Το Κρεμλίνο προετοιμάζεται για μια παρατεταμένη σύγκρουση και θέτει τη ρωσική οικονομία σε καθεστώς πολεμικής βάσης.
Λεπτομέρειες από το προσχέδιο προϋπολογισμού 2023-2025 δείχνουν ότι οι δαπάνες για τον ρωσικό στρατό φέτος θα ανέλθουν σε σχεδόν 5 τρισεκατομμύρια RUB (86,2 δισεκατομμύρια δολάρια), από τα 3,5 τρισεκατομμύρια RUB που είχαν αρχικά προγραμματιστεί.
Τα επόμενα χρόνια οι δαπάνες θα υπερβούν επίσης τις προβλέψεις.
Οι επιπλέον δαπάνες προορίζονται για την κάλυψη της αύξησης των στρατευμάτων που αποστέλλονται στην Ουκρανία μετά την εντολή μερικής κινητοποίησης του Ρώσου Προέδρου Putin στις 21 Σεπτεμβρίου.
Σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις, 300.000 κληρωτοί θα κοστίζουν στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό της Ρωσίας 1,3 τρισεκατομμύρια RUB ετησίως.
Αυτό είναι ελαφρώς μικρότερο από το πλεόνασμα του προϋπολογισμού το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους.
Ο μισθός ενός συμβασιούχου στρατιώτη που αποστέλλεται στην Ουκρανία είναι 250.000 RUB.
Ένας εργολάβος θα κοστίζει στο Υπουργείο Άμυνας 373.000 RUB το μήνα, εάν ληφθούν υπόψη οι εργολάβοι και άλλες δαπάνες, και 300.000 θα ήταν 112 δισεκατομμύρια RUB το μήνα.
«Οι δαπάνες για την κινητοποίηση θα επιβαρύνουν τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό, όπου φέτος, σύμφωνα με το Υπουργείο Οικονομικών, το έλλειμμα θα είναι 1,7 τρισεκατομμύρια RUB και το επόμενο έτος θα αυξηθεί σε 3 τρισεκατομμύρια RUB (2% του ΑΕΠ)» ανέφερε η BCS GM.
Νέα δραματική αύξηση
Αρχικά, 3,5 τρισεκατομμύρια RUB συμπεριλήφθηκαν στον προϋπολογισμό του 2022, ορισμένες λεπτομέρειες του οποίου δημοσιεύθηκαν στα μέσα Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του στοιχείου «εθνική άμυνα», αλλά αυτές οι δαπάνες έχουν πλέον αυξηθεί δραματικά.
Την ίδια στιγμή, το Κρεμλίνο αυξάνει τις δαπάνες για την αστυνομία, προφανώς φοβούμενο τις διαμαρτυρίες της αντιπολίτευσης, αναφέρουν οι ανεξάρτητοι δημοσιογράφοι Farida Rustamova και Maxim Tovkaylo σε μια ανάρτηση για την κλιμάκωση του πολέμου από τον Πούτιν.
Σύμφωνα με υπολογισμούς ειδικών, η Ρωσία θα δαπανήσει τουλάχιστον 7,7 τρισεκατομμύρια RUB για τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ανοικοδόμηση των προσαρτημένων εδαφών το 2022-2025.
Οι πολεμικές δαπάνες είναι πιθανό να ανεβάσουν την τιμή του πετρελαίου για τον προϋπολογισμό στα 97 $ ανά βαρέλι το 2022 έναντι 60 $ ανά βαρέλι το 2021, λέει η BCS GM.
«Τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ήταν η κύρια υποστήριξη για τη ρωσική οικονομία το 1ο εξάμηνο του 22.
Ωστόσο, από το 2ο εξάμηνο του 2022, η κατάσταση άλλαξε καθώς η πίεση των κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές ενέργειας αυξήθηκε. Ταυτόχρονα, η ενίσχυση του ρουβλίου μείωσε επίσης την αξία του εγχώριου νομίσματος των εσόδων από πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Ένας συνδυασμός αυτών των δυνάμεων μαζί με τις υψηλότερες δαπάνες του προϋπολογισμού αύξησε την τιμή του πετρελαίου για το 2022 στα 100 δολάρια ανά βαρέλι (τελευταία εμφάνιση το 2014)», ανέφερε σε σημείωμα της BCS GM.
Οι αλλαγές στους φόρους
Επιπλέον, το Υπουργείο Οικονομικών διέταξε περικοπή 10% των δαπανών σε όλα τα μη προστατευόμενα είδη, εξαιρουμένων των βασικών πληρωμών όπως οι συντάξεις.
Η κυβέρνηση εξέπληξε με μια απροσδόκητη ανακοίνωση τον Σεπτέμβριο ότι αύξησε τα τιμολόγια για τα νοικοκυριά σε ενέργεια, νερό και θέρμανση έως και 9% νωρίτερα από την 1η Δεκεμβρίου, αντί της προγραμματισμένης αύξησης στα μέσα του 2023 κατά 4%.
Η κίνηση είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη για τους φτωχότερους Ρώσους, συμπεριλαμβανομένων των συνταξιούχων.
Και το επιχειρηματικό λόμπι διαμαρτυρήθηκε έντονα αφού το υπουργείο Οικονομικών αύξησε τις υποχρεωτικές κοινωνικές πληρωμές ως τρόπο αύξησης φόρων και εσόδων. Το μεγαλύτερο επιχειρηματικό λόμπι της Ρωσίας, το RSPP, εξέδωσε μια ασυνήθιστα αυστηρή δήλωση διαμαρτυρόμενη για «εκπληκτικές τροποποιήσεις στο σύστημα πληρωμών κοινωνικής ασφάλισης που έρχονται σε αντίθεση με προηγούμενη συμφωνία [μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και κράτους]».
Από το 2023, η κυβέρνηση σχεδιάζει να αυξήσει τη βάση για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων κοινωνικής ασφάλισης. Το ενιαίο ανώτατο όριο στους πλήρως ανταποδοτικούς μισθούς θα αυξηθεί σε 1,92 εκατ. RUB. έναντι της συνεισφοράς 1,57 εκατ. RUB που είχε προγραμματιστεί πριν από την επιβολή σκληρών κυρώσεων.Η μέγιστη αξία της βάσης για τον υπολογισμό των ασφαλίστρων, τα οποία οι εργοδότες θα αρχίσουν να καταβάλλουν εφάπαξ από το 2023, θα είναι 1,917 εκατ. RUB από την 1η Ιανουαρίου 2023. Αυτό προκύπτει από το σχέδιο προϋπολογισμού του Κοινωνικού Ταμείου.
Από το 2023, η Ρωσία θα συγχωνεύσει το Ταμείο Συντάξεων (PFR) και το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων (FSS) σε ένα ενιαίο Κοινωνικό Ταμείο.
Εκτός από τις διοικητικές αλλαγές, η συγχώνευση περιλαμβάνει ένα νέο μοντέλο
για την πληρωμή των ασφαλίστρων: από το 2023, όλοι οι εργοδότες θα καταβάλλουν τόσο συνταξιοδοτικές εισφορές όσο και πληρωμές για κοινωνική και ιατρική ασφάλιση στο ίδιο ποσό (30% του ταμείου μισθών), αλλά στο μορφή ενιαίας πληρωμής και με βάση τη διαθεσιμότητα μιας ενιαίας βάσης.
Εφόσον ο αθροιστικός συνολικός μισθός του εργαζομένου εντός ενός έτους δεν υπερβαίνει τη βάση, οι εταιρείες καταβάλλουν ολόκληρο το τιμολόγιο (30%) από αυτό και εάν το ύψος των αποδοχών είναι υψηλότερο, το τιμολόγιο μειώνεται σε προνομιακό συντελεστή 15,1%. Επομένως, όσο μεγαλύτερη είναι η οριακή αξία της βάσης, τόσο περισσότερο μεταφέρονται τα πλήρη ασφάλιστρα για τον εργαζόμενο.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ρωσίας θα ανέλθει στο 0,9% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος (ΑΕΠ), ή 1,313 τρισεκατομμύρια RUB, το 2022, σύμφωνα με το προσχέδιο προϋπολογισμού για την περίοδο 2023-2025 που είδε το PRIME στις 23 Σεπτεμβρίου.
Το δημοσιονομικό έλλειμμα της Ρωσίας θα ανέλθει στο 2% του ΑΕΠ ή περίπου 3 τρισεκατομμύρια RUB το 2023, δήλωσε ο πρωθυπουργός Μιχαήλ Μισούστιν στις 20 Σεπτεμβρίου σε συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής προϋπολογισμού.
Σε ομιλία του στις αρχές Σεπτεμβρίου, ο Putin είπε ότι δεν θα υπάρξει έλλειμμα φέτος.
Τα έσοδα του προϋπολογισμού θα ανέλθουν σε 27,693 τρισεκατομμύρια RUB, συμπεριλαμβανομένων 11,666 τρισεκατομμυρίων RUB πετρελαίου και φυσικού αερίου και 16 τρισεκατομμυρίων RUB εσόδων εκτός πετρελαίου και φυσικού αερίου, ενώ οι δαπάνες θα είναι 29 τρισεκατομμύρια RUB, σύμφωνα με το νέο σχέδιο προϋπολογισμού που θα σταλεί στη Δούμα. για έγκριση πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους.
Το 2023, τα έσοδα του προϋπολογισμού αναμένεται να είναι περισσότερα από 26,1 τρισεκατομμύρια RUB και οι δαπάνες να φτάσουν τα 29,056 τρισεκατομμύρια RUB.
Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να δανειστεί 1,747 τρισεκατομμύρια RUB μέσω κρατικών ομολόγων της OFZ το 2023, 1,938 τρισεκατομμύρια RUB το 2024 και 2 τρισεκατομμύρια RUB το 2025 – λιγότερο από το ήμισυ των ετήσιων προγραμμάτων δανεισμού των προηγούμενων ετών.
Οι κινήσεις του υπουργείου Οικονομικών έχουν σχεδιαστεί για να αντιμετωπίσουν περαιτέρω προβλήματα.
Αν και η οικονομία της Ρωσίας πήγε καλύτερα από το αναμενόμενο και ο ισολογισμός της φαίνεται ισχυρός, η δομή των εσόδων της κυβέρνησης περιέχει ορισμένες μεγάλες αδυναμίες.
«Ενώ επιφανειακά οι δημοσιονομικοί λογαριασμοί της Ρωσίας φαίνονται ισχυροί, με χρέος προς ΑΕΠ περίπου στο 17% και δημοσιονομικό έλλειμμα 2% το 2022, κρύβουν σημαντικές ευπάθειες λόγω της εξάρτησης της Ρωσίας από τα έσοδα από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Οι φόροι εξόρυξης ενέργειας και εξαγωγών αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 40% των συνολικών εσόδων του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού.
Χωρίς αυτούς, ο ομοσπονδιακός προϋπολογισμός της Ρωσίας θα είχε επίμονα μεγάλα ελλείμματα την τελευταία δεκαετία», ανέφερε σε σημείωμα το Ινστιτούτο Διεθνών Χρηματοοικονομικών (IIF).
Η Ρωσία απολαμβάνει πολύ μεγάλες εισροές από εξαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου μετά τον πόλεμο που ώθησε τις τιμές και των δύο εμπορευμάτων σε επίπεδα ρεκόρ.
Το ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών της Ρωσίας εξακολουθούσε να παρουσιάζει πλεόνασμα τον Αύγουστο.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική εκτίμηση της ρωσικής κεντρικής τράπεζας, το πλεόνασμα ήταν 16,5 δισ. δολάρια τον Αύγουστο.
Το πλεόνασμα ήταν σαφώς μικρότερο σε σύγκριση με τις μέγιστες μετρήσεις των τελευταίων μηνών, αλλά εξακολουθεί να βρίσκεται σε ιστορικά υψηλό επίπεδο.
Τον Ιανουάριο-Αύγουστο, συσσωρεύτηκε πλεόνασμα περίπου 180 δισεκατομμυρίων δολαρίων – υπερδιπλάσιο από το προηγούμενο ρεκόρ. Φέτος, το πλεόνασμα διέφερε επίσης εξαιρετικά πολύ από μήνα σε μήνα.
«Ωστόσο, η δημοσιονομική δυναμική είναι ακόμη πιο κρίσιμη για την ικανότητα της Ρωσίας να διεξάγει τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Λόγω των υψηλών τιμών των βασικών εμπορευμάτων και των εποχικά χαμηλών κρατικών δαπανών, η Ρωσία παρουσίασε δημοσιονομικό πλεόνασμα 1,3 τρισεκατομμυρίων RUB κατά το 1ο εξάμηνο του 2022. Ωστόσο, ένας συνδυασμός της ενίσχυσης του ρουβλίου, των απότομα χαμηλότερων εξαγωγών φυσικού αερίου, καθώς και κάπως υψηλότερων δαπανών ώθησαν τον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό σε σημαντικά ελλείμματα τον Ιούλιο – Αύγουστο.
Ενώ οι δαπάνες αυξήθηκαν σημαντικά τον Ιούλιο, η τάση δεν συνεχίστηκε τον Αύγουστο, επομένως θα παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις μέχρι το τέλος του έτους», ανέφερε η IIF.
Παρόλο που η Ρωσία αρχικά προέβλεπε δημοσιονομικό πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ φέτος, το IIF αναμένει ότι θα φτάσει σε έλλειμμα περίπου 2-3% το 2022.
Με τη Ρωσία να έχει ήδη διακόψει την παροχή φυσικού αερίου στην Ευρώπη και τις τιμές του πετρελαίου να σταθεροποιούνται, η πίεση στη Ρωσία οι δημοσιονομικοί λογαριασμοί θα συνεχίσουν να αυξάνονται.
«Προς το παρόν, η Ρωσία μπορεί να χρηματοδοτήσει υψηλότερες δαπάνες από το Εθνικό Ταμείο Πλούτου (NWF), επί του παρόντος περίπου στο 8% του ΑΕΠ ή 200 δισεκατομμύρια δολάρια, και την έκδοση εγχώριων ομολόγων MinFin (OFZ)», λέει η IIF. «Ωστόσο, έως και το 40% του NWF φαίνεται να είναι ήδη δεσμευμένο σε μέτρα κατά της κρίσης και σχεδόν 35 δισεκατομμύρια δολάρια φέρεται να έχουν παγώσει μαζί με τα αποθεματικά της Τράπεζας της Ρωσίας».
Το υπουργείο Οικονομικών επανεκκίνησε την έκδοση OFZ τον Σεπτέμβριο, η οποία είχε ακυρωθεί προσωρινά λόγω αστάθειας της αγοράς.
Οι πρώτες δημοπρασίες υπερκαλύφθηκαν σε μεγάλο βαθμό, δεδομένων των περιορισμένων επενδυτικών ευκαιριών για τις εγχώριες τράπεζες που ξεπλένουν από ρευστότητα.
Στον χρηματοπιστωτικό τομέα της Ρωσίας κυριαρχούν οι δημόσιες τράπεζες (που αντιπροσωπεύουν πάνω από τα δύο τρίτα του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων) με περιθώρια αύξησης των συμμετοχών τους.
«Το χρηματοπιστωτικό σύστημα έχει ανακάμψει σε μεγάλο βαθμό από το σοκ ρευστότητας του Μαρτίου και το διαρθρωτικό πλεόνασμα ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος έναντι της Τράπεζας της Ρωσίας επανέρχεται στα 2,8 τρισεκατομμύρια RUB (47 δισ. δολάρια), γεγονός που θα επιτρέψει στις τράπεζες να απορροφήσουν σημαντικά πρόσθετη έκδοση», λέει η IIF.
Σχόλια αναγνωστών