Οι παράγοντες που θα οδηγήσουν τις τιμές του πετρελαίου το 2025
Το 2024 για το πετρέλαιο χαρακτηρίστηκε από απαισιοδοξία των εμπόρων για την κινεζική ζήτηση και την εξίσου χρόνια υποβάθμιση των κινδύνων διακοπής της προσφοράς.
Αυτό οδήγησε σε μια μάλλον σταθερή χρονιά στις τιμές — και η σταθερότητα θα μπορούσε να συνεχιστεί το 2025, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Το αργό Brent και το West Texas Intermediate έκλεισαν το 2024 στα ίδια σχεδόν επίπεδα που ξεκίνησαν.
Ο μεγαλύτερος λόγος για αυτήν την κάπως αφύσικη σταθερότητα στις τιμές του πετρελαίου ήταν η εστίαση στην Κίνα.
Κάθε έκθεση σχετικά με τις τιμές του πετρελαίου φέτος έχει προηγουμένως κινεζικά οικονομικά στοιχεία ή στοιχεία για τις εισαγωγές πετρελαίου.
Αυτό πρόκειται να συνεχιστεί το 2025, εν μέσω ενός πλήθους αναφορών που προβλέπουν αύξηση της ζήτησης πετρελαίου αιχμής για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο.
Οι ίδιοι οι κρατικοί πετρελαϊκοί γίγαντες της Κίνας το λένε.
Η CNPC δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι αναμένει αύξηση της ζήτησης να κορυφωθεί το 2025, μετακινώντας το έτος αιχμής από το 2030, που ήταν η πρόβλεψή της το 2023.
Η εταιρεία ανέφερε την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη φορτηγών LNG ως λόγους για τις προβλέψεις της, παρόλο που το μερίδιο ρεκόρ των EVs στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων φέτος δεν κατάφερε να αναστρέψει την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα.
Η Sinopec ήταν η επόμενη, η οποία δημοσίευσε μια έκθεση πριν από μια εβδομάδα λέγοντας ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα επρόκειτο να φτάσει στο αποκορύφωμά της σε τρία χρόνια το 2027.
Η κορύφωση θα σημειωθεί σε ημερήσιο επίπεδο ζήτησης περίπου 16 εκατομμυρίων βαρελιών ή συνολικά 800 εκατομμύρια μετρικά τόνους, είπε ο κινεζικός κρατικός πετρελαϊκός ταγματάρχης.
Πριν από ένα χρόνο, η Sinopec είδε την κινεζική ζήτηση πετρελαίου να κορυφώνεται σε περίπου 800 εκατομμύρια μετρικούς τόνους κάποια στιγμή μεταξύ 2026 και 2030.
Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας φέτος φαίνεται να φτάνει τα 750 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με τη Sinopec.
Έτσι, η εστίαση στην Κίνα και η απαισιοδοξία για τη ζήτησή της κράτησε ένα «ταβάνι» για τις τιμές φέτος και είναι πιθανό να το διατηρήσει σε ισχύ και το 2025 - εκτός αν όλα τα κίνητρα που δίνει η κυβέρνηση στο Πεκίνο στην οικονομία δεν τονώσουν μεγαλύτερη ζήτηση για το βασικό εμπόρευμα.
Όπως είπε ένας αναλυτής της Brokerage Pepperstone στη Wall Street Journal, «η φαινομενική ηρεμία στην αγορά πετρελαίου κρύβει μια περίπλοκη αλληλεπίδραση μακροοικονομικών παραγόντων που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν απότομες κινήσεις ανά πάσα στιγμή».
Ο ρόλος του ΟΠΕΚ
«Η προσοχή εστιάζεται στην εξέλιξη των μακροοικονομικών δεδομένων και στις μελλοντικές αποφάσεις του ΟΠΕΚ+, οι οποίες θα καθορίσουν την κατεύθυνση της αγοράς τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Quasar Elisundia στην WSJ.
Στα μακροοικονομικά δεδομένα, η εστίαση θα παραμείνει στην Κίνα αλλά και στην Ινδία, η οποία διαμορφώνεται ως ο επόμενος κύριος παράγοντας ζήτησης παγκοσμίως.
Πράγματι, η S&P Global Commodity Insights προέβλεψε πρόσφατα ότι ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στην Ινδία επρόκειτο να ξεπεράσει αυτόν της Κίνας φέτος.
«Η Ινδία θα είναι ο κύριος μοχλός, μαζί με τη Νοτιοανατολική Ασία και άλλα μέρη της Νότιας Ασίας, της μελλοντικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου της περιοχής», δήλωσε ο Kang Wu, επικεφαλής της παγκόσμιας μακροοικονομικής και έρευνας ζήτησης πετρελαίου της SPGCI.
Ωστόσο, ακόμη και αγορές με ασθενέστερη ανάπτυξη, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, συνεχίζουν να παρουσιάζουν αύξηση στη ζήτηση πετρελαίου, όπως υποδηλώνουν τα στοιχεία για τις εισαγωγές.
Τα τελευταία διαθέσιμα, για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, έδειξαν μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου αλλά ανάκαμψη σε αυτό που η ΕΕ χαρακτηρίζει ως «πετρέλαια».
Η ΕΕ δεν είναι αυτή που προσβλέπουν οι έμποροι της αγοράς πετρελαίου για πληροφορίες σχετικά με τις τάσεις της ζήτησης, αλλά αυτό μπορεί να είναι παράβλεψη.
Από την πλευρά της προσφοράς, η εστίαση, φυσικά, παραμένει στον OPEC+, ακόμη και όταν οι αναλυτές συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν πώς αναμένουν μεγάλη αύξηση της παραγωγής από μεγάλες εταιρείες εκτός ΟΠΕΚ, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γουιάνα, ο Καναδάς και η Βραζιλία.
Αυτές οι προβλέψεις έχουν αρχίσει να μετριάζονται σε σχέση με τις ΗΠΑ, ωστόσο, καθώς η βιομηχανία δίνει επανειλημμένα σημάδια ότι δεν θα γίνουν γεωτρήσεις κατά βούληση μόνο και μόνο επειδή υπάρχει ένας πρόεδρος υπέρ του πετρελαίου στον Λευκό Οίκο.
Ο ρόλος Trump
Η κατάσταση με τον ΟΠΕΚ+ είναι αρκετά παρόμοια.
Οι αναλυτές έχουν κάνει τους εμπόρους νευρικούς και πτωτικούς εδώ και μήνες, υπενθυμίζοντάς τους όλη αυτή την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα που θα μπορούσε να επαναφέρει ο ΟΠΕΚ στο διαδίκτυο όταν αποφασίσει να ανακαλέσει τις περικοπές της παραγωγής του.
Αυτό που ξέχασαν συνεχώς να αναφέρουν είναι ότι ο ΟΠΕΚ και οι εταίροι του στον ΟΠΕΚ+ κατέστησαν σαφές από την αρχή των περικοπών ότι η παραγωγή θα επανέλθει στο διαδίκτυο μόνο όταν οι τιμές αυξηθούν αρκετά ψηλά.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι αρκετές διακυμάνσεις τιμών φέτος ήταν εξ ολοκλήρου αποτέλεσμα μη ρεαλιστικών προσδοκιών, με μηδενική σχέση με τα πραγματικά θεμελιώδη μεγέθη του πετρελαίου.
Στο τρέχον πλαίσιο, τα θεμελιώδη στοιχεία φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό σε ισορροπία.
Πολλοί αναμένουν πλεόνασμα προσφοράς το επόμενο έτος, αλλά αυτό βασίζεται σε υποθέσεις σχετικά με την υιοθέτηση των EV που έχουν σταθερά την τάση να απογοητεύουν.
Οι κυρώσεις Trump στο Ιράν θα μπορούσαν να ενισχύσουν περαιτέρω την προσφορά από τη Μέση Ανατολή και να δώσουν κάποια ανοδική ώθηση για τις τιμές, αλλά οι πιθανότητες είναι ότι η ιδέα αυτού του μεγάλου μαξιλαριού πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας 5 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως ή περισσότερο θα παίξει τον ρόλο του αποτρεπτικού εκρήξεων της αγοράς κάποτε πάλι.
www.bankingnews.gr
Αυτό οδήγησε σε μια μάλλον σταθερή χρονιά στις τιμές — και η σταθερότητα θα μπορούσε να συνεχιστεί το 2025, υπό ορισμένες προϋποθέσεις.
Το αργό Brent και το West Texas Intermediate έκλεισαν το 2024 στα ίδια σχεδόν επίπεδα που ξεκίνησαν.
Ο μεγαλύτερος λόγος για αυτήν την κάπως αφύσικη σταθερότητα στις τιμές του πετρελαίου ήταν η εστίαση στην Κίνα.
Κάθε έκθεση σχετικά με τις τιμές του πετρελαίου φέτος έχει προηγουμένως κινεζικά οικονομικά στοιχεία ή στοιχεία για τις εισαγωγές πετρελαίου.
Αυτό πρόκειται να συνεχιστεί το 2025, εν μέσω ενός πλήθους αναφορών που προβλέπουν αύξηση της ζήτησης πετρελαίου αιχμής για τον μεγαλύτερο εισαγωγέα στον κόσμο.
Οι ίδιοι οι κρατικοί πετρελαϊκοί γίγαντες της Κίνας το λένε.
Η CNPC δήλωσε νωρίτερα αυτό το μήνα ότι αναμένει αύξηση της ζήτησης να κορυφωθεί το 2025, μετακινώντας το έτος αιχμής από το 2030, που ήταν η πρόβλεψή της το 2023.
Η εταιρεία ανέφερε την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και την ανάπτυξη φορτηγών LNG ως λόγους για τις προβλέψεις της, παρόλο που το μερίδιο ρεκόρ των EVs στις συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων φέτος δεν κατάφερε να αναστρέψει την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα.
Η Sinopec ήταν η επόμενη, η οποία δημοσίευσε μια έκθεση πριν από μια εβδομάδα λέγοντας ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα επρόκειτο να φτάσει στο αποκορύφωμά της σε τρία χρόνια το 2027.
Η κορύφωση θα σημειωθεί σε ημερήσιο επίπεδο ζήτησης περίπου 16 εκατομμυρίων βαρελιών ή συνολικά 800 εκατομμύρια μετρικά τόνους, είπε ο κινεζικός κρατικός πετρελαϊκός ταγματάρχης.
Πριν από ένα χρόνο, η Sinopec είδε την κινεζική ζήτηση πετρελαίου να κορυφώνεται σε περίπου 800 εκατομμύρια μετρικούς τόνους κάποια στιγμή μεταξύ 2026 και 2030.
Η ζήτηση πετρελαίου της Κίνας φέτος φαίνεται να φτάνει τα 750 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σύμφωνα με τη Sinopec.
Έτσι, η εστίαση στην Κίνα και η απαισιοδοξία για τη ζήτησή της κράτησε ένα «ταβάνι» για τις τιμές φέτος και είναι πιθανό να το διατηρήσει σε ισχύ και το 2025 - εκτός αν όλα τα κίνητρα που δίνει η κυβέρνηση στο Πεκίνο στην οικονομία δεν τονώσουν μεγαλύτερη ζήτηση για το βασικό εμπόρευμα.
Όπως είπε ένας αναλυτής της Brokerage Pepperstone στη Wall Street Journal, «η φαινομενική ηρεμία στην αγορά πετρελαίου κρύβει μια περίπλοκη αλληλεπίδραση μακροοικονομικών παραγόντων που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν απότομες κινήσεις ανά πάσα στιγμή».
Ο ρόλος του ΟΠΕΚ
«Η προσοχή εστιάζεται στην εξέλιξη των μακροοικονομικών δεδομένων και στις μελλοντικές αποφάσεις του ΟΠΕΚ+, οι οποίες θα καθορίσουν την κατεύθυνση της αγοράς τους επόμενους μήνες», δήλωσε ο Quasar Elisundia στην WSJ.
Στα μακροοικονομικά δεδομένα, η εστίαση θα παραμείνει στην Κίνα αλλά και στην Ινδία, η οποία διαμορφώνεται ως ο επόμενος κύριος παράγοντας ζήτησης παγκοσμίως.
Πράγματι, η S&P Global Commodity Insights προέβλεψε πρόσφατα ότι ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στην Ινδία επρόκειτο να ξεπεράσει αυτόν της Κίνας φέτος.
«Η Ινδία θα είναι ο κύριος μοχλός, μαζί με τη Νοτιοανατολική Ασία και άλλα μέρη της Νότιας Ασίας, της μελλοντικής αύξησης της ζήτησης πετρελαίου της περιοχής», δήλωσε ο Kang Wu, επικεφαλής της παγκόσμιας μακροοικονομικής και έρευνας ζήτησης πετρελαίου της SPGCI.
Ωστόσο, ακόμη και αγορές με ασθενέστερη ανάπτυξη, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, συνεχίζουν να παρουσιάζουν αύξηση στη ζήτηση πετρελαίου, όπως υποδηλώνουν τα στοιχεία για τις εισαγωγές.
Τα τελευταία διαθέσιμα, για το δεύτερο τρίμηνο του έτους, έδειξαν μείωση των εισαγωγών φυσικού αερίου αλλά ανάκαμψη σε αυτό που η ΕΕ χαρακτηρίζει ως «πετρέλαια».
Η ΕΕ δεν είναι αυτή που προσβλέπουν οι έμποροι της αγοράς πετρελαίου για πληροφορίες σχετικά με τις τάσεις της ζήτησης, αλλά αυτό μπορεί να είναι παράβλεψη.
Από την πλευρά της προσφοράς, η εστίαση, φυσικά, παραμένει στον OPEC+, ακόμη και όταν οι αναλυτές συνεχίζουν να επαναλαμβάνουν πώς αναμένουν μεγάλη αύξηση της παραγωγής από μεγάλες εταιρείες εκτός ΟΠΕΚ, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Γουιάνα, ο Καναδάς και η Βραζιλία.
Αυτές οι προβλέψεις έχουν αρχίσει να μετριάζονται σε σχέση με τις ΗΠΑ, ωστόσο, καθώς η βιομηχανία δίνει επανειλημμένα σημάδια ότι δεν θα γίνουν γεωτρήσεις κατά βούληση μόνο και μόνο επειδή υπάρχει ένας πρόεδρος υπέρ του πετρελαίου στον Λευκό Οίκο.
Ο ρόλος Trump
Η κατάσταση με τον ΟΠΕΚ+ είναι αρκετά παρόμοια.
Οι αναλυτές έχουν κάνει τους εμπόρους νευρικούς και πτωτικούς εδώ και μήνες, υπενθυμίζοντάς τους όλη αυτή την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα που θα μπορούσε να επαναφέρει ο ΟΠΕΚ στο διαδίκτυο όταν αποφασίσει να ανακαλέσει τις περικοπές της παραγωγής του.
Αυτό που ξέχασαν συνεχώς να αναφέρουν είναι ότι ο ΟΠΕΚ και οι εταίροι του στον ΟΠΕΚ+ κατέστησαν σαφές από την αρχή των περικοπών ότι η παραγωγή θα επανέλθει στο διαδίκτυο μόνο όταν οι τιμές αυξηθούν αρκετά ψηλά.
Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι αρκετές διακυμάνσεις τιμών φέτος ήταν εξ ολοκλήρου αποτέλεσμα μη ρεαλιστικών προσδοκιών, με μηδενική σχέση με τα πραγματικά θεμελιώδη μεγέθη του πετρελαίου.
Στο τρέχον πλαίσιο, τα θεμελιώδη στοιχεία φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό σε ισορροπία.
Πολλοί αναμένουν πλεόνασμα προσφοράς το επόμενο έτος, αλλά αυτό βασίζεται σε υποθέσεις σχετικά με την υιοθέτηση των EV που έχουν σταθερά την τάση να απογοητεύουν.
Οι κυρώσεις Trump στο Ιράν θα μπορούσαν να ενισχύσουν περαιτέρω την προσφορά από τη Μέση Ανατολή και να δώσουν κάποια ανοδική ώθηση για τις τιμές, αλλά οι πιθανότητες είναι ότι η ιδέα αυτού του μεγάλου μαξιλαριού πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας 5 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως ή περισσότερο θα παίξει τον ρόλο του αποτρεπτικού εκρήξεων της αγοράς κάποτε πάλι.
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών