Τελευταία Νέα
Διεθνή

Μέσω Ελβετίας το ρώσικο LNG στην Ευρώπη - Πως οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας παρακάμπτονται

Μέσω Ελβετίας το ρώσικο LNG στην Ευρώπη - Πως οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας παρακάμπτονται
"Το ρωσικό LNG ήταν το σκοτεινό άλογο του καθεστώτος κυρώσεων", δήλωσε στη WSJ η Maria Shagina, ερευνήτρια στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών
Ενώ οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου από αγωγούς - το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρώπης πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία - έχουν μειωθεί, η Ευρώπη έχει προσανατολιστεί στο ρωσικό υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Η Ευρώπη εργάζεται σκληρά για να απεξαρτηθεί από τα ρωσικά ενεργειακά αγαθά από τότε που η τελευταία εισέβαλε στην Ουκρανία.
Έχει απαγορεύσει τον ρωσικό άνθρακα και σχεδιάζει να μπλοκάρει τις περισσότερες εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου μέχρι το τέλος του 2022, σε μια προσπάθεια να στερήσει από τη Μόσχα μια σημαντική πηγή εσόδων για να διεξάγει τον πόλεμό της στην Ουκρανία.
Όμως, η απομάκρυνση του ρωσικού φυσικού αερίου αποδεικνύεται πιο επαχθής από ό,τι θα ήλπιζε η Ευρώπη.
Η Wall Street Journal ανέφερε ότι οι εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου από το μπλοκ αυξήθηκαν κατά 41% σε ετήσια βάση κατά το έτος μέχρι τον Αύγουστο.
"Το ρωσικό LNG ήταν το σκοτεινό άλογο του καθεστώτος κυρώσεων", δήλωσε στη WSJ η Maria Shagina, ερευνήτρια στο Διεθνές Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών με έδρα το Λονδίνο.
Οι εισαγωγείς ρωσικού LNG στην Ευρώπη έχουν υποστηρίξει ότι οι μεταφορές δεν καλύπτονται από τις τρέχουσες κυρώσεις της ΕΕ και ότι η αγορά LNG από τη Ρωσία και άλλους προμηθευτές έχει βοηθήσει να κρατηθούν οι ευρωπαϊκές τιμές ενέργειας υπό έλεγχο.

Κατακλυσμός υγροποιημένου φυσικού αερίου

Ίσως οι εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη να μπορούν να δικαιολογηθούν σε καθαρά οικονομική βάση.
Οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχουν πέσει κατακόρυφα τις τελευταίες εβδομάδες με το CNBC να αναφέρει ότι "ένα κύμα δεξαμενόπλοιων LNG κατακλύζει την Ευρώπη και βοηθά στο να μείνουν χαμηλά οι τιμές του φυσικού αερίου".
Σύμφωνα με το MarineTraffic μέσω του CNBC, 60 δεξαμενόπλοια LNG, ή ~10% των πλοίων LNG στον κόσμο, πλέουν ή αγκυροβολούν αυτή τη στιγμή γύρω από τη βορειοδυτική Ευρώπη, τη Μεσόγειο και την Ιβηρική Χερσόνησο.
Τα πλοία αυτά θεωρούνται πλωτές αποθήκες υγροποιημένου φυσικού αερίου, καθώς δεν μπορούν να ξεφορτώσουν, κάτι που επηρεάζει την τιμή του φυσικού αερίου και τις τιμές των ναύλων.
Είναι εύλογο να υποθέσει κανείς ότι ένα μεγάλο μέρος αυτών των πλοίων προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη έχει εκτοξευθεί στα ύψη, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η Ευρώπη έχει εκτοπίσει την Ασία από τον κορυφαίο προορισμό για το αμερικανικό LNG και λαμβάνει πλέον το 65% των συνολικών εξαγωγών.
Έχει επίσης δεσμευτεί να μειώσει την κατανάλωσή της σε ρωσικό φυσικό αέριο κατά σχεδόν δύο τρίτα πριν από το τέλος του έτους, ενώ η Λιθουανία, η Λετονία και η Εσθονία έχουν ορκιστεί να εξαλείψουν εντελώς τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Σε αντίθεση με το αέριο από αγωγούς, το LNG είναι πολύ πιο ευέλικτο και μπορεί να μεταφερθεί από μακρινές περιοχές, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του Κατάρ.
Η Ευρώπη δεν είναι μόνη της εδώ.
Τα ναυτιλιακά δεδομένα αποκάλυψαν ότι η Κίνα έχει εισάγει σχεδόν 30% περισσότερο φυσικό αέριο από τη Ρωσία μέχρι στιγμής φέτος, συνήθως με μεγάλη έκπτωση.
Επίσης, υπάρχει μια σαφής θετική πλευρά στις εισαγωγές ρωσικού LNG στην Ευρώπη: η ήπειρος έχει καταφέρει να γεμίσει τις αποθήκες φυσικού αερίου της πολύ νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, με τον μετρητή φυσικού αερίου του Reuter να αποκαλύπτει ότι το 93,8% των αποθηκών φυσικού αερίου της ΕΕ είναι σήμερα γεμάτο.

Χρηματοδότηση της πολεμικής μηχανής του Putin

Παρόλα αυτά, είναι δύσκολο να υποστηρίξει κανείς ότι η αγορά ρωσικού LNG, ακόμη και σε σχετικά μικρές ποσότητες, δεν παίζει ρόλο στη χρηματοδότηση της πολεμικής μηχανής του Putin.
Παρόλο που το ρωσικό LNG αντιπροσωπεύει μόλις το 8% των εισαγωγών φυσικού αερίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ηνωμένου Βασιλείου από τις αρχές Μαρτίου, το εμπόριο αντιτίθεται στις προσπάθειες της ΕΕ να στερήσει από τη Ρωσία τα έσοδα από τα ορυκτά καύσιμα.
Μεγάλο μέρος της ευθύνης πέφτει στην Ελβετία, με το 80% των ρωσικών πρώτων υλών να διακινούνται μέσω της κεντροευρωπαϊκής χώρας και των σχεδόν 1.000 εταιρειών εμπορευμάτων της.
Η Ελβετία είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος χρηματοπιστωτικός κόμβος με έναν ακμάζοντα τομέα πρώτων υλών, παρά το γεγονός ότι η χώρα βρίσκεται μακριά από όλους τους παγκόσμιους εμπορικούς δρόμους και χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα, χωρίς πρώην αποικιακά εδάφη και χωρίς σημαντικές δικές της πρώτες ύλες.
Στην πραγματικότητα, ο Oliver Classen, υπεύθυνος μέσων ενημέρωσης της ελβετικής ΜΚΟ Public Eye, αναφέρει ότι "ο τομέας αυτός αντιπροσωπεύει πολύ μεγαλύτερο μέρος του ΑΕΠ της Ελβετίας από τον τουρισμό ή τη βιομηχανία μηχανημάτων".
Σύμφωνα με μια έκθεση της ελβετικής κυβέρνησης του 2018, ο όγκος των συναλλαγών με πρώτες ύλες φτάνει σχεδόν το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια (903,8 δισεκατομμύρια δολάρια).
Η Deutsche Welle μετέδωσε ότι το 80% των ρωσικών πρώτων υλών διακινείται μέσω της Ελβετίας, σύμφωνα με έκθεση της ελβετικής πρεσβείας στη Μόσχα.
Περίπου το ένα τρίτο από αυτά είναι πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ενώ τα δύο τρίτα είναι βασικά μέταλλα όπως ψευδάργυρος, χαλκός και αλουμίνιο.
Με άλλα λόγια, οι συμφωνίες που υπογράφονται στα ελβετικά γραφεία διευκολύνουν άμεσα το ρωσικό πετρέλαιο και το φυσικό αέριο να συνεχίσουν να ρέουν ελεύθερα.
Αυτό είναι σίγουρα μια μεγάλη υπόθεση, αν αναλογιστεί κανείς ότι οι εξαγωγές φυσικού αερίου και πετρελαίου αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων για τη Ρωσία, αντιπροσωπεύοντας το 30-40% του ρωσικού προϋπολογισμού.
Το 2021, οι ρωσικές κρατικές εταιρείες κέρδισαν περίπου 180 δισεκατομμύρια δολάρια (163 δισεκατομμύρια ευρώ) μόνο από τις εξαγωγές πετρελαίου.

Ο ρόλος της Ελβετίας

Και πάλι, η Ελβετία χειρίζεται το εμπόριο των εμπορευμάτων παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την DW, οι πρώτες ύλες συχνά διαπραγματεύονται απευθείας μεταξύ κυβερνήσεων και μέσω χρηματιστηρίων εμπορευμάτων.
Ωστόσο, μπορούν επίσης να διακινούνται ελεύθερα και οι ελβετικές εταιρείες έχουν ειδικευτεί στις απευθείας πωλήσεις χάρη στην αφθονία κεφαλαίων.
Στις συναλλαγές πρώτων υλών, οι ελβετοί έμποροι εμπορευμάτων έχουν υιοθετήσει τις ενέγγυες πιστώσεις ή L/Cs ως προτιμώμενα μέσα.
Μια τράπεζα χορηγεί δάνειο σε έναν έμπορο και λαμβάνει ως εγγύηση ένα έγγραφο που την καθιστά ιδιοκτήτρια του εμπορεύματος.
Μόλις ο αγοραστής πληρώσει την τράπεζα, το έγγραφο και συνεπώς η κυριότητα του εμπορεύματος μεταβιβάζεται σε αυτόν/αυτήν.
Αυτό που επιτυγχάνεται, στην πραγματικότητα, είναι να χορηγείται στους εμπόρους περισσότερη πίστωση χωρίς να ελέγχεται η πιστοληπτική τους ικανότητα, ενώ οι τράπεζες λαμβάνουν την αξία του εμπορεύματος ως εγγύηση.
Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα διαμετακομιστικού εμπορίου, όπου μόνο τα χρήματα διέρχονται από την Ελβετία, αλλά οι πραγματικές πρώτες ύλες συνήθως δεν αγγίζουν το ελβετικό έδαφος.
Έτσι, καμία λεπτομέρεια σχετικά με το μέγεθος της συναλλαγής δεν φτάνει στο γραφείο των ελβετικών τελωνειακών αρχών, με αποτέλεσμα να υπάρχουν εξαιρετικά ανακριβείς πληροφορίες σχετικά με τον όγκο της ροής των πρώτων υλών.
"Ολόκληρο το εμπόριο πρώτων υλών δεν καταγράφεται επαρκώς και δεν ρυθμίζεται επαρκώς.
Πρέπει να ψάξει κανείς για να συλλέξει δεδομένα και δεν είναι διαθέσιμες όλες οι πληροφορίες", δήλωσε στην DW, η Elisabeth Bürgi Bonanomi, ανώτερη λέκτορας σε θέματα δικαίου και βιωσιμότητας στο Πανεπιστήμιο της Βέρνης.
Προφανώς, η έλλειψη ρύθμισης είναι πολύ ελκυστική για τους εμπόρους εμπορευμάτων -ιδιαίτερα για εκείνους που ασχολούνται με πρώτες ύλες που εξορύσσονται σε μη δημοκρατικές χώρες όπως η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.
"Σε αντίθεση με τη χρηματοπιστωτική αγορά, όπου υπάρχουν κανόνες για την αντιμετώπιση του ξεπλύματος χρήματος και των παράνομων ή αθέμιτων χρηματοπιστωτικών ροών, καθώς και μια εποπτική αρχή της χρηματοπιστωτικής αγοράς, δεν υπάρχει επί του παρόντος κάτι τέτοιο για το εμπόριο εμπορευμάτων", δήλωσε ο οικονομικός και νομικός εμπειρογνώμονας του Public Eye David Mühlemann στο γερμανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο ARD.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης