Αν για τον φετινό χειμώνα, δίνουν αφορμή για αισιοδοξία τα στοιχεία που παρέχει ο πίνακας ελέγχου κρίσης, σχετικά με τα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, (οι εγκαταστάσεις είναι γεμάτες σχεδόν κατά 98,6%) τις εισαγωγές φυσικού αερίου και την κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα, δεν μπορεί η Γερμανία να διατηρήσει την αισιοδοξία της για το 2023 για 3 λόγους
Κι αν για τον φετινό χειμώνα, δίνουν αφορμή για αισιοδοξία τα στοιχεία που παρέχει ο πίνακας ελέγχου κρίσης στον ιστότοπο του οργανισμού καθημερινά, σχετικά με τα επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, (οι εγκαταστάσεις είναι γεμάτες σχεδόν κατά 98,6%) τις εισαγωγές φυσικού αερίου και την κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα, δεν μπορεί η Γερμανία να διατηρήσει την αισιοδοξία της για το 2023 για 3 λόγους, όπως αναφέρει η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt.
Είναι αυτοί, που ωθούν τους ειδικούς να προβλέπουν μεγάλες δυσκολίες.
1. Ένας ολόκληρος χρόνος χωρίς ρωσικό αέριο από αγωγό;
Μέχρι τα μέσα Μαΐου 2022, η Ρωσία εξακολουθούσε να παραδίδει σχεδόν πέντε δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου μηνιαίως στη Γερμανία μέσω των αγωγών Nord-Stream 1, Yamal και Transgas, μέρος των οποίων χρησιμοποιούνταν για αποθήκευση.
Μέχρι τον Σεπτέμβριο, η Μόσχα είχε σταδιακά μηδενίσει τις εξαγωγές της στις δύο βόρειες οδούς.
Μόνο η τελευταία γραμμή, αυτή που διέρχεται από την Ουκρανία, εξακολουθεί να έχει ροή αερίου.
Αυτό είναι πιθανό να παραμείνει έτσι και το 2023.
Επομένως, οι ρωσικές εξαγωγές από το πρώτο εξάμηνο του 2022 θα πρέπει να προέρχονται από άλλες πηγές.
"Συνολικά, εκτιμάται ότι πέρυσι καταναλώθηκαν ή αποθηκεύτηκαν στη Γερμανία 15 έως 18,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου από τη Ρωσία", λέει ο Γενς Χόμπομ, επικεφαλής του τμήματος ενεργειακού τομέα της εταιρείας αναλύσεων Prognos, ποσοτικοποιώντας το κενό στην προσφορά φυσικού αερίου.
Επομένως, θα είναι πολύ πιο δύσκολο να επιτευχθούν οι στόχοι αποθήκευσης τον προσεχή χειμώνα.
Αλλά από πού θα προέλθει το αέριο;
Υπάρχει έλλειψη εναλλακτικών λύσεων για το φυσικό αέριο από αγωγούς.
Ειδικότερα, η Νορβηγία, ο μεγαλύτερος πλέον προμηθευτής φυσικού αερίου της Γερμανίας, παράγει φυσικό αέριο στο όριο της δυναμικότητάς της.
Η κατάσταση είναι διαφορετική στις Κάτω Χώρες.
Το μεγαλύτερο κοίτασμα φυσικού αερίου της Ευρώπης βρίσκεται στην περιοχή του Γκρόνινγκεν, όπου μόνο από εκεί θα μπορούσαν να αντληθούν από τη γη 20 έως 25 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, καλύπτοντας το πέντε τοις εκατό της ευρωπαϊκής ζήτησης φυσικού αερίου.
Επειδή η παραγωγή φυσικού αερίου στο παρελθόν προκαλούσε τακτικά τεχνητούς σεισμούς και προκαλούσε ακόμη και καταρρεύσεις σπιτιών, το κοίτασμα πρόκειται να κλείσει οριστικά μέχρι το 2024, παρά τις ενεργειακές ελλείψεις, για να προστατευθούν οι 26.000 ιδιοκτήτες σπιτιών.
2. Η αγορά LNG παραμένει σφιχτή
Για να αντισταθμίσει τις βλάβες των ρωσικών αγωγών, η Ευρώπη θα βασιστεί ακόμη περισσότερο στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Είναι η μόνη βίδα βραχυπρόθεσμης ρύθμισης που απομένει.
Με τη νοοτροπία "ό,τι χρειαστεί", η γερμανική κυβέρνηση έχει ήδη απορροφήσει τις εναπομείνασες ποσότητες LNG από την αγορά φέτος, μερικές φορές σε υπερβολικές τιμές.
Σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος 2021, τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν ήδη εισάγει μέχρι στιγμής 39 δισ. κυβικά μέτρα περισσότερο LNG - ο όγκος των εισαγωγών αυξήθηκε από 59 σε 98 δισ. κυβικά μέτρα.
Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι μεταξύ Ιανουαρίου και Σεπτεμβρίου η Ρωσία, από όλες τις χώρες, πούλησε το μεγαλύτερο μερίδιο υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ΕΕ (17%), δεύτερο μετά τις ΗΠΑ.
Το αν αυτό θα ισχύει και το 2023 είναι εντελώς αβέβαιο.
Εν τω μεταξύ, τέσσερις κινητοί τερματικοί σταθμοί υγροποιημένου φυσικού αερίου που αγοράστηκαν βιαστικά στη Γερμανία υποτίθεται ότι θα λύσουν το σημερινό πρόβλημα υποδομής και θα καταστήσουν επίσης δυνατές τις άμεσες εισαγωγές.
Εάν είναι διαθέσιμο αρκετό φυσικό αέριο στην παγκόσμια αγορά, θα μπορούσαν να διευκολύνουν σημαντικά την κατάσταση εφοδιασμού στη χώρα μας.
Θα εξακολουθεί να είναι ακριβό το 2023
Όμως, το τρέξιμο στο υγροποιημένο αέριο από χώρες εξαγωγής, όπως οι ΗΠΑ, το Κατάρ και η Αλγερία, θα έχει επίσης την τιμή του το επόμενο έτος.
Η αγορά δύσκολα μπορεί να συμβαδίσει με την ταχέως αυξανόμενη ζήτηση - τόσο οι παραγωγικές δυνατότητες όσο και ο αριθμός των ειδικών φορτηγών πλοίων με τα οποία το μείγμα αερίου 162 βαθμών μεταφέρεται σε όλο τον κόσμο είναι περιορισμένος.
Επιπλέον, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΔΟΕ), μόνο 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα υγροποιημένου φυσικού αερίου θα είναι διαθέσιμα στην παγκόσμια αγορά το 2023. Για να το θέσουμε σε προοπτική: η Ρωσία παρέδωσε φέτος τριπλάσια ποσότητα φυσικού αερίου στην Ευρώπη, παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Επιπλέον, ένα μεγάλο μέρος του όγκου του υγροποιημένου φυσικού αερίου έχει ήδη διατεθεί μέσω μακροπρόθεσμων συμβάσεων. Μόνο περίπου το 30 τοις εκατό μπορεί να αγοραστεί στη λεγόμενη spot αγορά σε πολύ πιο ακριβούς όρους.
Η θέση της Κίνας
"Πέρυσι, η αποδυνάμωση της κινεζικής οικονομίας απελευθέρωσε απροσδόκητα δυναμικό που η Ευρώπη μπορούσε να αγοράσει με πολλά χρήματα", λέει ο εμπειρογνώμονας της Prognos, Χόμπομ. Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς τι θα συμβεί εκεί.
Ανεξάρτητα από αυτό, αναμένει ότι η Ευρώπη θα πρέπει να πληρώσει "τις τρέχουσες τιμές των τουλάχιστον 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα το επόμενο έτος, προκειμένου να διεκδικήσει την θέση της στην παγκόσμια αγορά".
Η συμπεριφορά της Κίνας στην αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου ανησυχεί επίσης τον ΙΕΑ. Οι κινεζικές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου θα μπορούσαν να επανέλθουν στα επίπεδα του 2021 το επόμενο έτος, εάν η οικονομία ανακάμψει μετά τα λουκέτα του σοβιέτ.
Εάν αυτό συνέβαινε, εκτιμάται ότι το 85% της πρόσθετης προσφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου θα μπλοκαριζόταν από την Κίνα λόγω των μακροπρόθεσμων προθεσμιακών συμβολαίων, σύμφωνα με πρόσφατα δημοσιευμένη ανάλυση του ΙΕΑ.
Ό,τι κι αν συμβεί, το φυσικό αέριο θα παραμείνει πιθανότατα ακριβό το 2023, αν και είναι απίθανο να επιστρέψουν οι σεληνιακές τιμές του καλοκαιριού.
3. Πόσο ακόμα θα θέλουν οι πολίτες να αποταμιεύουν;
Οι υψηλές τιμές αναγκάζουν τους ανθρώπους στη Γερμανία να καταναλώνουν με φειδώ φυσικό αέριο.
Την Τρίτη, ο επικεφαλής του Ομοσπονδιακού Οργανισμού Δικτύων, Κλάους Μίλερ, εξήρε τις προσπάθειες των πολιτών και της βιομηχανίας.
Στα ιδιωτικά νοικοκυριά, η κατανάλωση ενέργειας μειώθηκε κατά 17%, ενώ στη βιομηχανία κατά 25%, δήλωσε στην τηλεόραση ARD.
Αυτό βοηθά τους ιδιώτες πελάτες και τη βιομηχανία. Προσπάθειες που πιθανώς θα χρειαστούν το επόμενο έτος.
"Εξοικονόμηση τουλάχιστον 15% είναι πιθανό να χρειαστεί και το 2023, προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι αποθήκευσης έως την 1η Νοεμβρίου", προβλέπει ο Γενς Χόμπομ της Prognos.
Κατά την άποψή του, η διατήρηση της βούλησης για αποταμίευση αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες πολιτικές προκλήσεις για το επόμενο έτος.
Ίσως το ταμπλό κρίσης του Ομοσπονδιακού Οργανισμού Δικτύων να βοηθήσει.
Κατά πάσα πιθανότητα, θα εξακολουθεί να χρειάζεται το 2023.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών