Η Βαλτική είναι ένα πιθανό σημείο για να αυξηθούν σημαντικά οι εντάσει
Στη Βαλτική Θάλασσα - το «έδαφος» των συντριμμιών των αγωγών Nord Stream - ένας άλλος αγωγός υπέστη πρόσφατα ζημιές μαζί με καλώδια τηλεπικοινωνιών.
Δυτικοί αξιωματούχοι κάνουν συνέχεια δηλώσεις και διατυπώνουν και πάλι την ιδέα να κλείσει η «λίμνη του ΝΑΤΟ» στα ρωσικά πλοία, κάτι που πιθανότατα θα θεωρηθεί από τη Μόσχα ως πράξη πολέμου.
Στην ξηρά, η Φινλανδία στρατιωτικοποιεί ταχέως τα σύνορά της με τη Ρωσία.
Και ένα αξιόλογο κινεζικό φορτηγό πλοίο βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο της καταιγίδας.
Το Newnew Polar Bear
Το Σαββατοκύριακο της 8ης Οκτωβρίου σημειώθηκε ασυνήθιστη πτώση της πίεσης στον αγωγό φυσικού αερίου Balticconnector Φινλανδίας-Εσθονίας.
Μέχρι το πρωί της 10ης Οκτωβρίου, μια έρευνα είχε βρει ότι ο αγωγός είχε σπάσει.
Τα καλώδια τηλεπικοινωνιών που συνδέουν τη Φινλανδία, την Εσθονία και τη Σουηδία είχαν επίσης καταστραφεί, όπως και ένα ρωσικό καλώδιο τηλεπικοινωνιών στον Κόλπο της Φινλανδίας.
Μέχρι τις 20 Οκτωβρίου, η Φινλανδία και η Εσθονία έδειχναν το δάχτυλο στη Νέα Πολική Αρκούδα - ένα κινεζικό σκάφος.
Το Φινλανδικό Εθνικό Γραφείο Ερευνών εντόπισε μια μεγάλη άγκυρα που βρέθηκε κοντά στον κατεστραμμένο αγωγό, ο οποίος πιστεύει ότι ανήκε στο πλοίο μήκους 169 μέτρων και πιθανότατα έσπασε καθώς σύρθηκε στον πυθμένα της θάλασσας.
Οι ερευνητές δεν έχουν εξηγήσει το πώς ακριβώς η άγκυρα κατέστρεψε τα καλώδια τηλεπικοινωνιών στις αντίθετες πλευρές του αγωγού και έσπασε τον Balticconector.
Δεν μπόρεσαν να εντοπίσω την ακριβή απόσταση μεταξύ του Balticconnector και των καλωδίων τηλεπικοινωνιών, αλλά η φινλανδική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Elisa είπε στο Reuters ότι η απόσταση μεταξύ των δύο ήταν «σημαντική».
Σύμφωνα με το Insurance Marine News:
Φαινόταν απίθανο έως αδύνατο το πλήρωμα να αγνοούσε αυτό το περιστατικό, καθώς το γεγονός θα είχε επιβραδύνει το πλοίο δραματικά και ακούσια.
Εάν η άγκυρα είχε πέσει κατά λάθος και είχε χτυπήσει τη γραμμή αερίου, θα μπορούσε να είχε προκαλέσει σοβαρή ζημιά στον σωλήνα.
Αν η άγκυρα είχε κολλήσει στον βυθό, δεν θα περνούσε απαρατήρητη γιατί η ταχύτητα θα είχε μειωθεί και το πλοίο θα είχε γείρει.
Η φινλανδική εφημερίδα Helsingin Sanomat έγραψε στις 23 Οκτωβρίου ότι το Newnew Polar Bear σταμάτησε υπό κακές καιρικές συνθήκες 1,4 ναυτικά μίλια από τον αγωγό φυσικού αερίου για περίπου οκτώ λεπτά πριν συνεχίσει.
Τι έδειξαν οι εικόνες
Η Newnew Shipping έχει σιωπήσει για το θέμα.
Εν τω μεταξύ, η Φινλανδία και η Εσθονία υπέβαλαν επίσημα νομική ειδοποίηση στην Κίνα για συνεργασία ως μέρος της συνεχιζόμενης έρευνάς τους.
Το Πεκίνο έχει υποσχεθεί την πλήρη συνεργασία του, αν και είναι πιθανό η Κίνα να μην είναι πολύ πρόθυμη να βοηθήσει την Εσθονία, η οποία επιτρέπει στην Ταϊβάν να δημιουργήσει ένα κυβερνητικό γραφείο στο Ταλίν.
Ο Εσθονός ΥΠΕΞ επανέλαβε πρόσφατα αυτή την απόφαση, δηλώνοντας ότι στόχος της χώρας είναι να συνεργαστεί «με ομοϊδεάτες εταίρους, κυρίως με τους υπερατλαντικούς συμμάχους μας».
Έχουν ήδη διατυπωθεί κατηγορίες για σχέδιο από Ρώσους και Κινέζους αφού το Newnew πλέει υπό τη σημαία του Χονγκ Κονγκ και είχε άδεια πλου στη Βόρεια Θάλασσα που εκδόθηκε από τη Γενική Διοίκηση της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής που απευθύνεται στην Torgmoll, μια ρωσική εταιρεία με γραφεία στη Μόσχα και τη Σαγκάη.
Αν και αυτό έχει αντιμετωπιστεί από κάποιους ως κάποιο είδος φθοράς, οφείλεται απλώς σε ένα κοινό έργο δύο κινεζικών εταιρειών - της διεθνούς ναυτιλιακής γραμμής Hainan Yangpu Newnew Shipping και του πρακτορείου φορτίων Torgmoll.
Η κρατική Rosatom της Ρωσίας παρέχει επίσης πληροφορίες και υποστήριξη πλοήγησης για τη νεοσύστατη υπηρεσία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής μεταξύ Κίνας και Ρωσίας.
Σύμφωνα με τον Sari Arho Havren, συνεργάτη στο Royal United Services Institute του Λονδίνου, είτε αυτό το περιστατικό ήταν σκόπιμο είτε όχι, είναι κάτι από το οποίο μπορούν να επωφεληθούν τόσο η Ρωσία όσο και η Κίνα.
Ακόμα κι αν η κλίμακα μπορεί να είναι μικρή, για άλλη μια φορά αποσπά την προσοχή και τους πόρους του ΝΑΤΟ από άλλα παγκόσμια εστιακά σημεία.
Η Ρωσία αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμειξη και ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας Mao Ning είπε πρόσφατα σχετικά με το θέμα:
«Ελπίζουμε τα ενδιαφερόμενα μέρη να ακολουθήσουν τις αρχές του να είναι αντικειμενικοί, δίκαιοι και επαγγελματίες και να μάθουν τι συνέβη σύντομα.
Η Κίνα είναι έτοιμη να παράσχει την απαραίτητη βοήθεια σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Είναι ενδιαφέρον ότι το Newnew Polar Bear έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από την υποτιθέμενη εμπλοκή της στο περιστατικό με τον αγωγό και τα καλώδια επικοινωνίας.
Από το Maritime Executive:
Σε μια άλλη επίδειξη των προσπαθειών επέκτασης της ναυτιλίας κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας της Ρωσίας, το κινεζικής ιδιοκτησίας Newnew Polar Bear (15.950 dwt) έγινε το πρώτο που έφτασε στο ρωσικό λιμάνι στο Καλίνινγκραντ μετά από ένα πλου έξι εβδομάδων.
Ο κυβερνήτης της περιφέρειας του Καλίνινγκραντ Anton Alikhanov χαιρέτισε το επίτευγμα στον λογαριασμό του στο Telegram.
Η ιστορία του πλοίου
Το πλοίο εξαγοράστηκε νωρίτερα φέτος από μια νέα κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία, τη Hainan Yangpu Newnew Shipping Co., και ξεκίνησε το δρομολόγιο από την Αγία Πετρούπολη στις αρχές Ιουλίου.
Ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής από την Κίνα στα τέλη Αυγούστου, φτάνοντας στο Καλίνινγκραντ και πέρασε τρεις ημέρες στην αποβάθρα.
Το πλοίο που είναι νηολογημένο στο Χονγκ Κονγκ έχει μήκος 554 πόδια και χωρητικότητα 1.600 TEU.
Είναι μέρος της προσπάθειας επέκτασης του εμπορίου μεταξύ Κίνας και Ρωσίας και αύξησης της κυκλοφορίας κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής.
Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin διέταξε τις αρχές που επιβλέπουν τη διαδρομή να αυξήσουν τις ετήσιες αποστολές σε 80 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2024.
«Οι εταιρείες μεταφορών σχεδιάζουν να κάνουν αυτό το προϊόν logistics μόνιμο.
Αποδεικνύεται φθηνότερο και πιο γρήγορο από ό,τι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ», γράφει ο Alikhanov διαφημίζοντας τη γραμμή του κόμματος στον λογαριασμό του στο Telegram.
Έτσι, το Newnew ήταν επίσης ένα συμβολικό ορόσημο για το αυξανόμενο εμπόριο Ρωσίας-Κίνας μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας - μέρος των τελικών συνόρων της Αρκτικής του Νέου Ψυχρού Πολέμου όπου η Ρωσία έχει ήδη ένα εμφανές πλεονέκτημα.
Αύξηση των εμπορικών δεσμών
Η Μόσχα λέει ότι ο κύκλος εργασιών εμπορευμάτων στην Αρκτική Λεκάνη αυξήθηκε 4,4% το 2022 σε 98,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Από το Reuters:
Η Ρωσία στέλνει περισσότερο αργό πετρέλαιο που παράγεται στην περιοχή της Αρκτικής στην Κίνα και την Ινδία και με μεγαλύτερες εκπτώσεις, αφού η Ευρώπη έκλεισε τις πόρτες της στις ρωσικές προμήθειες τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με εμπορικές πηγές και στοιχεία.
Επί πολλά χρόνια η Ρωσία έχει δημιουργήσει το στόλο της από παγοθραυστικά, πλοία και υποβρύχια.
Η Μόσχα έχει επίσης αναπτύξει επιχειρήσεις εξόρυξης και πετρελαιοπηγών κατά μήκος των 15.000 μιλίων της ακτής της Αρκτικής.
Οι ΗΠΑ προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά ρίχνοντας χρήματα σε υπάρχουσες βάσεις στην Αλάσκα και τη Γροιλανδία και ιδρύοντας τέσσερις αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις σε νορβηγικό έδαφος.
Αλλά η ρωσική οικονομική δραστηριότητα στην Αρκτική αναμένεται να αυξηθεί μόνο τα επόμενα χρόνια και η Μόσχα τη θεωρεί «περιοχή υπαρξιακής σημασίας: όπου μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα στοιχεία για την υπεράσπιση των συμφερόντων της, συμπεριλαμβανομένης της δύναμης.
Μεγάλο μέρος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου από τη ρωσική Αρκτική πήγαινε στην Ευρώπη.
Τώρα κατευθύνεται προς την Κίνα και την Ινδία.
Η Ινδία έλαβε το πρώτο της φορτίο υγροποιημένου αερίου της Αρκτικής πέρυσι και οι ενεργειακές εταιρείες της χώρας εξετάζουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε ρωσικά έργα εκεί.
Όπως επισημαίνει ο Andrew Korybko, οι προσπάθειες της Φινλανδίας να δημιουργήσει κρίσεις στα σύνορά της με τη Ρωσία θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως μέρος των προσπαθειών της Δύσης να στρατιωτικοποιήσει την αντιπαράθεση στην Αρκτική:
Ομολογουμένως, η «αμοιβαία εξασφαλισμένη καταστροφή» (MAD) μεταξύ ΝΑΤΟ και Ρωσίας θέτει πολύ πραγματικά όρια στο πόση πίεση μπορεί να ασκηθεί σε αυτό το νεοανακαλυφθέν μέτωπο, αλλά το άνοιγμα του μπορεί να θεωρηθεί από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων του μπλοκ καλύτερο από το να το κρατήσουν κλειστό αυτό το σενάριο.
Με άλλα λόγια, «όπου μια πόρτα κλείνει, ανοίγει μια άλλη», ή για να είμαστε πιο άμεσοι, το τέλος του πολέμου του ΝΑΤΟ στη Ρωσία μέσω της Ουκρανίας θα μπορούσε να οδηγήσει στο άνοιγμα ενός λιγότερο υψηλού διακυβεύματος, αλλά ακόμα αποσταθεροποιητικού μετώπου στη Φινλανδία.
Αυτό το «τελικό σύνορο» του Νέου Ψυχρού Πολέμου πρόκειται σύντομα να γίνει ένα θέατρο ανταγωνισμού μεταξύ της Δύσης υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και της Σινο-Ρωσίας λόγω του αυξανόμενου ρόλου της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής στη διευκόλυνση του εμπορίου Ανατολής-Δύσης.
Οι άμεσες επιπτώσεις από τη ζημιά στο Balticconnector είναι μικρές.
Σύμφωνα με το Naval News, το φινλανδικό δίκτυο φυσικού αερίου εξακολουθεί να είναι σταθερό χάρη σε μια τεράστια πλωτή εγκατάσταση LNG, ιδιοκτησίας των ΗΠΑ, που αγκυροβολήθηκε πέρυσι για να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο.
Η ζημιά του Balticconnector σημαίνει ότι η Φινλανδία δεν μπορεί να στείλει αέριο στην Εσθονία έως ότου γίνουν επισκευές, κάτι που μπορεί να διαρκέσει μερικούς μήνες.
Τα καλώδια τηλεπικοινωνιών έχουν ήδη επισκευαστεί.
Η μεγαλύτερη εικόνα, ωστόσο, θα χρησιμεύσει ως χρήσιμο εργαλείο για την περαιτέρω στρατιωτικοποίηση της Βαλτικής και της Αρκτικής.
Πριν ακόμη η έρευνα για τη ζημιά του αγωγού και τα καλώδια επικοινωνίας εγκατασταθούν στο Newnew Polar Bear, οι αξιωματούχοι της Βαλτικής έστρεψαν τα δάχτυλα της σκανδάλης στη Ρωσία.
Για παράδειγμα, ο πρόεδρος της Λετονίας Edgars Rinkēvičs είπε ότι η Βαλτική Θάλασσα θα πρέπει να κλείσει για τη Ρωσία εάν διαπιστωθεί ότι εμπλέκεται η Μόσχα.
Η δήλωση ήταν μέρος της αυξανόμενης χορωδίας για τη μετατροπή της Βαλτικής σε ένα νέο μέτωπο ενάντια στη Ρωσία.
Αποκλεισμός της Βαλτικής;
Η ιστορία του Newnew Polar Bear θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερο καύσιμο για τους δυτικούς σκληροπυρηνικούς που συνεχίζουν να πιέζουν στο παιχνίδι αποκλεισμού.
Οι Financial Times ανέφεραν στις 14 Νοεμβρίου ότι η ΕΕ εξέταζε στην πραγματικότητα να σταματήσει τα ρωσικά πετρελαϊκά πλοία για να ελέγξουν τα χαρτιά τους ως μέρος μιας απέλπιδας προσπάθειας επιβολής των κακώς σχεδιασμένων ανωτάτων ορίων τιμών του πετρελαίου.
Σύμφωνα με αυτό το αποτυχημένο σχέδιο, το πετρέλαιο που δεν πωλείται κάτω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι δεν μπορεί να καλύπτεται από τη δυτική ασφάλιση για το θαλάσσιο ταξίδι του.
Παρόλα αυτά, οι δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία» από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πουλήθηκε κάτω από αυτό το σημείο τιμής τον Οκτώβριο, και τα πλοία δεν έχουν απλώς δυτική ασφάλιση.
Τώρα, αξιωματούχοι της ΕΕ λένε με ειλικρίνεια ότι ο λόγος που πρέπει να σταματήσουν τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ότι τα μη δυτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι της ΕΕ είπαν στους Financial Times ότι το έργο θα ανατεθεί στη Δανία στα Στενά της και οι έλεγχοι θα διενεργούνται σύμφωνα με τους νόμους της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας που επιτρέπει στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους», εάν υπάρχουν αντικειμενικές αποδείξεις ότι το σκάφος αποτελεί απειλή περιβαλλοντικής ζημίας.
Ποια είναι τα προβλήματα με ένα τέτοιο σχέδιο;
Ωστόσο, αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση λένε ότι βασίζεται στην ικανότητα των ναυτικών αρχών της Δανίας να σταματήσουν και να ελέγξουν τα δεξαμενόπλοια και εγείρει το ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
«Οι συζητήσεις φαίνεται να επικεντρώνονται στο να κάνουν τη ζωή πιο περίπλοκη για τη Ρωσία και τους αγοραστές του πετρελαίου της», δήλωσε ο Henning Gloystein του Eurasia.
«Αν μπορείτε να κάνετε τη γραφειοκρατία και τον κίνδυνο που σχετίζεται με το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου πολύ πιο επαχθή, η προσδοκία είναι ότι οι αγοραστές θα αρχίσουν να απαιτούν και πάλι μεγαλύτερες εκπτώσεις για τον κόπο τους».
Το γεγονός ότι η Ρωσία θα έβλεπε σχεδόν σίγουρα τέτοιες προσπάθειες ως πολεμική πράξη δεν αναφέρεται.
Περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας διέρχεται από τα στενά της Δανίας καθοδόν προς τις διεθνείς αγορές και η ενημερωμένη έκδοση του Ναυτικού Δόγματος της Ρωσικής Ομοσπονδίας από τη Μόσχα αναφέρει τη Βαλτική Θάλασσα και τα Στενά της Δανίας ως «σημαντικές περιοχές», στις οποίες η χρήση βίας θα είναι διαθέσιμη ως έσχατη λύση αφού εξαντληθούν οι άλλες επιλογές.
Μετά το άρθρο των FT που βασίζεται σε πληροφορίες από ανώνυμους αξιωματούχους της ΕΕ, το Reuters το κατέρριψε με άλλους ανώνυμους αξιωματούχους της ΕΕ λέγοντας ότι δεν υπήρχε τέτοιο σχέδιο στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αυστηροποίηση της εφαρμογής ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό αργό πετρέλαιο, σημειώνοντας τα εξής:
Τρεις εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι η απόφραξη εμπορικών πλοίων στα στενά της Δανίας θα ήταν αντίθετη με τους θεμελιώδεις κανόνες της θάλασσας, συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία.
Η Δανία θα είχε το δικαίωμα να σταματήσει ένα σκάφος μόνο εάν αποτελούσε προφανή απειλή, είπαν.
«Η Δανία δεν έχει ξανακάνει κάτι τέτοιο. Το μπλοκάρισμα της εμπορικής κυκλοφορίας στα στενά της Δανίας θα ήταν ένα είδος κήρυξης πολέμου», δήλωσε ο Hans Peter Michaelsen, ανεξάρτητος αμυντικός αναλυτής.
Είναι πιθανό η διαφωνία σχετικά με το παιχνίδι επιθεώρησης πλοίων να είναι ένας από τους λόγους πίσω από την καθυστέρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 12ο πακέτο κυρώσεων.
Είναι επίσης πιθανό ότι το άρθρο των FT ήταν απλώς ένα ακόμη σε μια μακρά σειρά δοκιμαστικών «πυροτεχνημάτων» σχετικά με την πιθανότητα να ανέβει το θερμόμετρο στη Βαλτική.
Ο ρόλος του κόλπου της Φινλανδίας
Η Εσθονία, η οποία έχει πληθυσμό μικρότερο από τις ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας, κάνει θόρυβο για την πρόκληση προβλημάτων στον Κόλπο της Φινλανδίας με τον Εσθονό υπουργό Άμυνας Hanno Pevkur να μιλά πρόσφατα για το πώς το Ελσίνκι και το Ταλίν θα ενοποιήσουν την παράκτια αντιπυραυλική τους άμυνα, κάτι που λέει ότι θα επιτρέψει την χώρες να κλείσουν τον Κόλπο της Φινλανδίας στα ρωσικά πολεμικά πλοία εάν χρειαστεί.
Στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Εσθονία πρότεινε επίσης το κλείσιμο του Κόλπου της Φινλανδίας στη Ρωσία - ουσιαστικά αποκλεισμός της Αγίας Πετρούπολης.
Το γεγονός ότι οι δυτικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να επιστρέφουν σε αυτές τις ιδέες αυξάνει τις πιθανότητες ότι κάποια στιγμή θα δοκιμάσουν κάτι προς αυτήν την κατεύθυνση.
Βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για την εφαρμογή του σχεδίου του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών για βραχυπρόθεσμες ενέργειες του ΝΑΤΟ στη Βαλτική:
Φέρτε τη Σουηδία και τη Φινλανδία στο ΝΑΤΟ.
Η επικύρωση αυτών των δύο εθνών πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση.
Η ανάδειξή τους από ισχυρούς εταίρους σε μέλη της συμμαχίας αλλάζει σημαντικά τον λογισμό μιας σύγκρουσης στη Βαλτική.
Η συμμαχία μπορεί να αξιοποιήσει αμέσως αυτά τα δύο έθνη για να αυξήσει το στρατηγικό βάθος.
Συνολικά, είναι σαφές ότι παρά τη φθίνουσα υποστήριξη για το Project Ukraine, δεν θα υπάρξει κατάργηση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ευρώπης και Ρωσίας, και η Βαλτική είναι ένα πιθανό σημείο για να αυξηθούν σημαντικά οι εντάσεις.
Ο Καύκασος και η Κεντρική Ασία είναι άλλα καυτά σημεία, όπως και η Μαύρη Θάλασσα, όπου συνεχίζονται οι προσπάθειες να σαμποτάρουν τον αγωγό TurkStream που μεταφέρει αέριο από τη Ρωσία στην Τουρκία και στη συνέχεια στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Μετά την ανακοίνωση ότι η Φινλανδία και η Σουηδία θα ενταχθούν στο ΝΑΤΟ, ο πρώην Γενικός Γραμματέας του στρατιωτικού μπλοκ Anders Fogh Rasmussen διακήρυξε ότι ήταν μια στρατηγική νίκη γιατί «εάν το επιθυμούμε, μπορούμε να εμποδίσουμε κάθε είσοδο και έξοδο στη Ρωσία μέσω της Αγίας Πετρούπολης».
Η προειδοποίηση για τη δήλωση του Rasmussen είναι ότι μια τέτοια προσπάθεια θα μπορούσε κάλλιστα να οδηγήσει σε ανοιχτό πόλεμο.
www.bankingnews.gr
Δυτικοί αξιωματούχοι κάνουν συνέχεια δηλώσεις και διατυπώνουν και πάλι την ιδέα να κλείσει η «λίμνη του ΝΑΤΟ» στα ρωσικά πλοία, κάτι που πιθανότατα θα θεωρηθεί από τη Μόσχα ως πράξη πολέμου.
Στην ξηρά, η Φινλανδία στρατιωτικοποιεί ταχέως τα σύνορά της με τη Ρωσία.
Και ένα αξιόλογο κινεζικό φορτηγό πλοίο βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο της καταιγίδας.
Το Newnew Polar Bear
Το Σαββατοκύριακο της 8ης Οκτωβρίου σημειώθηκε ασυνήθιστη πτώση της πίεσης στον αγωγό φυσικού αερίου Balticconnector Φινλανδίας-Εσθονίας.
Μέχρι το πρωί της 10ης Οκτωβρίου, μια έρευνα είχε βρει ότι ο αγωγός είχε σπάσει.
Τα καλώδια τηλεπικοινωνιών που συνδέουν τη Φινλανδία, την Εσθονία και τη Σουηδία είχαν επίσης καταστραφεί, όπως και ένα ρωσικό καλώδιο τηλεπικοινωνιών στον Κόλπο της Φινλανδίας.
Μέχρι τις 20 Οκτωβρίου, η Φινλανδία και η Εσθονία έδειχναν το δάχτυλο στη Νέα Πολική Αρκούδα - ένα κινεζικό σκάφος.
Το Φινλανδικό Εθνικό Γραφείο Ερευνών εντόπισε μια μεγάλη άγκυρα που βρέθηκε κοντά στον κατεστραμμένο αγωγό, ο οποίος πιστεύει ότι ανήκε στο πλοίο μήκους 169 μέτρων και πιθανότατα έσπασε καθώς σύρθηκε στον πυθμένα της θάλασσας.
Οι ερευνητές δεν έχουν εξηγήσει το πώς ακριβώς η άγκυρα κατέστρεψε τα καλώδια τηλεπικοινωνιών στις αντίθετες πλευρές του αγωγού και έσπασε τον Balticconector.
Δεν μπόρεσαν να εντοπίσω την ακριβή απόσταση μεταξύ του Balticconnector και των καλωδίων τηλεπικοινωνιών, αλλά η φινλανδική εταιρεία τηλεπικοινωνιών Elisa είπε στο Reuters ότι η απόσταση μεταξύ των δύο ήταν «σημαντική».
Σύμφωνα με το Insurance Marine News:
Φαινόταν απίθανο έως αδύνατο το πλήρωμα να αγνοούσε αυτό το περιστατικό, καθώς το γεγονός θα είχε επιβραδύνει το πλοίο δραματικά και ακούσια.
Εάν η άγκυρα είχε πέσει κατά λάθος και είχε χτυπήσει τη γραμμή αερίου, θα μπορούσε να είχε προκαλέσει σοβαρή ζημιά στον σωλήνα.
Αν η άγκυρα είχε κολλήσει στον βυθό, δεν θα περνούσε απαρατήρητη γιατί η ταχύτητα θα είχε μειωθεί και το πλοίο θα είχε γείρει.
Η φινλανδική εφημερίδα Helsingin Sanomat έγραψε στις 23 Οκτωβρίου ότι το Newnew Polar Bear σταμάτησε υπό κακές καιρικές συνθήκες 1,4 ναυτικά μίλια από τον αγωγό φυσικού αερίου για περίπου οκτώ λεπτά πριν συνεχίσει.
Τι έδειξαν οι εικόνες
Η Newnew Shipping έχει σιωπήσει για το θέμα.
Εν τω μεταξύ, η Φινλανδία και η Εσθονία υπέβαλαν επίσημα νομική ειδοποίηση στην Κίνα για συνεργασία ως μέρος της συνεχιζόμενης έρευνάς τους.
Το Πεκίνο έχει υποσχεθεί την πλήρη συνεργασία του, αν και είναι πιθανό η Κίνα να μην είναι πολύ πρόθυμη να βοηθήσει την Εσθονία, η οποία επιτρέπει στην Ταϊβάν να δημιουργήσει ένα κυβερνητικό γραφείο στο Ταλίν.
Ο Εσθονός ΥΠΕΞ επανέλαβε πρόσφατα αυτή την απόφαση, δηλώνοντας ότι στόχος της χώρας είναι να συνεργαστεί «με ομοϊδεάτες εταίρους, κυρίως με τους υπερατλαντικούς συμμάχους μας».
Έχουν ήδη διατυπωθεί κατηγορίες για σχέδιο από Ρώσους και Κινέζους αφού το Newnew πλέει υπό τη σημαία του Χονγκ Κονγκ και είχε άδεια πλου στη Βόρεια Θάλασσα που εκδόθηκε από τη Γενική Διοίκηση της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής που απευθύνεται στην Torgmoll, μια ρωσική εταιρεία με γραφεία στη Μόσχα και τη Σαγκάη.
Αν και αυτό έχει αντιμετωπιστεί από κάποιους ως κάποιο είδος φθοράς, οφείλεται απλώς σε ένα κοινό έργο δύο κινεζικών εταιρειών - της διεθνούς ναυτιλιακής γραμμής Hainan Yangpu Newnew Shipping και του πρακτορείου φορτίων Torgmoll.
Η κρατική Rosatom της Ρωσίας παρέχει επίσης πληροφορίες και υποστήριξη πλοήγησης για τη νεοσύστατη υπηρεσία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής μεταξύ Κίνας και Ρωσίας.
Σύμφωνα με τον Sari Arho Havren, συνεργάτη στο Royal United Services Institute του Λονδίνου, είτε αυτό το περιστατικό ήταν σκόπιμο είτε όχι, είναι κάτι από το οποίο μπορούν να επωφεληθούν τόσο η Ρωσία όσο και η Κίνα.
Ακόμα κι αν η κλίμακα μπορεί να είναι μικρή, για άλλη μια φορά αποσπά την προσοχή και τους πόρους του ΝΑΤΟ από άλλα παγκόσμια εστιακά σημεία.
Η Ρωσία αρνήθηκε οποιαδήποτε ανάμειξη και ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Κίνας Mao Ning είπε πρόσφατα σχετικά με το θέμα:
«Ελπίζουμε τα ενδιαφερόμενα μέρη να ακολουθήσουν τις αρχές του να είναι αντικειμενικοί, δίκαιοι και επαγγελματίες και να μάθουν τι συνέβη σύντομα.
Η Κίνα είναι έτοιμη να παράσχει την απαραίτητη βοήθεια σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Είναι ενδιαφέρον ότι το Newnew Polar Bear έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία από την υποτιθέμενη εμπλοκή της στο περιστατικό με τον αγωγό και τα καλώδια επικοινωνίας.
Από το Maritime Executive:
Σε μια άλλη επίδειξη των προσπαθειών επέκτασης της ναυτιλίας κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας της Ρωσίας, το κινεζικής ιδιοκτησίας Newnew Polar Bear (15.950 dwt) έγινε το πρώτο που έφτασε στο ρωσικό λιμάνι στο Καλίνινγκραντ μετά από ένα πλου έξι εβδομάδων.
Ο κυβερνήτης της περιφέρειας του Καλίνινγκραντ Anton Alikhanov χαιρέτισε το επίτευγμα στον λογαριασμό του στο Telegram.
Η ιστορία του πλοίου
Το πλοίο εξαγοράστηκε νωρίτερα φέτος από μια νέα κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία, τη Hainan Yangpu Newnew Shipping Co., και ξεκίνησε το δρομολόγιο από την Αγία Πετρούπολη στις αρχές Ιουλίου.
Ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής από την Κίνα στα τέλη Αυγούστου, φτάνοντας στο Καλίνινγκραντ και πέρασε τρεις ημέρες στην αποβάθρα.
Το πλοίο που είναι νηολογημένο στο Χονγκ Κονγκ έχει μήκος 554 πόδια και χωρητικότητα 1.600 TEU.
Είναι μέρος της προσπάθειας επέκτασης του εμπορίου μεταξύ Κίνας και Ρωσίας και αύξησης της κυκλοφορίας κατά μήκος της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής.
Ο Ρώσος πρόεδρος Vladimir Putin διέταξε τις αρχές που επιβλέπουν τη διαδρομή να αυξήσουν τις ετήσιες αποστολές σε 80 εκατομμύρια μετρικούς τόνους το 2024.
«Οι εταιρείες μεταφορών σχεδιάζουν να κάνουν αυτό το προϊόν logistics μόνιμο.
Αποδεικνύεται φθηνότερο και πιο γρήγορο από ό,τι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ», γράφει ο Alikhanov διαφημίζοντας τη γραμμή του κόμματος στον λογαριασμό του στο Telegram.
Έτσι, το Newnew ήταν επίσης ένα συμβολικό ορόσημο για το αυξανόμενο εμπόριο Ρωσίας-Κίνας μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας - μέρος των τελικών συνόρων της Αρκτικής του Νέου Ψυχρού Πολέμου όπου η Ρωσία έχει ήδη ένα εμφανές πλεονέκτημα.
Αύξηση των εμπορικών δεσμών
Η Μόσχα λέει ότι ο κύκλος εργασιών εμπορευμάτων στην Αρκτική Λεκάνη αυξήθηκε 4,4% το 2022 σε 98,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους.
Από το Reuters:
Η Ρωσία στέλνει περισσότερο αργό πετρέλαιο που παράγεται στην περιοχή της Αρκτικής στην Κίνα και την Ινδία και με μεγαλύτερες εκπτώσεις, αφού η Ευρώπη έκλεισε τις πόρτες της στις ρωσικές προμήθειες τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με εμπορικές πηγές και στοιχεία.
Επί πολλά χρόνια η Ρωσία έχει δημιουργήσει το στόλο της από παγοθραυστικά, πλοία και υποβρύχια.
Η Μόσχα έχει επίσης αναπτύξει επιχειρήσεις εξόρυξης και πετρελαιοπηγών κατά μήκος των 15.000 μιλίων της ακτής της Αρκτικής.
Οι ΗΠΑ προσπαθούν να καλύψουν τη διαφορά ρίχνοντας χρήματα σε υπάρχουσες βάσεις στην Αλάσκα και τη Γροιλανδία και ιδρύοντας τέσσερις αμερικανικές στρατιωτικές βάσεις σε νορβηγικό έδαφος.
Αλλά η ρωσική οικονομική δραστηριότητα στην Αρκτική αναμένεται να αυξηθεί μόνο τα επόμενα χρόνια και η Μόσχα τη θεωρεί «περιοχή υπαρξιακής σημασίας: όπου μπορεί να χρησιμοποιήσει όλα τα στοιχεία για την υπεράσπιση των συμφερόντων της, συμπεριλαμβανομένης της δύναμης.
Μεγάλο μέρος του πετρελαίου και του φυσικού αερίου από τη ρωσική Αρκτική πήγαινε στην Ευρώπη.
Τώρα κατευθύνεται προς την Κίνα και την Ινδία.
Η Ινδία έλαβε το πρώτο της φορτίο υγροποιημένου αερίου της Αρκτικής πέρυσι και οι ενεργειακές εταιρείες της χώρας εξετάζουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε ρωσικά έργα εκεί.
Όπως επισημαίνει ο Andrew Korybko, οι προσπάθειες της Φινλανδίας να δημιουργήσει κρίσεις στα σύνορά της με τη Ρωσία θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως μέρος των προσπαθειών της Δύσης να στρατιωτικοποιήσει την αντιπαράθεση στην Αρκτική:
Ομολογουμένως, η «αμοιβαία εξασφαλισμένη καταστροφή» (MAD) μεταξύ ΝΑΤΟ και Ρωσίας θέτει πολύ πραγματικά όρια στο πόση πίεση μπορεί να ασκηθεί σε αυτό το νεοανακαλυφθέν μέτωπο, αλλά το άνοιγμα του μπορεί να θεωρηθεί από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων του μπλοκ καλύτερο από το να το κρατήσουν κλειστό αυτό το σενάριο.
Με άλλα λόγια, «όπου μια πόρτα κλείνει, ανοίγει μια άλλη», ή για να είμαστε πιο άμεσοι, το τέλος του πολέμου του ΝΑΤΟ στη Ρωσία μέσω της Ουκρανίας θα μπορούσε να οδηγήσει στο άνοιγμα ενός λιγότερο υψηλού διακυβεύματος, αλλά ακόμα αποσταθεροποιητικού μετώπου στη Φινλανδία.
Αυτό το «τελικό σύνορο» του Νέου Ψυχρού Πολέμου πρόκειται σύντομα να γίνει ένα θέατρο ανταγωνισμού μεταξύ της Δύσης υπό την ηγεσία των ΗΠΑ και της Σινο-Ρωσίας λόγω του αυξανόμενου ρόλου της Βόρειας Θαλάσσιας Διαδρομής στη διευκόλυνση του εμπορίου Ανατολής-Δύσης.
Οι άμεσες επιπτώσεις από τη ζημιά στο Balticconnector είναι μικρές.
Σύμφωνα με το Naval News, το φινλανδικό δίκτυο φυσικού αερίου εξακολουθεί να είναι σταθερό χάρη σε μια τεράστια πλωτή εγκατάσταση LNG, ιδιοκτησίας των ΗΠΑ, που αγκυροβολήθηκε πέρυσι για να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο.
Η ζημιά του Balticconnector σημαίνει ότι η Φινλανδία δεν μπορεί να στείλει αέριο στην Εσθονία έως ότου γίνουν επισκευές, κάτι που μπορεί να διαρκέσει μερικούς μήνες.
Τα καλώδια τηλεπικοινωνιών έχουν ήδη επισκευαστεί.
Η μεγαλύτερη εικόνα, ωστόσο, θα χρησιμεύσει ως χρήσιμο εργαλείο για την περαιτέρω στρατιωτικοποίηση της Βαλτικής και της Αρκτικής.
Πριν ακόμη η έρευνα για τη ζημιά του αγωγού και τα καλώδια επικοινωνίας εγκατασταθούν στο Newnew Polar Bear, οι αξιωματούχοι της Βαλτικής έστρεψαν τα δάχτυλα της σκανδάλης στη Ρωσία.
Για παράδειγμα, ο πρόεδρος της Λετονίας Edgars Rinkēvičs είπε ότι η Βαλτική Θάλασσα θα πρέπει να κλείσει για τη Ρωσία εάν διαπιστωθεί ότι εμπλέκεται η Μόσχα.
Η δήλωση ήταν μέρος της αυξανόμενης χορωδίας για τη μετατροπή της Βαλτικής σε ένα νέο μέτωπο ενάντια στη Ρωσία.
Αποκλεισμός της Βαλτικής;
Η ιστορία του Newnew Polar Bear θα μπορούσε να προσφέρει περισσότερο καύσιμο για τους δυτικούς σκληροπυρηνικούς που συνεχίζουν να πιέζουν στο παιχνίδι αποκλεισμού.
Οι Financial Times ανέφεραν στις 14 Νοεμβρίου ότι η ΕΕ εξέταζε στην πραγματικότητα να σταματήσει τα ρωσικά πετρελαϊκά πλοία για να ελέγξουν τα χαρτιά τους ως μέρος μιας απέλπιδας προσπάθειας επιβολής των κακώς σχεδιασμένων ανωτάτων ορίων τιμών του πετρελαίου.
Σύμφωνα με αυτό το αποτυχημένο σχέδιο, το πετρέλαιο που δεν πωλείται κάτω από το όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι δεν μπορεί να καλύπτεται από τη δυτική ασφάλιση για το θαλάσσιο ταξίδι του.
Παρόλα αυτά, οι δυτικοί αξιωματούχοι παραδέχονται ότι «σχεδόν καμία» από τις εξαγωγές ρωσικού αργού δεν πουλήθηκε κάτω από αυτό το σημείο τιμής τον Οκτώβριο, και τα πλοία δεν έχουν απλώς δυτική ασφάλιση.
Τώρα, αξιωματούχοι της ΕΕ λένε με ειλικρίνεια ότι ο λόγος που πρέπει να σταματήσουν τα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό αργό είναι ότι τα μη δυτικά ασφαλιστήρια συμβόλαια ενδέχεται να μην είναι αποτελεσματικά σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας.
Αξιωματούχοι της ΕΕ είπαν στους Financial Times ότι το έργο θα ανατεθεί στη Δανία στα Στενά της και οι έλεγχοι θα διενεργούνται σύμφωνα με τους νόμους της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας που επιτρέπει στα κράτη να «κινήσουν διαδικασίες, συμπεριλαμβανομένης της κράτησης του σκάφους», εάν υπάρχουν αντικειμενικές αποδείξεις ότι το σκάφος αποτελεί απειλή περιβαλλοντικής ζημίας.
Ποια είναι τα προβλήματα με ένα τέτοιο σχέδιο;
Ωστόσο, αξιωματούχοι που ενημερώθηκαν για την πρόταση λένε ότι βασίζεται στην ικανότητα των ναυτικών αρχών της Δανίας να σταματήσουν και να ελέγξουν τα δεξαμενόπλοια και εγείρει το ερώτημα τι θα έκανε η Κοπεγχάγη εάν ένα πλοίο αρνιόταν να σταματήσει.
«Οι συζητήσεις φαίνεται να επικεντρώνονται στο να κάνουν τη ζωή πιο περίπλοκη για τη Ρωσία και τους αγοραστές του πετρελαίου της», δήλωσε ο Henning Gloystein του Eurasia.
«Αν μπορείτε να κάνετε τη γραφειοκρατία και τον κίνδυνο που σχετίζεται με το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου πολύ πιο επαχθή, η προσδοκία είναι ότι οι αγοραστές θα αρχίσουν να απαιτούν και πάλι μεγαλύτερες εκπτώσεις για τον κόπο τους».
Το γεγονός ότι η Ρωσία θα έβλεπε σχεδόν σίγουρα τέτοιες προσπάθειες ως πολεμική πράξη δεν αναφέρεται.
Περίπου το 60% των συνολικών θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας διέρχεται από τα στενά της Δανίας καθοδόν προς τις διεθνείς αγορές και η ενημερωμένη έκδοση του Ναυτικού Δόγματος της Ρωσικής Ομοσπονδίας από τη Μόσχα αναφέρει τη Βαλτική Θάλασσα και τα Στενά της Δανίας ως «σημαντικές περιοχές», στις οποίες η χρήση βίας θα είναι διαθέσιμη ως έσχατη λύση αφού εξαντληθούν οι άλλες επιλογές.
Μετά το άρθρο των FT που βασίζεται σε πληροφορίες από ανώνυμους αξιωματούχους της ΕΕ, το Reuters το κατέρριψε με άλλους ανώνυμους αξιωματούχους της ΕΕ λέγοντας ότι δεν υπήρχε τέτοιο σχέδιο στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αυστηροποίηση της εφαρμογής ανώτατου ορίου τιμής για το ρωσικό αργό πετρέλαιο, σημειώνοντας τα εξής:
Τρεις εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι η απόφραξη εμπορικών πλοίων στα στενά της Δανίας θα ήταν αντίθετη με τους θεμελιώδεις κανόνες της θάλασσας, συμπεριλαμβανομένης της Σύμβασης του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας, η οποία διέπει τη θαλάσσια κυκλοφορία.
Η Δανία θα είχε το δικαίωμα να σταματήσει ένα σκάφος μόνο εάν αποτελούσε προφανή απειλή, είπαν.
«Η Δανία δεν έχει ξανακάνει κάτι τέτοιο. Το μπλοκάρισμα της εμπορικής κυκλοφορίας στα στενά της Δανίας θα ήταν ένα είδος κήρυξης πολέμου», δήλωσε ο Hans Peter Michaelsen, ανεξάρτητος αμυντικός αναλυτής.
Είναι πιθανό η διαφωνία σχετικά με το παιχνίδι επιθεώρησης πλοίων να είναι ένας από τους λόγους πίσω από την καθυστέρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το 12ο πακέτο κυρώσεων.
Είναι επίσης πιθανό ότι το άρθρο των FT ήταν απλώς ένα ακόμη σε μια μακρά σειρά δοκιμαστικών «πυροτεχνημάτων» σχετικά με την πιθανότητα να ανέβει το θερμόμετρο στη Βαλτική.
Ο ρόλος του κόλπου της Φινλανδίας
Η Εσθονία, η οποία έχει πληθυσμό μικρότερο από τις ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας, κάνει θόρυβο για την πρόκληση προβλημάτων στον Κόλπο της Φινλανδίας με τον Εσθονό υπουργό Άμυνας Hanno Pevkur να μιλά πρόσφατα για το πώς το Ελσίνκι και το Ταλίν θα ενοποιήσουν την παράκτια αντιπυραυλική τους άμυνα, κάτι που λέει ότι θα επιτρέψει την χώρες να κλείσουν τον Κόλπο της Φινλανδίας στα ρωσικά πολεμικά πλοία εάν χρειαστεί.
Στις αρχές του τρέχοντος έτους, η Εσθονία πρότεινε επίσης το κλείσιμο του Κόλπου της Φινλανδίας στη Ρωσία - ουσιαστικά αποκλεισμός της Αγίας Πετρούπολης.
Το γεγονός ότι οι δυτικές κυβερνήσεις συνεχίζουν να επιστρέφουν σε αυτές τις ιδέες αυξάνει τις πιθανότητες ότι κάποια στιγμή θα δοκιμάσουν κάτι προς αυτήν την κατεύθυνση.
Βρίσκονται ήδη σε καλό δρόμο για την εφαρμογή του σχεδίου του Κέντρου Στρατηγικών και Διεθνών Μελετών για βραχυπρόθεσμες ενέργειες του ΝΑΤΟ στη Βαλτική:
Φέρτε τη Σουηδία και τη Φινλανδία στο ΝΑΤΟ.
Η επικύρωση αυτών των δύο εθνών πρέπει να προχωρήσει χωρίς καθυστέρηση.
Η ανάδειξή τους από ισχυρούς εταίρους σε μέλη της συμμαχίας αλλάζει σημαντικά τον λογισμό μιας σύγκρουσης στη Βαλτική.
Η συμμαχία μπορεί να αξιοποιήσει αμέσως αυτά τα δύο έθνη για να αυξήσει το στρατηγικό βάθος.
Συνολικά, είναι σαφές ότι παρά τη φθίνουσα υποστήριξη για το Project Ukraine, δεν θα υπάρξει κατάργηση της αντιπαράθεσης μεταξύ Ευρώπης και Ρωσίας, και η Βαλτική είναι ένα πιθανό σημείο για να αυξηθούν σημαντικά οι εντάσεις.
Ο Καύκασος και η Κεντρική Ασία είναι άλλα καυτά σημεία, όπως και η Μαύρη Θάλασσα, όπου συνεχίζονται οι προσπάθειες να σαμποτάρουν τον αγωγό TurkStream που μεταφέρει αέριο από τη Ρωσία στην Τουρκία και στη συνέχεια στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
Μετά την ανακοίνωση ότι η Φινλανδία και η Σουηδία θα ενταχθούν στο ΝΑΤΟ, ο πρώην Γενικός Γραμματέας του στρατιωτικού μπλοκ Anders Fogh Rasmussen διακήρυξε ότι ήταν μια στρατηγική νίκη γιατί «εάν το επιθυμούμε, μπορούμε να εμποδίσουμε κάθε είσοδο και έξοδο στη Ρωσία μέσω της Αγίας Πετρούπολης».
Η προειδοποίηση για τη δήλωση του Rasmussen είναι ότι μια τέτοια προσπάθεια θα μπορούσε κάλλιστα να οδηγήσει σε ανοιχτό πόλεμο.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών