Η «καθαρή» ενέργεια και ο αγώνας δρόμου της Ευρώπης για την προμήθεια λιθίου και νικελίου και σπάνιων γαιών
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία ανέδειξε τη διάσταση της εξάρτησης των αναπτυγμένων οικονομιών από τα ενεργειακά προϊόντα της τρίτων κρατών.
Ακόμα κι αν η κρίση φυσικού αερίου στην Ευρώπη υποχωρήσει, η εστίαση των δυτικών παραγωγών θα στραφεί στην ακτιμετώπιση της κυριαρχίας της Κίνας στα υλικά που είναι βασικά για μια καθαρότερη οικονομία καθώς ο στρατηγικός στόχος είναι η ενεργειακή μετάβαση..
Η Ευρώπη πρέπει να δαπανήσει σωρευτικά 5,3 τρισεκατομμύρια δολάρια σε έργα καθαρής ενέργειας έως το 2050.
Αυτό απαιτεί εξαπλάσια αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής χαλκού, λιθίου, γραφίτη, νικελίου και ορισμένων σπάνιων γαιών μέχρι το 2040, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας.
Ο ρόλος της Κίνας
Ωστόσο, η Κίνα κυριαρχεί στην επεξεργασία, και σε μικρότερο βαθμό στην εξόρυξη, πολλών κρίσιμων βιομηχανικών συστατικών.
Διυλίζει το 58% του λιθίου που παράγεται παγκοσμίως, το 65% του κοβαλτίου και πάνω από το ένα τρίτο του νικελίου και του χαλκού.
Η «εξοστρακισμένη» Ρωσία είναι επίσης ισχυρός παραγωγός σε νικέλιο, παλλάδιο και κοβάλτιο.
Η Ευρώπη, η οποία εισάγει μεταξύ 75% και 100 % των περισσότερων μετάλλων, φαίνεται ιδιαίτερα ευάλωτη.
Ως απάντηση, οι δυτικές εταιρείες έχουν να συνάψουν συμφωνίες με προμηθευτές σε φιλικές χώρες, να ανοίξουν ορυχεία ή να ενισχύσουν την ανακύκλωση.
Η πρώτη προσέγγιση είναι η ταχύτερη και βρίσκεται σε εξέλιξη.
Το 2022 οι αυτοκινητοβιομηχανίες ενίσχυσαν τις συνεργασίες τους με ορυχεία και επένδυσαν απευθείας σε έργα εξόρυξης, σύμφωνα με στοιχεία της Fitch Solutions.
Η General Motors πήρε μερίδιο στην Queensland Pacific Metals της Αυστραλίας για να εξασφαλίσει νικέλιο και κοβάλτιο για ηλεκτροκίνητα SUV.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών