήματα χωρίς εκπομπές ρύπων θα γίνουν τόσο φθηνά όσο τα βενζινοκίνητα και τα ντιζελοκίνητα.
Ως αποτέλεσμα, υποβάθμισαν την General Motors και τη Ford, καθώς οι Αμερικανοί κατασκευαστές «πιθανότατα θα αναγκαστούν να πουλήσουν τη συμμόρφωση» για να επιτύχουν ολοένα αυστηρότερους ρυθμιστικούς στόχους.
Ανάλογες θέσεις διατύπωσε και ο Luca de Meo, διευθύνοντα σύμβουλο της Renault, ο οποίος είπε ότι «το παιχνίδι έχει αλλάξει» και οι αυτοκινητοβιομηχανίες «πρέπει να παίξουν με νέους κανόνες».
«Το πρώτο πράγμα που θέλω να πω είναι ότι η Renault είναι προφανώς πολύ αφοσιωμένη στα EVs. Ξεκινήσαμε πολύ νωρίς και συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι τα EV, και ίσως το υδρογόνο, μπορεί να είναι μια καλή λύση για ορισμένες εφαρμογές. Αλλά αν κοιτάξετε τα δεδομένα, είναι προφανές ότι οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης – συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών – δεν έχουν φτάσει ακόμη στο αποκορύφωμά τους. Υπάρχουν προκλήσεις, σε κοινωνικό, οικονομικό και οικολογικό επίπεδο που πρέπει να ληφθούν υπόψη», είπε ο Luca de Meo.
Και βέβαια, επεσήμανε ο Luca de Meo, υπάρχει η διαφορά τιμής ανάμεσα σε ένα συμβατικό και ηλεκτρικό όχημα.
Επ’ αυτού, ο CEO του γαλλικού ομίλου είπε ότι η ισορροπία τιμών αναμένεται να επιτευχθεί το 2025, όμως, όπως ο ίδιος τόνισε, αυτό μπορεί να αλλάξει λόγω του «πληθωρισμού που επηρεάζει τις πρώτες ύλες».
Ο Όμιλος Stellantis προειδοποίησε ότι οι μπαταρίες θα σπανίζουν σε δύο ή τρία χρόνια, εμποδίζοντας την ανάπτυξη προσιτών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ο Källenius της Mercedes κάλεσε την Ευρώπη να μιμηθεί τις στρατηγικές προμήθειας πρώτων υλών που εφαρμόζουν η Κίνα και οι ΗΠΑ, αναπτύσσοντας «περισσότερες διμερείς εμπορικές συμφωνίες, πέρα ίσως από τις παραδοσιακές πηγές».
Η «ολική επαναφορά» των προβλημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας βάζει φρένο στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Η αύξηση του κόστους πρώτων υλών όπως το λίθιο θα καθυστερήσει την ισοτιμία του κόστους ηλεκτρικών οχημάτων σε σχέση με κινητήρες εσωτερικής καύσης κατά τουλάχιστον μια δεκαετία
Σχόλια αναγνωστών