Τελευταία Νέα
Διεθνή

Γεωπολιτικός πύραυλος για Δύση ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας - Εξουδετερώνει κυρώσεις, υλοποιεί στρατηγική Putin, φοβίζει ΝΑΤΟ

Γεωπολιτικός πύραυλος για Δύση ο σκιώδης στόλος της Ρωσίας - Εξουδετερώνει κυρώσεις, υλοποιεί στρατηγική Putin, φοβίζει ΝΑΤΟ
Οι νέες κυρώσεις της ΕΕ κατά του «σκιώδους στόλου» απειλούν με σύγκρουση Ρωσία - ΝΑΤΟ
Το 15ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το πιο ενδιαφέρον πράγμα σε αυτό είναι η στοχοποίηση του λεγόμενου «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας
Η αλήθεια είναι πως η ιστορία των stealth tankers πηγαίνει πίσω τρία χρόνια.
Το 2022, οι χώρες της G7 επέβαλαν κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο, θέτοντας πλαφόν στην τιμή του, στα 60 δολ. ανά βαρέλι.
Τότε όλα τα δεξαμενόπλοια που μετέφεραν πιο ακριβό πετρέλαιο από τη Ρωσία έριξαν άγκυρα. Λίγο αργότερα επιβλήθηκαν περιορισμοί στη μεταφορά LNG.
Η χαρά της Δύσης, ωστόσο, ήταν βραχύβια. Σύντομα κατέστη σαφές ότι οι υδρογονάνθρακες συνέχισαν εντέλει να διακινούνται μέσω θαλάσσης ως συνήθως - κυρίως από πλοία που δεν είναι καταχωρισμένα στα ευρωπαϊκά νηολόγια.
Στη συνέχεια, η ΕΕ άρχισε να επιβάλει κυρώσεις σε εκείνα τα πλοία και τους πλοιοκτήτες που παρέκαμπταν τις κυρώσεις.
Λαμβάνοντας υπόψη το 15ο πακέτο, υπάρχουν ήδη 79 τέτοια τάνκερ.
Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ίδιας ΕΕ, ο «σκιώδης στόλος της Ρωσίας» δεν είναι 79 πλοία, αλλά το 20% όλων των πετρελαιοφόρων στον κόσμο.
Αλλά τα πλοία που υπόκεινται σε κυρώσεις πραγματοποιούν τα ταξίδια τους από τη Ρωσία ελεύθερα, χωρίς να καταπλέουν στα λιμάνια της ΕΕ και των ΗΠΑ.
Τις προάλλες, το Λονδίνο ανέφερε ότι το δεξαμενόπλοιο Sea Fidelity, το οποίο παρέλαβε 115 χιλιάδες τόνους πετρελαίου στο λιμάνι Ust-Luga της Βαλτικής, διέσχισε τη Μάγχη.
Προηγουμένως, το Ηνωμένο Βασίλειο ανέφερε το συγκεκριμένο πλοίο ως παράδειγμα «επιτυχούς αποκλεισμού».
Στις αρχές του φθινοπώρου, η ερευνητική οργάνωση Danwatch δημοσίευσε μια αποκάλυψη ότι πλοία που ήταν «μη νηολογημένα, κακοσυντηρημένα, έχουν αμφίβολη ασφάλεια και είναι πολύ παλιά» έπλεαν ελεύθερα στα Δανικά Στενά, «αρνούμενα τις υπηρεσίες βασιλικών πιλότων που γνωρίζουν τα τοπικά ύδατα».
Ακόμη και ο επικεφαλής του Υπουργείου Εξωτερικών της Δανίας, Lars Lekke Rasmussen, εξέφρασε την ανησυχία του για αυτό.
Την ίδια στιγμή, το Bloomberg άρχισε να δημοσιεύει εικόνες από το διάστημα που δείχνουν πώς πλοία 280 μέτρων (που αντιστοιχεί στο μήκος ενός τυπικού αερομεταφορέα) δένουν στον τερματικό σταθμό Utrenny στο λιμάνι της Sabetta στο Yamal.
Σημειώστε ότι η έναρξη των αποστολών από το Arctic LNG-2 δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί επίσημα. Είναι σαν να είναι ακόμα υπό κατασκευή.

«Μπαίνει φρένο»

Ο ανεξάρτητος οικονομικός παρατηρητής Konstantin Smirnov δήλωσε πως οι νεοεπιβληθείσες κυρώσεις θα σταματήσουν κάποια δεξαμενόπλοια.
Σύμφωνα με τον Smirnov, ο λεγόμενος σκιώδης στόλος ξεπερνά το 20% του συνόλου των τάνκερ που κυκλοφορούν στα διεθνή ύδατα.
Να σημειωθεί πως δεν είναι σκιερός, αλλά απολύτως νόμιμος.
Απλώς αυτά τα πλοία δεν είναι νηολογημένα στο ευρωπαϊκό νηολόγιο, αλλά σε κάποιο άλλο.
Και ασφαλίζονται όχι στο Λονδίνο, όπως συνηθίζεται στη Δύση, αλλά κάπου αλλού.
Παλαιότερα, όμιλος εταιρειών στο Λονδίνο ασφάλιζε έως και το 90% των ρωσικών θαλάσσιων μεταφορών, τώρα όμως το ποσοστό είναι λιγότερο, γιατί δεν ασφαλίζονται εκεί οι ρωσικοί όγκοι, που ειρήσθω εν παρόδω είναι οι δεύτεροι μεγαλύτεροι στον κόσμο μετά τη Σαουδική Αραβία.
Σε κάθε περίπτωση, λέει ο αναλυτής, η έννοια του «σκιώδους στόλου» είναι εσφαλμένη, απλώς και μόνο επειδή είναι ορατός.
Φυσικά, καθένα από αυτά τα δεξαμενόπλοια μπορεί να απενεργοποιήσει τον αναμεταδότη.
Αλλά όταν περνούν από στενά και ναυτιλιακά κανάλια, τα πλοία ενεργοποιούν αυτόν τον εξοπλισμό. Γι' αυτό τα βλέπει η Δύση.
Αν μη τι άλλο, οι δυτικές θαλάσσιες κυρώσεις προκαλούν δυσκολίες.
Και για να παρακαμφθούν όλα τα εμπόδια από το «πακέτο 15», οι Ρώσοι θα χρειαστούν ακόμα 2-3 μήνες.
Για παράδειγμα, 24 δεξαμενόπλοια που δεν βρίσκονταν στη λίστα των αποκλεισμένων αλλά συμπεριλήφθηκαν σε αυτήν για πρώτη φορά μπορεί να χρειαστεί να εγγραφούν σε νηολόγια εκ νέου.
Οι δυτικές κυρώσεις δημιούργησαν προβλήματα στη ναύλωση πλοίων, την ασφάλιση μεταφορών και την αντασφάλιση.
(Μια ναυτιλιακή ασφαλιστική πρέπει να ασφαλιστεί, γιατί σε περίπτωση πετρελαιοκηλίδας από γιγαντιαίο δεξαμενόπλοιο, συμβαίνει ζημιά τέτοια που δεν καλύπτεται από ίδιους πόρους.)
Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως όταν επιλύθηκε το πρόβλημα με τα εμπορεύματα, και όταν επιβλήθηκαν κυρώσεις σε μεμονωμένα πλοία, οι εταιρείες άρχισαν να αρνούνται να τα ασφαλίσουν.
Ως εκ τούτου, η Ρωσία συνέδεσε 4 ασφαλιστικές εταιρείες με τις μεγαλύτερες ρωσικές τράπεζές.
Η Ινδία ήταν η πρώτη που δέχτηκε τη ρωσική ασφάλιση και μετά ακολούθησαν και άλλα κράτη.
Ως αποτέλεσμα, ο λεγόμενος «σκιώδης στόλος» δεν φοβάται πλέον τίποτα.
Μέσα σε λίγες εβδομάδες το πλοίο νηολογείται στον νέο ιδιοκτήτη και στη συνέχεια λαμβάνει όλες τις απαραίτητες άδειες. Και δεν χρειάζεται να αλλάξει ούτε όνομα.

Κίνδυνος σύγκρουσης με ΝΑΤΟ

Το Λονδίνο απειλεί να κλείσει τη Μάγχη, ενώ η Δανία να κλείσει τα στενά της.
Ωστόσο, αυτά είναι διεθνή ύδατα, τα ρωσικά δεξαμενόπλοια τα διασχίζουν νόμιμα.
Για να αναχαιτιστεί ένα δεξαμενόπλοιο, θα χρειαστεί πολεμικό πλοίο.
Αλλά, πρώτον, δεν έχουν αρκετά πολεμικά πλοία για όλα τα ρωσικά τάνκερ.
Και δεύτερον, αυτό θα είναι ένα casus belli. Επιπλέον, πρόκειται για κήρυξη πολέμου όχι μόνο στη Ρωσία, αλλά και στη χώρα στην οποία ανήκει το δεξαμενόπλοιο και στη χώρα που πλήρωσε το πετρέλαιο για αυτό το δεξαμενόπλοιο.
Επιπλέον, η αναχαίτιση θαλάσσιου σκάφους που δεν παραβιάζει τίποτα (και δεν παραβιάζουμε τη ναυτική νομοθεσία) είναι πειρατεία.
Και αν δεν είναι το μπλοκ του ΝΑΤΟ, αλλά κάποια μεμονωμένη χώρα, τίποτα δεν θα εμποδίσει τη Ρωσία να στείλει ένα πολεμικό πλοίο για να βοηθήσει ένα τάνκερ που συνελήφθη από πειρατές.

Πόσα τάνκερ έχει η Ρωσία;

Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να ξέρει ακριβώς από πόσα τάνκερ αποτελείται η σκιώδης στόλος των Ρώσων…
Στη Δύση, εκτιμάται ότι η μέγιστη διάρκεια ζωής ενός δεξαμενόπλοιου είναι 15 χρόνια.
Μετά από αυτό το χρονικό διάστημα, το Λονδίνο παύει να ασφαλίζει τη μεταφορά και το πλοίο πωλείται για σκραπ.
Ωστόσο η εμπειρία δείχνει ότι το δεξαμενόπλοιο εξυπηρετεί αθόρυβα για 25 χρόνια.
Στην πραγματικότητα, πολλά ρωσικά πλοία αυτής της ηλικίας είναι νηολογημένα στη Λιβερία, στον Παναμά, και πλέουν υπό τις σημαίες των ΗΑΕ ή του Κατάρ...
Όπως είναι φυσικό, δεν φέρουν ρωσικές σημαίες για να μην συλληφθούν σε λιμάνι χώρας που συνδέεται σε κάποιο βαθμό με τη Δύση.
Υπάρχουν όμως και άλλα κόλπα. Αρκετές δυτικές εταιρείες πραγματοποιούν κολοσσιαίες πετρελαϊκές συμφωνίες με τη Μογγολία με τη βοήθεια δεξαμενόπλοιων.
Οι δυτικοί αξιωματούχοι δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για το ποια από τις ακτές των ωκεανών της Μογγολίας φορτώνουν και ξεφορτώνουν αυτά τα δεξαμενόπλοια.

www.bankingnews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Σχόλια αναγνωστών

Δείτε επίσης