Στο «μάτι» του ΙΙF έχουν μπει οι Έλληνες εφοπλιστές, καθώς όπως αναφέρει ο διεθνής χρηματοπιστωτικός οργανισμός, διά στόματος του επικεφαλής οικονομολόγου του Robin Brooks, «η Ευρώπη μπαίνει σε βαθιά ύφεση επειδή η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Εν τω μεταξύ, τα ελληνικά πετρελαιοφόρα στέλνουν αργό από τη Ρωσία σε άνευ προηγουμένου κλίμακα, βοηθώντας τη Ρωσία να αποφύγει τη βαθιά ύφεση που της αξίζει.
Η ΕΕ μπορεί να το σταματήσει αυτό».
Europe is going into deep recession because Russia invaded Ukraine. Meanwhile, Greek oil tankers are shipping crude out of Russia on an unprecedented scale, helping Russia avoid the deep recession it deserves. The EU can stop this with the stroke of a pen. With @JonathanPingle pic.twitter.com/PswydIwVkl
— Robin Brooks (@RobinBrooksIIF) August 23, 2022
Οι αντιδράσεις σε ό,τι αφορά το tweet του Robin Brooks πολλές, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που χαρακτηρίζουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση «ντρόπη».
Πάντως, η ανάρτηση αυτή, που σαφώς στρέφεται κατά του ελληνικού εφοπλισμού, είναι περίεργη...
Καλό, μάλιστα, θα ήταν το IIF να αναφέρει πώς η Τουρκία ξεπερνά τις κυρώσεις, παρότι συντάσσεται ως χώρα μέλος του ΝΑΤΟ με τη Δύση.
Υπενθυμίζεται πως η γείτων ούτε Ρώσους πρέσβεις έχει απελάσει, δέχτηκε το καλοκαίρι εκατομμύρια Ρώσους τουρίστες, επιτρέπει στη Ρωσία να παρακάμπτει τις κυρώσεις προσφέροντάς της συνάλλαγμα, ενώ διατηρεί κανονικά εμπορικές σχέσεις μαζί της...
Δάκτυλος από Γερμανία (;)
Σύμφωνα με τη Handelsblatt, η Ευρώπη δεν θέλει πλέον να αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία, αλλά επιτρέπει σε Ευρωπαίους πλοιοκτήτες να βοηθήσουν τη Ρωσία να βρει νέους αγοραστές.
Και κάπως έτσι οι κυρώσεις βλάπτουν τη Ρωσία λιγότερο από την ΕΕ - γιατί ο πόλεμος και οι κυρώσεις ανέβασαν την τιμή του πετρελαίου.
Είναι αλήθεια ότι η Μόσχα πούλησε πρόσφατα λίγο λιγότερο πετρέλαιο από ό,τι το προηγούμενο έτος και έπρεπε να προβεί σε εκπτώσεις.
Λόγω της αυξημένης τιμής, όμως, τα έσοδα ήταν ακόμα υψηλότερα σε σχέση με πριν από τον πόλεμο.
Αυτό καθίσταται δυνατό από το γεγονός ότι η Ινδία εμφανίζεται ξαφνικά στις στατιστικές ως σημαντικός αγοραστής ρωσικού πετρελαίου.
Το 80% των παραδόσεων στην ασιατική χώρα γίνονται με πλοία από την ΕΕ, τη Μεγάλη Βρετανία και τη Νορβηγία.
Οι Έλληνες έχουν μακράν το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά.
«Το κενό στις κυρώσεις έμεινε κενό σκόπιμα.
Αρχικά υπήρχε η βούληση στις Βρυξέλλες να σταματήσει το εμπόριο πετρελαίου.
Όπως ειπώθηκε, πλοία που ανήκουν ή φέρουν ευρωπαϊκή σημαία δεν θα πρέπει πλέον να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.
Αυτό καταγράφηκε στις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο».
Ωστόσο, έπειτα από εβδομάδες διαπραγματεύσεων, τα κράτη μέλη άλλαξαν το αρχικό κείμενο με τις κυρώσεις στη Ρωσία.
Συγκεκριμένα, η Ουγγαρία αντέδρασε και δεν συμφωνούσε, μέχρι που έλαβε εξαίρεση για την προμήθεια πετρελαίου από ρωσικούς αγωγούς.
Στην ίδια μάχη, για την αλλαγή του κειμένου, ρίχτηκε με σφοδρότητα και η Ελλάδα, όπως λέει η γερμανική εφημερίδα, ανατρέποντας το αρχικό κείμενο και ό,τι έγραψε για τη μεταφορά ρωσικού αργού.
Στο τελικό κείμενο του έκτου πακέτου κυρώσεων, η αντίστοιχη παράγραφος έχει διαγραφεί πλήρως – κάτι το οποίο αποτέλεσε μεγάλη επιτυχία για τα ναυτικά κράτη Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα και το ναυτιλιακό τους λόμπι.
«Δεν υπάρχει καμία δικαιολογία για αυτό ως προς το περιεχόμενο», λέει ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Bundestag, Anton Hofreiter (Πράσινοι).
«Τέτοια αποτελέσματα προκύπτουν επειδή στην ΕΕ κάθε χώρα έχει δικαίωμα βέτο και μεγάλα κράτη έθνη όπως η Γερμανία και η Γαλλία δεν υποστηρίζουν επαρκώς τις μικρότερες χώρες».
Χωρίς την απαγόρευση μεταφοράς πετρελαίου, το εμπάργκο δεν έχει νόημα.
«Αντίθετα, κάθε χώρα που πουλά πετρέλαιο επωφελείται από τις υψηλές τιμές.
Ελάχιστα επιτυγχάνονται με αυτόν τον τρόπο».
Αυτό που μένει είναι απαγόρευση ασφάλισης.
Μέχρι στιγμής, σύμφωνα με στοιχεία του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα, το 97% των ρωσικών αποστολών πετρελαίου από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία είναι ασφαλισμένες.
Ωστόσο, η ασφάλιση δεν μπορεί να γίνει στην Ευρώπη… ενώ δεν είναι ακόμη σαφές σε ποιο βαθμό τα ασιατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα μπορούν να αναλάβουν τέτοιο έργο.
Επειδή όμως υπάρχει μια μεταβατική περίοδος έξι μηνών, οι πλοιοκτήτες δεξαμενόπλοιων έχουν αρκετό χρόνο για να αναζητήσουν νέα ασφάλιση εκτός ΕΕ.
«Mεγάλη σημασία»...
Τα ελληνικά πλοία έχουν μεγάλη σημασία
Ο Putin βασίζεται στους Έλληνες πλοιοκτήτες όσον αφορά τις εξαγωγές φυσικού αερίου.
Η Dynagas LNG Partners LP του Γιώργου Προκοπίου, μια ναυτιλιακή εταιρεία εισηγμένη στο Nasdaq, διαχειρίζεται έξι δεξαμενόπλοια που μπορούν να μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Τα πλοία φέρουν ονόματα ρωσικών ποταμών όπως «Ποταμός Αμούρ», «Ποταμός Ομπ», «Ποταμός Γενισέι» ή «Ποταμός Λένα».
Πλέουν υπό τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ, νησιωτικού έθνους στην Ωκεανία, με πληθυσμό 53.000 κατοίκους.
Ο Προκοπίου είχε ναυλώσει τρία από τα έξι δεξαμενόπλοια LNG στη ρωσική κρατική εταιρεία Gazprom.
Τα συμβόλαια έχουν ισχύ μέχρι το 2026 και το 2028.
Δύο ακόμη δεξαμενόπλοια θα εξυπηρετούν το Yamal LNG μέχρι το 2034.
Η εταιρεία ανήκει στη δεύτερη μεγαλύτερη ρωσική εταιρεία φυσικού αερίου, τη Novatek.
Η Yamal παράγει και υγροποιεί φυσικό αέριο στην ομώνυμη χερσόνησο, στη ρωσική Αρκτική.
Τα πλοία του Γιώργου Προκοπίου παίζουν βασικό ρόλο εδώ: Είναι κατασκευασμένα για την κατηγορία πάγου 1A και επομένως μπορούν να μεταφέρουν ρωσικό LNG από τον Αρκτικό Κύκλο όλο το χρόνο.
Η μη εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρεία Προκοπίου Dynagas LTD παρέχει επίσης αρκετά δεξαμενόπλοια φυσικού αερίου στη Novatek.
Σύμφωνα με τη ναυτιλιακή, τα δεξαμενόπλοια της Dynagas LNG Partners, τα οποία ναυλώθηκαν από την Gazprom, προσφέρουν υπηρεσίες στην Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας από τον Απρίλιο: οι συμβάσεις ναύλωσης για τα τρία πλοία ολοκληρώθηκαν με τη μεταφορά αερίου από την Gazprom Germania στην Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Δικτύων.
Για τον Γιώργο Προκοπίου, είναι μια κατάσταση win-win: με τα δύο FSRU του στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας και τη ναύλωση άλλων τριών δεξαμενόπλοιων LNG στη γερμανική Υπηρεσία Δικτύων επωφελείται από την προσπάθεια της Γερμανίας να απομακρυνθεί από τον προμηθευτή ενέργειας Gazprom.
Παράλληλα, τα τάνκερ του συνεχίζουν να μεταφέρουν ρωσικό υγρό αέριο.
Τα έσοδα από τις εξαγωγές βοηθούν τον Putin να γεμίσει την πολεμική του φαρέτρα.
Η Ρωσία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγέας LNG στον κόσμο.
Με τις ναυλώσεις του, ο Προκοπίου «παραβιάζει» τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο με τα τάνκερ τους.
Σύμφωνα με τη Lloyd's List Intelligence, ο ρόλος των ελληνικών δεξαμενόπλοιων έχει γίνει ακόμη πιο σημαντικός από τη στιγμή που τα ρωσικά πλοία δεν επιτρέπεται πλέον να ελλιμενίζονται σε ευρωπαϊκά λιμάνια.
Και πράγματι, οι Έλληνες εφοπλιστές αναγνώρισαν μια ευκαιρία.
Η Russia Tanker Tracking Group, ένας οργανισμός που αποτελείται από Ουκρανούς κυβερνητικούς αξιωματούχους, εμπειρογνώμονες στη ναυτιλία, ακαδημαϊκούς και πολιτικούς, συλλέγει δεδομένα για τις κινήσεις δεξαμενόπλοιων από τον Μάρτιο.
Σύμφωνα με αυτή, τον Απρίλιο 141 δεξαμενόπλοια φόρτωσαν με πετρέλαιο στα κυριότερα ρωσικά λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας.
Τα 50 από αυτά ανήκαν σε Έλληνες εφοπλιστές.
Τα στοιχεία της Lloyd's List Intelligence επιβεβαιώνουν ότι η πλειονότητα από αυτά ήταν πλοία της TMS Tankers του Γιώργου Οικονόμου και της Minerva Maritime του Ανδρέα Μαρτίνου.
Σύμφωνα με την Crea, οι Έλληνες μεταφέρουν το 75% του πετρελαίου που πωλούνταν στην Ινδία από τη Ρωσία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών