Στα ύψη έχει εκτοξευθεί η τιμή του φυσικού αερίου, μετά την απόφαση της Ουκρανίας να μην ανανεώσει τη συμφωνία με τη Ρωσία για τη διαμετακόμιση του φυσικού αερίου, «παγώνοντας» τελικά την Ευρώπη, που χάνει τη βασική πηγή εφοδιασμού της.
Ειδικότερα, η τιμή του φυσικού αερίου παράδοσης Φεβρουαρίου βρίσκεται μια ανάσα πριν τα 50 ευρώ σημειώνοντας άνοδο 1,5% αν και αρχικά είχε ξεπεράσει ακόμα και τα 51 ευρώ ανά μεγαβατώρα, το υψηλότερο επίπεδο από τον Οκτώβριο του 2023.
Οι παραδόσεις ρωσικού φυσικού αερίου σε όλη την Ουκρανία σταμάτησαν την Πρωτοχρονιά μετά τη λήξη της σύμβασης διαμετακόμισης μεταξύ των δύο αντιμαχόμενων εθνών, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική λύση.
Οι έμποροι παρακολουθούν για να δουν αν η απώλεια των ρωσικών ροών -μια σημαντική πηγή εφοδιασμού για αρκετά κράτη της κεντρικής Ευρώπης- θα προκαλέσει ταχύτερες μειώσεις των αποθεμάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποθέματα σε ολόκληρη την ήπειρο μειώνονται ήδη με τον ταχύτερο ρυθμό από το 2021, όταν η κρίση φυσικού αερίου μόλις είχε αρχίσει να ξεσπά.
Η διακοπή συμπίπτει με τις προβλέψεις για θερμοκρασίες υπό το μηδέν σε ορισμένες χώρες, οι οποίες θα αυξήσουν τη ζήτηση θέρμανσης. Στη Σλοβακία, μία από τις χώρες που επλήγησαν περισσότερο από τη διακοπή, ο υδράργυρος μπορεί να πέσει έως και στους -7 βαθμούς Κελσίου μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου.
Ενώ η Ευρώπη είναι απίθανο να ξεμείνει από φυσικό αέριο αυτό το χειμώνα, χάρη στα αποθέματα και τις παραδόσεις από άλλους προμηθευτές, οι έμποροι μπορεί να δυσκολευτούν να γεμίσουν τις αποθήκες για την επόμενη περίοδο θέρμανσης. Οι τιμές του φυσικού αερίου για το επόμενο καλοκαίρι αυξήθηκαν πρόσφατα πάνω από εκείνες του χειμώνα 2025-26, γεγονός που θα καταστήσει πιο δαπανηρή την ανανέωση των αποθεμάτων.
«Υπάρχει αυξανόμενος κίνδυνος η ΕΕ να βγει από τον χειμώνα με χαμηλά επίπεδα αποθήκευσης φυσικού αερίου, καθιστώντας ακριβή την αναπλήρωσή τους», δήλωσε ο Arne Lohmann Rasmussen από τη Global Risk Management στην Κοπεγχάγη.
Οι ρωσικές ροές με αγωγούς προς την Ευρώπη έχουν πλέον μόνο μία διαδρομή τον TurksStrean, τον αγωγό που διασχίζει την Τουρκία και στέλνει τα καύσιμα στην Ουγγαρία. Οι παραδόσεις σε αυτή τη σύνδεση θα παρακολουθούνται στενά.
Με την απώλεια των ροών μέσω της Ουκρανίας, η Ευρώπη θα αυξήσει επίσης την εξάρτησή της από το υγροποιημένο φυσικό αέριο, μεταξύ άλλων και από τη Ρωσία. Η χώρα απέστειλε πέρυσι ποσότητες ρεκόρ υγροποιημένου φυσικού αερίου στην περιοχή, γεγονός που την καθιστά τον μεγαλύτερο προμηθευτή μετά τις ΗΠΑ, οι οποίες πρόσφατα έθεσαν σε λειτουργία δύο νέα εργοστάσια εξαγωγής.
«Οι αγορές φυσικού αερίου στην Ευρώπη δεν είναι σε καμία περίπτωση ανεπαρκείς», αλλά η μεταφορά του καυσίμου από τα δυτικά προς τα ανατολικά είναι «κάπως περιορισμένη, έτσι ώστε αυτό να οδηγήσει σε μια προσαύξηση για την περιοχή», δήλωσε ο Walter Boltz από τη Baker & Mckenzie LLP.
Η Ευρώπη στο σύνολό της θα πρέπει να ανταγωνιστεί σκληρότερα για το LNG φέτος, ιδίως το καλοκαίρι, όταν η ζήτηση ενέργειας για κλιματισμό εκτοξεύεται στα ύψη στην Ασία. Ενώ αρκετές νέες μονάδες υγροποιημένου φυσικού αερίου βρίσκονται υπό κατασκευή παγκοσμίως, ουσιαστικές προσθήκες δυναμικότητας δεν θα είναι έτοιμες για δύο χρόνια ακόμη.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών