Ακόμη και πριν από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία και την επακόλουθη ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία της Γερμανίας εκτιμούσε ότι 2,6 εκατομμύρια άνθρωποι στη χώρα δεν θα μπορούσαν να θερμάνουν επαρκώς τα σπίτια τους το 2021, για οικονομικούς λόγους.
Αλλά, όπως εκτιμά η εταιρεία δεδομένων Statista, τόσο η Γερμανία όσο και η Ελλάδα, θα είναι οι χώρες που θα επηρεαστούν περισσότερο από την αύξηση του κόστους θέρμανσης το χειμώνα.
Κατά μέσο όρο, περίπου το 7% του πληθυσμού της ΕΕ είναι πολύ φτωχό για να θερμάνει σωστά τα σπίτια του.
Το πρόβλημα αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στη Βουλγαρία, όπου σχεδόν το ένα τέταρτο του πληθυσμού αγωνίζεται να θερμανθεί.
Στο άλλο άκρο του φάσματος βρίσκεται η Φινλανδία, όπου μόνο το 1,3% θα "παγώσει" λόγω έλλειψης χρημάτων.
Ο κόσμος "εξακολουθεί να χρειάζεται το ρωσικό πετρέλαιο
Πέραν των παραπάνω όμως, ο εκτελεστικός διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, Fatih Birol, εκτίμησε ότι ο "κόσμος βρίσκεται στη μέση της πρώτης πραγματικά παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης".
Οι προβλέψεις του ΙΕΑ δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 1,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα το 2023.
Το ρωσικό αργό θα χρειαστεί για να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, δήλωσε ο Birol.
Όπως αναφέρει το Reuters, αξιωματούχος του αμερικανικού υπουργείου Οικονομικών δήλωσε στο Reuters την περασμένη εβδομάδα ότι δεν είναι παράλογο να πιστεύουμε ότι έως και το 80% με 90% του ρωσικού πετρελαίου θα συνεχίσει να ρέει εκτός του μηχανισμού ανώτατης τιμής, εάν η Μόσχα επιδιώξει να τον παραβιάσει.
"Νομίζω ότι αυτό είναι καλό γιατί ο κόσμος εξακολουθεί να χρειάζεται το ρωσικό πετρέλαιο να ρέει στην αγορά προς το παρόν.
Ένα 80%-90% είναι καλό και ενθαρρυντικό επίπεδο προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση", δήλωσε ο Birol.
Αρνητικό το outlook του φυσικού αερίου
Ο Birol συνέχισε προειδοποιώντας ότι οι αγορές φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου θα περιοριστούν περαιτέρω το 2023, καθώς μόνο 20 εκατομμύρια τόνοι νέας δυναμικότητας υγροποίησης έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε λειτουργία εκείνο το έτος, όπως αναφέρει το Reuters.
Μιλώντας στη Διεθνή Εβδομάδα Ενέργειας της Σιγκαπούρης, ο επικεφαλής του ΙΕΑ είπε επίσης ότι ενώ η προσφορά παραμένει περιορισμένη, η ζήτηση για φυσικό αέριο θα συνεχίσει να είναι ισχυρή, ιδίως στην Ευρώπη και ενδεχομένως στην Κίνα.
Η προειδοποίηση του Birol έρχεται εν μέσω προσδοκιών ότι ο φετινός χειμώνας δεν θα είναι ο πιο δύσκολος για την Ευρώπη.
Ο επόμενος χειμώνας πιστεύεται ότι θα είναι δυνητικά πολύ χειρότερος επειδή, κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, η ΕΕ θα μπορούσε να αποθηκεύσει ρωσικό αέριο από αγωγούς, το οποίο είναι απίθανο να επιστρέψει το επόμενο έτος, αφήνοντας στην ΕΕ ένα κενό εφοδιασμού που άλλοι προμηθευτές θα δυσκολευτούν να καλύψουν.
Πάνω από 60 τάνκερ με αμερικανικό LNG περιμένουν έξω από τα λιμάνια της Ευρώπης
Οι ΗΠΑ εξάγουν περισσότερο Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) στην Ευρώπη, ως αποτέλεσμα του πολέμου της Ρωσίας στην Ουκρανία και των περικοπών που έγιναν στις προμήθειες φυσικού αερίου ενόψει του χειμώνα, αλλά έχει συσσωρευτεί πλήθος πλοίων που το μεταφέρουν και περιμένουν να εκφορτώσουν σε λιμάνια.
Οι ευρωπαϊκές υποδομές όμως δεν μπορούν να διαχειριστούν τις αυξημένες αποστολές LNG.
Εξήντα δεξαμενόπλοια LNG βρίσκονται σε αδράνεια ή πλέουν αργά γύρω από τη βορειοδυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ιβηρική Χερσόνησο, σύμφωνα με το MarineTraffic.
Ένα είναι αγκυροβολημένο στη διώρυγα του Σουέζ.
Οκτώ πλοία LNG που ήρθαν από τις ΗΠΑ βρίσκονται εν πλω προς το λιμάνι της ισπανικής Ουέλβα.
Αδυνατούν οι εγκαταστάσεις επαναεριοποίησης
"Το κύμα των δεξαμενόπλοιων LNG έχει υπερβεί την ικανότητα των ευρωπαϊκών εγκαταστάσεων επαναεριοποίησης να ξεφορτώνουν έγκαιρα τα φορτία", δήλωσε ο Andrew Lipow, πρόεδρος της Lipow Oil Associates.
Αυτές οι καθυστερήσεις αναβάλλουν την επιστροφή των δεξαμενόπλοιων στην ακτή του Κόλπου των Ηνωμένων Πολιτειών για να παραλάβουν το επόμενο φορτίο, σύμφωνα με τον Lipow, με αποτέλεσμα τα αποθέματα φυσικού αερίου να αυξάνονται περισσότερο από ό,τι ανέμενε η αγορά.
Το υποκείμενο πρόβλημα υποδομής είναι η έλλειψη ευρωπαϊκής ικανότητας λόγω έλλειψης εγκαταστάσεων επαναεριοποίησης και αγωγών που συνδέουν τις χώρες που διαθέτουν εγκαταστάσεις.
Ως αποτέλεσμα, η ποσότητα του LNG στο νερό - πλωτή αποθήκευση - αυξάνεται και με τη σειρά της μειώνει την τιμή του φυσικού αερίου
Αυξάνονται τα αποθέματα
Η αποθήκευση φυσικού αερίου στην Ευρώπη συνεχίζει να αυξάνεται και τώρα υπερβαίνει το 93%", δήλωσε ο Jacques Rousseau, διευθύνων σύμβουλος, παγκόσμιος τομέας πετρελαίου και φυσικού αερίου της ClearView Energy Partners LLC.
Ο Rousseau δήλωσε ότι η αύξηση της πλωτής αποθήκευσης, με τα πλοία που απαιτούνται για τη μετακίνηση της χωρητικότητας σε όλο τον κόσμο να δεσμεύονται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, έχει συμβάλει στον περίπου διπλασιασμό των τιμών των δεξαμενόπλοιων LNG σε ετήσια βάση.
Οι εμπειρογνώμονες στον τομέα της ενέργειας δηλώνουν στο CNBC ότι παρακολουθούν ένα ανώτατο όριο τιμών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ΕΕ.
Το ανώτατο όριο συζητήθηκε την περασμένη Πέμπτη, ακόμη και καθώς οι τιμές έχουν μειωθεί.
"Το ανώτατο όριο τιμών ενδεχομένως να ωθήσει τους εμπόρους έξω από την αγορά, γεγονός που θα επηρεάσει τη μελλοντική προσφορά που θα φτάσει στην Ευρώπη", δήλωσε ο Rousseau.
Οι ευρωπαϊκές τιμές του φυσικού αερίου είχαν εκτιναχθεί πάνω από τα 340 ευρώ (332,6 δολάρια) ανά μεγαβατώρα στα τέλη Αυγούστου, αλλά αυτή την εβδομάδα υποχώρησαν κάτω από τα 100 δολάρια για πρώτη φορά από τότε που η Ρωσία διέκοψε τις προμήθειες.
Πριν από τον πόλεμο, η τιμή ήταν στα 30 ευρώ.
Η Ρωσία, η οποία προμηθεύει μεγάλο μέρος του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έκοψε τις προμήθειες φυσικού αερίου ως απάντηση στις κυρώσεις μετά τον πόλεμο της χώρας με την Ουκρανία.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών