Με τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία να συνεχίζεται, οι ευρωπαϊκές χώρες προσπαθούν να βρουν εναλλακτικές λύσεις για τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Στην πραγματικότητα, εκτιμάται ότι το 93% των πωλήσεων ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ πρόκειται να εξαλειφθεί μέχρι το τέλος του έτους και πολλές χώρες έχουν δει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου τους να πέφτουν κατακόρυφα. Παρ' όλα αυτά, η Ρωσία κέρδισε έσοδα 93 δισ. ευρώ από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων τις πρώτες 100 ημέρες της εισβολής.
Ενώ ο κύριος όγκος των ορυκτών καυσίμων ταξιδεύει μέσω της Ευρώπης μέσω αγωγών, ο Nick Routley του Visual Capitalist αναφέρει πως εξακολουθούν να υπάρχουν αρκετές θαλάσσιες αποστολές που κινούνται μεταξύ των λιμανιών. Οι παρακάτω χάρτες, χρησιμοποιώντας δεδομένα από το MarineTraffic.com και το Datalastic, που συγκεντρώθηκαν από το Κέντρο Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα (CREA), αποτελούν μια ματιά στις αποστολές ορυκτών καυσίμων στη Ρωσία κατά τις πρώτες 100 ημέρες της εισβολής.
Αποστολές ρωσικού αργού πετρελαίου
Μεγάλο μέρος των θαλάσσιων αποστολών αργού πετρελαίου της Ρωσίας πήγε στην Ολλανδία και την Ιταλία, αλλά το αργό μεταφέρθηκε επίσης μέχρι την Ινδία και τη Νότια Κορέα.
Η Ινδία έγινε σημαντικός εισαγωγέας ρωσικού αργού πετρελαίου, αγοράζοντας το 18% των εξαγωγών της χώρας (από μόλις 1%). Από μια μεγάλη οπτική γωνία, η Ινδία και η Κίνα αντιπροσωπεύουν τώρα περίπου το ήμισυ των εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας που βασίζονται στη θάλασσα.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ένας ευρύς συνδυασμός εταιρειών συμμετείχε στη μεταφορά αυτού του πετρελαίου, με ορισμένες από τις εταιρείες να μειώνουν την εμπορική τους δραστηριότητα με τη Ρωσία με την πάροδο του χρόνου. Παρόλο που οι αποστολές αρχίζουν να απομακρύνονται από την Ευρώπη, τα ευρωπαϊκά τάνκερ εξακολουθούν να κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλίας.
Αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας
Σε αντίθεση με το αέριο που ρέει κατά μήκος των πολλών διαδρομών των αγωγών που διασχίζουν την Ευρώπη, το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) ψύχεται σε υγρή μορφή για ευκολία και ασφάλεια στη θαλάσσια μεταφορά. Παρακάτω, μπορούμε να δούμε ότι οι αποστολές πήγαιναν σε διάφορους προορισμούς σε Ευρώπη και Ασία.
Οι τερματικοί σταθμοί Fluxys στη Γαλλία και το Βέλγιο ξεχωρίζουν ως οι κύριοι προορισμοί για τις ρωσικές παραδόσεις LNG.
Αποστολές προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας
Για τα δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου και τα δεξαμενόπλοια LNG, το είδος του φορτίου είναι γνωστό. Για αυτό το σύνολο δεδομένων, η CREA υπέθεσε ότι δεξαμενόπλοια πετρελαιοειδών και δεξαμενόπλοια πετρελαιοειδών/χημικών μετέφεραν προϊόντα πετρελαίου.
Τεράστια λιμάνια στο Ρότερνταμ και την Αμβέρσα, στα οποία στεγάζονται μεγάλα διυλιστήρια, ήταν ο προορισμός πολλών από αυτά τα προϊόντα πετρελαίου. Ορισμένες αποστολές πήγαν επίσης σε προορισμούς γύρω από τη Μεσόγειο.
Όλα τα κορυφαία λιμάνια αυτής της κατηγορίας βρίσκονταν κοντά στην Ευρώπη.
Αποστολές άνθρακα της Ρωσίας
Τέλος, εξετάζουμε τις θαλάσσιες αποστολές άνθρακα από τη Ρωσία. Για αυτήν την κατηγορία, η CREA εντόπισε 25 «τερματικά σταθμούς εξαγωγής άνθρακα» στα ρωσικά λιμάνια. Αυτές είναι συγκεκριμένες τοποθεσίες λιμένων που σχετίζονται με τη φόρτωση άνθρακα, επομένως όταν ένα πλοίο αναλαμβάνει φορτίο σε μία από αυτές τις τοποθεσίες, θεωρείται ότι η αποστολή είναι αποστολή άνθρακα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προτείνει μια απαγόρευση του ρωσικού άνθρακα που αναμένεται να τεθεί σε ισχύ τον Αύγουστο. Αν και αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια αργή αντίδραση, είναι ένα παράδειγμα του πώς η εισβολή στην Ουκρανία φέρνει σε αταξία μεγάλες, πολύπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού.
Με τόσο μεγάλη εξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, η ΕΕ θα έχει μια πολυάσχολη χρονιά προσπαθώντας να εξασφαλίσει υποκατάστατα καύσιμα – ιδιαίτερα εάν η σύγκρουση στην Ουκρανία συνεχίσει να παρατείνεται.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών