Η Τσεχία και η Ιταλία θα ενώσουν τις δυνάμεις τους στη σύνοδο κορυφής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου αυτή την εβδομάδα για να ζητήσουν την καθυστέρηση της επιβολής προστίμων στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που ενδέχεται να μην επιτύχουν τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων το επόμενο έτος.
Ο Τσέχος υπουργός Μεταφορών Martin Kupka (ODS, ECR) αποκάλυψε το σχέδιο στο CNN Prime News την Κυριακή, εκφράζοντας την ανησυχία του ότι η πρόσφατη πτώση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα σε ολόκληρη την ΕΕ θα καταστήσει όλο και πιο δύσκολο για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιτύχουν την απαιτούμενη μείωση των εκπομπών κατά 15% έως το 2025.
«Δεν μπορούν να επιτύχουν τον στόχο επειδή το ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση», εξήγησε ο Kupka, σύμφωνα με την Euractiv.
Φιλόδοξοι στόχοι
Για να επιτύχουν αυτούς τους στόχους, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αυξήσουν το ποσοστό των ηλεκτρικών οχημάτων στους στόλους τους, με γνώμονα τους κανονισμούς της ΕΕ που στοχεύουν σε μείωση των εκπομπών κατά 100% έως το 2035.
Ωστόσο, οι πρόσφατες τάσεις της αγοράς δείχνουν μειωμένες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, προκαλώντας ανησυχία στους κατασκευαστές και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής.
Ο Kupka επεσήμανε επίσης ότι η Τσεχία πρότεινε επίσημα την καθυστέρηση πριν από δύο εβδομάδες, με την Ιταλία να προσχωρεί λίγο αργότερα.
Η Γερμανία έχει επίσης δηλώσει την υποστήριξή της, με τον Γερμανό υπουργό Οικονομίας Robert Habeck (Πράσινοι) - σθεναρό υποστηρικτή της ηλεκτρονικής κινητικότητας - να συμφωνεί ότι μια προσωρινή αναστολή των προστίμων θα ωφελήσει τη βιομηχανία.
Ο κ. Kupka τόνισε ότι ο εξαναγκασμός των κατασκευαστών να πληρώνουν πρόστιμα για τη μη τήρηση των ποσοστώσεων θα μείωνε τα διαθέσιμα κεφάλαια για περαιτέρω επενδύσεις στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων, γεγονός που θα μπορούσε να εμποδίσει μακροπρόθεσμα την πρόοδο του τομέα.
Προκλήσεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προειδοποίησε επίσης ότι η τρέχουσα πτωτική τάση στο μερίδιο αγοράς των BEV σηματοδοτεί σημαντικές προκλήσεις για την αυτοκινητοβιομηχανία.
Η ACEA κάλεσε τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να παράσχουν μέτρα ανακούφισης για να βοηθήσουν τους κατασκευαστές αυτοκινήτων να επιτύχουν τους στόχους τους χωρίς το βάρος των κυρώσεων.
Εν τω μεταξύ, η Transport & Environment (T&E) προβλέπει ότι το μερίδιο αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία θα μπορούσε να φθάσει το 20-24% έως το 2025, κυρίως λόγω της πτώσης των τιμών που καθιστούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο προσιτά.
Ωστόσο, ο όμιλος προειδοποιεί επίσης ότι η τρέχουσα μείωση του ενδιαφέροντος της αγοράς θα μπορούσε να περιπλέξει τις προσπάθειες για την επίτευξη αυτών των προβλέψεων χωρίς πρόσθετη υποστήριξη από τη βιομηχανία.
Ο Kupka σημείωσε επίσης ότι η Τσεχία επιθυμεί να ανοίξει συζήτηση για την αναβολή της απαγόρευσης των κινητήρων εσωτερικής καύσης σε ολόκληρη την ΕΕ που έχει οριστεί για το 2035.
Ενώ το χρονοδιάγραμμα της ΕΕ προβλέπει επανεξέταση της πολιτικής αυτής το 2026, η Τσεχία ζητεί να διεξαχθεί νωρίτερα η συζήτηση, ενδεχομένως ήδη από το επόμενο έτος, ώστε να διασφαλιστεί ότι η πολιτική θα παραμείνει προσαρμόσιμη στις πραγματικότητες της αγοράς.
Ο Kupka δεν διευκρίνισε αν η Τσεχική Δημοκρατία έχει εξασφαλίσει επαρκή υποστήριξη από άλλα κράτη μέλη για να προχωρήσει αυτή η συζήτηση.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών