Η Γερμανία αντιμετωπίζει τη μία πρόκληση μετά την άλλη στην προσπάθειά της να ανταποκριθεί στην ενεργειακή κρίση που προκάλεσε ο πόλεμος της Ρωσίας στην Ουκρανία, δήλωσε ο καγκελάριος της Γερμανίας Olaf Scholz, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022 .
«Έχουμε λάβει στη Γερμανία από την αρχή του έτους αποφάσεις μεγάλης εμβέλειας, διασφαλίζοντας ότι μπορούμε να διασφαλίσουμε τον εφοδιασμό με άνθρακα, πετρέλαιο και φυσικό αέριο», δήλωσε ο Scholz στο εβδομαδιαίο βιντεοσκοπημένο μήνυμά του που δημοσιεύθηκε σήμερα.
«Μπορούμε να πούμε σήμερα: Θα τα καταφέρουμε κατά πάσα πιθανότητα.
Αλλά μόλις τα καταφέρουμε, προκύπτει το επόμενο καθήκον».
Κρατικοποιήσεις
Η οικονομία της Γερμανίας βρίσκεται ήδη στα πρόθυρα της ύφεσης εν μέσω της ραγδαίας αύξησης των τιμών και της προοπτικής ενός δύσκολου χειμώνα, αφού η Ρωσία σταμάτησε τις μεταφορές φυσικού αερίου, στο οποίο η Γερμανία βασιζόταν περισσότερο από πολλούς γείτονές της.
Η κυβέρνηση της χώρας αυτή την εβδομάδα αποφάσισε ότι θα κρατικοποιήσει την Uniper, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα φυσικού αερίου της χώρας, για να αποτρέψει μια ευρύτερη κατάρρευση.
Ο Scholz επέμεινε ότι «η Ρωσία δεν θα κερδίσει αυτόν τον πόλεμο» και ότι η κυβέρνησή του καταβάλλει προσπάθειες για να μειώσει ξανά το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου και να εφαρμόσει με ταχύτητα μέτρα στήριξης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Ο Γερμανός ηγέτης ταξιδεύει με ομάδα επιχειρηματιών στη Μέση Ανατολή αυτό το Σαββατοκύριακο (24 - 25 Σεπτεμβρίου 2022), καθώς προσπαθεί να κλείσει συμφωνίες για υγροποιημένο φυσικό αέριο με τη Σαουδική Αραβία και το Κατάρ για να αντισταθμίσει τις περικοπές της Ρωσίας.
Ο κίνδυνος της αποβιομηχάνισης - Αλλάζει ο παραγωγικός χάρτης της ΕΕ
Την ίδια ώρα, υπό εξέταση θέτει ο γερμανικός κολοσσός αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen το ενδεχόμενο να μεταφέρει την παραγωγή του από τη Γερμανία στην Ανατολική Ευρώπη, εάν συνεχιστούν οι ελλείψεις στην προμήθεια του φυσικού αερίου.
Οι προειδοποιήσεις της εταιρείας αποτελούν μία ακόμη ένδειξη ότι η ενεργειακή κρίση, η οποία πυροδοτήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, απειλεί να αλλάξει τον βιομηχανικό χάρτη της Ευρώπης και να υποχρεώσει τη Γερμανία, την ατμομηχανή της Γηραιάς Ηπείρου, να έλθει κοντύτερα στην αποβιομηχάνιση.
Από την πλευρά της η Volkswagen, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, δήλωσε ότι η μεταφορά της παραγωγής είναι μία από τις επιλογές που έχει μεσοπρόθεσμα εάν οι ελλείψεις φυσικού αερίου αποδειχθεί πως έχουν μεγάλη διάρκεια, πέραν αυτού του χειμώνα.
Ο όμιλος, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται δώδεκα πασίγνωστα εμπορικά σήματα, διαθέτει μεγάλα εργοστάσια στη Γερμανία, αλλά και στην Τσεχία και στη Σλοβακία, δηλαδή σε χώρες που είναι από τις περισσότερο εξαρτημένες από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Εναλλακτικές λύσεις
«Ως μεσοπρόθεσμες εναλλακτικές εστιάζουμε στην πιο τοπική παραγωγή, στη μεταφορά παραγωγικής ικανότητας ή στις τεχνικές εξεύρεσης εναλλακτικών λύσεων, παρόμοιες με όσες ήδη εφαρμόζονται στο πλαίσιο των προκλήσεων που προξενούν οι ελλείψεις ημιαγωγών και άλλα πρόσφατα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα», δήλωσε ο Genk Woo, επικεφαλής αγορών της Volkswagen, σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg.
Η απόφαση της Ρωσίας να περιορίσει τις προμήθειες φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει γεννήσει ανησυχίες πως η Γερμανία μπορεί να οδηγηθεί στην επιβολή δελτίου για την κατανομή των καυσίμων της σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις τους κρύους μήνες του χειμώνα.
Η πρόσφατη είδηση ότι οι γερμανικές αποθήκες φυσικού αερίου έχουν γεμίσει στο 90% νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα κατευνάζει τους φόβους για έντονες ελλείψεις αυτόν τον χειμώνα, αλλά η ίδια χώρα αντιμετωπίζει μια πρόκληση για την αναπλήρωση των εξαντλημένων αποθεμάτων το επόμενο καλοκαίρι, εάν δεν υπάρχουν προμήθειες από τη Ρωσία.
Αναστολή των επενδύσεων
Η γερμανική εταιρεία κατασκευής πλαστικών Covestro δεν αναμένει ελλείψεις φυσικού αερίου αυτόν τον χειμώνα, αλλά ταυτόχρονα δεν θα κάνει επενδύσεις για να αναπτυχθεί στην Ευρώπη λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους της περιοχής, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλό της, Μάρκους Στέιλμαν.
Οι αγορές που τελούν υπό ζωηρή ανάπτυξη, βρίσκονται κυρίως στην Ασία, όπου οι τιμές είναι αρκετά χαμηλότερες, συμπλήρωσε ο ίδιος.
H πρόσβαση σε LNG από θαλάσσης
Οπως είπε εκπρόσωπος της Volkswagen στο Bloomberg, η νοτιοδυτική Ευρώπη ή οι παράκτιες ζώνες της βόρειας Ευρώπης, περιοχές που έχουν καλύτερη πρόσβαση σε φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη θάλασσα, θα μπορούσαν να είναι ανάμεσα στους κερδισμένους σε οποιαδήποτε μεταφορά της παραγωγής.
Ο όμιλος της Volkswagen λειτουργεί ήδη εργοστάσια αυτοκινήτων στην Πορτογαλία, στην Ισπανία και στο Βέλγιο, χώρες που φιλοξενούν τερματικούς σταθμούς για την παραλαβή υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μια παρατεταμένη άνοδος των τιμών της ενέργειας μπορεί τελικά να μεταμορφώσει το οικονομικό τοπίο της Ευρώπης, έχει δηλώσει ο Simone Tagliapietra , του ιδρύματος Bruegel.
Υποχώρηση της βιομηχανικής θέσης
«Ορισμένοι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας θα υποστούν σοβαρές πιέσεις και θα πρέπει να επανεξετάσουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη», ανέφερε προσφάτως. Εν τω μεταξύ, ήδη, υπάρχουν ενδείξεις πως η βιομηχανική θέση της Γερμανίας υποχωρεί.
Τους πρώτους έξι μήνες του τρέχοντος έτους ο όγκος των εισαγωγών χημικών αυξήθηκε κατά περίπου 27% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ταυτόχρονα, η παραγωγή χημικών μειώθηκε, με αυτήν του Ιουνίου να υποχωρεί σχεδόν 8% σε σύγκριση με τα ισχύοντα πέρυσι τον Δεκέμβριο.
«Οι πολιτικοί πρέπει να περιορίσουν την ανεξέλεγκτη έκρηξη στις τιμές του φυσικού αερίου και της ηλεκτρικής ενέργειας», σχολίασε ο Thomas Stehg, επικεφαλής των εξωτερικών σχέσεων του ομίλου της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen, «διαφορετικά, ιδιαίτερα οι μικρές και οι μεσαίες ενεργοβόρες επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλα προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και θα πρέπει να μειώσουν ή και να παύσουν εξ ολοκλήρου τη δική τους παραγωγή».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών