Οι ενεργειακοί δεσμοί Ρωσίας – Δύσης είναι ακόμη ισχυροί
Μεγάλο μέρος των υφιστάμενων υποδομών εξαγωγής φυσικού αερίου της Ρωσίας δείχνει προς τη Δύση.
Δυστυχώς για τη Μόσχα, οι περισσότεροι από τους πελάτες της σε φυσικό αέριο βρίσκονται τώρα στα ανατολικά της και πολλές από τις υποδομές που χρειάζεται για να τους προμηθεύσει δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί.
Αυτή η αναντιστοιχία αγωγών και πελατών - η οποία είναι πιθανό να χρειαστεί χρόνια για να επιλυθεί - αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου ζητήματος που προκλήθηκε από την επίθεση της Μόσχας στην Ουκρανία.
Ο πόλεμος έχει αποκόψει τη Ρωσία από την Ευρώπη, τη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγής φυσικού αερίου.
Και έχει ενδιαφέρον να δει κανείς τι έχει κάνει η Ρωσία -η οποία διαθέτει τα μεγαλύτερα αποθέματα στον κόσμο- με όλο αυτό το πλεονάζον αέριο;
Ο ρόλος του πολέμου
Το 2021, η Ρωσία διοχέτευσε περίπου 150 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου από αγωγούς στην Ευρώπη - περισσότερο από όσο χρειάζεται για να ικανοποιήσει τη συνδυασμένη ετήσια κατανάλωση της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Αυστρίας.
Η Ευρώπη αντιπροσώπευε τα δύο τρίτα των εξαγωγών φυσικού αερίου της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των ροών υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Από τότε που η εισβολή στην Ουκρανία επηρέασε σοβαρά αυτό το εμπόριο, η Μόσχα αναζήτησε νέες αγορές, επέκτεινε άλλες και δεσμεύτηκε να παρέχει φυσικό αέριο σε μέρη της Ρωσίας που δεν είναι ακόμη στο εγχώριο δίκτυο.
Ακόμη και με αυτές τις προσπάθειες, η Ρωσία δεν έχει πελάτες για περίπου 90 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου από αγωγούς, την εκτιμώμενη πτώση των ροών προς την Ευρώπη πέρυσι, γεγονός που αυξάνει την πίεση στην οικονομία της που υπόκειται σε βαριές κυρώσεις.
Η πτώση των τιμών του φυσικού αερίου κατά περισσότερο από 50% φέτος έχει συμπιέσει περαιτέρω τα κέρδη.
Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μαζί συνεισέφεραν περισσότερο από το ένα τρίτο των εσόδων του προϋπολογισμού της Ρωσίας προ του πολέμου στην Ουκρανία.
Και ενώ το πετρέλαιο συνέχισε να ρέει, η ρωσική βιομηχανία φυσικού αερίου βρέθηκε στο επίκεντρο μιας δίνης που έχει μειώσει τα έσοδα από το φυσικό αέριο για το κράτος και τον μεγαλύτερο παραγωγό της χώρας, την Gazprom PJSC.
Η παραγωγή φυσικού αερίου μειώθηκε περισσότερο από 13% τους πρώτους πέντε μήνες του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Η Gazprom, η οποία εξήγαγε το αέριο του αγωγού που πήγαινε στην Ευρώπη, ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος αυτής της πτώσης.
Εάν δεν υπήρχε η Novatek PJSC, ο μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας, η οποία διατήρησε την παραγωγή της στα ίδια επίπεδα και η Rosneft PJSC, η οποία άντλησε πρόσθετες προμήθειες στην εγχώρια αγορά, η πτώση θα ήταν πιο σοβαρή.
Η στάση της Ευρώπης
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες κατηγόρησαν τη Μόσχα ότι χρησιμοποίησε ως όπλο τις ροές φυσικού αερίου κατά την έναρξη του πολέμου, χρησιμοποιώντας προσχήματα για τη διακοπή των προμηθειών προκειμένου να τιμωρήσει τις χώρες που υποστήριζαν την Ουκρανία.
Ως αποτέλεσμα, οι τιμές εκτινάχθηκαν και η Ευρώπη γέμισε τις αποθήκες της το περασμένο καλοκαίρι με το ακριβότερο φυσικό αέριο που είχε δει ποτέ η περιοχή, εν μέρει ως αποτέλεσμα του περιορισμού των ροών από το σύστημα αγωγών Nord Stream, το οποίο στη συνέχεια υπέστη ζημιές από εκρήξεις και έκλεισε επ' αόριστον τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ένας ήπιος χειμώνας βοήθησε την Ευρώπη να αποφύγει μια βαθιά ενεργειακή κρίση, αλλά για τη Μόσχα, η αντικατάσταση της Ευρώπης δεν ήταν το ίδιο εύκολη.
Τα έσοδα από το φυσικό αέριο μειώθηκαν σχεδόν κατά 45% μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022 σε 710 δισεκατομμύρια ρούβλια (8,3 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών.
Η προσαρμογή
"Όταν οι χώρες υπόκεινται σε κυρώσεις, υπάρχει αρχικά μια περίοδος κατά την οποία δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση", δήλωσε ο Peter Tertzakian, διευθύνων σύμβουλος της ARC Financial, ένας βετεράνος επενδυτής στον τομέα της ενέργειας, αναφερόμενος στον αντίκτυπο των ευρύτερων κυρώσεων στον τομέα.
"Ωστόσο, όσο σκληρότερες είναι οι κυρώσεις, τόσο πιο δημιουργική γίνεται συνήθως μια χώρα όσον αφορά την εξεύρεση τρόπων για να τις ξεπεράσει".
Η Ρωσία έχει επιταχύνει τη στροφή της προς την Κίνα.
Νωρίτερα φέτος ο πρόεδρος Vladimir Putin δήλωσε ότι η ανάπτυξη εγκαταστάσεων παραγωγής, επεξεργασίας και μεταφοράς φυσικού αερίου στα ανατολικά της Ρωσίας, κοντά στα σύνορα με την Κίνα, έχει "πραγματικά στρατηγική σημασία".
Ωστόσο, η επίσκεψη του προέδρου της Κίνας Xi Jinping στη Μόσχα τον Μάρτιο απέτυχε να παράγει άμεση δέσμευση από το Πεκίνο να αγοράσει περισσότερο ρωσικό φυσικό αέριο.
Η στροφή του Κρεμλίνου προς την Κίνα θα απαιτήσει την κατασκευή νέων αγωγών που θα συμπληρώσουν τη σύνδεση Power of Siberia, η οποία άρχισε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2019.
Οι αποστολές προς την Κίνα είναι μόλις ένα κλάσμα αυτών που έρεαν προς την Ευρώπη πριν από τον πόλεμο, αλλά έχουν αυξηθεί και αναμένεται να αυξηθούν κατά 42% φέτος στα 22 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, προτού αυξηθούν στα 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως μέχρι το 2025, αρκετά για να ικανοποιήσουν την ετήσια κατανάλωση της Γαλλίας.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η Gazprom υπέγραψε μια δεύτερη συμφωνία προμήθειας με την Κίνα, σύμφωνα με την οποία η ενεργειακή εταιρεία θα παραδίδει επιπλέον 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως σε διάστημα 25 ετών μέσω ενός δεύτερου αγωγού, γνωστού ως Άπω Ανατολή, ο οποίος δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί.
Οι συνομιλίες σχετικά με το λεγόμενο έργο Power of Siberia 2 - το οποίο θα διπλασιάσει τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα σε σχεδόν 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα - βρίσκονται "σε τελικό στάδιο" εδώ και μήνες, σύμφωνα με τη Μόσχα.
Ακόμα και αν συμφωνηθεί μια συμφωνία μέχρι το τέλος του 2023, θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια για την κατασκευή του αγωγού, υπογραμμίζοντας πόσο δύσκολο είναι για τη Μόσχα να αντικαταστήσει την Ευρώπη από τη μια μέρα στην άλλη.
"Η Κίνα φαίνεται να μην έχει καμία χρονική πίεση για να διαπραγματευτεί", δήλωσε ο Vitaly Yermakov, ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης.
"Ενώ η Ρωσία κάθεται πάνω σε μια ωρολογιακή βόμβα, αντιμετωπίζοντας μια πιθανή απότομη μείωση του όγκου των εξαγωγών φυσικού αερίου".
Η στάση της ΕΕ
Ενώ ορισμένοι στην αγορά πιστεύουν ότι είναι δυνατή η μερική επαναφορά των ροών προς την Ευρώπη, η πραγματικότητα είναι ότι σε κάποιο στάδιο η Ευρωπαϊκή Ένωση θα γύριζε την πλάτη της στο ρωσικό φυσικό αέριο.
Όμως, οι περισσότεροι πίστευαν ότι το έναυσμα θα ήταν ο στόχος της ΕΕ για μηδενική καθαρή εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου το 2050 και όχι ο στρατιωτικός τυχοδιωκτισμός, και ότι θα είχαν περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν.
"Ακόμα και αν ο πόλεμος τελειώσει αύριο, αν υπάρξει αλλαγή καθεστώτος στη Ρωσία - και επιστρέψει στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου - η Ρωσία έχει παραβιάσει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των κυβερνήσεων στην Ευρώπη", δήλωσε η Kateryna Filippenko, διευθύντρια για την παγκόσμια έρευνα φυσικού αερίου στην Wood Mackenzie.
"Θα χρειαστεί χρόνος για να αποκατασταθεί αυτή η εμπιστοσύνη και για να επανέλθουμε σε οποιουδήποτε είδους πρόσθετες ποσότητες".
Πώληση αερίου πόρτα - πόρτα
Ορισμένες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι χώρες της Βαλτικής, απαγόρευσαν εντελώς το ρωσικό φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου, και περισσότερες κυβερνήσεις στην περιοχή κάλεσαν τις εταιρείες να μειώσουν την εξάρτησή τους από αυτό.
Όμως, ένα πλήρες εμπάργκο στις ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία ήταν μέχρι στιγμής πολιτικά δυσάρεστο στην ΕΕ.
Παρόλα αυτά, η ταχύτητα με την οποία οι δυτικοευρωπαϊκές αγορές προσαρμόστηκαν στη μείωση του ρωσικού αερίου από αγωγούς έπληξε ιδιαίτερα σκληρά τη Gazprom.
Η παραγωγή μειώθηκε κατά 20% το 2022 σε 412,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, τη χαμηλότερη των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών.
Και τα καθαρά κέρδη της που αναλογούν στους μετόχους μειώθηκαν περισσότερο από 41% σε 1,23 τρισεκατομμύρια ρούβλια.
Η Τουρκία συγκαταλέγεται παραδοσιακά μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγοραστών της Gazprom.
Οι ρωσικές εξαγωγές αερίου από αγωγούς προς τη χώρα έφτασαν σχεδόν τα 27 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2021 από 16,4 δισεκατομμύρια το 2020, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Gazprom.
Η Ρωσία επιδιώκει τώρα να αξιοποιήσει αυτή τη σχέση για να χρησιμοποιήσει την Τουρκία για τη διαμετακόμιση των εξαγωγών προς την Ευρώπη.
Ο πρόεδρος Recep Tayyip Erdogan, ο οποίος έχει τοποθετηθεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, χαιρέτισε την ιδέα του Putin για τη δημιουργία ενός εμπορικού κόμβου στην Τουρκία, όπου θα μπορούσε να διατεθεί το φυσικό αέριο της Μόσχας, αλλά οι λεπτομέρειες παραμένουν ασαφείς.
Η Gazprom έχει ήδη μοιραστεί με την Άγκυρα τα σχέδια για τη δημιουργία του κόμβου.
Η εταιρεία έχει επίσης εντείνει τις συνομιλίες με ορισμένες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες.
Υπέγραψε σύμβαση προμήθειας με το Ουζμπεκιστάν τον Ιούνιο και συζητά με το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν ευκαιρίες συνεργασίας.
Οι συνομιλίες με το Καζακστάν φαίνεται να έχουν προχωρήσει περισσότερο, καθώς οι δύο πλευρές υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στις αρχές του 2023, η οποία θα μπορούσε να ενισχύσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, αλλά και να οδηγήσει στην κατασκευή νέων αγωγών για τη διαμετακόμιση του καυσίμου προς την Κίνα.
Όλες αυτές οι επιλογές - ο τουρκικός εμπορικός κόμβος, οι νέες αγορές στην κεντρική Ασία και οι πρόσθετοι αγωγοί προς την Κίνα - απαιτούν σημαντικές πολιτικές μάχες για να προχωρήσουν, αφήνοντας τη Ρωσία με περιορισμένες επιλογές βραχυπρόθεσμα για το τι θα κάνει με το πλεονάζον αέριο.
Στροφή προς το LNG
Η πτώση της παραγωγής υποδηλώνει ότι μεγάλο μέρος της παραμένει στο έδαφος.
Ωστόσο, οι εξαγωγές ρωσικού LNG γνωρίζουν μεγάλη άνθηση, αν και από πολύ χαμηλή βάση, αντιπροσωπεύοντας φέτος το 12% των συνολικών εισαγωγών ΥΦΑ στη Δυτική Ευρώπη.
Η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ισπανία εισήγαγαν ποσότητες ρεκόρ από τη Ρωσία το 2022, γεγονός στο οποίο οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αρχίζουν να δίνουν μεγάλη προσοχή.
Η Ολλανδία και η Ισπανία λαμβάνουν αμφότερες μέτρα για να απαγορεύσουν τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αλλά η περιοχή στο σύνολό της είναι απίθανο να σταματήσει σύντομα να αγοράζει το υπερψυγμένο καύσιμο από τη Μόσχα.
Η Μόσχα θέλει να τριπλασιάσει την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι το τέλος της δεκαετίας και θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την πλεονάζουσα χωρητικότητα των αγωγών μετά τη μείωση των ροών προς την Ευρώπη για να επιτύχει τον στόχο της.
Η Novatek θέλει να συνδέσει μια προτεινόμενη εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Μουρμάνσκ με το δίκτυο φυσικού αερίου της Gazprom, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να επιτρέψει στην εταιρεία να υγροποιήσει αέριο που προηγουμένως θα διοχετευόταν με αγωγούς στην Ευρώπη.
Η MET International με έδρα την Ελβετία συνήθιζε να εμπορεύεται ρωσικό αέριο από αγωγούς.
Μαζί με άλλους εμπόρους βασίζεται τώρα σε παγκόσμιες συμφωνίες για υγροποιημένο φυσικό αέριο για να καλύψει τα κενά στις ανάγκες της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, ένα έργο που ο Gyorgy Vargha, διευθύνων σύμβουλος της MET, περιέγραψε ως "τεράστιο".
"Το είδος των σχέσεων είναι διαφορετικό, ξαφνικά πρέπει να έρχεσαι σε επαφή με παγκόσμιους εμπόρους, ασιατικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, αμερικανικές και αφρικανικές εταιρείες", δήλωσε ο Vargha.
"Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή για τους αγοραστές ενέργειας σε όλη την Ευρώπη".
Διατηρώντας τη φωτιά στο σπίτι αναμμένη
Η Ρωσία είχε ήδη επεκτείνει το εγχώριο δίκτυο φυσικού αερίου πριν από την έναρξη του πολέμου.
Η διαδικασία επιταχύνεται σε όλα τα τεράστια εδάφη της Ρωσίας για την ενίσχυση της ζήτησης και τη στήριξη της παραγωγής.
Ο Putin δήλωσε πέρυσι ότι "όπου είναι δυνατόν, το φυσικό αέριο, είτε με αγωγό είτε υγροποιημένο, πρέπει να φτάσει σε έναν καταναλωτή".
Η φιλοδοξία είναι να αυξηθεί το εγχώριο ποσοστό πρόσβασης στο καύσιμο στο 83% έως το 2030 από 73% πέρυσι.
www.bankingnews.gr
Δυστυχώς για τη Μόσχα, οι περισσότεροι από τους πελάτες της σε φυσικό αέριο βρίσκονται τώρα στα ανατολικά της και πολλές από τις υποδομές που χρειάζεται για να τους προμηθεύσει δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί.
Αυτή η αναντιστοιχία αγωγών και πελατών - η οποία είναι πιθανό να χρειαστεί χρόνια για να επιλυθεί - αποτελεί μέρος ενός μεγαλύτερου ζητήματος που προκλήθηκε από την επίθεση της Μόσχας στην Ουκρανία.
Ο πόλεμος έχει αποκόψει τη Ρωσία από την Ευρώπη, τη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγής φυσικού αερίου.
Και έχει ενδιαφέρον να δει κανείς τι έχει κάνει η Ρωσία -η οποία διαθέτει τα μεγαλύτερα αποθέματα στον κόσμο- με όλο αυτό το πλεονάζον αέριο;
Ο ρόλος του πολέμου
Το 2021, η Ρωσία διοχέτευσε περίπου 150 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου από αγωγούς στην Ευρώπη - περισσότερο από όσο χρειάζεται για να ικανοποιήσει τη συνδυασμένη ετήσια κατανάλωση της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Αυστρίας.
Η Ευρώπη αντιπροσώπευε τα δύο τρίτα των εξαγωγών φυσικού αερίου της χώρας, συμπεριλαμβανομένων των ροών υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Από τότε που η εισβολή στην Ουκρανία επηρέασε σοβαρά αυτό το εμπόριο, η Μόσχα αναζήτησε νέες αγορές, επέκτεινε άλλες και δεσμεύτηκε να παρέχει φυσικό αέριο σε μέρη της Ρωσίας που δεν είναι ακόμη στο εγχώριο δίκτυο.
Ακόμη και με αυτές τις προσπάθειες, η Ρωσία δεν έχει πελάτες για περίπου 90 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου από αγωγούς, την εκτιμώμενη πτώση των ροών προς την Ευρώπη πέρυσι, γεγονός που αυξάνει την πίεση στην οικονομία της που υπόκειται σε βαριές κυρώσεις.
Η πτώση των τιμών του φυσικού αερίου κατά περισσότερο από 50% φέτος έχει συμπιέσει περαιτέρω τα κέρδη.
Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο μαζί συνεισέφεραν περισσότερο από το ένα τρίτο των εσόδων του προϋπολογισμού της Ρωσίας προ του πολέμου στην Ουκρανία.
Και ενώ το πετρέλαιο συνέχισε να ρέει, η ρωσική βιομηχανία φυσικού αερίου βρέθηκε στο επίκεντρο μιας δίνης που έχει μειώσει τα έσοδα από το φυσικό αέριο για το κράτος και τον μεγαλύτερο παραγωγό της χώρας, την Gazprom PJSC.
Η παραγωγή φυσικού αερίου μειώθηκε περισσότερο από 13% τους πρώτους πέντε μήνες του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022.
Η Gazprom, η οποία εξήγαγε το αέριο του αγωγού που πήγαινε στην Ευρώπη, ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος αυτής της πτώσης.
Εάν δεν υπήρχε η Novatek PJSC, ο μεγαλύτερος παραγωγός υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ρωσίας, η οποία διατήρησε την παραγωγή της στα ίδια επίπεδα και η Rosneft PJSC, η οποία άντλησε πρόσθετες προμήθειες στην εγχώρια αγορά, η πτώση θα ήταν πιο σοβαρή.
Η στάση της Ευρώπης
Οι Ευρωπαίοι ηγέτες κατηγόρησαν τη Μόσχα ότι χρησιμοποίησε ως όπλο τις ροές φυσικού αερίου κατά την έναρξη του πολέμου, χρησιμοποιώντας προσχήματα για τη διακοπή των προμηθειών προκειμένου να τιμωρήσει τις χώρες που υποστήριζαν την Ουκρανία.
Ως αποτέλεσμα, οι τιμές εκτινάχθηκαν και η Ευρώπη γέμισε τις αποθήκες της το περασμένο καλοκαίρι με το ακριβότερο φυσικό αέριο που είχε δει ποτέ η περιοχή, εν μέρει ως αποτέλεσμα του περιορισμού των ροών από το σύστημα αγωγών Nord Stream, το οποίο στη συνέχεια υπέστη ζημιές από εκρήξεις και έκλεισε επ' αόριστον τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Ένας ήπιος χειμώνας βοήθησε την Ευρώπη να αποφύγει μια βαθιά ενεργειακή κρίση, αλλά για τη Μόσχα, η αντικατάσταση της Ευρώπης δεν ήταν το ίδιο εύκολη.
Τα έσοδα από το φυσικό αέριο μειώθηκαν σχεδόν κατά 45% μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022 σε 710 δισεκατομμύρια ρούβλια (8,3 δισεκατομμύρια δολάρια), σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών.
Η προσαρμογή
"Όταν οι χώρες υπόκεινται σε κυρώσεις, υπάρχει αρχικά μια περίοδος κατά την οποία δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση", δήλωσε ο Peter Tertzakian, διευθύνων σύμβουλος της ARC Financial, ένας βετεράνος επενδυτής στον τομέα της ενέργειας, αναφερόμενος στον αντίκτυπο των ευρύτερων κυρώσεων στον τομέα.
"Ωστόσο, όσο σκληρότερες είναι οι κυρώσεις, τόσο πιο δημιουργική γίνεται συνήθως μια χώρα όσον αφορά την εξεύρεση τρόπων για να τις ξεπεράσει".
Η Ρωσία έχει επιταχύνει τη στροφή της προς την Κίνα.
Νωρίτερα φέτος ο πρόεδρος Vladimir Putin δήλωσε ότι η ανάπτυξη εγκαταστάσεων παραγωγής, επεξεργασίας και μεταφοράς φυσικού αερίου στα ανατολικά της Ρωσίας, κοντά στα σύνορα με την Κίνα, έχει "πραγματικά στρατηγική σημασία".
Ωστόσο, η επίσκεψη του προέδρου της Κίνας Xi Jinping στη Μόσχα τον Μάρτιο απέτυχε να παράγει άμεση δέσμευση από το Πεκίνο να αγοράσει περισσότερο ρωσικό φυσικό αέριο.
Η στροφή του Κρεμλίνου προς την Κίνα θα απαιτήσει την κατασκευή νέων αγωγών που θα συμπληρώσουν τη σύνδεση Power of Siberia, η οποία άρχισε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2019.
Οι αποστολές προς την Κίνα είναι μόλις ένα κλάσμα αυτών που έρεαν προς την Ευρώπη πριν από τον πόλεμο, αλλά έχουν αυξηθεί και αναμένεται να αυξηθούν κατά 42% φέτος στα 22 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, προτού αυξηθούν στα 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως μέχρι το 2025, αρκετά για να ικανοποιήσουν την ετήσια κατανάλωση της Γαλλίας.
Πριν από την εισβολή στην Ουκρανία, η Gazprom υπέγραψε μια δεύτερη συμφωνία προμήθειας με την Κίνα, σύμφωνα με την οποία η ενεργειακή εταιρεία θα παραδίδει επιπλέον 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως σε διάστημα 25 ετών μέσω ενός δεύτερου αγωγού, γνωστού ως Άπω Ανατολή, ο οποίος δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί.
Οι συνομιλίες σχετικά με το λεγόμενο έργο Power of Siberia 2 - το οποίο θα διπλασιάσει τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου προς την Κίνα σε σχεδόν 100 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα - βρίσκονται "σε τελικό στάδιο" εδώ και μήνες, σύμφωνα με τη Μόσχα.
Ακόμα και αν συμφωνηθεί μια συμφωνία μέχρι το τέλος του 2023, θα χρειαστούν τουλάχιστον πέντε χρόνια για την κατασκευή του αγωγού, υπογραμμίζοντας πόσο δύσκολο είναι για τη Μόσχα να αντικαταστήσει την Ευρώπη από τη μια μέρα στην άλλη.
"Η Κίνα φαίνεται να μην έχει καμία χρονική πίεση για να διαπραγματευτεί", δήλωσε ο Vitaly Yermakov, ανώτερος ερευνητής στο Ινστιτούτο Ενεργειακών Μελετών της Οξφόρδης.
"Ενώ η Ρωσία κάθεται πάνω σε μια ωρολογιακή βόμβα, αντιμετωπίζοντας μια πιθανή απότομη μείωση του όγκου των εξαγωγών φυσικού αερίου".
Η στάση της ΕΕ
Ενώ ορισμένοι στην αγορά πιστεύουν ότι είναι δυνατή η μερική επαναφορά των ροών προς την Ευρώπη, η πραγματικότητα είναι ότι σε κάποιο στάδιο η Ευρωπαϊκή Ένωση θα γύριζε την πλάτη της στο ρωσικό φυσικό αέριο.
Όμως, οι περισσότεροι πίστευαν ότι το έναυσμα θα ήταν ο στόχος της ΕΕ για μηδενική καθαρή εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου το 2050 και όχι ο στρατιωτικός τυχοδιωκτισμός, και ότι θα είχαν περισσότερο χρόνο για να προσαρμοστούν.
"Ακόμα και αν ο πόλεμος τελειώσει αύριο, αν υπάρξει αλλαγή καθεστώτος στη Ρωσία - και επιστρέψει στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου - η Ρωσία έχει παραβιάσει την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και των κυβερνήσεων στην Ευρώπη", δήλωσε η Kateryna Filippenko, διευθύντρια για την παγκόσμια έρευνα φυσικού αερίου στην Wood Mackenzie.
"Θα χρειαστεί χρόνος για να αποκατασταθεί αυτή η εμπιστοσύνη και για να επανέλθουμε σε οποιουδήποτε είδους πρόσθετες ποσότητες".
Πώληση αερίου πόρτα - πόρτα
Ορισμένες χώρες, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι χώρες της Βαλτικής, απαγόρευσαν εντελώς το ρωσικό φυσικό αέριο, συμπεριλαμβανομένου του υγροποιημένου φυσικού αερίου, και περισσότερες κυβερνήσεις στην περιοχή κάλεσαν τις εταιρείες να μειώσουν την εξάρτησή τους από αυτό.
Όμως, ένα πλήρες εμπάργκο στις ροές φυσικού αερίου από τη Ρωσία ήταν μέχρι στιγμής πολιτικά δυσάρεστο στην ΕΕ.
Παρόλα αυτά, η ταχύτητα με την οποία οι δυτικοευρωπαϊκές αγορές προσαρμόστηκαν στη μείωση του ρωσικού αερίου από αγωγούς έπληξε ιδιαίτερα σκληρά τη Gazprom.
Η παραγωγή μειώθηκε κατά 20% το 2022 σε 412,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, τη χαμηλότερη των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών.
Και τα καθαρά κέρδη της που αναλογούν στους μετόχους μειώθηκαν περισσότερο από 41% σε 1,23 τρισεκατομμύρια ρούβλια.
Η Τουρκία συγκαταλέγεται παραδοσιακά μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγοραστών της Gazprom.
Οι ρωσικές εξαγωγές αερίου από αγωγούς προς τη χώρα έφτασαν σχεδόν τα 27 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2021 από 16,4 δισεκατομμύρια το 2020, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Gazprom.
Η Ρωσία επιδιώκει τώρα να αξιοποιήσει αυτή τη σχέση για να χρησιμοποιήσει την Τουρκία για τη διαμετακόμιση των εξαγωγών προς την Ευρώπη.
Ο πρόεδρος Recep Tayyip Erdogan, ο οποίος έχει τοποθετηθεί ως διαμεσολαβητής μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, χαιρέτισε την ιδέα του Putin για τη δημιουργία ενός εμπορικού κόμβου στην Τουρκία, όπου θα μπορούσε να διατεθεί το φυσικό αέριο της Μόσχας, αλλά οι λεπτομέρειες παραμένουν ασαφείς.
Η Gazprom έχει ήδη μοιραστεί με την Άγκυρα τα σχέδια για τη δημιουργία του κόμβου.
Η εταιρεία έχει επίσης εντείνει τις συνομιλίες με ορισμένες πρώην σοβιετικές δημοκρατίες.
Υπέγραψε σύμβαση προμήθειας με το Ουζμπεκιστάν τον Ιούνιο και συζητά με το Αζερμπαϊτζάν και το Τουρκμενιστάν ευκαιρίες συνεργασίας.
Οι συνομιλίες με το Καζακστάν φαίνεται να έχουν προχωρήσει περισσότερο, καθώς οι δύο πλευρές υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στις αρχές του 2023, η οποία θα μπορούσε να ενισχύσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου, αλλά και να οδηγήσει στην κατασκευή νέων αγωγών για τη διαμετακόμιση του καυσίμου προς την Κίνα.
Όλες αυτές οι επιλογές - ο τουρκικός εμπορικός κόμβος, οι νέες αγορές στην κεντρική Ασία και οι πρόσθετοι αγωγοί προς την Κίνα - απαιτούν σημαντικές πολιτικές μάχες για να προχωρήσουν, αφήνοντας τη Ρωσία με περιορισμένες επιλογές βραχυπρόθεσμα για το τι θα κάνει με το πλεονάζον αέριο.
Στροφή προς το LNG
Η πτώση της παραγωγής υποδηλώνει ότι μεγάλο μέρος της παραμένει στο έδαφος.
Ωστόσο, οι εξαγωγές ρωσικού LNG γνωρίζουν μεγάλη άνθηση, αν και από πολύ χαμηλή βάση, αντιπροσωπεύοντας φέτος το 12% των συνολικών εισαγωγών ΥΦΑ στη Δυτική Ευρώπη.
Η Γαλλία, το Βέλγιο και η Ισπανία εισήγαγαν ποσότητες ρεκόρ από τη Ρωσία το 2022, γεγονός στο οποίο οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι αρχίζουν να δίνουν μεγάλη προσοχή.
Η Ολλανδία και η Ισπανία λαμβάνουν αμφότερες μέτρα για να απαγορεύσουν τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου από τη Ρωσία, αλλά η περιοχή στο σύνολό της είναι απίθανο να σταματήσει σύντομα να αγοράζει το υπερψυγμένο καύσιμο από τη Μόσχα.
Η Μόσχα θέλει να τριπλασιάσει την παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου μέχρι το τέλος της δεκαετίας και θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει την πλεονάζουσα χωρητικότητα των αγωγών μετά τη μείωση των ροών προς την Ευρώπη για να επιτύχει τον στόχο της.
Η Novatek θέλει να συνδέσει μια προτεινόμενη εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου στο Μουρμάνσκ με το δίκτυο φυσικού αερίου της Gazprom, σε μια κίνηση που θα μπορούσε να επιτρέψει στην εταιρεία να υγροποιήσει αέριο που προηγουμένως θα διοχετευόταν με αγωγούς στην Ευρώπη.
Η MET International με έδρα την Ελβετία συνήθιζε να εμπορεύεται ρωσικό αέριο από αγωγούς.
Μαζί με άλλους εμπόρους βασίζεται τώρα σε παγκόσμιες συμφωνίες για υγροποιημένο φυσικό αέριο για να καλύψει τα κενά στις ανάγκες της Ευρώπης σε φυσικό αέριο, ένα έργο που ο Gyorgy Vargha, διευθύνων σύμβουλος της MET, περιέγραψε ως "τεράστιο".
"Το είδος των σχέσεων είναι διαφορετικό, ξαφνικά πρέπει να έρχεσαι σε επαφή με παγκόσμιους εμπόρους, ασιατικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, αμερικανικές και αφρικανικές εταιρείες", δήλωσε ο Vargha.
"Πρόκειται για μια σημαντική αλλαγή για τους αγοραστές ενέργειας σε όλη την Ευρώπη".
Διατηρώντας τη φωτιά στο σπίτι αναμμένη
Η Ρωσία είχε ήδη επεκτείνει το εγχώριο δίκτυο φυσικού αερίου πριν από την έναρξη του πολέμου.
Η διαδικασία επιταχύνεται σε όλα τα τεράστια εδάφη της Ρωσίας για την ενίσχυση της ζήτησης και τη στήριξη της παραγωγής.
Ο Putin δήλωσε πέρυσι ότι "όπου είναι δυνατόν, το φυσικό αέριο, είτε με αγωγό είτε υγροποιημένο, πρέπει να φτάσει σε έναν καταναλωτή".
Η φιλοδοξία είναι να αυξηθεί το εγχώριο ποσοστό πρόσβασης στο καύσιμο στο 83% έως το 2030 από 73% πέρυσι.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών