Οι κλιμακούμενες δυτικές κυρώσεις στα ενεργειακά προϊόντα της Ρωσίας παράγουν χάος και εκτοξεύουν τη ζήτηση για δεξανόπλοια και τις τιμές των ναύλων - Το «μεγάλο πάρτι» θα αρχίσει με το LNG το 2023
Όχι όμως για τις αμυντικές βιομηχανίες και τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ενεργειακά προϊόντα, καθώς η παγκόσμια αναταραχή ανεβάζει τα έσοδα και τα κέρδη τους.
Την περασμένη εβδομάδα στο Φόρουμ Χρηματοδότησης Πλοίων της Marine Money που έγινε στη Νέα Υόρκη όλοι εστίασαν στην επιδείνωση της παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης, στον πόλεμο στην Ουκρανία, στην επικείμενη επιβολή νέων κυρώσεων στα ενεργειακά προϊόντα της Ρωσίας, στην κατάσταση στην Κίνα — και στο πόσο εκπληκτικές είναι οι προοπτικές για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν αργό, διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου και LNG.
«Το πάρτι δεν έχει ξεκινήσει ακόμα»
Οι ναύλοι φτάνουν στα υψηλότερα επίπεδά τους όταν οι διαταραχές μεταξύ προσφοράς και ζήτησης είναι αρκετά σοβαρές ώστε η ανελαστική χωρητικότητα των πλοίων να υπολείπεται της ζήτησης, αλλά όχι και τόσο πολύ σοβαρές ώστε να καταστρέφεται η ζήτηση και η καταστροφή της να οδηγεί σε ύφεση.
Με δυο λόγια ειδικά για τα δεξαμενόπλοια τα κακά νέα είναι καλά νέα, μέχρι να γίνουν πολύ άσχημα.
«Στην αγορά αρέσει το χάος και οι εξάρσεις», δήλωσε ο Bart Kelleher, CFO της Ardmore Shipping.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Scorpio Tankers, Robert Bugbee, «το πάρτι στον κλάδο δεν έχει καν ξεκινήσει ακόμα. Το άγχος για την ενεργειακή κρίση δεν έχει καν αρχίσει να περνά στην αγορά των δεξαμενόπλοιων».
Στο γεωπολιτικό μέτωπο, ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας δίνει ένα πλεονέκτημα στα τάνκερ.
Ένας συντονιστής σε πάνελ που αφορούσε τα δεξαμενόπλοια ρώτησε: «Έχετε κάποια ανησυχία στον ορίζοντα — μήπως υποχωρήσει o Ρώσος Πρόεδρος Putin;».
Αλλά το γεωπολιτικό χάος και η ενεργειακή κρίση είναι επωφελή για τον κλάδο μόνο αν δεν πάνε πολύ μακριά.
Οι συμμετέχοντες στη ναυτιλία LNG προειδοποίησαν για τις τρομερές συνέπειες ενός πολέμου ΗΠΑ - Κίνας.
«Αν συμβεί αυτό, θα έχουμε όλοι πρόβλημα», δήλωσε ο Oystein Kalleklev, Διευθύνων Σύμβουλος της Flex LNG που είναι εισηγμένη στη Wall.
«Δεν έχει καν νόημα να ανησυχείς γιατί οι συνέπειες θα είναι πολύ μεγάλες. Ο πόλεμος Ρωσίας - Ουκρανίας θα ήταν πολύ λίγο μπροστά σε αυτό που θα συνέβαινε.
Θα είχαμε ένα ενεργειακό σοκ όπως δεν θα το είχαμε ξαναδεί. Ολόκληρη η παγκόσμια οικονομία θα σταματούσε. Θα ήταν σαν τη Μεγάλη Ύφεση».
«Η χειρότερη ενεργειακή κρίση από το 1979-1980»
Οι μέσες τιμές spot για τα πολύ μεγάλα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού (που μεταφέρουν 2 εκατομμύρια βαρέλια) είναι τώρα πάνω από 100.000 δολάρια την ημέρα.
Ο Bugbee είπε ότι ένα από τα δεξαμενόπλοια της Scorpio μόλις έκλεισε με 98.000 δολάρια την ημέρα.
Οι μέσες τιμές spot για τα πλοία που κινούνται με ντίζελ, ηλεκτρισμό και LNG και μεταφέρουν LNG έχουν πλέον ξεπεράσει τα 450.000 δολάρια την ημέρα.
Όσο περισσότερο αυξάνονται τα ενεργειακά ελλείμματα στα διάφορα μέρη του κόσμου, τόσο αυξάνεται η ζήτηση για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν καύσινα για να εξισορροπηθεί η προσφορά.
Αυτό είναι καλό για τους ιδιοκτήτες των δεξαμενόπλοιων — έως ότου η προσφορά ενέργειας εξαντληθεί και η ζήτηση των καταναλωτών και της βιομηχανίας «καεί» από τις υψηλές τιμές.
«Τώρα έχουμε τη χειρότερη ενεργειακή κρίση από το 1979-1980», δήλωσε ο Francisco Blanch, επικεφαλής παγκόσμιων εμπορευμάτων στην Bank of America Securities.
«Τότε, είχαμε μια παγκόσμια κρίση πετρελαίου. Σήμερα, έχουμε μια κρίση στις αγορές φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας. Αν και ως επί το πλείστον, αφορά τοπικές τιμές, αποτελεί όπως θέλουν να τη λένε οι άνθρωποι σε χρηματοοικονομική γλώσσα, μια «παγκόσμια» κρίση. Έπληξε την Κίνα πριν από ενάμιση χρόνο και την Ευρώπη πριν από ένα χρόνο. Και δυστυχώς, νομίζω ότι κατευθύνεται προς τις βορειοανατολικές ΗΠΑ».
Οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας στις βορειανατολικές ΗΠΑ εξαρτώνται από το LNG.
Οι τιμές των εισαγωγών έχουν εκτοξευθεί λόγω της μεγάλης αύξησης της ευρωπαϊκής ζήτησης.
Επιπλέον, πολλοί κάτοικοι της περιοχής χρησιμοποιούν πετρέλαιο θέρμανσης.
«Τα βορειοανατολικά αποθέματα πετρελαίου θέρμανσης είναι τα χαμηλότερα που έχουν καταγραφεί ποτέ φέτος», δήλωσε ο Blanch.
«Το μόνο που μπορούν να κάνουν οι κάτοικοι της Νέας Υόρκης σήμερα είναι πρώτα να πληρώσουν και δεύτερον να προσευχηθούν για ζεστό καιρό».
Σε παγκόσμιο επίπεδο, είπε, τα στρατηγικά αποθέματα πετρελαίου των διαφόρων κυβερνήσεων είναι χαμηλότερα ποτέ και η εμπορική αποθήκευση είναι επίσης χαμηλή.
Η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου δεν είναι εφικτή.
«Όταν δεν έχετε αποθέματα και δεν έχετε πλεονάζουσα χωρητικότητα, οποιαδήποτε σταδιακή ανοδική μεταβολή της ζήτησης πρέπει να καλύπτεται απλώς από υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ζήτηση. Πρέπει να περιορίσετε τη ζήτηση», πρόσθεσε.
Οι χώρες θα ανταγωνίζονται για LNG το 2023
Οι χώρες έχουν ξεκινήσει να υποβάλλουν προσφορές η μία εναντίον της άλλης για τις απαραίτητες προμήθειες LNG και πετρελαϊκών προϊόντων.
Οι χαμένοι πλειοδότες στερούνται ενέργειας.
Ο πλοιοκτήτης που θα μεταφέρει τα φορτίο με τα τάνκερ του κερδίζει σε κάθε περίπτωση, παρέχοντας μια ζωτικής σημασίας υπηρεσία για τους τελικούς καταναλωτές (και για τις εταιρείες που διαμεσολαβούν τις πωλήσεις οι οποίες επίσης επωφελούνται ακόμη και όταν πληρώνουν υπερβολικά για τα φορτία).
Ο Gordon Shearer, ανώτερος σύμβουλος ανάπτυξης έργων στην Poten & Partners, δήλωσε:
«Η Ινδία, το Πακιστάν και το Μπαγκλαντές προσπάθησαν να αγοράσουν LNG σε τιμές spot και επλήγησαν από την αύξηση των τιμών την οποία προκαλούσε η Ευρώπη. Είδαμε καταστροφή ζήτησης και μπλακ άουτ στο Πακιστάν και το Μπαγκλαντές και τα φορτία να απομακρύνονται από την Ινδία».
Ο ανταγωνισμός για προμήθειες LNG αναμένεται να κορυφωθεί ακόμη περισσότερο το 2023.
Σύμφωνα με τον Jason Feer, παγκόσμιο επικεφαλής επιχειρηματικής ευφυΐας στην Poten & Partners, η Ευρώπη μπόρεσε να γεμίσει τις αποθήκες φυσικού αερίου αυτόν τον χειμώνα «επειδή έπαιρνε αέριο από τη Ρωσία για 4-5 μήνες».
Επιπλέον, δεν αντιμετώπισε τόσο μεγάλο ανταγωνισμό από την Κίνα, όπου οι εισαγωγές μειώθηκαν κατά 20%.
«Το πρόβλημα για την Ευρώπη θα έρθει το επόμενο έτος», είπε ο Feer.
Η Ευρώπη δεν θα πάρει αέριο από τους ρωσικούς αγωγούς το 2023 και η κινεζική αγορά LNG πιθανότατα θα ανακάμψει.
Ο Blanch σημείωσε επίσης ότι οι χώρες έχουν αυξήσει σημαντικά τις εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG που θα τεθούν σε λειτουργία το επόμενο έτος σε σύγκριση με τις προμήθειες LNG.
«Αυτό σημαίνει οτι η προσφορά δεν θα καλύπτει τη ζήτηση. Έτσι θα δημιουργηθούν περισσότερες ευκαιρίες arbitrage και μεγαλύτερες διαδρομές μεταφοράς LNG, άρα πολύ σταθερές υψηλές τιμές για τους ναύλους μεταφοράς LNG».
Ο αγώνας για το ντίζελ
Ο ίδιος ανταγωνισμός θα επικρατήσει στις αγορές ντίζελ και άλλων ραφιναρισμένων προϊόντων πετρελαίου.
«Το μεγάλο ερώτημα είναι: Έχουμε όσα ραφιναρισμένα προϊόντα χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε το μεταπανδημικό άνοιγμα της παγκόσμιας οικονομίας; Νομίζω ότι η απάντηση είναι όχι, γιατί έχουμε υποεπενδύσει σε μεγάλο βαθμό στα διυλιστήρια», δήλωσε ο Blanch.
Σύμφωνα με τον Arthur Richier, επικεφαλής στρατηγικών συνεργασιών στη Vortexa, «ο κόσμος χρειάζεται ντίζελ και έχουμε πολύ έλλειψη ντίζελ. Η Ευρώπη απορροφά μεγάλο μέρος αυτού του ντίζελ και το αφαιρεί από άλλες οικονομίες, ειδικά από τη Λατινική Αμερική. Η Ευρώπη έχει τα μετρητά για να πληρώσει περισσότερο να ξεπεράσει τους αγοραστές στη Λατινική Αμερική».
Ο αγώνας για το ντίζελ οδηγεί σε συνέπειες και σε άλλες αγορές διυλισμένων προϊόντων.
«Επειδή οι αγορές ντίζελ είναι εξαιρετικά σφιχτές, τα διυλιστήρια έχουν προσαρμόσει τις αποδόσεις τους για να κάνουν πολύ λιγότερη νάφθα και βενζίνη», δήλωσε ο Richier.
«Ορισμένες από αυτές τις συναλλαγές, όπως το εμπόριο βενζίνης στη λεκάνη του Ατλαντικού και το εμπόριο νάφθας που κατευθύνεται ανατολικά προς την Ασία, έχουν υποφέρει».
Οι κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο πλησιάζουν
Η ενεργειακή κρίση που προκαλείται από τις ελλιπείς επενδύσεις έχει επιδεινωθεί από τον πόλεμο.
Η σύγκρουση είχε ήδη σημαντικές επιπτώσεις στις αγορές αργού πετρελαίου, διλισμένων προϊόντων και LNG, ενισχύοντας τις τιμές
Αλλά θα έχει ακόμη μεγαλύτερη επίδραση καθώς οι νέες δυτικές κυρώσεις δημιουργούν ένα εντελώς νέο επίπεδο χάους.
Από τις 5 Δεκεμβρίου, η ΕΕ δεν θα εισάγει πλέον ρωσικό αργό δια θαλάσσης και οι βρετανικές και ευρωπαϊκές ασφαλιστικές δεν θα ασφαλίζουν πια δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, εκτός κι αν η τιμή είναι χαμηλότερη από ένα πλαφόν που θα ορίσουν οι G-7 και η ΕΕ.
Οι ίδιοι περιορισμοί θα ισχύουν και για τα ρωσικά διυλισμένα προϊόντα από τις 5 Φεβρουαρίου.
Για να αντικαταστήσει τις εισαγωγές του ρωσικού πετρελαίου και των άλλων διυλισμένων προϊόντων της Ρωσίας με αντίστοιχα προϊόντα άλλων χωρών, η Ευρώπη θα αυξήσει την παγκόσμια ζήτηση για δεξαμενόπλοια που μετριέται σε τόνους και μίλια (όγκοι πολλαπλασιασμένοι με την απόσταση).
Το ερώτημα είναι πόσο πολύ θα κινήσει ανοδικά τις τιμές η πτώση των ρωσικών εξαγωγών.
«Θα λείψουν περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου την ημέρα μόλις τεθούν σε εφαρμογή οι οι κυρώσεις», προέβλεψε ο Blanch.
«Γιατί κάποιος επέλεξε αυτές τις ημερομηνίες γα να βάλει σε εφαρμογή τις κυρώσεις στη μέση του χειμώνα δεν έχω ιδέα. Δεν είμαι σίγουρος ότι οι πολιτικοί κατάλαβαν τι έκαναν».
Ο Richier υπολόγισε ότι 2 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικού πετρεαλίου ημερησίως «θα αποσυρθούν από την αγορά τον επόμενο χρόνο, Ρωσία τόσο λόγω προβλημάτων στα logistics ίας όσο και για λόγους κυρώσεων».
Η Ρωσία θα είναι σε θέση να μεταφέρει ένα μέρος του αργού της σε «σκιώδη δεξαμενόπλοια», δηλαδή πλοία που θα ασφαλίζουν οι ασφαλιστικές της Ασίας.
Αλλά η διαθεσιμότητα σκιωδών δεξαμενόπλοιων θα είναι πολύ πιο περιορισμένη.
Η Ρωσία θα αντμιετωπίσει ένα φυσικό πρόβλημα υλικοτεχνικής υποστήριξης για να εξάγει τα ενεργειακά προϊόντα της.
Απλώς δεν θα υπάρχουν αρκετά πλοία για να τα μεταφέρουν».
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών