Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες το πλοίο έπλεε υπό σημαία Μάλτας
(upd) Νέος συναγερμός σήμανε στην ελληνική ναυτιλία, καθώς ελληνόκτητο τάνκερ που έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα, δέχθηκε πλήγμα από πύραυλο των ανταρτών Houthi, οι οποίοι ανέλαβαν την ευθύνη.
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες το πλοίο, με την ονομασία «Ζωγραφιά» έπλεε με σημαία Μάλτας και ανήκει στην ναυτιλιακή εταιρία Vulcanus Technical Maritime Enterprises, με γραφεία στον Πειραιά.
Αν και έχει υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές, παραμένει αξιόπλοο και κατά συνέπεια συνεχίζει το δρομολόγιό του.
Επισημαίνεται ότι ο πύραυλος χτύπησε το πλοίο όσο αυτό έπλεε προς βορρά βορειοδυτικά του λιμανιού Saleef της Υεμένης.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της ιδιοκτήτριας εταιρείας, το πλήρωμά του πλοίου, 24 άτομα όλοι αλλοδαποί είναι καλά στην υγεία τους.
Παράλληλα, ο αμερικανικός στρατός πραγματοποίησε την Τρίτη νέο χτύπημα στην Υεμένη με στόχο βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων σε τμήμα της χώρας που ελέγχεται από το κίνημα Ανσαρουλάχ (Χούθι), δήλωσαν δύο Αμερικανοί αξιωματούχοι στο Reuters, σε μία ακόμα στρατιωτική ενέργεια κατά των μαχητών που υποστηρίζονται από το Ιράν, οι οποίοι πλήττουν τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Aποκάλυψη Reuters: Η ΕΕ επεμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα κατά των Houthis - Έτοιμη για άμεση εμπλοκή και η Ελλάδα
Σύμφωνα με Ευρωπαίους διπλωμάτες, τα κράτη-μέλη της ΕΕ έδωσαν την αρχική τους έγκριση για τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής, ναυτικής αποστολής για την προστασία των πλοίων από επιθέσεις των ανταρτών Houthis στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει το Reuters.
Οι διπλωμάτες μετέφεραν, ότι στόχος είναι η συγκρότηση και αποστολή της ναυτικής δύναμης το αργότερο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου, ενώ θα τεθεί σε λειτουργία γρήγορα στη συνέχεια και θα εργαστεί σε συντονισμό με άλλους εταίρους στην περιοχή ως μέρος των προσπαθειών να σταματήσουν οι διακοπές στον βασικό εμπορικό δρόμο.
Επισημαίνεται ότι μεταξύ των «πρόθυμων» κρατών-μελών της ΕΕ βρίσκεται και η Ελλάδα, με την κυβέρνηση να ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους ότι το ναυτικό μας θα ενταχθεί στον πολυεθνικό στόλο με τουλάχιστον ένα πολεμικό πλοίο.
Άλλωστε, αρχής γενομένης από τον Υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη, τα στελέχη της κυβέρνησης δήλωναν ότι Ελλάδα είναι έτοιμη εάν της ζητηθεί να συμμετάσχει πιο ενεργά στην προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η ενεργός εμπλοκή του ελληνικού πολεμικού ναυτικού στην κλιμάκωση μεταξύ των ανταρτών Houthis και των δυτικών δυνάμεων που προσπαθούν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων τους αποτελούσε εξ αρχής στρατηγική επιλογή της ελλληνικής ηγεσίας.
Όπως τόνισε για το σχετικό ζήτημα προ εβδομάδων ο κ. Στυλιανίδης, «είμαστε πολύ κοντά στην πρωτοβουλία που έχουν αναπτύξει οι Αμερικάνοι με δέκα χώρες για την διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στον Κόλπο του Άντεν».
Μάλιστα, ο κ. Στυλιανίδης υποστήριζε την ελληνική εμπλοκή με πρωταγωνιστικό ρόλο, διότι η Ελλάδα «είναι πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία».
Για το λόγο αυτό, Υπουργός Ναυτιλίας είχε, τότε, προαναγγείλει για πρώτη φορά την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ μερικές ημέρες αργότερα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, επιβεβαίωνε αυτή τη στρατηγική επιλογή.
Σημειώνεται ότι ο αρχηγός των μαχητών της Υεμενης, Al Houthi είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, ότι οποιαδήποτε χώρα εμπλακεί στρατιωτικά στην ευρύτερη περιοχή θα μπει αυτομάτως στο στόχαστρο της οργάνωσής του.
Η κατάληψη του St Nicholas
Υπενθυμίζεται ότι το -επίσης- ελληνόκτητο τάνκερ, St Nicholas, που έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα κατελήφθη από ιρανικές δυνάμεις, την περασμένη Πέμπτη (12/1/2024). Έπλεε φορτωμένο με περίπου 145.000 μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου, έχοντας ξεκινήσει από τη Βασόρα στο Ιράκ με προορισμό την Aliaga στην Τουρκία, μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Όπως έχουν μεταδώσει ιρανικά μέσα ενημέρωσης, το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε μετά από δικαστική εντολή από το ιρανικό πολεμικό ναυτικό.
Έπειτα από άδεια των ιρανικών αρχών, ο τοπικός ανταποκριτής του ασφαλιστικού φορέα (P&I Club) της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου, Empire Navigation Inc., επισκέφθηκε το πλήρωμα του πλοίου, που παραμένει στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς, στο Ιράν.
Στο πλήρωμα του St. Nicholas περιλαμβάνεται και ένας Έλληνας δόκιμος κι ο Έλληνας πρέσβης πραγματοποίησε επίσκεψη στην Τεχεράνη, καταθέτοντας επίσημο αίτημα για την άμεση απελευθέρωση του.
Wall Street Journal: Η Shell τερματίζει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα
Την ίδια στιγμή έγινε γνωστό ότι διακόπτονται επ' αόριστον οι διελεύσεις και μεταφορές της Shell από την Ερυθρά Θάλασσα, υπό το φόβο περαιτέρω κλιμάκωσης μεταξύ των ανταρτών Houthis και του πολυεθνικού στόλου της Δύσης υπό τις ΗΠΑ, που επιτηρεί στρατιωτικά την περιοχή.
Η σχετική απόφαση έγινε γνωστή διαμέσου σχετικού δημοσιεύματος της Wall Street Journal, που επικαλείται τρεις ανώνυμες πηγές.
Πάντως, εκπρόσωπος της Shell που ρωτήθηκε για το θέμα από το Γαλλικό Πρακτορείο, αρνήθηκε να σχολιάσει την απόφαση του πετρελαϊκού κολοσσού.
Επισημαίνεται ότι οι επιθέσεις των Houthis σε εμπορικά πλοία, καθώς και οι βομβαρδισμοί των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας στην Υεμένη, έχουν δώσει ισχυρό πλήγμα στη ναυσιπλοία και, κατ΄επέκτασιν, στο παγκόσμιο εμπόριο.
Οι επιθέσεις των Houthis σε εμπορικά πλοία από τα τέλη Νοεμβρίου ανέρχονται πλέον στις 30.
Στον απόηχο της κλιμακούμενης έντασης, η BP και QatarEnergy, όπως και ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk έχουν, επίσης αναστείλει επ' αόριστον τα δρομολόγιά τους δια μέσου της Ερυθράς Θάλασσας.
Ενώ ο πρωθυπουργός του Κατάρ al-Thani, από το Νταβός, προέβλεψε ότι η κλιμάκωση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει ισχυρές επιπτώσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
«Υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές αλλά (…) είναι λιγότερο αποτελεσματικές» από αυτήν που ακολουθείται σήμερα, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, εξήγησε ο al-Thani, η χώρα του οποίου είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς LNG παγκοσμίως.
www.bankingnews.gr
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες το πλοίο, με την ονομασία «Ζωγραφιά» έπλεε με σημαία Μάλτας και ανήκει στην ναυτιλιακή εταιρία Vulcanus Technical Maritime Enterprises, με γραφεία στον Πειραιά.
Αν και έχει υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές, παραμένει αξιόπλοο και κατά συνέπεια συνεχίζει το δρομολόγιό του.
Επισημαίνεται ότι ο πύραυλος χτύπησε το πλοίο όσο αυτό έπλεε προς βορρά βορειοδυτικά του λιμανιού Saleef της Υεμένης.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της ιδιοκτήτριας εταιρείας, το πλήρωμά του πλοίου, 24 άτομα όλοι αλλοδαποί είναι καλά στην υγεία τους.
Παράλληλα, ο αμερικανικός στρατός πραγματοποίησε την Τρίτη νέο χτύπημα στην Υεμένη με στόχο βαλλιστικούς πυραύλους κατά πλοίων σε τμήμα της χώρας που ελέγχεται από το κίνημα Ανσαρουλάχ (Χούθι), δήλωσαν δύο Αμερικανοί αξιωματούχοι στο Reuters, σε μία ακόμα στρατιωτική ενέργεια κατά των μαχητών που υποστηρίζονται από το Ιράν, οι οποίοι πλήττουν τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Aποκάλυψη Reuters: Η ΕΕ επεμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα κατά των Houthis - Έτοιμη για άμεση εμπλοκή και η Ελλάδα
Σύμφωνα με Ευρωπαίους διπλωμάτες, τα κράτη-μέλη της ΕΕ έδωσαν την αρχική τους έγκριση για τη δημιουργία μιας ευρωπαϊκής, ναυτικής αποστολής για την προστασία των πλοίων από επιθέσεις των ανταρτών Houthis στην Ερυθρά Θάλασσα, αναφέρει το Reuters.
Οι διπλωμάτες μετέφεραν, ότι στόχος είναι η συγκρότηση και αποστολή της ναυτικής δύναμης το αργότερο μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου, ενώ θα τεθεί σε λειτουργία γρήγορα στη συνέχεια και θα εργαστεί σε συντονισμό με άλλους εταίρους στην περιοχή ως μέρος των προσπαθειών να σταματήσουν οι διακοπές στον βασικό εμπορικό δρόμο.
Επισημαίνεται ότι μεταξύ των «πρόθυμων» κρατών-μελών της ΕΕ βρίσκεται και η Ελλάδα, με την κυβέρνηση να ξεκαθαρίζει σε όλους τους τόνους ότι το ναυτικό μας θα ενταχθεί στον πολυεθνικό στόλο με τουλάχιστον ένα πολεμικό πλοίο.
Άλλωστε, αρχής γενομένης από τον Υπουργό Ναυτιλίας Χρήστο Στυλιανίδη, τα στελέχη της κυβέρνησης δήλωναν ότι Ελλάδα είναι έτοιμη εάν της ζητηθεί να συμμετάσχει πιο ενεργά στην προστασία της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα.
Η ενεργός εμπλοκή του ελληνικού πολεμικού ναυτικού στην κλιμάκωση μεταξύ των ανταρτών Houthis και των δυτικών δυνάμεων που προσπαθούν να διασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση των πλοίων τους αποτελούσε εξ αρχής στρατηγική επιλογή της ελλληνικής ηγεσίας.
Όπως τόνισε για το σχετικό ζήτημα προ εβδομάδων ο κ. Στυλιανίδης, «είμαστε πολύ κοντά στην πρωτοβουλία που έχουν αναπτύξει οι Αμερικάνοι με δέκα χώρες για την διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στον Κόλπο του Άντεν».
Μάλιστα, ο κ. Στυλιανίδης υποστήριζε την ελληνική εμπλοκή με πρωταγωνιστικό ρόλο, διότι η Ελλάδα «είναι πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία».
Για το λόγο αυτό, Υπουργός Ναυτιλίας είχε, τότε, προαναγγείλει για πρώτη φορά την αποστολή φρεγάτας στην Ερυθρά Θάλασσα, ενώ μερικές ημέρες αργότερα ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, επιβεβαίωνε αυτή τη στρατηγική επιλογή.
Σημειώνεται ότι ο αρχηγός των μαχητών της Υεμενης, Al Houthi είχε δηλώσει σε συνέντευξή του, ότι οποιαδήποτε χώρα εμπλακεί στρατιωτικά στην ευρύτερη περιοχή θα μπει αυτομάτως στο στόχαστρο της οργάνωσής του.
Η κατάληψη του St Nicholas
Υπενθυμίζεται ότι το -επίσης- ελληνόκτητο τάνκερ, St Nicholas, που έπλεε στην Ερυθρά Θάλασσα κατελήφθη από ιρανικές δυνάμεις, την περασμένη Πέμπτη (12/1/2024). Έπλεε φορτωμένο με περίπου 145.000 μετρικούς τόνους αργού πετρελαίου, έχοντας ξεκινήσει από τη Βασόρα στο Ιράκ με προορισμό την Aliaga στην Τουρκία, μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Όπως έχουν μεταδώσει ιρανικά μέσα ενημέρωσης, το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε μετά από δικαστική εντολή από το ιρανικό πολεμικό ναυτικό.
Έπειτα από άδεια των ιρανικών αρχών, ο τοπικός ανταποκριτής του ασφαλιστικού φορέα (P&I Club) της διαχειρίστριας εταιρείας του πλοίου, Empire Navigation Inc., επισκέφθηκε το πλήρωμα του πλοίου, που παραμένει στο αγκυροβόλιο του Μπαντάρ Αμπάς, στο Ιράν.
Στο πλήρωμα του St. Nicholas περιλαμβάνεται και ένας Έλληνας δόκιμος κι ο Έλληνας πρέσβης πραγματοποίησε επίσκεψη στην Τεχεράνη, καταθέτοντας επίσημο αίτημα για την άμεση απελευθέρωση του.
Wall Street Journal: Η Shell τερματίζει όλες τις διελεύσεις από την Ερυθρά Θάλασσα
Την ίδια στιγμή έγινε γνωστό ότι διακόπτονται επ' αόριστον οι διελεύσεις και μεταφορές της Shell από την Ερυθρά Θάλασσα, υπό το φόβο περαιτέρω κλιμάκωσης μεταξύ των ανταρτών Houthis και του πολυεθνικού στόλου της Δύσης υπό τις ΗΠΑ, που επιτηρεί στρατιωτικά την περιοχή.
Η σχετική απόφαση έγινε γνωστή διαμέσου σχετικού δημοσιεύματος της Wall Street Journal, που επικαλείται τρεις ανώνυμες πηγές.
Πάντως, εκπρόσωπος της Shell που ρωτήθηκε για το θέμα από το Γαλλικό Πρακτορείο, αρνήθηκε να σχολιάσει την απόφαση του πετρελαϊκού κολοσσού.
Επισημαίνεται ότι οι επιθέσεις των Houthis σε εμπορικά πλοία, καθώς και οι βομβαρδισμοί των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας στην Υεμένη, έχουν δώσει ισχυρό πλήγμα στη ναυσιπλοία και, κατ΄επέκτασιν, στο παγκόσμιο εμπόριο.
Οι επιθέσεις των Houthis σε εμπορικά πλοία από τα τέλη Νοεμβρίου ανέρχονται πλέον στις 30.
Στον απόηχο της κλιμακούμενης έντασης, η BP και QatarEnergy, όπως και ο κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών Maersk έχουν, επίσης αναστείλει επ' αόριστον τα δρομολόγιά τους δια μέσου της Ερυθράς Θάλασσας.
Ενώ ο πρωθυπουργός του Κατάρ al-Thani, από το Νταβός, προέβλεψε ότι η κλιμάκωση των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει ισχυρές επιπτώσεις στη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
«Υπάρχουν εναλλακτικές διαδρομές αλλά (…) είναι λιγότερο αποτελεσματικές» από αυτήν που ακολουθείται σήμερα, μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, εξήγησε ο al-Thani, η χώρα του οποίου είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγούς LNG παγκοσμίως.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών