Τελευταία Νέα
Διεθνή

Το ποντίκι που βρυχάται - Η Ευρώπη δεν τολμά την απεξάρτηση από την Κίνα – Το γερμανικό veto για δασμούς στα ηλεκτροκίνητα

Το ποντίκι που βρυχάται - Η Ευρώπη δεν τολμά την απεξάρτηση από την Κίνα – Το γερμανικό veto για δασμούς στα ηλεκτροκίνητα
H Γερμανία εκφράζει την πλήρη αντίθεση της σε αυτό το ενδεχόμενο καθώς αυτό θα πλήξει τα στρατηγικά συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας της
Οι Ευρωπαίοι επιδιώκουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα, σύμφωνα με δημοσίευμα των FT την Κυριακή 9 Ιουνίου 2025, καθώς οι Βρυξέλλες αυξάνουν τον έλεγχο των αγαθών από τη μεγαλύτερη εξαγωγική οικονομία στον κόσμο.
Οι Βρυξέλλες έχουν ξεκινήσει έρευνες για τη διερεύνηση «παράνομων» κινεζικών κρατικών επιδοτήσεων όσον αφορά το εξωτερικό εμπόριο της χώρας και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να αποκαλύψει σύντομα τυχόν περαιτέρω δασμούς στις εισαγωγές κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων.
Την ίδια ώρα η Γερμανία εκφράζει την πλήρη αντίθεση της σε αυτό το ενδεχόμενο καθώς αυτό θα πλήξει τα στρατηγικά συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας της.
«Η τάση αυτή τη στιγμή είναι οι εταιρείες να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα», δήλωσε ο Richard Laub, διευθύνων σύμβουλος της Dragon Sourcing με έδρα το Βέλγιο, προσθέτοντας ότι ενώ οι ΗΠΑ είχαν πρωτοστατήσει στην «αποσύνδεση»(decoupling) των ευρωπαϊκών χωρών ενίσχυσαν τις προσπάθειες για να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις. από το τέλος της πανδημίας.
«Αυτό που βλέπω τώρα είναι ότι η ΕΕ ανταποκρίνεται και σε αυτήν την τάση».

Κατά τομείς και... βλέπουμε! 

Όμως, σε αντίθεση με τις αμερικανικές εταιρείες, οι οποίες αναζήτησαν επιθετικά νέους προμηθευτές μετά την επιβολή αυστηρού καθεστώτος δασμών και άλλων περιορισμών από την Ουάσιγκτον, οι Ευρωπαίοι επικεντρώνονται στη μείωση της εξάρτησής τους σε συγκεκριμένους τομείς όπου πιστεύουν ότι έχουν γίνει υπερβολικά εξαρτημένοι από κινεζικά προϊόντα.
Οι Ευρωπαίοι πελάτες ανησυχούσαν ολοένα και περισσότερο για την έκθεσή τους στην Κίνα, ειδικά εκείνοι στις βιομηχανίες λιανικής πώλησης εκτός τροφίμων, μια κατηγορία που περιλαμβάνει τα πάντα, από ρούχα και συσκευές μέχρι ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης και παιχνίδια, είπε ο Laub, εκτιμώντας ότι η χώρα αντιπροσώπευε το 80-90% της δαπάνης προμηθειών για ορισμένες από τις μεγαλύτερες χώρες της ηπείρου.
«Όλοι οι τομείς πλην των τροφίμων [εξαρτώνται] ιδιαίτερα από την Κίνα»...
Αυτού του είδους οι εταιρείες στην Ευρώπη πιέζουν σκληρά να αναζητήσουν εναλλακτικές λύσεις», πρόσθεσε.
«Πολλές από τις ευρωπαϊκές χώρες, ξέρετε, μπορεί να μην έχουν κανένα πρόβλημα να εργαστούν με την Κίνα, αλλά πιστεύουν ότι εάν η Κίνα πρόκειται να επηρεαστεί, εντάξει, καλύτερα να σκεφτούν επίσης πώς θα τις επηρεάσει», είπε ο William Fung. αναπληρωτής πρόεδρος του Fung Group, ο οποίος ελέγχει τη Li & Fung, έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους προμήθειας στον κόσμο βάσει εσόδων.
«Ως αποτέλεσμα, θα υπάρξει μεγαλύτερη διαφοροποίηση μακριά από την Κίνα, παρόλο που η Κίνα μπορεί να είναι το πιο βέλτιστο μέρος, ξέρετε, δεν έχετε την πολυτέλεια να είστε βέλτιστοι και λάθος», πρόσθεσε.
Πρόσθεσε ότι ήταν μέρος μιας παγκόσμιας ώθησης. «Οι πελάτες λένε ότι, δεν με νοιάζει τι κάνεις William, απλά πήγαινε με 30 % εκτός Κίνας, και μερικές φορές ακόμη περισσότερο. Κάποιοι μάλιστα είπαν ότι θέλω να φύγω εντελώς από την Κίνα», είπε στους δημοσιογράφους τον περασμένο μήνα.

Οι εναλλακτικές λύσεις 

Ο Naveen Jha, ο οποίος διαχειρίζεται μια επιχείρηση προμήθειας ειδών ένδυσης και κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων από την Changzhou της ανατολικής Κίνας, είπε ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις προμηθεύονται ένα αυξανόμενο μερίδιο των ενδυμάτων τους από την Ινδία, το Μπαγκλαντές και το Βιετνάμ, παρά το γεγονός ότι επιβαρύνονται με μεγαλύτερους χρόνους παράδοσης και υψηλότερο κόστος.
«Πολλοί από τους αγοραστές αισθάνονται κίνδυνο να προμηθεύονται από την Κίνα. Έτσι, αν η τιμή έχει λίγο χώρο, προτιμούν να πάνε στην Ινδία», είπε στους FT.
Οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν επωφεληθεί από την ανταγωνιστικότητα των κινεζικών προϊόντων στις τιμές, καθώς οι αγοραστές των ΗΠΑ έχουν ψάξει αλλού, δήλωσε ο Frederic Neumann, επικεφαλής οικονομολόγος για την Ασία στην HSBC
Ωστόσο, ακόμη κι έτσι, πρόσθεσε, εταιρείες σε ορισμένες επιχειρήσεις χημικών, φαρμακευτικών και ηλεκτρονικών ειδών προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από την Κίνα.
Οι αναλυτές προειδοποίησαν ότι η ώθηση για μείωση του κινδύνου ήταν απίθανο να πλήξει πολύ σοβαρά τις συνολικές εξαγωγές της Κίνας, επισημαίνοντας τις αυξημένες αποστολές σε κινεζικά εργοστάσια σε εναλλακτικούς κόμβους παραγωγής στο εξωτερικό όπως το Βιετνάμ και το Μεξικό, και την αυξημένη ανταγωνιστικότητα των εγχώριων προϊόντων.
Η ελκυστικότητα της κινεζικής παραγωγικής βάσης θα περιπλέξει επίσης τις προσπάθειες για εύρεση νέων προμηθευτών, προσθέτουν, με ορισμένα προϊόντα, ιδιαίτερα τα πιο σύνθετα, που είναι πολύ δύσκολο να προμηθεύονται εκτός της χώρας.
«Μέχρι στιγμής βλέπουμε περισσότερο ένα σενάριο τύπου μουσικής καρέκλας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Vincent Clerc, σε forum της HSBC στο Χονγκ Κονγκ τον Απρίλιο. «Όπου κι αν πάνε κινεζικά προϊόντα, δεν είναι το ίδιο μέρος με πριν. Αλλά πόσα παπούτσια είναι...που παράγεται στην Κίνα εξακολουθεί να είναι λίγο πολύ η ίδια όπως ήταν πριν από μερικά χρόνια».

Δίκαιο και ελεύθερο εμπόριο 

Την ίδια ώρα ο Γερμανός καγκελάριος Olaf Scholz τάχθηκε κατά των προστατευτικών πολιτικών για την αυτοκινητοβιομηχανία
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας επωφελείται από τις συμπράξεις με την Κίνα και θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ασιατικής χώρας εάν το εμπόριο παραμείνει «δίκαιο και ελεύθερο», δήλωσε ο Scholz το Σάββατο 8 Ιουνίου 2024, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Η ΕΕ αναμένεται να ανακοινώσει δασμούς αυτόν τον μήνα με στόχο τα κινεζικά ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα μετά από έρευνα σχετικά με τις κρατικές επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων της χώρας.
Το Πεκίνο έχει καταστήσει σαφές ότι είναι έτοιμο να προχωρήσει σε αντίποινα για αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες που κατασκευάζονται στην ΕΕ, μια κίνηση που αναμένεται να πλήξει περισσότερο τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes-Benz, Porsche και BMW.
«Η απομόνωση και οι παράνομοι τελωνειακοί φραγμοί – αυτό που καταφέρνουν είναι τελικά τα πάντα να γίνονται πιο ακριβά και όλοι φτωχότεροι», δήλωσε ο Scholz σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Opel της Stellantis NV στο Ρυσελσχάιμ της Γερμανίας.
«Δεν κλείνουμε τις αγορές μας στις ξένες εταιρείες, γιατί ούτε εμείς το θέλουμε αυτό για τις δικές μας εταιρείες», πρόσθεσε.

Ανταγωνιστικότητα

Η ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία της Γερμανίας έχει αντιταχθεί στους δασμούς, λέγοντας ότι οι εμπορικές σχέσεις της με την Κίνα διασφαλίζουν θέσεις εργασίας στη χώρα.
Μια κλιμακούμενη εμπορική διαμάχη θα τροφοδοτούσε τον πληθωρισμό και θα καθυστερούσε τη μετάβαση σε μια καθαρότερη ενεργειακά οικονομία, δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ο πρώην διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen AG Herbert Diess.
Οι Βρυξέλλες λαμβάνουν απόφαση για τους δασμούς την ώρα που οι πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων επιβραδύνονται στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα οι αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen AG και η Mercedes-Benz Group AG, να προσαρμόζουν την παραγωγή τους.
Ο Scholz δήλωσε ότι η βιομηχανία θα πρέπει να συνεχίσει να στρέφεται προς την ενέργεια από μπαταρίες για να διασφαλίσει ότι θα παραμείνει ανταγωνιστική και τα επόμενα χρόνια.
«Η αμφισβήτηση της προόδου, η καθυστέρηση της ανανέωσης και του μετασχηματισμού θα είχαν πικρές συνέπειες», δήλωσε ο Scholz.
«Αν το κάνουμε αυτό, οι άλλοι θα μας προσπεράσουν».

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης