Στο Βλαδιβοστόκ ανέτειλε η ισχυρή ρωσική Άπω Ανατολή
Στο Βλαδιβοστόκ την εβδομάδα που μας πέρασε, η «ρωσική Άπω Ανατολή» ήταν σε πλήρη, ένδοξη προβολή, με τις Ρωσία, Κίνα, Ινδία και ο Παγκόσμιος Νότος ήταν όλοι εκεί για να συνεισφέρουν σε αυτό το εμπόριο, τις επενδύσεις, τις υποδομές, τις μεταφορές και τη θεσμική αναγέννηση.
Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin άνοιξε και έκλεισε την αρκετά λεπτομερή ομιλία του στο Ανατολικό Οικονομικό Φόρουμ στο Βλαδιβοστόκ με ένα ηχηρό μήνυμα: «Η Άπω Ανατολή είναι η στρατηγική προτεραιότητα της Ρωσίας για ολόκληρο τον 21ο αιώνα».
Και αυτό ακριβώς το συναίσθημα θα είχε κανείς πριν από την ομιλία, αλληλεπιδρώντας με στελέχη επιχειρήσεων που συναναστρέφονται στους εκπληκτικούς χώρους του φόρουμ στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Άπω Ανατολής (που άνοιξε μόλις πριν από 11 χρόνια), με φόντο την κρεμαστή γέφυρα μήκους άνω των τεσσάρων χιλιομέτρων στο νησί Russky πέρα από το στενό του Ανατολικού Βοσπόρου, όπως αναφέρει σε άρθρο του ο Βραζιλιάνος γεωπολιτικός αναλυτής Pepe Escobar.
Οι δυνατότητες ανάπτυξης αυτού που είναι στην πραγματικότητα η Ρωσική Ασία, και ένας από τους βασικούς κόμβους της Ασίας-Ειρηνικού, είναι κυριολεκτικά συγκλονιστικές.
Στοιχεία από το Υπουργείο Ανάπτυξης της Ρωσικής Άπω Ανατολής και της Αρκτικής - που επιβεβαιώθηκαν από πολλά από τα πιο εντυπωσιακά πάνελ κατά τη διάρκεια του Φόρουμ - απαριθμούν 2.800 επενδυτικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, 646 από τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει και λειτουργούν, τη δημιουργία πολλών διεθνών Προηγμένων Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ASEZ) και την επέκταση του Ελεύθερου Λιμένα του Βλαδιβοστόκ, όπου κατοικούν αρκετές εκατοντάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ).
Όλα αυτά ξεπερνούν πολύ την «στροφή της Ρωσίας προς την Ανατολή» που ανακοινώθηκε από τον Putin το 2012, δύο χρόνια πριν από τα γεγονότα του Μαϊντάν στο Κίεβο.
Για τον υπόλοιπο πλανήτη, για να μην αναφέρουμε τη συλλογική δύση, είναι αδύνατο να κατανοήσουμε τη ρωσική Μαγεία της Άπω Ανατολής χωρίς να βρίσκεστε επί τόπου - ξεκινώντας από το Βλαδιβοστόκ, τη γοητευτική, ανεπίσημη πρωτεύουσα της Άπω Ανατολής, με τους υπέροχους λόφους, την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική, τα κατάφυτα νησιά, τους αμμώδεις κόλπους και φυσικά τον τερματικό σταθμό του θρυλικού Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου.
Αυτό που βίωσαν οι επισκέπτες του Παγκόσμιου Νότου – η συλλογική δύση απουσίαζε ουσιαστικά από το Φόρουμ – ήταν ένα έργο σε εξέλιξη για την αειφόρο ανάπτυξη: ένα κυρίαρχο κράτος που έδινε τον τόνο όσον αφορά την ενσωμάτωση μεγάλων τμημάτων της επικράτειάς του στη νέα, αναδυόμενη, πολυκεντρική γεωοικονομική εποχή.
Οι αντιπροσωπείες από την ASEAN (Λάος, Μιανμάρ, Φιλιππίνες) και τον αραβικό κόσμο, για να μην αναφέρουμε την Ινδία και την Κίνα, κατάλαβαν απόλυτα την εικόνα.
Καλώς ήρθατε στο «κίνημα αποδυτικοποίησης»
Στην ομιλία του, ο Putin τόνισε ότι,
- Το ποσοστό επενδύσεων στην Άπω Ανατολή είναι τριπλάσιο του μέσου όρου της ρωσικής περιοχής.
- Πώς η ρωσική Άπω Ανατολή έχει εξερευνηθεί μόνο κατά 35%, με απεριόριστες δυνατότητες για βιομηχανίες φυσικών πόρων.
- Πώς θα συνδεθούν οι αγωγοί φυσικού αερίου Power of Siberia και Sakhalin-Khabarovsk-Vladivostok, και,
- Πώς μέχρι το 2030, η παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ρωσική Αρκτική θα τριπλασιαστεί.
Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, ο Putin κατέστησε σαφές ότι «η παγκόσμια οικονομία έχει αλλάξει και συνεχίζει να αλλάζει.
«Η Δύση, με τα ίδια της τα χέρια, καταστρέφει το σύστημα εμπορίου και χρηματοδότησης που η ίδια δημιούργησε».
Δεν είναι περίεργο λοιπόν ότι ο εμπορικός κύκλος εργασιών της Ρωσίας με την Ασία-Ειρηνικό αυξήθηκε κατά 13,7% το 2022 και κατά άλλο 18,3% μόλις το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Υπόδειξη στον Επίτροπο Προεδρικών Επιχειρηματικών Δικαιωμάτων Boris Titov που δείχνει πώς αυτός ο επαναπροσανατολισμός μακριά από τη «στατική» Δύση είναι αναπόφευκτος.
Αν και οι δυτικές οικονομίες είναι καλά ανεπτυγμένες, είναι ήδη «υπερβολικά επενδυμένες και υποτονικές», λέει ο Titov:
«Στην Ανατολή, από την άλλη πλευρά, όλα ανθίζουν, προχωρούν γρήγορα, αναπτύσσονται ραγδαία.
Και αυτό δεν ισχύει μόνο για την Κίνα, την Ινδία και την Ινδονησία, αλλά και για πολλές άλλες χώρες.
«Είναι το κέντρο της ανάπτυξης σήμερα, όχι η Ευρώπη, οι κύριοι καταναλωτές ενέργειας μας είναι τελικά εκεί».
Είναι εντελώς αδύνατο να αποδοθεί δικαιοσύνη στο τεράστιο εύρος και τις απορροφητικές συζητήσεις που παρουσιάστηκαν στα βασικά πάνελ στο Βλαδιβοστόκ.
Εδώ είναι μόνο μια γεύση από τα βασικά θέματα.
Με επίκεντρο την ρωσική Άπω Ανατολή
Μια συνεδρία του Valdai επικεντρώθηκε στις συσσωρευμένες θετικές επιπτώσεις της «στροφής της Ρωσίας προς την Ανατολή», με την Άπω Ανατολή να τοποθετείται ως ο φυσικός κόμβος για την ταλάντευση ολόκληρης της ρωσικής οικονομίας προς την ασιατική γεωοικονομία.
Ωστόσο, υπάρχουν προβλήματα, φυσικά, όπως τόνισε ο Wang Wen από το Chongyang Institute for Financial Studies στο Πανεπιστήμιο Renmin.
Ο πληθυσμός του Βλαδιβοστόκ είναι μόνο 600.000. οι Κινέζοι θα έλεγαν ότι για μια τέτοια πόλη, οι υποδομές είναι φτωχές, «άρα χρειάζεται περισσότερη υποδομή όσο πιο γρήγορα μπορεί.
Το Βλαδιβοστόκ θα μπορούσε να γίνει το επόμενο Χονγκ Κονγκ.
«Ο τρόπος είναι να δημιουργηθούν SEZs όπως στο Χονγκ Κονγκ, το Shenzhen και το Pudong».
Όχι δύσκολο, καθώς «ο μη δυτικός κόσμος καλωσορίζει πολύ τη Ρωσία».
Ο Wang Wen δεν θα μπορούσε παρά να επισημάνει την ανακάλυψη που αντιπροσωπεύει το Huawei Mate 60 Pro: «Οι κυρώσεις δεν είναι τόσο κακό. Ενισχύουν μόνο το «κίνημα αποδυτικοποίησης», όπως αναφέρεται ανεπίσημα στην Κίνα.
Η Κίνα μέχρι τα μέσα του 2022 που διολίσθησε ορίστηκε από τον Wang ως «σιωπηλή εργάτρια» όσον αφορά τις επενδύσεις υπό τον φόβο των δευτερογενών κυρώσεων των ΗΠΑ.
Αλλά τώρα αυτό αλλάζει και οι παραμεθόριες περιοχές θεωρούνται και πάλι ως το κλειδί για τους εμπορικούς δεσμούς.
Στο Ελεύθερο Λιμάνι του Βλαδιβοστόκ, η Κίνα είναι ο νούμερο ένα επενδυτής με τη δέσμευσή της για 11 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τιτάνιες αλλαγές - Εξωφρενικές επενδύσεις - Τεράστια ανάπτυξη
Η Fesco είναι η μεγαλύτερη εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών στη Ρωσία – και φτάνει στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Κορέα και το Βιετνάμ. Συμμετέχουν ενεργά στη σύνδεση της Νοτιοανατολικής Ασίας με τη Βόρεια Θάλασσα, σε συνεργασία με τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους.
Το κλειδί είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο κόμβων εφοδιαστικής.
Τα στελέχη της Fesco το περιγράφουν ως «τιτάνια αλλαγή στα logistics».
Οι ίδιοι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι είναι μια συναρπαστική περίπτωση.
Λειτουργεί, μεταξύ άλλων, το Trans-Baikal, που τυγχάνει να είναι η πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή στον κόσμο, που συνδέει τη Ρωσία από τα Ουράλια με την Άπω Ανατολή.
Η Chita, smack on the Trans-Siberian - ένα κορυφαίο κέντρο παραγωγής 900 χλμ ανατολικά του Ιρκούτσκ - θεωρείται η πρωτεύουσα των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.
Και μετά υπάρχει η Αρκτική.
Η Αρκτική φιλοξενεί το 80% του φυσικού αερίου της Ρωσίας, το 20% του πετρελαίου της, το 30% της επικράτειάς της, το 15% του ΑΕΠ, αλλά αποτελείται από μόνο 2,5 εκατομμύρια ανθρώπους.
Η ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής απαιτεί κορυφαία υψηλή τεχνολογία, όπως ένα συνεχώς εξελισσόμενο πόδι παγοθραυστικών.
Τα έργα και η ενέργεια ρέουν σαν... βότκα
Όλα όσα συνέβησαν στο Βλαδιβοστόκ συνδέονται άμεσα με την επίσκεψη του Βορειοκορεάτη Kim Jong-Un.
Ο συγχρονισμός ήταν «συγκυριακή παραγγελία».
Εξάλλου, η περιοχή Primorsky Krai στην Άπω Ανατολή είναι άμεσος γείτονας με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας (ΛΔΚ).
Ο Putin τόνισε ότι η Ρωσία και η ΛΔΚ αναπτύσσουν πολλά κοινά έργα στους τομείς των μεταφορών, των επικοινωνιών, της επιμελητείας και του ναυτικού.
Πολύ περισσότερο από τα στρατιωτικά και διαστημικά ζητήματα που συζητήθηκαν φιλικά από τον Putin και τον Κιμ, η καρδιά του θέματος είναι η γεωοικονομία: μια τριμερής συνεργασία Ρωσίας-Κίνας-ΛΔΚ, με το σαφές αποτέλεσμα της αυξημένης κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων που διέρχεται από τη ΛΔΚ και την δελεαστική πιθανότητα της ΛΔΚ σιδηρόδρομος που φτάνει στο Βλαδιβοστόκ και στη συνέχεια συνδέεται βαθύτερα στην Ευρασία μέσω της Υπερσιβηρικής γραμμής.
Και αν αυτό δεν ήταν αρκετά πρωτοποριακό, συζητήθηκαν πολλά σε πολλά στρογγυλά τραπέζια σχετικά με τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά Νότου (INTSC).
Ο διάδρομος Ρωσίας-Καζακστάν-Τουρκμενιστάν-Ιράν θα ολοκληρωθεί το 2027 – και αυτός θα είναι βασικός κλάδος του INTSC.
«Η Μεγάλη Ευρασία: Οδικός χάρτης για την Διαμόρφωση ενός διαφορετικού Διεθνούς Νομισματικού και Χρηματοπιστωτικού Συστήματος»
Παράλληλα, το Νέο Δελχί και η Μόσχα θέλουν να ξεκινήσουν τον Ανατολικό Θαλάσσιο Διάδρομο (EMC) το συντομότερο δυνατό - αυτή είναι η επίσημη ονομασία της διαδρομής Βλαδιβοστόκ-Τσενάι.
Ο Sarbananda Sonowal, ο Ινδός υπουργός λιμένων, ναυτιλίας και πλωτών οδών, προώθησε ένα ινδο-ρωσικό εργαστήριο για το EMC στο Chennai από τις 30 Οκτωβρίου για να συζητήσει «την ομαλή και ταχεία λειτουργία» του διαδρόμου.
Είχα την τιμή να είμαι μέρος ενός από τα κρίσιμα πάνελ, με τον τίτλο «Η Μεγάλη Ευρασία: Οδικός χάρτης για την Διαμόρφωση ενός διαφορετικού Διεθνούς Νομισματικού και Χρηματοπιστωτικού Συστήματος, γράφει ο Pepe Escobar.
Ένα βασικό συμπέρασμα είναι ότι έχει τεθεί το στάδιο για ένα κοινό σύστημα πληρωμών της Ευρασίας - μέρος του σχεδίου δήλωσης της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης (ΕΑΕΕ) για την περίοδο 2030-2045 - στο πλαίσιο του Υβριδικού Πολέμου και των «τοξικών νομισμάτων» (83% των συναλλαγών ΕΑΕΕ ήδη τα παρακάμπτουν).
Ωστόσο, η συζήτηση παραμένει σφοδρή όταν πρόκειται για ένα καλάθι εθνικών νομισμάτων, ένα καλάθι αγαθών, δομές πληρωμών και διακανονισμών, τη χρήση blockchain, ένα νέο σύστημα τιμολόγησης ή τη δημιουργία ενός ενιαίου χρηματιστηρίου.
Είναι όλα δυνατά, τεχνικά;
Ναι, αλλά αυτό θα χρειαζόταν 30 ή 40 χρόνια για να διαμορφωθεί, όπως τονίζεται στο πάνελ.
Ως έχει, ένα μόνο παράδειγμα προκλήσεων που έχουμε μπροστά μας είναι αρκετό.
Η ιδέα να καταλήξουμε σε ένα καλάθι νομισμάτων για ένα εναλλακτικό σύστημα πληρωμών δεν συγκέντρωσε μεγάλη άνετη υποστήριξη στη σύνοδο κορυφής των BRICS λόγω της θέσης της Ινδίας.
SCO και χρηματοδότηση του εμπορίου με εθνικά νομίσματα
Ο Aleksandr Babakov, αντιπρόεδρος της Δούμας, αναφέρθηκε στις συζητήσεις μεταξύ του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) και του Ιράν για τη χρηματοδότηση του εμπορίου με εθνικά νομίσματα, συμπεριλαμβανομένου ενός οδικού χάρτη για την αναζήτηση καλύτερων τρόπων στη νομοθεσία για την προσέλκυση επενδύσεων. Αυτό συζητείται και με ιδιωτικές εταιρείες.
Το μοντέλο είναι η επιτυχία του εμπορικού κύκλου εργασιών Κίνας-Ρωσίας.
Ο Andrey Klepach, επικεφαλής οικονομολόγος της VEB, ειρωνεύτηκε ότι το καλύτερο νόμισμα είναι «ρευστό και σταθερό». Σαν βότκα».
Οπότε δεν είμαστε ακόμα εκεί.
Τα δύο τρίτα του εμπορίου εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε δολάρια και ευρώ, το κινεζικό γουάν αντιπροσωπεύει μόνο το 3%.
Η Ινδία αρνείται να χρησιμοποιήσει το γιουάν.
Και υπάρχει μια τεράστια ανισορροπία Ρωσίας-Ινδίας: έως και 40 δισεκατομμύρια ρουπίες βρίσκονται σε λογαριασμούς Ρώσων εξαγωγέων και δεν έχουν πού να πάνε.
Προτεραιότητα είναι η βελτίωση της εμπιστοσύνης στο ρούβλι: θα πρέπει να γίνει αποδεκτό τόσο από την Ινδία όσο και από την Κίνα.
Και ένα ψηφιακό ρούβλι γίνεται αναγκαιότητα.
Ο Wang Wen συμφώνησε, λέγοντας ότι δεν υπάρχει αρκετή φιλοδοξία.
Η Ινδία θα πρέπει να εξάγει περισσότερα στη Ρωσία και η Ρωσία θα πρέπει να επενδύσει περισσότερα στην Ινδία.
Παράλληλα, όπως τόνισε ο Sohail Khan, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του SCO, η Ινδία ελέγχει πλέον τουλάχιστον το 40% της παγκόσμιας αγοράς ψηφιακών πληρωμών.
Είχε μηδενικό μερίδιο μόλις πριν από επτά χρόνια.
Αυτό ευθύνεται για την επιτυχία του ενοποιημένου συστήματος πληρωμών (UPI).
Σύνοδος BRICS-EAEU
Μια επιτροπή BRICS-EAEU εξέφρασε την ελπίδα ότι μια κοινή σύνοδος κορυφής αυτών των δύο βασικών πολυμερών οργανισμών θα πραγματοποιηθεί το επόμενο έτος.
Για άλλη μια φορά, πρόκειται για διευρασιατικούς διαδρόμους μεταφορών – καθώς τα δύο τρίτα του παγκόσμιου τζίρου θα ακολουθήσουν σύντομα την ανατολική οδό που συνδέει τη Ρωσία με την Ασία.
Στο BRICS-EAEU-SCO, κορυφαίες ρωσικές εταιρείες έχουν ήδη ενσωματωθεί στις επιχειρήσεις BRICS, από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους και τη Rostec έως τις μεγάλες τράπεζες.
Ένα μεγάλο πρόβλημα παραμένει να εξηγήσουμε την EAEU στην Ινδία – παρόλο που η δομή της EAEU θεωρείται επιτυχημένη.
Και το προσεχές διάστημα, μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με το Ιράν θα συναφθεί σύντομα.
Στο τελευταίο πάνελ στο Βλαδιβοστόκ, η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Maria Zakharova επεσήμανε πώς οι σύνοδοι κορυφής των G20 και των BRICS έθεσαν το σκηνικό για την ομιλία του Putin στο Ανατολικό Οικονομικό Φόρουμ.
Αυτό απαιτούσε «φανταστική στρατηγική υπομονή».
Η Ρωσία, άλλωστε, «ποτέ δεν υποστήριξε την απομόνωση» και «πάντα υποστήριζε τη συνεργασία».
Η φρενήρης δραστηριότητα στο Βλαδιβοστόκ μόλις έδειξε πώς η «περιστροφή στην Ασία» αφορά την ενισχυμένη συνδεσιμότητα και τη συνεργασία σε μια νέα πολυκεντρική εποχή.
www.bankingnews.gr
Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin άνοιξε και έκλεισε την αρκετά λεπτομερή ομιλία του στο Ανατολικό Οικονομικό Φόρουμ στο Βλαδιβοστόκ με ένα ηχηρό μήνυμα: «Η Άπω Ανατολή είναι η στρατηγική προτεραιότητα της Ρωσίας για ολόκληρο τον 21ο αιώνα».
Και αυτό ακριβώς το συναίσθημα θα είχε κανείς πριν από την ομιλία, αλληλεπιδρώντας με στελέχη επιχειρήσεων που συναναστρέφονται στους εκπληκτικούς χώρους του φόρουμ στο Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Άπω Ανατολής (που άνοιξε μόλις πριν από 11 χρόνια), με φόντο την κρεμαστή γέφυρα μήκους άνω των τεσσάρων χιλιομέτρων στο νησί Russky πέρα από το στενό του Ανατολικού Βοσπόρου, όπως αναφέρει σε άρθρο του ο Βραζιλιάνος γεωπολιτικός αναλυτής Pepe Escobar.
Οι δυνατότητες ανάπτυξης αυτού που είναι στην πραγματικότητα η Ρωσική Ασία, και ένας από τους βασικούς κόμβους της Ασίας-Ειρηνικού, είναι κυριολεκτικά συγκλονιστικές.
Στοιχεία από το Υπουργείο Ανάπτυξης της Ρωσικής Άπω Ανατολής και της Αρκτικής - που επιβεβαιώθηκαν από πολλά από τα πιο εντυπωσιακά πάνελ κατά τη διάρκεια του Φόρουμ - απαριθμούν 2.800 επενδυτικά έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη, 646 από τα οποία έχουν ήδη ξεκινήσει και λειτουργούν, τη δημιουργία πολλών διεθνών Προηγμένων Ειδικών Οικονομικών Ζωνών (ASEZ) και την επέκταση του Ελεύθερου Λιμένα του Βλαδιβοστόκ, όπου κατοικούν αρκετές εκατοντάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ).
Όλα αυτά ξεπερνούν πολύ την «στροφή της Ρωσίας προς την Ανατολή» που ανακοινώθηκε από τον Putin το 2012, δύο χρόνια πριν από τα γεγονότα του Μαϊντάν στο Κίεβο.
Για τον υπόλοιπο πλανήτη, για να μην αναφέρουμε τη συλλογική δύση, είναι αδύνατο να κατανοήσουμε τη ρωσική Μαγεία της Άπω Ανατολής χωρίς να βρίσκεστε επί τόπου - ξεκινώντας από το Βλαδιβοστόκ, τη γοητευτική, ανεπίσημη πρωτεύουσα της Άπω Ανατολής, με τους υπέροχους λόφους, την εντυπωσιακή αρχιτεκτονική, τα κατάφυτα νησιά, τους αμμώδεις κόλπους και φυσικά τον τερματικό σταθμό του θρυλικού Υπερσιβηρικού Σιδηροδρόμου.
Αυτό που βίωσαν οι επισκέπτες του Παγκόσμιου Νότου – η συλλογική δύση απουσίαζε ουσιαστικά από το Φόρουμ – ήταν ένα έργο σε εξέλιξη για την αειφόρο ανάπτυξη: ένα κυρίαρχο κράτος που έδινε τον τόνο όσον αφορά την ενσωμάτωση μεγάλων τμημάτων της επικράτειάς του στη νέα, αναδυόμενη, πολυκεντρική γεωοικονομική εποχή.
Οι αντιπροσωπείες από την ASEAN (Λάος, Μιανμάρ, Φιλιππίνες) και τον αραβικό κόσμο, για να μην αναφέρουμε την Ινδία και την Κίνα, κατάλαβαν απόλυτα την εικόνα.
Καλώς ήρθατε στο «κίνημα αποδυτικοποίησης»
Στην ομιλία του, ο Putin τόνισε ότι,
- Το ποσοστό επενδύσεων στην Άπω Ανατολή είναι τριπλάσιο του μέσου όρου της ρωσικής περιοχής.
- Πώς η ρωσική Άπω Ανατολή έχει εξερευνηθεί μόνο κατά 35%, με απεριόριστες δυνατότητες για βιομηχανίες φυσικών πόρων.
- Πώς θα συνδεθούν οι αγωγοί φυσικού αερίου Power of Siberia και Sakhalin-Khabarovsk-Vladivostok, και,
- Πώς μέχρι το 2030, η παραγωγή υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στη ρωσική Αρκτική θα τριπλασιαστεί.
Σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, ο Putin κατέστησε σαφές ότι «η παγκόσμια οικονομία έχει αλλάξει και συνεχίζει να αλλάζει.
«Η Δύση, με τα ίδια της τα χέρια, καταστρέφει το σύστημα εμπορίου και χρηματοδότησης που η ίδια δημιούργησε».
Δεν είναι περίεργο λοιπόν ότι ο εμπορικός κύκλος εργασιών της Ρωσίας με την Ασία-Ειρηνικό αυξήθηκε κατά 13,7% το 2022 και κατά άλλο 18,3% μόλις το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Υπόδειξη στον Επίτροπο Προεδρικών Επιχειρηματικών Δικαιωμάτων Boris Titov που δείχνει πώς αυτός ο επαναπροσανατολισμός μακριά από τη «στατική» Δύση είναι αναπόφευκτος.
Αν και οι δυτικές οικονομίες είναι καλά ανεπτυγμένες, είναι ήδη «υπερβολικά επενδυμένες και υποτονικές», λέει ο Titov:
«Στην Ανατολή, από την άλλη πλευρά, όλα ανθίζουν, προχωρούν γρήγορα, αναπτύσσονται ραγδαία.
Και αυτό δεν ισχύει μόνο για την Κίνα, την Ινδία και την Ινδονησία, αλλά και για πολλές άλλες χώρες.
«Είναι το κέντρο της ανάπτυξης σήμερα, όχι η Ευρώπη, οι κύριοι καταναλωτές ενέργειας μας είναι τελικά εκεί».
Είναι εντελώς αδύνατο να αποδοθεί δικαιοσύνη στο τεράστιο εύρος και τις απορροφητικές συζητήσεις που παρουσιάστηκαν στα βασικά πάνελ στο Βλαδιβοστόκ.
Εδώ είναι μόνο μια γεύση από τα βασικά θέματα.
Με επίκεντρο την ρωσική Άπω Ανατολή
Μια συνεδρία του Valdai επικεντρώθηκε στις συσσωρευμένες θετικές επιπτώσεις της «στροφής της Ρωσίας προς την Ανατολή», με την Άπω Ανατολή να τοποθετείται ως ο φυσικός κόμβος για την ταλάντευση ολόκληρης της ρωσικής οικονομίας προς την ασιατική γεωοικονομία.
Ωστόσο, υπάρχουν προβλήματα, φυσικά, όπως τόνισε ο Wang Wen από το Chongyang Institute for Financial Studies στο Πανεπιστήμιο Renmin.
Ο πληθυσμός του Βλαδιβοστόκ είναι μόνο 600.000. οι Κινέζοι θα έλεγαν ότι για μια τέτοια πόλη, οι υποδομές είναι φτωχές, «άρα χρειάζεται περισσότερη υποδομή όσο πιο γρήγορα μπορεί.
Το Βλαδιβοστόκ θα μπορούσε να γίνει το επόμενο Χονγκ Κονγκ.
«Ο τρόπος είναι να δημιουργηθούν SEZs όπως στο Χονγκ Κονγκ, το Shenzhen και το Pudong».
Όχι δύσκολο, καθώς «ο μη δυτικός κόσμος καλωσορίζει πολύ τη Ρωσία».
Ο Wang Wen δεν θα μπορούσε παρά να επισημάνει την ανακάλυψη που αντιπροσωπεύει το Huawei Mate 60 Pro: «Οι κυρώσεις δεν είναι τόσο κακό. Ενισχύουν μόνο το «κίνημα αποδυτικοποίησης», όπως αναφέρεται ανεπίσημα στην Κίνα.
Η Κίνα μέχρι τα μέσα του 2022 που διολίσθησε ορίστηκε από τον Wang ως «σιωπηλή εργάτρια» όσον αφορά τις επενδύσεις υπό τον φόβο των δευτερογενών κυρώσεων των ΗΠΑ.
Αλλά τώρα αυτό αλλάζει και οι παραμεθόριες περιοχές θεωρούνται και πάλι ως το κλειδί για τους εμπορικούς δεσμούς.
Στο Ελεύθερο Λιμάνι του Βλαδιβοστόκ, η Κίνα είναι ο νούμερο ένα επενδυτής με τη δέσμευσή της για 11 δισεκατομμύρια δολάρια.
Τιτάνιες αλλαγές - Εξωφρενικές επενδύσεις - Τεράστια ανάπτυξη
Η Fesco είναι η μεγαλύτερη εταιρεία θαλάσσιων μεταφορών στη Ρωσία – και φτάνει στην Κίνα, την Ιαπωνία, την Κορέα και το Βιετνάμ. Συμμετέχουν ενεργά στη σύνδεση της Νοτιοανατολικής Ασίας με τη Βόρεια Θάλασσα, σε συνεργασία με τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους.
Το κλειδί είναι να δημιουργηθεί ένα δίκτυο κόμβων εφοδιαστικής.
Τα στελέχη της Fesco το περιγράφουν ως «τιτάνια αλλαγή στα logistics».
Οι ίδιοι οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι είναι μια συναρπαστική περίπτωση.
Λειτουργεί, μεταξύ άλλων, το Trans-Baikal, που τυγχάνει να είναι η πιο πολυσύχναστη σιδηροδρομική γραμμή στον κόσμο, που συνδέει τη Ρωσία από τα Ουράλια με την Άπω Ανατολή.
Η Chita, smack on the Trans-Siberian - ένα κορυφαίο κέντρο παραγωγής 900 χλμ ανατολικά του Ιρκούτσκ - θεωρείται η πρωτεύουσα των Ρωσικών Σιδηροδρόμων.
Και μετά υπάρχει η Αρκτική.
Η Αρκτική φιλοξενεί το 80% του φυσικού αερίου της Ρωσίας, το 20% του πετρελαίου της, το 30% της επικράτειάς της, το 15% του ΑΕΠ, αλλά αποτελείται από μόνο 2,5 εκατομμύρια ανθρώπους.
Η ανάπτυξη της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής απαιτεί κορυφαία υψηλή τεχνολογία, όπως ένα συνεχώς εξελισσόμενο πόδι παγοθραυστικών.
Τα έργα και η ενέργεια ρέουν σαν... βότκα
Όλα όσα συνέβησαν στο Βλαδιβοστόκ συνδέονται άμεσα με την επίσκεψη του Βορειοκορεάτη Kim Jong-Un.
Ο συγχρονισμός ήταν «συγκυριακή παραγγελία».
Εξάλλου, η περιοχή Primorsky Krai στην Άπω Ανατολή είναι άμεσος γείτονας με τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κορέας (ΛΔΚ).
Ο Putin τόνισε ότι η Ρωσία και η ΛΔΚ αναπτύσσουν πολλά κοινά έργα στους τομείς των μεταφορών, των επικοινωνιών, της επιμελητείας και του ναυτικού.
Πολύ περισσότερο από τα στρατιωτικά και διαστημικά ζητήματα που συζητήθηκαν φιλικά από τον Putin και τον Κιμ, η καρδιά του θέματος είναι η γεωοικονομία: μια τριμερής συνεργασία Ρωσίας-Κίνας-ΛΔΚ, με το σαφές αποτέλεσμα της αυξημένης κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων που διέρχεται από τη ΛΔΚ και την δελεαστική πιθανότητα της ΛΔΚ σιδηρόδρομος που φτάνει στο Βλαδιβοστόκ και στη συνέχεια συνδέεται βαθύτερα στην Ευρασία μέσω της Υπερσιβηρικής γραμμής.
Και αν αυτό δεν ήταν αρκετά πρωτοποριακό, συζητήθηκαν πολλά σε πολλά στρογγυλά τραπέζια σχετικά με τον Διεθνή Διάδρομο Μεταφορών Βορρά Νότου (INTSC).
Ο διάδρομος Ρωσίας-Καζακστάν-Τουρκμενιστάν-Ιράν θα ολοκληρωθεί το 2027 – και αυτός θα είναι βασικός κλάδος του INTSC.
«Η Μεγάλη Ευρασία: Οδικός χάρτης για την Διαμόρφωση ενός διαφορετικού Διεθνούς Νομισματικού και Χρηματοπιστωτικού Συστήματος»
Παράλληλα, το Νέο Δελχί και η Μόσχα θέλουν να ξεκινήσουν τον Ανατολικό Θαλάσσιο Διάδρομο (EMC) το συντομότερο δυνατό - αυτή είναι η επίσημη ονομασία της διαδρομής Βλαδιβοστόκ-Τσενάι.
Ο Sarbananda Sonowal, ο Ινδός υπουργός λιμένων, ναυτιλίας και πλωτών οδών, προώθησε ένα ινδο-ρωσικό εργαστήριο για το EMC στο Chennai από τις 30 Οκτωβρίου για να συζητήσει «την ομαλή και ταχεία λειτουργία» του διαδρόμου.
Είχα την τιμή να είμαι μέρος ενός από τα κρίσιμα πάνελ, με τον τίτλο «Η Μεγάλη Ευρασία: Οδικός χάρτης για την Διαμόρφωση ενός διαφορετικού Διεθνούς Νομισματικού και Χρηματοπιστωτικού Συστήματος, γράφει ο Pepe Escobar.
Ένα βασικό συμπέρασμα είναι ότι έχει τεθεί το στάδιο για ένα κοινό σύστημα πληρωμών της Ευρασίας - μέρος του σχεδίου δήλωσης της Ευρασιατικής Οικονομικής Ένωσης (ΕΑΕΕ) για την περίοδο 2030-2045 - στο πλαίσιο του Υβριδικού Πολέμου και των «τοξικών νομισμάτων» (83% των συναλλαγών ΕΑΕΕ ήδη τα παρακάμπτουν).
Ωστόσο, η συζήτηση παραμένει σφοδρή όταν πρόκειται για ένα καλάθι εθνικών νομισμάτων, ένα καλάθι αγαθών, δομές πληρωμών και διακανονισμών, τη χρήση blockchain, ένα νέο σύστημα τιμολόγησης ή τη δημιουργία ενός ενιαίου χρηματιστηρίου.
Είναι όλα δυνατά, τεχνικά;
Ναι, αλλά αυτό θα χρειαζόταν 30 ή 40 χρόνια για να διαμορφωθεί, όπως τονίζεται στο πάνελ.
Ως έχει, ένα μόνο παράδειγμα προκλήσεων που έχουμε μπροστά μας είναι αρκετό.
Η ιδέα να καταλήξουμε σε ένα καλάθι νομισμάτων για ένα εναλλακτικό σύστημα πληρωμών δεν συγκέντρωσε μεγάλη άνετη υποστήριξη στη σύνοδο κορυφής των BRICS λόγω της θέσης της Ινδίας.
SCO και χρηματοδότηση του εμπορίου με εθνικά νομίσματα
Ο Aleksandr Babakov, αντιπρόεδρος της Δούμας, αναφέρθηκε στις συζητήσεις μεταξύ του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) και του Ιράν για τη χρηματοδότηση του εμπορίου με εθνικά νομίσματα, συμπεριλαμβανομένου ενός οδικού χάρτη για την αναζήτηση καλύτερων τρόπων στη νομοθεσία για την προσέλκυση επενδύσεων. Αυτό συζητείται και με ιδιωτικές εταιρείες.
Το μοντέλο είναι η επιτυχία του εμπορικού κύκλου εργασιών Κίνας-Ρωσίας.
Ο Andrey Klepach, επικεφαλής οικονομολόγος της VEB, ειρωνεύτηκε ότι το καλύτερο νόμισμα είναι «ρευστό και σταθερό». Σαν βότκα».
Οπότε δεν είμαστε ακόμα εκεί.
Τα δύο τρίτα του εμπορίου εξακολουθούν να πραγματοποιούνται σε δολάρια και ευρώ, το κινεζικό γουάν αντιπροσωπεύει μόνο το 3%.
Η Ινδία αρνείται να χρησιμοποιήσει το γιουάν.
Και υπάρχει μια τεράστια ανισορροπία Ρωσίας-Ινδίας: έως και 40 δισεκατομμύρια ρουπίες βρίσκονται σε λογαριασμούς Ρώσων εξαγωγέων και δεν έχουν πού να πάνε.
Προτεραιότητα είναι η βελτίωση της εμπιστοσύνης στο ρούβλι: θα πρέπει να γίνει αποδεκτό τόσο από την Ινδία όσο και από την Κίνα.
Και ένα ψηφιακό ρούβλι γίνεται αναγκαιότητα.
Ο Wang Wen συμφώνησε, λέγοντας ότι δεν υπάρχει αρκετή φιλοδοξία.
Η Ινδία θα πρέπει να εξάγει περισσότερα στη Ρωσία και η Ρωσία θα πρέπει να επενδύσει περισσότερα στην Ινδία.
Παράλληλα, όπως τόνισε ο Sohail Khan, αναπληρωτής γενικός γραμματέας του SCO, η Ινδία ελέγχει πλέον τουλάχιστον το 40% της παγκόσμιας αγοράς ψηφιακών πληρωμών.
Είχε μηδενικό μερίδιο μόλις πριν από επτά χρόνια.
Αυτό ευθύνεται για την επιτυχία του ενοποιημένου συστήματος πληρωμών (UPI).
Σύνοδος BRICS-EAEU
Μια επιτροπή BRICS-EAEU εξέφρασε την ελπίδα ότι μια κοινή σύνοδος κορυφής αυτών των δύο βασικών πολυμερών οργανισμών θα πραγματοποιηθεί το επόμενο έτος.
Για άλλη μια φορά, πρόκειται για διευρασιατικούς διαδρόμους μεταφορών – καθώς τα δύο τρίτα του παγκόσμιου τζίρου θα ακολουθήσουν σύντομα την ανατολική οδό που συνδέει τη Ρωσία με την Ασία.
Στο BRICS-EAEU-SCO, κορυφαίες ρωσικές εταιρείες έχουν ήδη ενσωματωθεί στις επιχειρήσεις BRICS, από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους και τη Rostec έως τις μεγάλες τράπεζες.
Ένα μεγάλο πρόβλημα παραμένει να εξηγήσουμε την EAEU στην Ινδία – παρόλο που η δομή της EAEU θεωρείται επιτυχημένη.
Και το προσεχές διάστημα, μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου με το Ιράν θα συναφθεί σύντομα.
Στο τελευταίο πάνελ στο Βλαδιβοστόκ, η εκπρόσωπος του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών Maria Zakharova επεσήμανε πώς οι σύνοδοι κορυφής των G20 και των BRICS έθεσαν το σκηνικό για την ομιλία του Putin στο Ανατολικό Οικονομικό Φόρουμ.
Αυτό απαιτούσε «φανταστική στρατηγική υπομονή».
Η Ρωσία, άλλωστε, «ποτέ δεν υποστήριξε την απομόνωση» και «πάντα υποστήριζε τη συνεργασία».
Η φρενήρης δραστηριότητα στο Βλαδιβοστόκ μόλις έδειξε πώς η «περιστροφή στην Ασία» αφορά την ενισχυμένη συνδεσιμότητα και τη συνεργασία σε μια νέα πολυκεντρική εποχή.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών