Δύσκολος ο χειμώνας για την Ευρώπη
Ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία και η αντίδρασή της με τις κυρώσεις προς τις ρωσικές δραστηριότητες άφησαν την ίδια έκθετη.
Και μόλις η σκόνη καταλαγιάσει, ο λογαριασμός για τη διάσωση της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας αυτό το χειμώνα θα είναι απλώς 200 δισεκατομμύρια δολάρια.
Αυτό μπορεί να ακούγεται απατηλό, και είναι ομολογουμένως μια σκληρή εκτίμηση, σύμφωνα με το Bloomberg.
Ωστόσο, ο λογισμός είναι συντηρητικός και βασίζεται κυρίως σε αυτό που όλοι γνωρίζουμε καθώς μιλάμε.
Δεν καλύπτει τη χειρότερη κατάσταση των πραγμάτων που η Ρωσία κλείνει εντελώς την παροχή καθαρών καυσίμων στην Ευρώπη και έναν ψυχρότερο από τον μέσο όρο χειμώνα.
Δεν αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα οι πολιτικοί
Μόνο λίγοι πολιτικοί φαίνεται να γνωρίζουν το μέγεθος της καταστροφής που πλησιάζει και τις τιμές της, με τον Emmanuel Macron της Γαλλίας και τον Olaf Scholz της Γερμανίας να είναι μεταξύ των πολλών που φαίνεται να το καταλαβαίνουν τώρα.
Οι εναπομείναντες, σε πολλές περιπτώσεις, αποσπώνται από την εσωτερική πολιτική.
Η ΕΕ πρέπει να αποφασίσει για ένα τεράστιο πρόγραμμα εξοικονόμησης χρημάτων, μαζί με μια δημόσια εκστρατεία για να τη βοηθήσει και να διευκρινίσει ότι τα έθνη θα βοηθήσουν το ένα το άλλο μοιράζοντας τα λίγα καύσιμα που μπορεί να είναι προσβάσιμα.
Αυτό συνεπάγεται επίσης την πρόσκληση του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ελβετίας και της Νορβηγίας στις Βρυξέλλες.
Καθώς το κόστος των καθαρών καυσίμων και της ηλεκτρικής ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται, επιπλέον ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και λιανοπωλητές ενέργειας θα παλέψουν για την επιβίωσή τους.
Σε αυτό πρέπει να λάβει κανείς υπόψιν ότι στη Γερμανία το συμβόλαιο ηλεκτρικής ενέργειας για ένα έτος εκτινάχθηκε την τελευταία εβδομάδα στο ιστορικό ρεκόρ των 350 ευρώ ανά μεγαβατώρα, αύξηση 750% από το μέσο όρο των 41 ευρώ μεταξύ 2010 και 2020.
Το κόστος καθαρών καυσίμων για το 2023 στην Ευρώπη έχει επίσης αυξηθεί πρόσφατα.
Παραπαίουν οι εταιρείες
Η μόνη πιθανότητα επιβίωσης για τις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας είναι να μετακινήσουν τη μεγάλη αύξηση του κόστους χονδρικής στις προοπτικές τους.
Ωστόσο, αυτό πλήττει αποκλειστικά την αλυσίδα, καθώς τα νοικοκυριά και οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν δυσβάσταχτες πληρωμές και θα ήθελαν τη βοήθεια των αρχών.
Τέλος, οι φορολογούμενοι θα επιβαρυνθούν με το βάρος των πιθανών προγραμμάτων διάσωσης.
Η γερμανική Uniper, ο σημαντικότερος αγοραστής ρωσικών καυσίμων, βρίσκεται σε δύσκολη θέση.
Πρόσφατα ζήτησε τη διάσωση από τις αρχές, με τις πρώτες εκτιμήσεις να ανεβάζουν τον λογαριασμό στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, η Electricite de France SA απέτυχε ως αξιόπιστος παραγωγός ηλεκτρικής ενέργειας.
Έτσι, το Παρίσι, το οποίο ήδη κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο, θα επανεθνικοποιήσει την εταιρεία, με κόστος τουλάχιστον 8 δισ. ευρώ.
Και η Uniper και η EDF είναι απλώς η κορυφή του παγόβουνου - δύο επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας μεταξύ των πολλών δεκάδων που εξυπηρετούν περισσότερα από 200 εκατομμύρια νοικοκυριά στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Επίσης, τα δάνεια που υποστηρίζονται από το κράτος δεν είναι ασήμαντα.
Νωρίτερα αυτό το μήνα, οι τσεχικές αρχές έδωσαν στην ελεγχόμενη από το κράτος εταιρεία κοινής ωφελείας, την CEZ, επείγουσα υποθήκη ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Αυτό ισχύει για μια εταιρεία που εξυπηρετεί λίγο περισσότερα από 10 εκατομμύρια άτομα.
Το αρνητικό σενάριο
Και το θέμα μπορεί να χειροτερέψει αρκετά σε σύντομο χρονικό διάστημα.
ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin μείωσε την παροχή καυσίμων στη Γερμανία κατά περίπου 60%.
Αυτό είναι περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως - περίπου το τίμημα αυτού που σχεδιάζουν επί του παρόντος να δαπανήσουν οι γερμανικές αρχές για να το διατηρήσουν την ενεργειακή τους επάρκεια.
Εάν ο Πούτιν κλείσει τελείως την κυκλοφορία, οι ημερήσιες απώλειες θα εκτιναχθούν σε περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ την ημέρα, ή πάνω από 35 δισεκατομμύρια ετησίως.
Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση πρέπει να εξασφαλίσει αυτό το ποσό εάν επιθυμεί να διατηρήσει την ενέργεια των ατόμων.
Εάν επιτραπεί στις επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας να μεταφέρουν υψηλότερες τιμές καυσίμων στους αγοραστές, η Goldman Sachs εκτιμά ότι τα ευρωπαϊκά νοικοκυριά πρέπει να πληρώνουν 470 ευρώ ανά τριάντα ημέρες για ηλεκτρική ενέργεια και καύσιμα, αυξημένα κατά 290% από την καθημερινή αξία στα μέσα του 2020.
Αυτό είναι σαφώς απρόσιτο για πολλούς, ίσως τους περισσότερους, και μπορεί να ζητηθεί πολύ μεγαλύτερο πακέτο διάσωσης για να βοηθήσει τους αγοραστές να τα βγάλουν πέρα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών