Η εξεύρεση εναλλακτικών ενεργειακών προμηθειών παρόμοιας ποιότητας και όγκου έχει αποδειχθεί δύσκολη από τεχνική και υλικοτεχνική άποψη
Η Γερμανία και η Πολωνία δεσμεύτηκαν να σταματήσουν να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους.
Και τα σχέδιά τους γι' αυτό αρχίζουν να παίρνουν σάρκα και οστά.
Η Γερμανία, ο κορυφαίος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ευρώπη μέχρι την εισβολή στην Ουκρανία, επιδιώκει την αντικατάσταση ορισμένων ροών με προμήθεια από το Καζακστάν, σε κάτι που μοιάζει με στρεβλή λογιστική πρόκληση.
Η γειτονική Πολωνία φαίνεται ότι θα χάσει την προθεσμία για τη διακοπή - τουλάχιστον για ένα ή δύο μήνες.
Το τι θα συμβεί είναι σημαντικό για την ικανότητα των δύο χωρών να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες τους σε καύσιμα, αλλά και για τις παγκόσμιες προμήθειες αργού.
Όσο λιγότερο παίρνουν, τόσο περισσότερο μπορεί να χρειαστεί η Ρωσία να προωθήσει στην παγκόσμια θαλάσσια αγορά, πράγμα που πιθανότατα απαιτεί μεταφορά σε αγοραστές χιλιάδες μίλια μακριά στην Ασία.
Το Κρεμλίνο έχει συζητήσει ακόμη και τη μείωση της παραγωγής εν μέσω των κυρώσεων της G-7.
Η Πολωνία και η Γερμανία προσχώρησαν στην απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλες σχεδόν τις θαλάσσιες εισαγωγές από τη Ρωσία που άρχισε στις 5 Δεκεμβρίου, ένα βήμα που αποσκοπεί στην τιμωρία της Μόσχας για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, ήταν επίσης σημαντικοί αποδέκτες ρωσικού αργού μέσω του βόρειου σκέλους του γιγαντιαίου συστήματος αγωγών Druzhba που τροφοδοτεί δύο διυλιστήρια στην ανατολική Γερμανία και εργοστάσια στην Πολωνία.
Οι εν λόγω αγωγοί δεν υπόκεινται στο εμπάργκο, αλλά τα δύο έθνη δεσμεύτηκαν νωρίτερα μέσα στο έτος να σταματήσουν τις εισροές μέσω αγωγών μέχρι το τέλος του έτους.
Αναζητώντας εναλλακτικές
Ωστόσο, η εξεύρεση εναλλακτικών προμηθειών παρόμοιας ποιότητας και όγκου έχει αποδειχθεί δύσκολη από τεχνική και υλικοτεχνική άποψη, και όχι μόνο επειδή τα γερμανικά διυλιστήρια βρίσκονται στην ενδοχώρα και εξυπηρετούνται εδώ και καιρό μέσω της Druzhba με μια συγκεκριμένη ποιότητα ρωσικού αργού που ονομάζεται Urals.
Η Πολωνία, η οποία έχει επίσης υποστηρίξει ότι χρειάζεται τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να τη βοηθήσει να εκπληρώσει τη δέσμευσή της, φαίνεται ότι θα συνεχίσει να συναλλάσσεται με τη Μόσχα και το επόμενο έτος.
Για τον επόμενο μήνα, το σχέδιο μεταφοράς πετρελαίου της Transneft PJSC περιλαμβάνει την παράδοση 500.000 τόνων ρωσικού αργού στην Πολωνία μέσω Λευκορωσίας, δήλωσε ο Igor Dyomin, εκπρόσωπος του ρωσικού διαχειριστή αγωγών.
Νωρίτερα, η Πολωνή υπουργός Περιβάλλοντος Anna Moskwa επανέλαβε ότι η διακοπή των ροών από τον Ρώσο παραγωγό Tatneft PJSC μέσω της γραμμής θα απαιτούσε κυρώσεις.
Αξιωματούχοι είχαν ήδη επισημάνει πριν από εβδομάδες ότι η Πολωνία θα συνεχίσει να αγοράζει.
Το μοναδικό διυλιστήριο πετρελαίου της χώρας, η PKN Orlen, δήλωσε ότι εκπληρώνει τα συμβόλαια για τις ρωσικές παραδόσεις.
"Όπως έχουμε επανειλημμένα ενημερώσει, η Orlen δεν θα ανανεώσει το συμβόλαιο που λήγει το 2023", ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
"Το μόνο άλλο έγκυρο συμβόλαιο θα λήξει μόλις τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις, για τις οποίες είμαστε προετοιμασμένοι".
Επί του παρόντος, το 70% των παραδόσεων αργού στα διυλιστήρια της Orlen προέρχεται από άλλες πηγές εκτός της Ρωσίας, δήλωσε η εταιρεία.
Στροφή στο Καζακστάν
Η Γερμανία, εν τω μεταξύ, στρέφεται προς το Καζακστάν.
Για να βοηθήσει η χώρα της κεντρικής Ασίας, θα πρέπει να τροφοδοτήσει αργό στην Druzhba για περαιτέρω μεταφορά στη Γερμανία.
Δεν είναι σαφές πού θα βρει τα βαρέλια για να το κάνει αυτό.
Ωστόσο, ο διαχειριστής πετρελαιαγωγών του Καζακστάν KazTransOil JSC έχει υποβάλει αίτημα στην Transneft να στείλει το αργό της μέσω της Druzhba στη Γερμανία το επόμενο έτος.
Η KazTransOil ζήτησε από τη ρωσική Transneft χωρητικότητα διαμετακόμισης για την αποστολή 1,2 εκατομμυρίων τόνων αργού από το Καζακστάν μέσω της Λευκορωσίας προς το σημείο παραλαβής Adamowo-Zastawa της Πολωνίας για περαιτέρω προμήθεια στη Γερμανία, δήλωσε η καζακική εταιρεία.
Το αίτημα θα απαιτήσει έγκριση από το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας, αλλά "τεχνικά είναι δυνατόν" να παραδοθούν αυτές οι ποσότητες, δήλωσε τηλεφωνικά ο εκπρόσωπος της Transneft Igor Dyomin.
Η Ρωσία είναι έτοιμη να υποστηρίξει το αίτημα του Καζακστάν, ανέφερε το Interfax, επικαλούμενο τον Alexander Novak, αναπληρωτή πρωθυπουργό στη Μόσχα.
Σύμφωνα με τις ισχύουσες κυρώσεις, επιτρέπεται η χρήση της Druzhba για αργό από το Καζακστάν, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας.
www.bankingnews.gr
Και τα σχέδιά τους γι' αυτό αρχίζουν να παίρνουν σάρκα και οστά.
Η Γερμανία, ο κορυφαίος αγοραστής ρωσικού αργού πετρελαίου στην Ευρώπη μέχρι την εισβολή στην Ουκρανία, επιδιώκει την αντικατάσταση ορισμένων ροών με προμήθεια από το Καζακστάν, σε κάτι που μοιάζει με στρεβλή λογιστική πρόκληση.
Η γειτονική Πολωνία φαίνεται ότι θα χάσει την προθεσμία για τη διακοπή - τουλάχιστον για ένα ή δύο μήνες.
Το τι θα συμβεί είναι σημαντικό για την ικανότητα των δύο χωρών να καλύψουν τις εγχώριες ανάγκες τους σε καύσιμα, αλλά και για τις παγκόσμιες προμήθειες αργού.
Όσο λιγότερο παίρνουν, τόσο περισσότερο μπορεί να χρειαστεί η Ρωσία να προωθήσει στην παγκόσμια θαλάσσια αγορά, πράγμα που πιθανότατα απαιτεί μεταφορά σε αγοραστές χιλιάδες μίλια μακριά στην Ασία.
Το Κρεμλίνο έχει συζητήσει ακόμη και τη μείωση της παραγωγής εν μέσω των κυρώσεων της G-7.
Η Πολωνία και η Γερμανία προσχώρησαν στην απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για όλες σχεδόν τις θαλάσσιες εισαγωγές από τη Ρωσία που άρχισε στις 5 Δεκεμβρίου, ένα βήμα που αποσκοπεί στην τιμωρία της Μόσχας για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, ήταν επίσης σημαντικοί αποδέκτες ρωσικού αργού μέσω του βόρειου σκέλους του γιγαντιαίου συστήματος αγωγών Druzhba που τροφοδοτεί δύο διυλιστήρια στην ανατολική Γερμανία και εργοστάσια στην Πολωνία.
Οι εν λόγω αγωγοί δεν υπόκεινται στο εμπάργκο, αλλά τα δύο έθνη δεσμεύτηκαν νωρίτερα μέσα στο έτος να σταματήσουν τις εισροές μέσω αγωγών μέχρι το τέλος του έτους.
Αναζητώντας εναλλακτικές
Ωστόσο, η εξεύρεση εναλλακτικών προμηθειών παρόμοιας ποιότητας και όγκου έχει αποδειχθεί δύσκολη από τεχνική και υλικοτεχνική άποψη, και όχι μόνο επειδή τα γερμανικά διυλιστήρια βρίσκονται στην ενδοχώρα και εξυπηρετούνται εδώ και καιρό μέσω της Druzhba με μια συγκεκριμένη ποιότητα ρωσικού αργού που ονομάζεται Urals.
Η Πολωνία, η οποία έχει επίσης υποστηρίξει ότι χρειάζεται τις κυρώσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης για να τη βοηθήσει να εκπληρώσει τη δέσμευσή της, φαίνεται ότι θα συνεχίσει να συναλλάσσεται με τη Μόσχα και το επόμενο έτος.
Για τον επόμενο μήνα, το σχέδιο μεταφοράς πετρελαίου της Transneft PJSC περιλαμβάνει την παράδοση 500.000 τόνων ρωσικού αργού στην Πολωνία μέσω Λευκορωσίας, δήλωσε ο Igor Dyomin, εκπρόσωπος του ρωσικού διαχειριστή αγωγών.
Νωρίτερα, η Πολωνή υπουργός Περιβάλλοντος Anna Moskwa επανέλαβε ότι η διακοπή των ροών από τον Ρώσο παραγωγό Tatneft PJSC μέσω της γραμμής θα απαιτούσε κυρώσεις.
Αξιωματούχοι είχαν ήδη επισημάνει πριν από εβδομάδες ότι η Πολωνία θα συνεχίσει να αγοράζει.
Το μοναδικό διυλιστήριο πετρελαίου της χώρας, η PKN Orlen, δήλωσε ότι εκπληρώνει τα συμβόλαια για τις ρωσικές παραδόσεις.
"Όπως έχουμε επανειλημμένα ενημερώσει, η Orlen δεν θα ανανεώσει το συμβόλαιο που λήγει το 2023", ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
"Το μόνο άλλο έγκυρο συμβόλαιο θα λήξει μόλις τεθούν σε ισχύ οι κυρώσεις, για τις οποίες είμαστε προετοιμασμένοι".
Επί του παρόντος, το 70% των παραδόσεων αργού στα διυλιστήρια της Orlen προέρχεται από άλλες πηγές εκτός της Ρωσίας, δήλωσε η εταιρεία.
Στροφή στο Καζακστάν
Η Γερμανία, εν τω μεταξύ, στρέφεται προς το Καζακστάν.
Για να βοηθήσει η χώρα της κεντρικής Ασίας, θα πρέπει να τροφοδοτήσει αργό στην Druzhba για περαιτέρω μεταφορά στη Γερμανία.
Δεν είναι σαφές πού θα βρει τα βαρέλια για να το κάνει αυτό.
Ωστόσο, ο διαχειριστής πετρελαιαγωγών του Καζακστάν KazTransOil JSC έχει υποβάλει αίτημα στην Transneft να στείλει το αργό της μέσω της Druzhba στη Γερμανία το επόμενο έτος.
Η KazTransOil ζήτησε από τη ρωσική Transneft χωρητικότητα διαμετακόμισης για την αποστολή 1,2 εκατομμυρίων τόνων αργού από το Καζακστάν μέσω της Λευκορωσίας προς το σημείο παραλαβής Adamowo-Zastawa της Πολωνίας για περαιτέρω προμήθεια στη Γερμανία, δήλωσε η καζακική εταιρεία.
Το αίτημα θα απαιτήσει έγκριση από το υπουργείο Ενέργειας της Ρωσίας, αλλά "τεχνικά είναι δυνατόν" να παραδοθούν αυτές οι ποσότητες, δήλωσε τηλεφωνικά ο εκπρόσωπος της Transneft Igor Dyomin.
Η Ρωσία είναι έτοιμη να υποστηρίξει το αίτημα του Καζακστάν, ανέφερε το Interfax, επικαλούμενο τον Alexander Novak, αναπληρωτή πρωθυπουργό στη Μόσχα.
Σύμφωνα με τις ισχύουσες κυρώσεις, επιτρέπεται η χρήση της Druzhba για αργό από το Καζακστάν, σύμφωνα με το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών