Ήδη έχουν επιλυθεί αρκετά ζητήματα αναφορικά με τη «φόρμουλα» διασύνδεσης των δύο συστημάτων
Πρόοδος έχει σημειωθεί σύμφωνα με πληροφορίες τους τελευταίους μήνες στις συνομιλίες του ΔΕΣΦΑ με την τουρκική Botas, για την υπογραφή Συμφωνίας Διασύνδεσης του συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου των δύο χωρών. Έτσι, μέσα από τον ανοικτό δίαυλο επικοινωνίας που διατηρούν εδώ και μήνες οι δύο πλευρές, ήδη έχουν επιλυθεί αρκετά ζητήματα αναφορικά με τη «φόρμουλα» διασύνδεσης των δύο συστημάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές που παρακολουθούν από κοντά τις διαπραγματεύσεις εκφράζουν τη συγκρατημένη αισιοδοξία πως η διαδικασία θα φέρει τελικά θετικό αποτέλεσμα.
Ωστόσο, όπως προσθέτουν, ακόμη υπάρχουν αρκετά ακόμη ανοικτά σοβαρά θέματα που πρέπει να διευθετηθούν, με συνέπεια να μην μπορεί να προδικαστεί η έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Οι συνομιλίες έχουν ξεκινήσει από την περασμένη χρονιά, και έρχονται σε συνέχεια ανάλογων «κύκλων» επαφών που έχουν γίνει στο παρελθόν ανάμεσα στις δύο πλευρές, χωρίς ωστόσο να ευοδωθούν.
Ωστόσο, εκτιμάται πως πλέον είναι πιο ώριμες οι συνθήκες ώστε οι Κήποι του Έβρου (το σημείο διασύνδεσης των δύο συστημάτων) να γίνουν ένας πλήρως λειτουργικός τεχνικός και εμπορικός κόμβος αερίου, όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2016 με το σημείο διασύνδεσης των συστημάτων Ελλάδας και Βουλγαρίας (Kulata – Σιδηρόκαστρο), με την υπογραφή της Συμφωνίας Διασύνδεσης ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Bulgartransgaz.
Εξαγωγή καυσίμου στην Τουρκία
Σε μία τέτοια περίπτωση, μία πρώτη θετική συνέπεια θα ήταν ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια χονδρεμπορική αγορά θα αποκτούσαν απρόσκοπτη πρόσβαση στην αγορά της γειτονικής χώρας, με συνέπεια να μπορούν να διευρύνουν τις πηγές προμήθειάς τους για εισαγωγή καυσίμου.
Αυτή τη στιγμή, οι εισαγωγές αερίου από την Τουρκία από τρίτους προμηθευτές (πέραν της ΔΕΠΑ) συναντούν πολύ μεγάλα εμπόδια, με συνέπεια μέχρι σήμερα οι Κήποι να αποτελούν κυρίως σημείο παράδοσης καυσίμου από την Βotas στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου.
Παράλληλα, η Συμφωνία Διασύνδεσης θα ενεργοποιούσε τη δυνατότητα ανάστροφης ροής στους Κήπους, επιτρέποντας την εξαγωγή καυσίμου από την Ελλάδα στην Τουρκία.
Η εξέλιξη αυτή θα άνοιγε τον δρόμο για την τροφοδοσία της τεράστιας τουρκικής αγοράς με καύσιμο, το οποίο θα έφτανε στις ελληνικές «πύλες εισόδου».
Έτσι, θα άνοιγε νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, ενώ παράλληλα θα αναβάθμιζε τον ρόλο της Ελλάδας ως χώρας-γέφυρας για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές που παρακολουθούν από κοντά τις διαπραγματεύσεις εκφράζουν τη συγκρατημένη αισιοδοξία πως η διαδικασία θα φέρει τελικά θετικό αποτέλεσμα.
Ωστόσο, όπως προσθέτουν, ακόμη υπάρχουν αρκετά ακόμη ανοικτά σοβαρά θέματα που πρέπει να διευθετηθούν, με συνέπεια να μην μπορεί να προδικαστεί η έκβαση των διαπραγματεύσεων.
Οι συνομιλίες έχουν ξεκινήσει από την περασμένη χρονιά, και έρχονται σε συνέχεια ανάλογων «κύκλων» επαφών που έχουν γίνει στο παρελθόν ανάμεσα στις δύο πλευρές, χωρίς ωστόσο να ευοδωθούν.
Ωστόσο, εκτιμάται πως πλέον είναι πιο ώριμες οι συνθήκες ώστε οι Κήποι του Έβρου (το σημείο διασύνδεσης των δύο συστημάτων) να γίνουν ένας πλήρως λειτουργικός τεχνικός και εμπορικός κόμβος αερίου, όπως συνέβη το καλοκαίρι του 2016 με το σημείο διασύνδεσης των συστημάτων Ελλάδας και Βουλγαρίας (Kulata – Σιδηρόκαστρο), με την υπογραφή της Συμφωνίας Διασύνδεσης ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Bulgartransgaz.
Εξαγωγή καυσίμου στην Τουρκία
Σε μία τέτοια περίπτωση, μία πρώτη θετική συνέπεια θα ήταν ότι οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια χονδρεμπορική αγορά θα αποκτούσαν απρόσκοπτη πρόσβαση στην αγορά της γειτονικής χώρας, με συνέπεια να μπορούν να διευρύνουν τις πηγές προμήθειάς τους για εισαγωγή καυσίμου.
Αυτή τη στιγμή, οι εισαγωγές αερίου από την Τουρκία από τρίτους προμηθευτές (πέραν της ΔΕΠΑ) συναντούν πολύ μεγάλα εμπόδια, με συνέπεια μέχρι σήμερα οι Κήποι να αποτελούν κυρίως σημείο παράδοσης καυσίμου από την Βotas στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου.
Παράλληλα, η Συμφωνία Διασύνδεσης θα ενεργοποιούσε τη δυνατότητα ανάστροφης ροής στους Κήπους, επιτρέποντας την εξαγωγή καυσίμου από την Ελλάδα στην Τουρκία.
Η εξέλιξη αυτή θα άνοιγε τον δρόμο για την τροφοδοσία της τεράστιας τουρκικής αγοράς με καύσιμο, το οποίο θα έφτανε στις ελληνικές «πύλες εισόδου».
Έτσι, θα άνοιγε νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, ενώ παράλληλα θα αναβάθμιζε τον ρόλο της Ελλάδας ως χώρας-γέφυρας για τη διαμετακόμιση φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr
Πηγή: www.worldenergynews.gr
www.bankingnews.gr
Σχόλια αναγνωστών