Η ανάγκη μεταστροφής της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία γίνεται όλο και πιο έντονη
Η εκτροπή των ρωσικών εξαγωγών αργού προς την Ασία επιταχύνεται, με όγκους ρεκόρ που κατευθύνονται με δεξαμενόπλοια προς τα λιμάνια της περιοχής.
Η ανάγκη μεταστροφής της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς επίκειται η απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών στην Ευρώπη, η οποία αποτελούσε προηγουμένως τη βασική εξαγωγική αγορά της Μόσχας.
Τα δύο τρίτα του αργού που φορτώνεται σε δεξαμενόπλοια στα ρωσικά λιμάνια κατευθύνονται τώρα προς την Ασία.
Αυτό συγκρίνεται με λιγότερο από τα δύο πέμπτα τις εβδομάδες πριν ο Vladimir Putin διατάξει τα στρατεύματά του στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο.
Η Κίνα και η Ινδία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του εμπορίου, ενώ μικρές ποσότητες κατευθύνονται σε μέρη όπως η Σρι Λάνκα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν αναμονή των σκληρών κυρώσεων
Οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες θα σταματήσουν σχεδόν όλες τις θαλάσσιες παραδόσεις αργού από τη Ρωσία προς τα μέλη του μπλοκ, θα τεθούν σε ισχύ σε μόλις τρεις εβδομάδες.
Τα μέτρα θα απαγορεύσουν επίσης στα ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν ρωσικό αργό και θα απαγορεύσουν την παροχή ασφαλιστικών, μεσιτικών, χρηματοδοτικών, ταξινόμησης πλοίων και άλλων υπηρεσιών.
Θα υπάρξουν εξαιρέσεις για τα πλοία που μεταφέρουν φορτία τα οποία αγοράστηκαν σε τιμή χαμηλότερη από ένα ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησε το παράδειγμα της ΕΕ και απαγόρευσε στις εταιρείες του την παροχή τέτοιων υπηρεσιών σε πλοία.
Η κίνηση αυτή, όπως και οι κυρώσεις της ΕΕ, θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου.
Το σύνολο των φορτίων που μεταφέρονται από τη Ρωσία μειώθηκε σε χαμηλό τριών εβδομάδων, στα 2,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, τις επτά ημέρες έως τις 11 Νοεμβρίου, ενώ ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε επίσης, αν και παρέμεινε πάνω από 3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως για πέμπτη εβδομάδα.
Αυτό συνέβαλε στο να πέσουν τα έσοδα του Κρεμλίνου από το εμπόριο πετρελαίου στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου.
Νέοι προορισμοί
Ο όγκος του αργού στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί ως οι μεγαλύτεροι αγοραστές των εκτοπισμένων ρωσικών προμηθειών, συν τις ποσότητες στα πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τελικό προορισμό, αυξήθηκε στο ρεκόρ των 2,39 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 11 Νοεμβρίου.
Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικά όσον αφορά τους προορισμούς τους.
Υπήρξε μεγάλη αύξηση των πλοίων που δείχνουν ως επόμενο προορισμό τους το Πορτ Σάιντ ή τη διώρυγα του Σουέζ.
Αυτό συνοδεύεται από μια πτώση τις τελευταίες εβδομάδες του όγκου των δεξαμενόπλοιων που δείχνουν ότι κατευθύνονται προς την Ινδία.
Παραμένει ωστόσο πιθανό ότι τα περισσότερα από αυτά τα πλοία θα αρχίσουν να σηματοδοτούν ινδικά λιμάνια μόλις περάσουν από τη διώρυγα.
Τα δεξαμενόπλοια που φορτώνουν τώρα στα λιμάνια της Βαλτικής Πριμόρσκ ή Ουστ-Λούγκα δεν θα φθάσουν σε τερματικούς σταθμούς εκφόρτωσης στην Κίνα ή την Ινδία πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για την παροχή ασφαλιστικών και άλλων υπηρεσιών.
Οποιοδήποτε φορτίο αγοραστεί σε τιμή πάνω από το ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί θα χάσει την κάλυψη στις 5 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες.
Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εισαγάγει εξαιρέσεις στους κανόνες τους, εξαιρώντας τα φορτία που αγοράστηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή, εφόσον παραδοθούν έως τις 19 Ιανουαρίου. Αναμένεται ότι η ΕΕ θα ακολουθήσει το παράδειγμά τους.
Τα φορτία από τα λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό χρειάζονται μόνο λίγες ημέρες για να φθάσουν στους κινεζικούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και το ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα στην Τουρκία είναι εξίσου σύντομο.
Αντίθετα, οι παραδόσεις προς την Ινδία από όλους τους εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας διαρκούν αρκετές εβδομάδες, γεγονός που τις θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο να πέσουν θύμα κυρώσεων προτού φθάσουν.
Ένα φορτίο αργού πετρελαίου από το λιμάνι του Μουρμάνσκ στην Αρκτική, το οποίο κατευθυνόταν προς την Κίνα μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού κατά μήκος της ρωσικής αρκτικής ακτής, κατευθύνεται τώρα κατά μήκος της ρωσικής ακτής του Ειρηνικού και αναμένεται να φτάσει στο λιμάνι του Rizhao την Παρασκευή.
Ροές αργού ανά προορισμό
Σε μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές εγκατέλειψαν το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους της προηγούμενης εβδομάδας και διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 3,12 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Οι ροές παρέμειναν πάνω από τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για πέμπτη εβδομάδα.
Οι αποστολές ήταν χαμηλότερες προς όλες τις περιοχές εκτός από την Ασία.
Σε όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα φορτία που προσδιορίζονται ως ποιότητα KEBCO του Καζακστάν.
Πρόκειται για φορτία που πραγματοποιούνται από την KazTransoil JSC και διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω Ust-Luga και Novorossiysk.
Τα βαρέλια από το Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργηθεί ένας ομοιόμορφος βαθμός εξαγωγής.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν έχει μετονομάσει τα φορτία του για να τα διακρίνει από εκείνα που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες.
Το διαμετακομιστικό αργό εξαιρείται ρητά από τις κυρώσεις της ΕΕ.
www.bankingnews.gr
Η ανάγκη μεταστροφής της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς επίκειται η απαγόρευση των θαλάσσιων εισαγωγών στην Ευρώπη, η οποία αποτελούσε προηγουμένως τη βασική εξαγωγική αγορά της Μόσχας.
Τα δύο τρίτα του αργού που φορτώνεται σε δεξαμενόπλοια στα ρωσικά λιμάνια κατευθύνονται τώρα προς την Ασία.
Αυτό συγκρίνεται με λιγότερο από τα δύο πέμπτα τις εβδομάδες πριν ο Vladimir Putin διατάξει τα στρατεύματά του στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο.
Η Κίνα και η Ινδία αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του εμπορίου, ενώ μικρές ποσότητες κατευθύνονται σε μέρη όπως η Σρι Λάνκα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Εν αναμονή των σκληρών κυρώσεων
Οι κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες θα σταματήσουν σχεδόν όλες τις θαλάσσιες παραδόσεις αργού από τη Ρωσία προς τα μέλη του μπλοκ, θα τεθούν σε ισχύ σε μόλις τρεις εβδομάδες.
Τα μέτρα θα απαγορεύσουν επίσης στα ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν ρωσικό αργό και θα απαγορεύσουν την παροχή ασφαλιστικών, μεσιτικών, χρηματοδοτικών, ταξινόμησης πλοίων και άλλων υπηρεσιών.
Θα υπάρξουν εξαιρέσεις για τα πλοία που μεταφέρουν φορτία τα οποία αγοράστηκαν σε τιμή χαμηλότερη από ένα ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί.
Το Ηνωμένο Βασίλειο ακολούθησε το παράδειγμα της ΕΕ και απαγόρευσε στις εταιρείες του την παροχή τέτοιων υπηρεσιών σε πλοία.
Η κίνηση αυτή, όπως και οι κυρώσεις της ΕΕ, θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου.
Το σύνολο των φορτίων που μεταφέρονται από τη Ρωσία μειώθηκε σε χαμηλό τριών εβδομάδων, στα 2,9 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, τις επτά ημέρες έως τις 11 Νοεμβρίου, ενώ ο λιγότερο ευμετάβλητος μέσος όρος τεσσάρων εβδομάδων μειώθηκε επίσης, αν και παρέμεινε πάνω από 3 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως για πέμπτη εβδομάδα.
Αυτό συνέβαλε στο να πέσουν τα έσοδα του Κρεμλίνου από το εμπόριο πετρελαίου στο χαμηλότερο επίπεδο από τις αρχές Ιανουαρίου.
Νέοι προορισμοί
Ο όγκος του αργού στα πλοία που κατευθύνονται προς την Κίνα, την Ινδία και την Τουρκία, τις τρεις χώρες που έχουν αναδειχθεί ως οι μεγαλύτεροι αγοραστές των εκτοπισμένων ρωσικών προμηθειών, συν τις ποσότητες στα πλοία που δεν έχουν ακόμη δείξει τελικό προορισμό, αυξήθηκε στο ρεκόρ των 2,39 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως κατά τις τέσσερις εβδομάδες έως τις 11 Νοεμβρίου.
Τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό αργό γίνονται όλο και πιο επιφυλακτικά όσον αφορά τους προορισμούς τους.
Υπήρξε μεγάλη αύξηση των πλοίων που δείχνουν ως επόμενο προορισμό τους το Πορτ Σάιντ ή τη διώρυγα του Σουέζ.
Αυτό συνοδεύεται από μια πτώση τις τελευταίες εβδομάδες του όγκου των δεξαμενόπλοιων που δείχνουν ότι κατευθύνονται προς την Ινδία.
Παραμένει ωστόσο πιθανό ότι τα περισσότερα από αυτά τα πλοία θα αρχίσουν να σηματοδοτούν ινδικά λιμάνια μόλις περάσουν από τη διώρυγα.
Τα δεξαμενόπλοια που φορτώνουν τώρα στα λιμάνια της Βαλτικής Πριμόρσκ ή Ουστ-Λούγκα δεν θα φθάσουν σε τερματικούς σταθμούς εκφόρτωσης στην Κίνα ή την Ινδία πριν τεθεί σε ισχύ η απαγόρευση της ΕΕ για την παροχή ασφαλιστικών και άλλων υπηρεσιών.
Οποιοδήποτε φορτίο αγοραστεί σε τιμή πάνω από το ανώτατο όριο που δεν έχει ακόμη συμφωνηθεί θα χάσει την κάλυψη στις 5 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τους ισχύοντες κανόνες.
Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν εισαγάγει εξαιρέσεις στους κανόνες τους, εξαιρώντας τα φορτία που αγοράστηκαν πριν από την ημερομηνία αυτή, εφόσον παραδοθούν έως τις 19 Ιανουαρίου. Αναμένεται ότι η ΕΕ θα ακολουθήσει το παράδειγμά τους.
Τα φορτία από τα λιμάνια της Ρωσίας στον Ειρηνικό χρειάζονται μόνο λίγες ημέρες για να φθάσουν στους κινεζικούς τερματικούς σταθμούς εισαγωγής και το ταξίδι από τη Μαύρη Θάλασσα στην Τουρκία είναι εξίσου σύντομο.
Αντίθετα, οι παραδόσεις προς την Ινδία από όλους τους εξαγωγικούς τερματικούς σταθμούς της Ρωσίας διαρκούν αρκετές εβδομάδες, γεγονός που τις θέτει σε μεγαλύτερο κίνδυνο να πέσουν θύμα κυρώσεων προτού φθάσουν.
Ένα φορτίο αργού πετρελαίου από το λιμάνι του Μουρμάνσκ στην Αρκτική, το οποίο κατευθυνόταν προς την Κίνα μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Οδού κατά μήκος της ρωσικής αρκτικής ακτής, κατευθύνεται τώρα κατά μήκος της ρωσικής ακτής του Ειρηνικού και αναμένεται να φτάσει στο λιμάνι του Rizhao την Παρασκευή.
Ροές αργού ανά προορισμό
Σε μέσο όρο τεσσάρων εβδομάδων, οι συνολικές θαλάσσιες εξαγωγές εγκατέλειψαν το μεγαλύτερο μέρος του κέρδους της προηγούμενης εβδομάδας και διαμορφώθηκαν κατά μέσο όρο στα 3,12 εκατ. βαρέλια ημερησίως.
Οι ροές παρέμειναν πάνω από τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για πέμπτη εβδομάδα.
Οι αποστολές ήταν χαμηλότερες προς όλες τις περιοχές εκτός από την Ασία.
Σε όλα τα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τα φορτία που προσδιορίζονται ως ποιότητα KEBCO του Καζακστάν.
Πρόκειται για φορτία που πραγματοποιούνται από την KazTransoil JSC και διέρχονται από τη Ρωσία για εξαγωγή μέσω Ust-Luga και Novorossiysk.
Τα βαρέλια από το Καζακστάν αναμειγνύονται με αργό ρωσικής προέλευσης για να δημιουργηθεί ένας ομοιόμορφος βαθμός εξαγωγής.
Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Καζακστάν έχει μετονομάσει τα φορτία του για να τα διακρίνει από εκείνα που αποστέλλονται από ρωσικές εταιρείες.
Το διαμετακομιστικό αργό εξαιρείται ρητά από τις κυρώσεις της ΕΕ.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών