Επιπλέον, γίνεται αναφορά στην ανακοίνωση του Γεραπετρίτη για την επαναλειτουργία των δρομολογίων αλλά και τις νέες απεργιακές κινητοποιήσεις που έχουν ανακοινωθεί
«57 άνθρωποι έχασαν εδώ τη ζωή τους, πολλοί εκ των οποίων νέοι και έφηβοι που είχαν όλη τη ζωή μπροστά τους» αναφέρει το ρεπορτάζ και επισημαίνει ότι τα ερωτήματα για την τραγωδία έβγαλαν στους δρόμους χιλιάδες πολίτες που ζητούν απαντήσεις και δικαίωση για τα θύματα.
Στο ρεπορτάζ του BBC τονίζεται ότι οι πολίτες φοβούνται ότι θα υπάρχει συγκάλυψη στην υπόθεση και ότι δεν θα αποδοθούν ευθύνες.
Επιπλέον, γίνεται αναφορά στην ανακοίνωση του Γεραπετρίτη για την επαναλειτουργία των δρομολογίων αλλά και τις νέες απεργιακές κινητοποιήσεις που έχουν ανακοινωθεί.
«Πολλοί αισθάνονται ότι ήταν μια τραγωδία που περίμεναν ότι θα συμβεί» σχολιάζει το BBC, με αφορμή την εγκατάλειψη και την αδιαφορία της κυβέρνησης στις επανειλημμένες προειδοποιήσεις, τα εξώδικα και τις διαμαρτυρίες των εργαζομένων.
Παράλληλα, στο gazettengr.com γίνεται αναφορά στην απεργία των δημοσιογράφων και των συνδικάτων που ζητούν απόδοση ευθυνών για το δυστύχημα στα Τέμπη.
«Η έρευνα δείχνει ότι εκτός από ανθρώπινο λάθος, οι καταστροφικές συνθήκες στους ελληνικούς σιδηροδρόμους και η πολιτική ανικανότητα ήταν τα αίτια του ατυχήματος» τονίζεται στο δημοσίευμα.
Γεραπετρίτης για Τέμπη: Σε ένα μήνα το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων, μέχρι τέλους η διερεύνηση
Σε ένα μήνα αναμένεται το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που διερευνά θα αναδείξει τα συστημικά προβλήματα και δυσλειτουργίες για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ενώ από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, σύμφωνα με τον Γ. Γεραπετρίτη.
«Η διερεύνηση που έχει ξεκινήσει θα φτάσει μέχρι τέλους. Δεν υπάρχει καμία σκιά», ξεκαθάρισε ενημερώνοντας την επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γ. Γεραπετρίτης.
Σημείωσε πως «η Δικαιοσύνη έχει επαλειφθεί με γοργούς ρυθμούς στο ανώτατο επίπεδο. Όπως θα το κάνει και η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων σε διοικητικό επίπεδο. Εκτιμώ ότι σε ένα μήνα από σήμερα θα είναι σε θέση να υποβάλλει το πόρισμα για τα αίτια που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα».
Ο κ. Γεραπετρίτης ενημερώνοντας για τα έως τώρα δεδομένα για την τραγωδία στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς και την κατάσταση που παρελήφθη το σιδηροδρομικό δίκτυο, αφού επανέλαβε τα συλλυπητήριά του στις οικογένειες των θυμάτων, υπογράμμισε ότι το θέμα δεν επιδέχεται πολιτικής αντιπαράθεσης , καθώς θα ήταν προσβολή για τους 57 νεκρούς.
Υπενθύμισε ότι έχουν αλλάξει οι διοικήσεις των εταιρειών και την επόμενη εβδομάδα θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.
Κανένα ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει τις όποιες ατέλειες
Κάνοντας αναφορά στο σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε στις 28 Φεβρουαρίου, ο κ. Γεραπετρίτης μίλησε για αλληλουχία λαθών «που οδήγησαν εκεί που οδήγησαν».
Όπως ανέφερε, μολονότι ήταν σε πλήρη λειτουργία η τηλεδιοίκηση στο τμήμα και ήταν υποχρεωτική η χάραξη ηλεκτρονικά της διαδρομής, υπήρξε χειροκίνητος σχεδιασμός και δεν παρακολουθήθηκε η πορεία του τρένου, δεν υπήρξε ενημέρωση από την αμαξοστοιχία ότι ήταν εκτός της φυσιολογικής γραμμής.
«Κανένα όμως, ανθρώπινο λάθος δεν μπορεί να κρύψει ατέλειες και να αποτελέσει άλλοθι για πλημμέλειες, καθυστερήσεις και λάθη», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι τα δεδομένα αξιολογούνται από τη Δικαιοσύνη.
Υπογράμμισε ότι «υπήρξε ανάληψη της ευθύνης από την πρώτη στιγμή. Μια συγγνώμη δεν υποκαθιστά το αδιανόητο που συνέβη αλλά είναι μια ελάχιστη υποχρέωση. Αμέσως μετά το συμβάν υπήρξε ενεργοποίηση πρωτοκόλλου μαζικών καταστροφών . Λειτούργησαν δομές Υγείας, Περιφέρειας, και όλων των εμπλεκόμενων φορέων».
Υπάρχουν δυο διαστάσεις
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέδειξε δύο διαστάσεις, αυτή του προσωπικού και των υποδομών.
Ανέφερε πως υπήρξε σταδιακή αποψίλωση προσωπικού ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που έχει την ευθύνη αποπεράτωσης των έργων και για μεγάλο διάστημα δεν έγιναν προσλήψεις ή έγιναν απειροελάχιστες.
«Η παρούσα διακυβέρνηση προσπάθησε να θεραπεύσει μέσω της διαδικασίας κινητικότητας, αλλά δεν υπήρξε ενδιαφέρον, όπως και με διαδικασία παροχής υπηρεσιών. Εκεί υπήρξε καλή στελέχωση, άμεση, αλλά όχι επαρκής. Περίπου 200 άτομα που προσελήφθηκαν με τον τρόπο αυτό (73 σταθμάρχες 69 κλειδούχοι και 60 τεχνικοί). Οι συμβάσεις αυτές παρατείνονται. Οι κλειδούχοι και σταθμάρχες που έχουν δελτίο παροχής έχουν την ιδία ακριβώς εκπαίδευση που έλαβε και το τακτικό προσωπικό».
Σε ό,τι αφορά τις μόνιμες προσλήψεις, όπως είπε, «είχαμε στον προγραμματισμό του 2022 για 117 άτομα και για το 2023 ακόμα 100. Στον πρώτο διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ για 90 υπαλλήλους υπήρξαν 10.500 αιτήσεις και η διαδικασία θα ολοκληρωθεί σύντομα. Συνολικά, πρόκειται να προσληφθούν 217 άτομα το προσεχές διάστημα».
Σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση των σιδηροδρομικών, σημείωσε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που υφίσταται για τις κρίσιμες θέσεις πρωτίστως σταθμαρχώνείναι εγκεκριμένο από την ΡΑΣ και περιλαμβάνει 712 ώρες άσκησης, 6,5 μήνες , 6 ημέρες και 7 ώρες ανά ημέρα. Θεωρία και εκπαίδευση στο πεδίο και εξεταστικό στάδιο. Το πρόγραμμα θα επαναξιολογηθεί συνολικά».
Σχετικά με τις υποδομές, ο κ. Γεραπετρίτης έκανε λόγο για ζήτημα με μακρά και όχι εύκολη ιστορία.
Όπως εξήγησε, «η σύμβαση που αφορούσε την τεχνολογική αναβάθμιση υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2014, περιλαμβάνει συνολική αναβάθμιση όλων των φωτοσήμων 52 σταθμών και τηλεδιοίκηση και ανάταξη 3 σταθμών».
Πρόσθεσε ότι η αρχική σύμβαση έχει πολλές διαστάσεις και ανέφερε πως «η πρώτη προθεσμία ήταν να ολοκληρωθεί 2016. Είχε ολοκληρωθεί ένα μικρό μέρος των παραδοτέων. Δεν υφίσταται ότι είχε παραδοθεί το 70%., η πραγματικότητα είναι ότι το 2016 είχε παραδοθεί λιγότερο από το 33% του συνολικού έργου. Και μιλώ για λειτουργικά παραδοθέν . Δεν υπήρξε τίποτε άλλο. Γι΄ αυτό το 33% υπήρξαν σοβαρότατα ζητήματα, διαπιστώθηκε ότι ένα μέρος του δεν ήταν πιστοποιημένο από τον εγκεκριμένο οργανισμό. Άρα, δεν ήταν λειτουργικό ένα μέρος, καθώς δεν ήταν συμβατό με τα υπόλοιπα συστήματα του ΟΣΕ. Από τα 33%, το 15% έγινε από την αρχή μετά από το 2021 και αδαπάνως διότι οφείλετο σε πλημμελή εκτέλεση της σύμβασης. Άρα, από το 2016 πρακτικά λειτουργικά παραδόθηκε το 18%. Επειδή στο μεσοδιάστημα προέκυψε δημοσιονομικός έλεγχος και ζήτημα νέας αρχιτεκτονικής καθυστέρησε να υπάρξει η αναγκαία συμπληρωματική σύμβαση για κάλυψη των κενών. Η Τεχνική Υπηρεσία του ΟΣΕ ήδη από τον Σεπτέμβριο του 2017 προειδοποιούσε την διοίκηση ότι άμεσα έπρεπε να υπογραφεί νέα συμπληρωματική σύμβαση. Από τον Σεπτέμβριο 2017 δεν υπάρχει καμία απολύτως πράξη έως το 2019. Για 2 χρόνια δεν υπήρξε καμία εξέλιξη. Από το 2021 έως σήμερα ολοκληρώθηκε πρόσθετο έργο με πρωτόκολλα παραλαβής 52%. Σήμερα τυπικά έχει παραδοθεί το 70%. Άρα, έως το 2016 παραδόθηκε λειτουργικά 18%, από το 2016 έως το 2019 0% και από το 2019 έως σήμερα επιπλέον 52%».
Σημείωσε πως «σε πλήρη ανάπτυξη θα οδηγήσουν σε πλήρες δίκτυο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης. Οι συμβάσεις θα ολοκληρωθούν εντός του 2023. Έως το τέλος Ιουνίου το βόρειο κομμάτι και ως το τέλος Σεπτεμβρίου του το νότιο κομμάτι της γραμμής. Άρα, από τον Οκτώβριο θα έχουμε λειτουργικά πλήρη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση. Θα έχουμε σοβαρότατη αναβάθμιση σε ηλεκτρονικά μέσα.
Όπως είπε, σήμερα «μόνο 3 χώρες της ΕΕ έχουν τέτοιο ολοκληρωμένο σύστημα ηλεκτρονικής διοίκησης. Δυστυχώς το αποκτούμε με καθυστέρηση. Δεν μπορεί κανείς να πει αν θα είχαμε προλάβει αυτό το κακό αν λειτουργούσε αυτό το σύστημα. Όμως ,θα είχαμε περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες για να το αποφύγουμε».
Τέλος, ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρθηκε στα μέτρα που ανακοινώθηκαν για την ασφαλή επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών