Γερμανία και Ισπανία αναζητούν εναλλακτικές λύσεις ώστε να παρακαμφθεί η Γαλλία
Ήταν 14 Σεπτεμβρίου, όταν η πρόεδρος της Κομισιόν, Ursula von der Leyen, έκανε λόγο για «ενεργειακή αλληλεγγύη». Σήμερα, λίγες ημέρες μετά και με τον αγωγό Nord Stream 1 να παραμένει κλειστός, Γερμανία, Ισπανία και Πορτογαλία έχουν εγκλωβιστεί σε μια ενεργειακή διαμάχη με τη Γαλλία για ένα αγωγό φυσικού αερίου από την Ιβηρική Χερσόνησο στη Βόρεια Ευρώπη. Μάλιστα, οι τρεις χώρες απειλούν να παρακάμψουν τη Γαλλία εάν συνεχίσει να αντιτίθεται στο σχέδιο.
Οι τρεις χώρες είναι ολοένα και πιο απογοητευμένες με την αντίσταση του Γάλλου προέδρου, Emmanuel Macron, να ολοκληρώσει τον αγωγό MidCat, 3 δισ. ευρώ. Ο στόχος θα είναι η μεταφορά φυσικού αερίου, που φτάνει με αγωγούς από τη Βόρεια Αφρική, καθώς και οκτώ τερματικών σταθμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ισπανία και την Πορτογαλία, μέσω των Πυρηναίων στη Γαλλία και στη συνέχεια στη Γερμανία.
Μακροπρόθεσμα, οι ιβηρικές χώρες σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν τον αγωγό για να πουλήσουν τη δική τους παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Βόρεια Ευρώπη.
Διαβουλεύσεις για… παράκαμψη της Γαλλίας
Στις 5 Οκτωβρίου, Ισπανία και Γερμανία θα πραγματοποιήσουν διαβουλεύσεις στην ισπανική πόλη A Coruña. Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης στόχος είναι να βρεθεί ένα… μονοπάτι ώστε να… παρακαμφθεί η Γαλλία.
«Βλέπουμε τον αγωγό MidCat ως λύση για την προμήθεια τόσο φυσικού αερίου όσο και στο μέλλον υδρογόνου», δήλωσε πρόσφατα στο Politico ο Ισπανός υπουργός Εξωτερικών, José Manuel Albares, προσθέτοντας: «Θα έχουμε ισπανογερμανικές κυβερνητικές διαβουλεύσεις τον Οκτώβριο, όπου θέλουμε επίσης να συνεχίσει να υποστηρίζει αυτόν τον αγωγό και τις διασυνδέσεις».
Αλλά η Γαλλία παραμένει αρνητική. Ο Macron επεσήμανε πρόσφατα ότι οι υπάρχοντες αγωγοί που συνδέουν τη Γαλλία και την Ισπανία χρησιμοποιούνται μόνο στο 55% της χωρητικότητας, υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχει ανάγκη για άλλη σύνδεση.
Η ιδέα ότι o MidCat μπορεί να λύσει τα προβλήματα ενεργειακού εφοδιασμού της ηπείρου είναι «ψευδής, στην πραγματικότητα ψευδής», δήλωσε ο Γάλλος πρόεδρος νωρίτερα αυτό το μήνα.
Την ίδια στιγμή, δύσπιστη εμφανίζεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς, Thierry Breton, δήλωσε πρόσφατα: «Δεν είναι σαφές εάν ένα τέτοιο σχέδιο θα είχε νόημα από οικονομική άποψη».
Όμως, η Γερμανία, η Πορτογαλία και η Ισπανία υποστηρίζουν ότι μετά τις τελευταίες εξελίξεις, όπου οι αποστολές φυσικού αερίου στη Γερμανία έχουν σχεδόν μηδενιστεί, αλλάζουν τα δεδομένα.
«Υπάρχει μεγάλη πίεση για την οριστικοποίηση του MidCat, διότι εάν η Γαλλία συμφωνούσε να ολοκληρώσει τα έργα από την πλευρά της, ο αγωγός θα μπορούσε να λειτουργήσει σε οκτώ έως εννέα μήνες, πράγμα που σημαίνει ότι θα μας βοηθούσε ήδη από το επόμενο έτος», δήλωσε ο Anton Hofreiter, βουλευτής της Γερμανίας και πρόεδρος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Bundestag. «Είναι σημαντικό τα πράγματα να κινηθούν γρήγορα τώρα» τόνισε.
Τα σχέδια της Γαλλίας
Σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Politico, η Γαλλία έχει διαφορετικά σχέδια όσον αφορά την ενέργεια, που την «εμποδίζουν» να συμφωνήσει για τον MidCat.
Βραχυπρόθεσμα, το Παρίσι θέλει να πουλήσει αέριο από τους τέσσερις τερματικούς σταθμούς LNG στη Γερμανία, αντί να είναι απλώς μια χώρα διέλευσης για το φυσικό αέριο από το νότο, δήλωσαν αξιωματούχοι της ΕΕ και της Γαλλίας.
Μακροπρόθεσμα, η Γαλλία ελπίζει να πουλήσει υδρογόνο που παράγεται με πυρηνική ενέργεια, δήλωσε στο Politico ανώτερος Γάλλος αξιωματούχος. Οι επικριτές λένε ότι εάν ο MidCat δεν κατασκευαστεί, τότε η Γαλλία ουσιαστικά αποκλείει τον ανταγωνισμό από την Ιβηρική Χερσόνησο.
Η παράκαμψη της Γαλλίας
Ωστόσο, η αντίδραση της Γαλλίας αναγκάζει Γερμανία και Ισπανία να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις.
Κατά τη διάρκεια μιας συνάντησης στα τέλη Αυγούστου, ο Scholz και ο Ισπανός πρωθυπουργός, Pedro Sánchez, συζήτησαν σχέδια για την κατασκευή ενός υποθαλάσσιου αγωγού από τη Βαρκελώνη στο Λιβόρνο στην Ιταλία, από όπου το αέριο και το πράσινο υδρογόνο θα μπορούσαν να ρέουν βόρεια. Το υπουργείο Ενέργειας της Ισπανίας είπε ότι και οι δύο πλευρές μελετούν επί του παρόντος τη σκοπιμότητα ενός τέτοιου έργου.
«Μια άλλη πιθανότητα είναι μια διαδρομή μέσω Ιταλίας», είπε ο Ισπανός υπουργός Εξωτερικών, José Manuel Albares.
Ωστόσο, οι εθνικές εκλογές στην Ιταλία την Κυριακή (25/9/2022) δημιουργούν περαιτέρω αβεβαιότητα σχετικά με το έργο του αγωγού.
Αυτό κάνει αξιωματούχους στο Βερολίνο να προτείνουν ένα άλλο σχέδιο: έναν υποθαλάσσιο αγωγό που θα εκτείνεται από τη βόρεια Ισπανία στο Βέλγιο. Αν και η διαδρομή είναι μεγάλη, η θάλασσα δεν είναι πολύ βαθιά. Ένας αξιωματούχος στο Βερολίνο υποστήριξε ότι το κόστος για την κατασκευή υποθαλάσσιων αγωγών μεγάλων αποστάσεων ήταν διαχειρίσιμο.
Ωστόσο, αξιωματούχοι στην Ισπανία και το Βέλγιο δήλωσαν ότι κανένα τέτοιο σχέδιο δεν έχει ακόμη εξεταστεί επίσημα και εξέφρασαν αμφιβολίες για το πόσο ρεαλιστικό ήταν το έργο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών