Τετ α τετ Σταθάκη - θεσμών - Ημέρα αποφάσεων για λιγνίτες, σχέσεις ΔΕΠΑ - ΕΠΑ και χρέωση προμηθευτή
Σε εξέλιξη βρίσκεται η συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με τους επικεφαλής των θεσμών για την συμφωνία που αφορά τα ενεργειακά θέματα, στη διάρκεια της οποίας καλείται να οριστικοποιηθεί η συμφωνία για τα τρία μείζονα ενεργειακά ζητήματα της τρίτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος.
Το χρονοδιάγραμμα της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ καθώς και οι προβλέψεις της συμφωνίας τόσο για τα εργασιακά όσο και για το μέλλον του σταθμού του Αμυνταίου, η μείωση του μεριδίου της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου και η χρέωση των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας υπέρ των ΑΠΕ αποτελούν τα τρία ανοιχτά θέματα της διαπραγμάτευσης.
Από την ελληνική πλευρά εκπέμπεται αισιοδοξία, όμως για κάθε ένα από τα τρία θέματα συνεχίζουν να υφίστανται ερωτηματικά.
Σε ότι αφορά την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ το μόνο βέβαιο μέχρι στιγμής είναι ότι στο πακέτο του market test που θα γίνει από την DGComp θα ενταχθούν οι δύο μονάδες της Μεγαλόπολης και η Μελίτη 1 στη Φλώρινα μαζί με την άδεια για τη Μελίτη 2.
Ωστόσο παραμένουν τα ερωτηματικά ως προς τον αριθμό των εργαζομένων που θα παραμείνει σε κάθε μια από τις υπό πώληση μονάδες, καθώς και τον χρόνο για τον οποίο θα υπάρξουν δεσμεύσεις διατήρησης του σημερινού εργασιακού καθεστώτος.
Επίσης παραμένουν ερωτηματικά σχετικά με τα ορυχεία που τροφοδοτούν τις μονάδες, δηλαδή το πλέον ανθρωποβόρο και κοστοβόρο τμήμα της λιγνιτικής παραγωγής ρεύματος.
Όσο δε για την παράταση ζωής του σταθμού του Αμυνταίου είναι μάλλον αμφίβολο ότι μπορεί να δοθεί μόνο με υπογραφή των δανειστών και χωρίς να ακολουθηθούν οι σχετικές διαδικασίες της ΕΕ.
Συνέχιση των διαβουλεύσεων για τις σχέσεις ΔΕΠΑ – ΕΠΑ
Σε ότι αφορά την ΔΕΠΑ και τη μείωση του μεριδίου της στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, η πρόταση που κατατέθηκε την περασμένη Τρίτη από τον κ. Σταθάκη προβλέπει την πλήρη απόσυρση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας διαθέτοντας το μερίδιο της στην ιταλική ΕΝΙ, με ταυτόχρονη εξαγορά του μεριδίου 49% της Shell στην ΕΠΑ Αττικής.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι θεσμοί την αντιμετωπίζουν θετικά υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ισχυρές διασφαλίσεις ως προς τον ανταγωνισμό με συνεχή παρακολούθηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Πάντως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά καθώς σε μια τέτοια περίπτωση η ΔΕΠΑ που σήμερα ελέγχει το 51% καθεμιάς από τις δυο ΕΠΑ, ναι μεν θα αποχωρήσει πλήρως από την εταιρία της Θεσσαλονίκης, αλλά θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της λιανικής στην Αττική, κάτι που αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή πρακτική και είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αποδεκτό όπως παρουσιάζεται.
Είναι πιθανόν, λοιπόν, το θέμα να παραμείνει ανοικτό για περαιτέρω διαβουλεύσεις τους επόμενους μήνες και σήμερα να συμφωνηθεί το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαπραγμάτευσης.
Δύσκολη η «εξίσωση» της χρέωσης προμηθευτή
Σχετικά, τέλος, με τη χρέωση των προμηθευτών υπέρ των ΑΠΕ, τόσο η ΡΑΕ όσο και το υπουργείο αντιτίθενται στη κατάργηση της και την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ και επιμένουν ότι το μέτρο πρέπει να παραμείνει σε ισχύ μέχρι το τέλος του 2018 και να αντικατασταθεί μόνον όταν λειτουργήσει το target model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας και η νέα περιβαλλοντική αγορά.
Είναι πιθανόν, λοιπόν, ο κ. Σταθάκης να αποδεχθεί μεν την κατάργηση της χρέωσης των προμηθευτών, χωρίς όμως να συμφωνήσει σε αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ και το θέμα να παραπεμφθεί στη ΡΑΕ και το ΛΑΓΗΕ για περαιτέρω μελέτη.
Πηγή:www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Το χρονοδιάγραμμα της πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ καθώς και οι προβλέψεις της συμφωνίας τόσο για τα εργασιακά όσο και για το μέλλον του σταθμού του Αμυνταίου, η μείωση του μεριδίου της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά φυσικού αερίου και η χρέωση των προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας υπέρ των ΑΠΕ αποτελούν τα τρία ανοιχτά θέματα της διαπραγμάτευσης.
Από την ελληνική πλευρά εκπέμπεται αισιοδοξία, όμως για κάθε ένα από τα τρία θέματα συνεχίζουν να υφίστανται ερωτηματικά.
Σε ότι αφορά την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ το μόνο βέβαιο μέχρι στιγμής είναι ότι στο πακέτο του market test που θα γίνει από την DGComp θα ενταχθούν οι δύο μονάδες της Μεγαλόπολης και η Μελίτη 1 στη Φλώρινα μαζί με την άδεια για τη Μελίτη 2.
Ωστόσο παραμένουν τα ερωτηματικά ως προς τον αριθμό των εργαζομένων που θα παραμείνει σε κάθε μια από τις υπό πώληση μονάδες, καθώς και τον χρόνο για τον οποίο θα υπάρξουν δεσμεύσεις διατήρησης του σημερινού εργασιακού καθεστώτος.
Επίσης παραμένουν ερωτηματικά σχετικά με τα ορυχεία που τροφοδοτούν τις μονάδες, δηλαδή το πλέον ανθρωποβόρο και κοστοβόρο τμήμα της λιγνιτικής παραγωγής ρεύματος.
Όσο δε για την παράταση ζωής του σταθμού του Αμυνταίου είναι μάλλον αμφίβολο ότι μπορεί να δοθεί μόνο με υπογραφή των δανειστών και χωρίς να ακολουθηθούν οι σχετικές διαδικασίες της ΕΕ.
Συνέχιση των διαβουλεύσεων για τις σχέσεις ΔΕΠΑ – ΕΠΑ
Σε ότι αφορά την ΔΕΠΑ και τη μείωση του μεριδίου της στη λιανική αγορά φυσικού αερίου, η πρόταση που κατατέθηκε την περασμένη Τρίτη από τον κ. Σταθάκη προβλέπει την πλήρη απόσυρση της ΔΕΠΑ από την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης - Θεσσαλίας διαθέτοντας το μερίδιο της στην ιταλική ΕΝΙ, με ταυτόχρονη εξαγορά του μεριδίου 49% της Shell στην ΕΠΑ Αττικής.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι θεσμοί την αντιμετωπίζουν θετικά υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξουν ισχυρές διασφαλίσεις ως προς τον ανταγωνισμό με συνεχή παρακολούθηση από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Πάντως όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά καθώς σε μια τέτοια περίπτωση η ΔΕΠΑ που σήμερα ελέγχει το 51% καθεμιάς από τις δυο ΕΠΑ, ναι μεν θα αποχωρήσει πλήρως από την εταιρία της Θεσσαλονίκης, αλλά θα αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της λιανικής στην Αττική, κάτι που αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή πρακτική και είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αποδεκτό όπως παρουσιάζεται.
Είναι πιθανόν, λοιπόν, το θέμα να παραμείνει ανοικτό για περαιτέρω διαβουλεύσεις τους επόμενους μήνες και σήμερα να συμφωνηθεί το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαπραγμάτευσης.
Δύσκολη η «εξίσωση» της χρέωσης προμηθευτή
Σχετικά, τέλος, με τη χρέωση των προμηθευτών υπέρ των ΑΠΕ, τόσο η ΡΑΕ όσο και το υπουργείο αντιτίθενται στη κατάργηση της και την αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ και επιμένουν ότι το μέτρο πρέπει να παραμείνει σε ισχύ μέχρι το τέλος του 2018 και να αντικατασταθεί μόνον όταν λειτουργήσει το target model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας και η νέα περιβαλλοντική αγορά.
Είναι πιθανόν, λοιπόν, ο κ. Σταθάκης να αποδεχθεί μεν την κατάργηση της χρέωσης των προμηθευτών, χωρίς όμως να συμφωνήσει σε αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ και το θέμα να παραπεμφθεί στη ΡΑΕ και το ΛΑΓΗΕ για περαιτέρω μελέτη.
Πηγή:www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών