Ειδικά για την Ελλάδα που πραγματοποεί το 40% των εισαγωγών της από την Άπω Ανατολή, προβλέπεται αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης σε ναύλα και ασφάλιστρα
Σύμφωνα με τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg, τις τελευταίες μέρες 114 πλοία - ανάμεσά τους πετρελαιοφόρα, μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων - διέπλευσαν την Ερυθρά Θάλασσα.
Πριν έναν μήνα ο αριθμός αυτός ήταν 272 πλοία.
Ποια πλοία αποχώρησαν από την Ερυθρά Θάλασσα
Η μεγάλη πτώση στο διάπλου μέσω της Ερυθράς έχει σημειωθεί στα πλοία μεταφοράς LNG, με τον αριθμό τους να έχει μειωθεί κατά 96% σε σχέση με έναν μήνα πριν.
Ακολουθούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με μείωση κατά περίπου 80%, τα πετρελαιοφόρα με μείωση περίπου 55% και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου με μείωση κατά 25% σε σχέση με έναν μήνα πριν.
Περισσότερα από 20 πλοία ήταν σε αδράνεια στα ανατολικά του Κόλπου του Άντεν, ενώ αρκετά έκαναν αναστροφή μετά την προειδοποίηση που εξέδωσαν η ναυτική συμμαχία της Δύσης κατά των Houthi, υπό την ηγεσία των ΗΠΑ.
Ο διευθυντής της Clarksons Research, Steve Gordon, πώς ανέφερε ότι στις αρχές της περασμένης εβδομάδας οι αφίξεις δεξαμενόπλοιων στον Κόλπο του 'Αντεν ήταν μειωμένες κατά περίπου 45% σε σχέση με τα επίπεδα του 2023.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας σε έκθεσή του ανέφερε ότι στις αρχές του 2024, ο κίνδυνος διακοπής του παγκόσμιου εφοδιασμού πετρελαίου λόγω των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή παραμένει αυξημένος, ιδίως για τις ροές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και, κυρίως, της διώρυγας του Σουέζ.
Το 2023, μέσα από την εμπορική οδό πέρασε το 10% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου πετρελαίου, ή περίπου 7,2 εκατομμύρια βαρέλια mb/d αργού και προϊόντων πετρελαίου, και το 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Η βασική εναλλακτική ναυτιλιακή διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Αφρική παρατείνει τα ταξίδια έως και κατά δύο εβδομάδες - προσθέτοντας πίεση στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και αυξάνοντας το κόστος των ναύλων και των ασφαλίσεων.
Από 250% ως 400% η αύξηση στο κόστος μεταφορές container
Ναυλομεσίτες ανέφεραν ότι ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών ενός containers ship που πραγματοποιεί τον διάπλου της Αφρικής από το λιμάνι της Σαγκάης προς οποιοδήποτε λιμάνι της Μεσογείου μεταξύ αυτών και το λιμάνι του Πειραιά αγγίζει αυτή τη στιγμή τα 6.000 δολάρια ενώ πριν την έναρξη των επιθέσεων των Houthi, το κοντέινερ αυτό μέσω του διάπλου του Σουέζ στοίχιζε 1.500 με 1.800 δολ.
Η αύξηση στους ναύλους τουλάχιστον για τα container από το κλείσιμο της Ερυθράς ξεκινά από 240% και φτάνει ως το 400%.
Να αποφεύγουν την περιοχή συστήνει στα ελληνόκτητα πλοία το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας
Στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, μετά το πλήγμα στο ελληνόκτητο bulk carrier της Eagle Bulk, το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας εξέδωσε συστάσεις προς τα ελληνόκτητα πλοία,.
Η βασική ιδέα είναι πως είναι προτιμότερο να αποφεύγουν τα πλοία τον 12ο και 16ο παράλληλο και δυτικά τον 46ο μεσημβρινό, καθώς εκτιμάται ότι η περίοδος της κρίσης θα διαρκέσει.
Ακόμα και το «σβήσιμο» του αυτόματου συστήματος αναγνώρισης AIS δείχνει να μη λειτουργεί αποτρεπτικά, καθώς το αμερικανικό bulk carrier της Eagle Bulk, που είχε απενεργοποιήσει το συγκεκριμένο σύστημα από τις 8 Ιανουαρίου, χτυπήθηκε από πύραυλο ανοιχτά της Υεμένης, χωρίς, ευτυχώς, να υπάρξουν τραυματισμοί, αναφέρεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Χατζηθεοδοσίου: 200.000 container δεν έχουν φτάσει στην Πειραιά - Έρχεται μεγάλη αύξηση τιμών στα εισαγόμενα
Από την παράκαμψη του Σουέζ, αναμένεται να πληγεί ιδιαίτερα η Ελλάδα και το λιμάνι του Πειραιά, που υποδεχόταν μέχρι σήμερα το κύριο μέρος των εισαγωγών της χώρας σε container.
Φωτίζοντας το πρόβλημα αυτό, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, εξέφρασε την περασμένη εβδομάδα, την ανησυχία του επιχειρηματικού κόσμου για τις συνέπειες που μπορεί να έχει η σχεδόν αναγκαστική επιλογή μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να πραγματοποιούν τα εμπορικά δρομολόγια τους μέσω του περίπλου της Αφρικής, τονίζοντας ότι παρατηρούνται ήδη καθυστερήσεις 15 έως 20 ημερών στην άφιξη container στο λιμάνι του Πειραιά οι οποίες αφορούν μέχρι στιγμής 200.000 κοντέινερ.
Με δεδομένο ότι το 40% των εισαγωγών της χώρας μας προέρχονται από την Άπω Ανατολή και αφορούν κυρίως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, ρουχισμό κ.ά., αν δε βρεθεί άμεσα λύση, υπάρχει κίνδυνος αφενός για μεγάλες καθυστερήσεις και άρα ελλείψεις προϊόντων και αφετέρου για μεγάλη αύξηση των τιμών των εισαγόμενων προϊόντων λόγω της επιβάρυνσης σε ναύλα και ασφάλιστρα, κατέληξε ο Γ. Χατζηθεοδοσίου.
Κορκίδης (ΕΒΕΠ): Η Ελλάδα να ζητήσει από την Κομισιόν πλαφόν στις αυξήσεις των ναύλων
Προκειμένου να μετριαστεί το «νέο κύμα» ανατιμήσεων στην αγορά λόγω Σουέζ μάλιστα το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) πρότεινε πλαφόν στα ναύλα.
Ειδικότερα, το ΕΒΕΠ, ως φορέας που εκπροσωπεί στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, με επιστολή του στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τους υπουργούς του οικονομικού επιτελείου, πρότεινε την παρέμβαση της ελληνικής κυβέρνησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή υπέρμετρων επιβαρύνσεων σε εμπορεύματα εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, που έχει εξακοντίσει τα κόστη διαμετακόμισης προς την Ευρώπη.
Στην παρούσα συγκυρία, σημειώνει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Βασίλης Κορκίδης στην επιστολή του, το «ντόμινο» της αύξησης των ναύλων, της επιβολής επίναυλου, του κόστους των καθυστερήσεων παράδοσης και των τελικών ανατιμήσεων των αγαθών, θα κληθεί να πληρώσει και πάλι ο τελικός καταναλωτής.
Το Επιμελητήριο θεωρεί ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε με τις κατάλληλες οδηγίες να μην επιβάλλονται δασμολογικές και φορολογικές επιβαρύνσεις στο 100% των σημερινών και συνεχώς αυξανόμενων ναύλων στα εμπορεύματα που μεταφέρονται με πλοία από την Ασία προς την Ευρώπη που κάνουν τον περίπλου της Αφρικής.
Αντίθετα, να υπάρξει πολιτική συμφωνία σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε οι επιβαρύνσεις να μειωθούν σε ποσοστό που θα αντιστοιχεί στα μέσα επίπεδα των ναύλων που θα καταβάλλονταν όταν τα πλοία διέρχονται κανονικά από τη Διώρυγα του Σουέζ, εφαρμόζοντας ένα «είδος πλαφόν» στις επιβαρύνσεις επί των ναύλων, με βάση τις τιμές της 12ης Δεκεμβρίου 2023, για όσο διαρκεί η εμπόλεμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών