Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει οδηγήσει τις χώρες να σκεφτούν την ανάγκη για πιο αξιόπιστους εμπορικούς εταίρους
Ο πόλεμος στην Ουκρανία, ειδικότερα, έχει οδηγήσει τις χώρες να σκεφτούν την ανάγκη για πιο αξιόπιστους εμπορικούς εταίρους.
«Εάν η πανδημία Covid-19 ανέδειξε την ανάγκη να περιοριστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού, ο πόλεμος στην Ουκρανία υπογραμμίζει τη σημασία του να έχουμε αξιόπιστους εμπορικούς εταίρους», δήλωσε ο Peter Martin, διευθυντής ερευνών στην εταιρεία έρευνας εμπορευμάτων Wood Mackenzie.
Οι τιμές της ενέργειας εκτινάχθηκαν στα ύψη, καθώς η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία αποσταθεροποίησε τις αγορές και οι δυτικές χώρες επέβαλαν κυρώσεις στη Μόσχα.
Αυτή την εβδομάδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση συμφώνησε να απαγορεύσει το 90% των εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Η Μόσχα είχε επίσης απειλήσει προηγουμένως να διακόψει την προμήθεια ως αντίποινα.
Αυτό οδήγησε τη Ρωσία σε αναζήτηση νέων εισαγωγέων.
Οι αγορές πετρελαίου από την Κίνα και την Ινδία έχουν ήδη αυξηθεί φέτος.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λαμβάνει περίπου το 40% του φυσικού αερίου της από ρωσικούς αγωγούς και περίπου το ένα τέταρτο, μέσω της Ουκρανίας.
Οι κρίσιμες εξαγωγές σιτηρών έχουν επηρεαστεί.
Εκατομμύρια τόνοι σιταριού από την Ουκρανία, έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς σιταριού στον κόσμο, παραμένουν εγκλωβισμένοι.
Αυτό συμβαίνει επειδή οι στρατιωτικές δυνάμεις της Ρωσίας έχουν μπλοκάρει τη Μαύρη Θάλασσα, όπου βρίσκονται τα βασικά λιμάνια της Ουκρανίας.
Πριν από τον πόλεμο, τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας αντιπροσώπευαν περίπου το 90% των εξαγωγών σιτηρών της, σύμφωνα με τον Andrius Tursa, σύμβουλο για την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη στην εταιρεία συμβούλων Teneo Intelligence.
Κερδισμένοι και χαμένοι
Οποιαδήποτε εκτροπή ως αποτέλεσμα αλλαγών στο παγκόσμιο εμπόριο θα ωφελήσουν ορισμένες αγορές, όπως η Νοτιοανατολική Ασία, η Λατινική Αμερική και η Αφρική, σύμφωνα με τον Martin.
«Οι εξαγωγές θα... εκτραπούν απαιτώντας την εξεύρεση νέων αγορών για αγαθά και υπηρεσίες και τη δημιουργία υλικοτεχνικής υποστήριξης για την αντιμετώπιση των νέων εμπορικών ροών», ανέφερε.
«Η Ρωσία πιθανότατα θα είναι ο μεγαλύτερος χαμένος καθώς, αν και μπορεί να περιστρέψει ορισμένους εμπορικούς δεσμούς, θα αποκλειστεί από ένα μεγάλο μέρος της παγκόσμιας οικονομίας», σημείωσε ο αναλυτής.
Τα lockdown στην Κίνα, συνέβαλαν επίσης στην αναταραχή που βιώνει η ναυτιλιακή και η εμπορική βιομηχανία.
«Αυτό που περιμένουμε να δούμε τα επόμενα χρόνια, είναι σαφώς μια χαμηλότερη εξάρτηση από τους εμπορικούς δρόμους Μεγάλης Ανατολής-Δύσης, μεταξύ Κίνας και Ευρώπης, καθώς και Κίνας και Η.Π.Α», δήλωσε ο Christian Roeloffs, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κρατήσεων κοντέινερ Container xChange.
Οι διαδρομές θα μπορούσαν να αλλάξουν και μπορεί να ωφελήσουν ορισμένες χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως το Βιετνάμ, όπου περισσότερες εταιρείες κατασκευάζουν ήδη τα προϊόντα τους.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών